A nyúlhús áfacsökkentéséért és fogyasztásának népszerűsítéséért kampányolnak
Kampányt indított a nyúlhús fogyasztásának ösztönzésére az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC), valamint a Nyúl Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. A harmadik éve megrendezett promóció fő célja, hogy a belföldi fogyasztás növekedjen. A három szervező első ízben 2017-ben népszerűsítette közös kampánnyal a nyúlhús fogyasztását. Bár a nyúlhús a szakemberek szerint egyre népszerűbb a hazai fogyasztók körében, még mindig nem eléggé keresett termék. Pedig Magyarország exportnagyhatalomnak számít: a kiváló minőségű magyar nyúlhús közel 90 százaléka többek között Németország, Svájc, Olaszország, Spanyolország, Románia és Hollandia hűtőpultjaiba, valamint éttermeibe kerül.
Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára elmondta, hogy Magyarországon az évi nyúlhús fogyasztás fejenként mindössze néhány 10 dekát tesz ki. Ennek növelésére először 2017-ben indult kampány, amelynek köszönhetően az áruházakban mintegy 6 százalékkal nőtt az előrecsomagolt nyúlhús forgalma. Hozzátette, hogy az országban előállított évi 10 ezer tonna nyúlhús 99 százaléka exportra kerül. Juráskó Róbert, a Nyúl Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke szerint a belföldi fogyasztás ösztönzésén túl fontos, hogy a háztáji körülmények között termelt nyúl ne veszítse el szerepét. Hozzátette, mostanra elérték, hogy minden nagyobb áruházláncban és nagyobb kereskedelmi egységben megtalálható a magyar nyúlhús.
Kilábalt a nyúlágazat a válságból
Az elnök szerint az ágazat az elmúlt években komoly válsághelyzetbe került. Az Agrárminisztérium intézkedéseivel sikerült megállítani az anyaállomány csökkenését, a vágónyúl termelés mennyiséget tavaly pedig mintegy 8,7 százalékkal növelték az elmúlt évhez képest. Jelenleg mintegy 80 ezer anyanyúllal termelnek a gazdák az országban, ez 60-65 nagyüzemi telepet jelent, az ágazat 4 millió vágónyulat állít elő. A szakmai szervezet célja az anyanyúl állomány azonnali növelése 10-15 ezer egyeddel, hogy az ágazat 2022-re mintegy 7 millió vágónyulat állítson elő, és a belföldi értékesítés aránya 5-10 százalékra emelkedjen a jelenlegi 1-2 százalékról. Ennek elérését nagyban segítené a nyúlhús általános forgalmi adójának (áfa) csökkentése 5 százalékra.
Hirdetés
Támogatás, kampány, kereslet-emelkedés
Feldman Zsolt az MTI-nek elmondta, hogy a nyúlágazatot az agrártárca évente 100 millió forintos nagyságrenddel támogatja. Az országos kampány népszerűsítéséhez az idén csatlakozott a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft., amely számos áruházban és szupermarketben folyamatosan kínál nyúlhús termékeket. Horváth Ferenc, a SPAR élelmiszeripari cégvezetője szerint az évek során a nyúlhús iránti kereslet lassú emelkedést mutatott. 2014-ben a bruttó éves forgalom több mint 46,5 millió forint volt, 2017-ben közel 69 millió forint, ami 48 százalékos növekedést jelent.
Magyarországon 2018-ban két üzemben, összesen 3.795.709 vágónyulat dolgoztak fel 9948 tonna élősúlyban, az Olivia Kft. 48 százalék és a Tetrabbit Kft. 52 százalékos részesedésével. Az üzemek teljesítménye együttesen 2018-ban 304.912 darabbal nőtt, ez a 2017–es évhez képest 8,7 százalékos emelkedést jelent az ágazatban. Ezek az üzemek 100 százalékban hazai előállítású, magyar nyulat dolgoznak fel. 2018-ban a kereslet növekedésével a felvásárlási árak élősúly kilogrammonként 40-60-ról, 510-540 forintra nőttek.
Miért egészséges a nyúlhús?
A nyúlhús kedvező beltartalmának köszönhetően egyszerűen beilleszthető a modern étrendekbe. Más, népszerű húsfélékkel összehasonlítva a nyúlhúsnak a legalacsonyabb a koleszterintartalma és kifejezetten zsírszegény. Ezen felül nagy mennyiségben tartalmaz könnyen emészthető fehérjéket, ezért diétás étrenden élők, kisgyermekek és idősek számára is ajánlott. A fehérjetartalma magas (17-20 százalék), zsírtartalma alacsony (6,5-8 százalék) és könnyen emészthető - írta a Gasztroapró blog.
A nyulas témában az alábbi anyagainkat ajánljuk olvasásra:
Magyar nyúlhúskészítő céggel kötött stratégiai megállapodást a Cargill
Egyre több nyulat vágnak itthon, de főleg külföldön eszik meg őket
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 400 hirdetés 88 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés