Egyszerűbben árulhatják termékeiket a kistermelők
Egy idei jogszabályváltozásnak köszönhetően rugalmasabb rendszerben adhatják el saját termékeiket a kistermelők, mert szinte minden alapanyag feldolgozásával előállított termék értékesíthető a rövid élelmiszerláncban. Ráadásul már nem csak a termelő, de közeli hozzátartozója vagy alkalmazottja is értékesítheti ezeket az árukat. A családi gazdaságoknak nagy segítséget jelenthet, hogy az alapításukról szóló szerződés benyújtására a veszélyhelyzet végéig van lehetőség.
A kistermelők, őstermelők közvetlen értékesítési lehetőségeinek szélesítése azért is fontos, mert a Covid-19-járvány felerősítette a helyi és kézművestermékek iránti keresletet – írta a Magyar Nemzet. Az új szabályozás lehetővé teszi, hogy a termelői tevékenység mellett kiegészítő tevékenységet is lehessen folytatni. A termelők az úgynevezett rövid élelmiszerlánc-csoportok tagjaként tovább bővíthetik értékesítési lehetőségeiket. A januártól életbe léptetett, a családi gazdaságok működését megújító törvény szerint eredetileg június 30-ig kellett eleget tenni az őstermelők családi gazdaságának alapításával kapcsolatos nyilvántartási kötelezettségnek, ám az enyhítés következtében a veszélyhelyzet végéig nyújthatják be az alapítói szerződést a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarához.
A 2021. május 22-én hatályba lépett jogszabálymódosítás révén a kistermelői értékesítés szabályozása több szempontból is rugalmasabbá vált - írta a NAK. Egyrészt a módosító rendelet feloldotta a kistermelői értékesítés területi korlátozását szinte minden, a kistermelő által termesztett alaptermékből előállított élelmiszer vonatkozásában, érvényes FELIR azonosító megléte esetén.
Hirdetés
Területi korláthoz kötött kivételként egyedül a tőkehús és a baromfin kívüli egyéb szárnyasok húsa maradt meg.
Másrészt ugyanennek a rendeletnek köszönhetően lehetővé vált, hogy a kistermelő közeli hozzátartozója és alkalmazottja is részt vehessen a termelési, értékesítési folyamatokban. Mindezek a változások, a családi gazdaságokat szabályozó új törvény előremutató intézkedéseivel (pl. kiegészítő tevékenység végzésének lehetősége) kiegészülve a már stabil mennyiségű és minőségű termékkínálat előállítására képes kistermelőknek további növekedésre adnak lehetőséget - írták.
Rövid ellátási láncok és ötletek
A NAK szerint a növekedési potenciál kiaknázása érdekében érdemes rövid élelmiszerlánc (REL) csoportok tagjaként bővíteni a közvetlen értékesítési csatornákat, amennyire a kapacitások engedik ilyen értelemben is többlábon állni. A REL együttműködéseknek sok formája van, így mindenki megtalálhatja az igényei szerint a legmegfelelőbbet. A különbözőségek ellenére minden formában közös az a pozitívum, hogy a termelő és fogyasztó közé -a hagyományos értékesítési rendszerekkel ellentétben- csak egy közvetítő ékelődik be. Így a profit java helyben, a termelőnél tud maradni. Ráadásul az elmúlt, pandémiás időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a REL együttműködések a nagyfokú vevői hűségnek köszönhetően válságállóak és ügyes szervező segítségével fejlődőképesek.
Vásárlóközösségek
A termelői piacok mellett a REL együttműködések ismertebb formája a vásárlóközösség, melyben a fogyasztók egy online platform segítségével előre leadott rendelésüket, fix időben és átvevőponton tudják átvenni. A dobozrendszer esetében a fogyasztók egy termelővel szerződnek le egy teljes szezonra, idényjellegű termékeinek felvásárlásra. Ezen kívül működnek még a termelői boltok, illetve polcok (melyeket akár automata is helyettesíthet), és a mozgóboltok is. Mindegyik, eddig felsorolt formánál kulcsszerepe van a kényelmi szolgáltatásoknak, a könnyen kezelhető digitális platformnak, a gyors átadás, házhoz szállítás megszervezésének. Azonban legalább ilyen fontos a rendszeres személyes találkozási alkalmak biztosítása is, mert ez megalapozza a termelő és vevő elköteleződését.
Vendéglátás és élmények
A REL-ek másik nagy csoportja az élménygyűjtéshez, a vendéglátáshoz köthető. Jól bevált formája a falusi vendégasztal szolgáltatás, amikor a kistermelő saját termékeit (szükség szerint kiegészítve más kistermelő termékeivel) felhasználva látja vendégül fogyasztóit. A másik, a fogyasztói tudatosság megerősödésével mind nagyobb teret nyerő forma, a vendéglátóhelyekhez történő beszállítás (ideértve a közétkeztetéstől kezdve a szezonális alapanyagokra specializálódott éttermekig sokféle típusú vendéglátóipari egységet). Ennek magas minőségi és logisztikai követelményei vannak, ezért komoly felkészülést igényel a termelők részéről. Ebbe a csoportba tartozik még -a helyi adottságok szerint formálódó témautak és nyitott gazdaságok hálózata. Ezen REL típusnál a gazdaságok hálózatba szerveződve előre meghatározott időpontban (lehetőségeikhez mérten akár kísérő programokkal tarkítva) megnyitják gazdaságukat az érdeklődők előtt. A vendéglátáshoz köthető REL formáknál szintén kulcsszerepe van a személyes kapcsolatnak, de ezen túl professzionális termékmarketing („brandépítés”) is elengedhetetlen hozzá.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 400 hirdetés 89 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés