Fenntartható csomagolás – átfogó német kutatás I. rész
A fenntarthatóság témája az elmúlt években az élelmiszerpiac állandó forró témájává vált. Egyre inkább követelmény, hogy az élelmiszergyártók fenntartható módon állítsák elő termékeiket, és minimalizálják a negatív környezeti hatásokat. Ez a követelmény magán az élelmiszeren kívül a felhasznált élelmiszerek csomagolására is vonatkozik.
Azon lehetőségekkel kapcsolatban, amelyeket a különösen környezetbarát élelmiszer-csomagolások használata kínálhat az élelmiszeripari cégeknek, gyakran szóba kerül többek között, hogy a vállalatok a fenntartható megközelítéssel képesek lehetnek jobban bevonzani és megtartani egyes vásárlói csoportokat a piacon. Ezen túl még nagyobb költésre is ösztönözhetik őket, mint a kevésbé környezetbarát csomagolás alkalmazása esetén.
Sok élelmiszergyártó számára azonban komoly kihívást jelent a környezetbarát csomagolások használatának növelése is.
Hirdetés
Kihívások
A megfelelő és megfizethető környezetbarát megoldások keresése gyakran nehéz, és nagy szakértelmet igényel.
Sok élelmiszeripari vállalatnál a váltás a csomagolásban jelentős rendszermódosításokat von maga után, ami viszont megnövelheti a költségeket, és hatással van a gazdaságosságra.
A csomagolás változásai gyakran befolyásolják a fogyasztók termékelfogadását és vásárlási hajlandóságát is, különösen, ha ez a termékárak, a szállíthatóság, a tárolhatóság és az élelmiszerek kezelésének változásával jár együtt.
Emellett gyakran nem világos, hogy a fogyasztó szempontjából milyen jelentősége van a környezetbarátabb csomagolási formatervezésnek a fogyasztói magatartásban és az élelmiszerek kezelésében, és hogyan tájékozódnak a fogyasztók az élelmiszer-csomagolás környezeti tulajdonságairól, és hogyan reagálnak a környezetvédelemmel kapcsolatos állításokra.
Piaci lehetőségek és kockázatok
Erre az információra azonban szükség van ahhoz, hogy jobban felmérhessük a felhasznált csomagolások környezetbarátabbá tételével járó piaci lehetőségeket és kockázatokat, és olyan megoldásokat dolgozhassunk ki a piac számára, amelyek megfelelnek a fogyasztók által elfogadottnak.
Ilyen körülmények között sok élelmiszeripari vállalat szembesül jelenleg azzal a kérdéssel, hogy hogyan szervezze meg tevékenységét az általa használt csomagolás környezetbarátabbá tétele érdekében. Különösen a következő három kérdés áll a figyelem középpontjában:
- Milyen jelentősége van jelenleg a fogyasztói szempontból a környezetbarát élelmiszer-csomagolásnak?
- Hogyan tájékozódhatnak a fogyasztók az élelmiszer-csomagolóanyagok környezeti tulajdonságairól, hogyan ítélik meg környezetvédelmi szempontból az egyes csomagolóanyagokat, és hogyan befolyásolják az állítások és a pecsétek az élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói magatartást?
- Milyen szerepe van jelenleg az élelmiszeripari cégeknél a használt csomagolás környezetbarátabbá tételének, és hogyan közelítik meg ezt a szervezésben?
„Fenntartható csomagolás 2024”
Ennek az információs igénynek a kielégítésére készült a „Fenntartható csomagolás 2024” című tanulmány.
A fogyasztói és vállalati felmérést azzal a céllal végezték, hogy betekintést nyerjenek az élelmiszerek környezetbarát csomagolási koncepcióinak jelentőségének és megvalósításának jelenlegi állapotába. A főbb eredményeket három kiadványban foglalták össze.
1. rész: Fogyasztók
- A környezetbarát élelmiszer-csomagolás jelentősége a fogyasztó szemszögéből
- Mennyire fontos a környezetbarátság kérdése a fogyasztók számára használt csomagolásban?
- Mi a vásárlási magatartás a környezetbarát csomagolással kapcsolatban?
- Hogyan értékelik a fogyasztók az egyes csomagolási típusok és anyagok környezetbarát jellegét?
- Hogyan látják a fogyasztók saját hozzájárulásukat a csomagolási ágazat környezetbarátságának növeléséhez?
- Mennyire elfogadottak az újrafelhasználható csomagolások és a csomagolásmentes vásárlási megoldások?
2. rész: Címkézés
- A környezetvédelmi szempontokra vonatkozó információs viselkedés a csomagoláson és az állítások használatában
- Milyen a fogyasztók információs magatartása a csomagolás környezetvédelmi tulajdonságaival kapcsolatban?
- Hogyan befolyásolják a csomagolás környezetbarátságára vonatkozó állítások a termékfelfogást és a termékvásárlási hajlandóságot?
- Mennyire ismertek a fogyasztók körében a környezetbarát csomagolásra és ártalmatlanításra vonatkozó címkék/pecsétek?
3. rész: Stratégiák
- Környezetbarát élelmiszer-csomagolás az élelmiszeripari vállalatoknál
- Mennyire fontos a felhasznált csomagolás környezetbarátabbá tétele?
- Milyen célokat és intézkedéseket követnek a felhasznált csomagolások környezetbarátabbá tétele érdekében?
- Hogyan menedzseli szervezetileg a csomagolóanyag-felhasználás környezetbarátabbá tételét a vállalat?
- Milyen szűk keresztmetszetek vannak a használt csomagolás környezetbarátságának további javításában?
Következtetés
A tanulmány azt a kérdést vizsgálta, hogy a környezetbarát élelmiszer-csomagolás mennyire fontos fogyasztói szempontból, és milyen szerepet játszik a környezetbarát csomagolás témája a mindennapi fogyasztói magatartásban és az élelmiszerek kezelésében. A vizsgálat eredményeit a következő hét fő megállapításban lehet összefoglalni:
A csomagolás környezetbarátsága lényeges jellemző az élelmiszerek értékelésénél, de ez is csak egy a sok közül.
A vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy az élelmiszeripari termékek csomagolásának környezetbarát jellege sok fogyasztó számára aktuális téma. Például öt megkérdezettből négy (79%) egyetért azzal az állítással, hogy az élelmiszerek csomagolásának környezetbarát jellegén sürgősen javítani kell.
A csomagolás környezetbarát jellege azonban gyakran csak egy jellemző a sok közül, amikor egy élelmiszer mellett vagy ellen döntünk. Az egyéb termékjellemzők ugyanolyan fontosak, vagy esetenként még lényegesen nagyobb szerepet játszanak mind a termék kiválasztásában, mind magának a csomagolásnak az értékelésében.
Amit tudatosan figyelnek
Például a megkérdezettek 40%-a nyilatkozott úgy: tudatosan törekszik arra, hogy a maguknak vásárolt élelmiszereket környezetbarát módon csomagolják. Lényegesen magasabb azoknak az aránya, akik tudatosan figyelnek az ízekre (83%), a minőségre (61%) és az árra (58%).
A csomagolás környezetvédelmi szempontjai gyakran csak korlátozott szerepet játszanak a termékválasztásban.
Sok fogyasztó számára a csomagolás környezeti tulajdonságai szerepet játszanak a vásárlási döntéseikben. A környezetvédelmi jellemzők jelentősége azonban a megvásárolni kívánt termék kiválasztásakor korlátozott. A megkérdezettek mindössze 37%-a nyilatkozott úgy, hogy tudatosan figyel a csomagolás környezetbarátságára, mielőtt kipróbálna egy új élelmiszert az élelmiszerboltban. És csak a megkérdezettek 6%-a nyilatkozott úgy, hogy nagyon gyakran hoz tudatos döntést: nem vásárol egyébként vonzó élelmiszert, mert a csomagolásuk nem elég környezetbarát.
A környezetbarát csomagolásért csak korlátozottan hajlandók többet fizetni
Arra a kérdésre, hogy a megkérdezettek mennyivel lennének hajlandók többet fizetni a környezetbarátabb csomagolások használatáért, mindössze 15 százalék válaszolta azt, hogy 10 százaléknál többet hajlandó fizetni a környezetbarátabb csomagolások használatáért. Minden harmadik megkérdezett (33%) egyáltalán nem hajlandó további díjat fizetni.
Ezek az eredmények egybevágnak egy próbateszt eredményeivel is, amely azt vizsgálta, hogy a csomagolás pozitív környezeti jellemzőire való hivatkozások növelik-e az élelmiszerek vásárlási és fizetési hajlandóságát. A vásárlási és fizetési hajlandóságra gyakorolt hatás csekély.
Erősen korlátozott annak felismerése, hogy az élelmiszereket mikor csomagolják környezetbarát módon, és mikor nem.
A felmérés eredményei arra utalnak, hogy a legtöbb fogyasztó szakértelme és képessége a kedvező és a kedvezőtlen környezeti tulajdonságokkal rendelkező csomagolások megkülönböztetésére egyértelműen korlátozott. A megkérdezettek mindössze 38%-a ért egyet azzal az állítással, hogy tudja, melyik élelmiszer-csomagolás környezetbarátabb és melyik nem. Az állítással teljes mértékben egyetértők aránya mindössze 10%.
A környezeti jellemzők ismeretének hiánya, például az a tény, hogy az emberek gyakran nem tudják pontosan, mikor van egy termék környezetbarát módon becsomagolva, vagy nem, vagy melyik hulladékgyűjtő-csomagolást kell helyesen kidobni, szintén jelentős akadályt jelent saját vásárlási és ártalmatlanítási magatartásukban a felhasznált csomagolás környezetbarátságának növelése.
Az anyagok jellemzik a csomagolás környezetbarát jellegének értékelését; a műanyag csomagolást különösen környezetbarátnak tekintik.
Sok fogyasztó számára azt, hogy egy élelmiszer csomagolása környezetbarát-e vagy sem, erősen befolyásolja a felhasznált csomagolóanyag és a kapcsolódó asszociációk.
A műanyag csomagolást a környezetre különösen károsnak minősítik. A megkérdezettek mindössze 7%-a tartja környezetbarátabbnak a műanyag csomagolást. Egyrészt ez a csomagolás erősen összefügg a „rosszul újrahasznosítható” és a „sok hulladék” jellemzőkkel. Ezen túlmenően ez a csomagolás más (negatív) jellemzőkkel is összefüggésbe hozható, mint például a „szennyezett óceánok és az állatok szenvedése” és a „mikroműanyagok”, illetve bizonyos esetekben az „egészségtelen” jellemzőkkel is.
Az üvegből vagy papírból készült csomagolás lényegesen környezetbarátabb
A fogyasztók saját magatartásukban látják a fejlődés lehetőségét, de csak másodlagos felelősnek tekintik magukat az élelmiszerekhez használt csomagolás környezetbarátabbá tételéért.
Sok fogyasztó személyesen úgy gondolja, hogy nagy lehetőség rejlik az általa használt csomagolás környezetbarátságának javítására. Például a megkérdezettek 67%-a nagyon nagynak vagy inkább nagyszerűnek tartja az általa vásárolt élelmiszerek választéka javításának lehetőségét. A vásárolt termékek csomagolásának megsemmisítését tekintve 60%-uk nagyon nagynak vagy inkább nagynak tartja a fejlesztési lehetőséget.
Ettől függetlenül sok fogyasztó úgy gondolja, hogy más csoportok, például a csomagolóanyagok és az élelmiszergyártók sokkal felelősségteljesebbek, és jobban hozzá tudnak járulni az élelmiszerekhez használt csomagolások környezetbarátabbá tételéhez, mint ők maguk.
Az újrafelhasználható csomagolás megfelel a fogyasztói elfogadásnak
Összességében egyértelmű, hogy a fogyasztók alapvető hajlandóságot és nyitottságot mutatnak az újrafelhasználható megoldások használatára. Ennek valószínűleg az az oka, hogy sok fogyasztó úgy gondolja: különösen az újrafelhasználható csomagolások kulcsszerepet játszanak a csomagolás környezetbarátságának javításában.
Kitekintés
Összességében a vizsgálati eredmények azt mutatják, hogy az élelmiszeripari termékek csomagolásának környezetbarátabbá tétele sok fogyasztó számára aktuális kérdés. Jelenleg azonban valószínűleg csak korlátozott szerepet játszik a vásárlási magatartásban és a termék mellett vagy ellen való választásban.
Sok fogyasztó csak korlátozott szakértelemmel rendelkezik a kedvezőbb környezetvédelmi tulajdonságokkal rendelkező csomagolások felismerésében. A csomagolás környezetbarát jellegének megítélését erősen befolyásolja a felhasznált csomagolóanyag és a kapcsolódó környezeti tulajdonságok. Ez azt is mutatja, hogy sok fogyasztó úgy látja, hogy más csoportok felelősségteljesebbek, és hozzá tudnak járulni az élelmiszerekhez használt csomagolások környezetbarátabbá tételéhez, mint ők.
A fogyasztói érdekek és a különösen környezetbarát élelmiszer-csomagolások használatából eredő piaci lehetőségek, másrészről a gazdasági megvalósíthatóság közötti konfliktus terén az élelmiszeripari vállalatok számára ezért valószínűleg a környezetbarátabb csomagolás kialakítása jelenti a fő kihívást. Olyan csomagolási koncepciók, amelyek a fogyasztók fizetési hajlandóságára és saját vásárlási és ártalmatlanítási magatartásuk megváltoztatására irányuló hajlandóságukra irányulnak.
Egy másik kulcsfontosságú kihívás valószínűleg a felhasznált csomagolás környezeti tulajdonságainak és előnyeinek célzott kommunikálása és azok „kézzelfoghatóvá tétele” a fogyasztók számára, mivel sok fogyasztó nem tudja felismerni az ökológiailag előnyös csomagolást anélkül, hogy a csomagoláson vagy más információhordozón konkrét információ található. Ehhez végső soron megfelelő kommunikációs koncepciók kidolgozására van szükség.
Annak érdekében, hogy az ilyen kommunikációs koncepciók kialakításához tájékozódjon, a tanulmány második része (Címkézés) megvizsgálja a fogyasztók jelenlegi információs magatartását az élelmiszer-csomagolás környezeti tulajdonságaival kapcsolatban, valamint azt, hogy a különböző csomagolással kapcsolatos környezetvédelmi állításokat hogyan érzékelik. a fogyasztók által.
(Forrás: dlg.org)
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 400 hirdetés 89 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés