Kiszorult az almapiacról a magyarok régi kedvence, a Jonatán
Az 1970-es évektől egészen a rendszerváltozásig a magyar almatermesztés egyik fő fajtája volt a Jonatán. Az 50-60 évvel ezelőtti nagyarányú telepítésekor korszerű fajtának számított, a hazai termőterület egyharmadát tette ki. Azóta nagyot fordult a világ – mondta dr. Apáti Ferenc egyetemi docens, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Termelők Egyesülete elnöke. Magyarország a rendszerváltás előtti időszakban átlagban évente 1-1,2 millió tonna almát termelt. A felét akkoriban jórészt a szovjet piacokra exportáltuk, nagy részét a Jonatán-fajták tették ki. A kifejezetten jó ízű, közkedvelt almafajtának, nagyon jó a cukor- és a savtartalma, és egyedi az íze.
Az 1990-es évektől aztán megjelentek a korszerűbb almafajták, amelyek tulajdonságaikban és képességeikben is megelőzték a Jonatánt és társait. A közkedvelt alma egyre inkább kiszorult a termesztésből, egyre kevésbé jelent meg az új telepítésekben. Olyannyira, hogy ma már mindössze 5 százalékát teszi ki a hazai termesztésnek - mondta dr. Apáti Ferenc a 24.hu-nak.
Ez volt a baj a Jonatán almával
A Jonatán fajtakörnek többféle változata ismert, de a gyümölcse jellemzően szinte mindegyik fajtának apró. Ma a piac a 70 pluszos méretet keresi, a Jonatán gyümölcse ennek az elvárásnak nehezen felelt meg. Egy-két fajtaváltozattól eltekintve a színeződése sem volt kielégítő, nem tudta produkálni azt a 80-90 százalékos körpirosságot, amit a piac elvár. Másrészt van még néhány fogyatékossága, az egyik például, hogy hajlamos a varasodásra és nagyon érzékeny a lisztharmatra. A Jonatán ráadásul nem jól tárolható fajta. Nem tartható el sokáig kint a pulton, pedig a kereskedelem számára az az egyik legfontosabb szempont, hogy a gyümölcs akár 8-10 hónapon keresztül is raktározható legyen – mondta a szakember.
Hirdetés
A Jonatán ugyan sokak szerint rendkívül finom, a gyümölcspiacon azonban az íz nem az elsődleges minőségi jellemző.
A fogyasztónak persze számít, de az első mindig a gyümölcs ára. A következő szempont, hogy a kartonban szép méretesnek látszódjék, a harmadik fő kívánalom, hogy lehetőleg körben teljesen piros legyen. A fogyasztó ugyanis elsősorban a szemével vásárol. Arról egyébként itt írtunk korábban, hogyha minden nap új almafajtát kóstolnánk, 40 év alatt jutnánk a végére.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés