A gondolkodó gazda mellett az erőgépek töltik be az egyik legfontosabb szerepet a mezőgazdaság megfelelő működésében. Ezek a gépek az elmúlt évtizedek alatt a rengeteget fejlődtek a tervezőmérnökök munkájának köszönhetően. Vajon milyen következő szintlépéseket él meg a traktorok fejlesztése a közeljövőben? Mikre fordítanak nagyobb figyelmet és több energiát azok a szakemberek, akik jobbá és hatékonyabbá akarják tenni a mezőgazdasági erőgépeket?

Az Agrárágazat szakcikkében Dr. Varga Vilmos a SZIE Gépészmérnöki Kar Járműtechnika Tanszékének címzetes egyetemi docense foglalta össze, milyen lépések logikusak, és mi várható a traktorok fejlesztése során. A 20–56 kW motorteljesítményű traktorok várhatóan két vagy négy hajtott kerekes változatban, fülkével és fülke nélküli kivitelben fognak készülni. Az 56–80 kW teljesítménytartományban többségében a négykerékhajtás és a fülkés kialakítás lesz jellemző. Az univerzális, többfunkciós, 80–200 kW motorteljesítményű traktorok négykerékhajtással és klimatizált fülkével kerülnek majd piacra. A nehéz, összkerékhajtású univerzális traktorok kimagaslóan kényelmes vezetőfülkével, 200–400 kW motorteljesítménnyel, négykerékhajtással, vagy első tengelyen, tengelycsonkkormányzással, hátul pedig kerék-gumihevederes futóművel készülnek majd - írja.

A gépészmérnök összefoglalta, merre tart az új traktorok fejlesztése - Fotó: Adam's Photovision

Tovább fog terjedni az univerzális traktorok első tengelyének rugós hidraulikus vagy hidropneumatikus kialakítása. A 400 kW és az ennél nagyobb motorteljesítményű kéttengelyes nehéztraktorok

  • nagy méretű gumiabroncsokkal,
  • első kerék kormányzással, illetve
  • törzscsuklós kialakítással készülnek majd.

A nagy motorteljesítményű traktorok többsége – a törzscsuklós megoldás mellett – négykerék-gumihevederes futóművel fog rendelkezni. A nagy vonóerőt kifejtő, 400 kW feletti motorteljesítményű erőgépek teljesen gumihevederesek maradnak. A kerekes traktorok haladási sebessége várhatóan 50–60 km/h-ra, a gumihevederes traktorok sebessége pedig 40 km/h-ra fog növekedni. A menet közben változtatható guminyomás megvalósítása általánosan elterjedt lesz. A szenzorok mind a gumiabroncsok, mind pedig a gumihevederek jellemzőit menet közben tudják mérni.

Modern erőátvitel és sebességváltó az új traktorok fejlesztéseinél

Az erőátviteli rendszerek fejlesztésénél a hajtóanyag-megtakarítás és a folyamatos sebességváltás (CVT) biztosítása továbbra is a fő célok között szerepel. A jó hatásfok és a hosszú élettartam érdekében a Powershift sebességváltók továbbfejlesztett változatai a jövőben is használatban maradnak. A hidrosztatikus/mechanikus megosztással rendelkező CVT-sebességváltókat már több mint 20 éve használják, és a közeljövőben várhatóan megjelennek új, jobb hatásfokú változataik is. Ezeket a váltókat a központi villamos/mechanikus megosztású CVT-rendszerek fogják felváltani. A nehéz munkát végző gépeknél a dízel/villamos soros hibrid hajtásé lesz a főszerep. A közepes, univerzális traktorok párhuzamos hibrid hajtással, a 100 kW alatti teljesítménykategóriában pedig tiszta villamosüzemű erőgépek terjednek el nagy számban.

A változtatható guminyomás egyre elterjedtebb lesz az új traktorok esetében - Fotó: Adam's Photovision

Motor, hajtás, dízel

Az elkövetkező években továbbra is a dízelmotor marad a traktorok mozgásenergiát szolgáltató erőforrása. A motorfejlesztések tendenciája a méretcsökkentés, a hengerszám mérséklése (downsizing) és a fordulatszám-csökkentés (downspeeding), továbbá a kipufogógáz-utókezelési rendszer egyszerűsítése, hatékonyságának növelése irányába mutat majd. A COVID-19 iparra gyakorolt hatása miatt az új EU Stage V levegőszennyeződésre vonatkozó előírásban az 56 és 130 kW teljesítmény közötti traktormotorok forgalomba hozatalára vonatkozó dátum 2020. december 31-re csúszik. Az előírások felülvizsgálatára és módosítására 2025-ben kerül majd sor. Az új motorok kipufogógáz-kezelési rendszerének kialakításánál a hatósági előírás teljesítése érdekében két alapvető irányt követnek a gyártók. A korábbi, általános kipufogógáz-visszavezetési (EGR) megoldást egyes típusoknál elhagyják, helyette az SCR-AdBlue rendszert erősítik, ezzel a motor lökettérfogatra vonatkoztatott teljesítménye megnövekszik, a fajlagos hajtóanyag-fogyasztása pedig mérséklődik. Más típusoknál az SCR AdBlue rendszer marad el, és a hűtött kipufogógáz visszavezetési (cEGR) rendszer kiépítését növelik, ebben az esetben elmarad az AdBlue folyadék alkalmazása, ami az üzemeltetőnek könnyebbséget jelent.

Okostraktorok, digitális megoldások

Az elektronika és a digitalizáció elterjedése a precíziós mezőgazdaság rendszerében okostraktorok alkalmazását követeli meg a gazdálkodóktól. Ezek a következő képességekkel fognak rendelkezni:

  • GPS-alapú helymeghatározás,
  • automatikus kormányzás,
  • sorkövetés,
  • automatikus fordulásvezérlő,
  • traktor-munkagép kezelés,
  • képernyő-kiterjesztés táblagépen vagy okostelefonon,
  • flottakezelés,
  • többoldalú kommunikációs lehetőség (iroda, szerviz, adatbázis között),
  • adatkezelés a „felhővel”,
  • adatkezelés más gyártó programjával

A közeljövőben az önvezérlő gépek és robotok alkalmazása is megkezdődik. Az új technikák kezelhetőségének alapja pedig a digitális tudás lesz, ezért az oktatás jelentősége nagyon felértékelődik - írta Dr. Varga Vilmos a SZIE, Gépészmérnöki Kar, Járműtechnika Tanszék címzetes egyetemi docense.

Kapcsolódó cikkek

További híreink

20 beltéri és kültéri növény, amelyik télen is virágzik

2024.11.21.

Ha van olyan időszak, amikor egy kis színre van szükségünk az életünkben, akkor azok a borongós, szürke téli napok. Szerencsére, bár sok növény inkább tavaszig elrejti virágait, vannak olyanok, amelyeket nem riaszt el a hideg.

Nyuszt vagy menyét? Segítünk, hogy megkülönböztesse őket!

2024.11.21.

A nyusztok, ezek az apró, fürge és rejtőzködő ragadozók, gyakran felkeltik az emberek érdeklődését. Legyen szó arról, hogy hol élnek, mit esznek, vagy hogyan különböztethetők meg más menyétféléktől, sok izgalmas kérdés merül fel velük kapcsolatban. Az alábbi cikk a nyuszttal kapcsolatos leggyakoribb kérdésekre válaszol.

Dámbikák élet-halál harca videóval

2024.11.21.

Látványos mentőakciót hajtottak végre a Lábodi Vadászerdészet hivatásos vadászai, amikor szétválasztottak két, agancsuknál összeakadt dámbikát.

Hogyan hat az őszi szárazság és a novemberi hideg az őszi vetésekre?

2024.11.21.

A hét elején jelentős csapadék érkezett az ország nagy részére, ami enyhítette a talaj kiszáradását, különösen az őszi vetések számára létfontosságú felső rétegekben. Az előttünk álló napokban északon havazás, délen változékonyabb idő várható, majd hétvégétől szárazabb, naposabb idő jön, amely éjszakai fagyokkal és nappali enyheséggel jár.

Magyarországon is sok vállalkozást érint az új globális minimumadó

2024.11.21.

A nagy méretű multinacionális cégcsoportok életére és adózására jelentősen hat a globális minimumadó szabályainak a bevezetése

December 2-ig nyújthatók be a kárenyhítő támogatási kérelmek

2024.11.21.

A gazdálkodók 2024. december 2-ig nyújthatják be kárenyhítő támogatási kérelmüket. A határidő azért módosult, mert 2024. november 30. munkaszüneti napra esik.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás