Kétnapos szakmai konferenciát rendezett az Európai Bizottság július 12-én és 13-án, melynek egyik fő témája az európai agrár-élelmiszeripari promóciós politika felülvizsgálata volt. Az európai friss zöldség-gyümölcs termékszövetség, a Freshfel Europe a zöldségek és gyümölcsök fogyasztását ösztönző promóciós célú keretek növelését szorgalmazta. Anyagunkból kiderül, milyen fontos, a termelőket is érintő témákról volt szó.

A koronavírus-járvány zöldség-gyümölcs szektor számára legfontosabb kedvező mellékhatása a friss zöldségek és gyümölcsök fogyasztásának fellendülése volt. 2020-ban az egy főre eső európai átlagos gyümölcsfogyasztás 212 gramm volt, míg zöldségfélékből 152 grammot fogyasztottunk (fő/nap, átlagos érték). Ennek egyik oka, hogy már 2019 végén és 2020 elején is rengeteg olyan híradás, ösztönzés érte az embereket, amely az immunrendszer erősítésének legegyszerűbb módjaként a friss zöldségek és gyümölcsök nagyobb mértékű fogyasztását ajánlotta, illetve az egészséges életmódban betöltött szerepüket hangsúlyozta. Ezért az ENSZ 2021-et a Zöldségek és Gyümölcsök Nemzetközi Évének nyilvánította. 

Az európai friss zöldség-gyümölcs termékszövetség, a Freshfel Europe a zöldségek és gyümölcsök fogyasztását ösztönző promóciós célú keretek növelését szorgalmazta - képünk illusztráció

Több fogyasztásösztönző kampány is indult

Az Európai Unió is több programot indított a közelmúltban ebből a célból, az egyik ilyen a még a járvány kitörése előtt kihirdetett, egészséges életmódot népszerűsítő, 2018-ban megszületett Tartu Call (Tartui felhívás az egészséges életmódért), de a Green Deal, a Farm to Fork Strategy és az EU Beating Cancer Plan, valamint a hamarosan felülvizsgálatra kerülő, iskolai élelmezést meghatározó School Scheme is tartalmaz ezzel összefüggő intézkedéseket. A Freshfel Europe ezt a lendületet kihasználva szólította fel az uniós döntéshozó szerveket a friss zöldségek és gyümölcsök promócióját szolgáló uniós keretösszegek növelésére, a jelenleg alkalmazott elosztási rendszer megváltoztatására - írta a FruitVeB.

Philippe Binard, a Freshfel Europe szóvivője elmondta, hogy az egyesület nemcsak folytatja 3 éve futó FruitVeg4You kampányát, hanem az idén újat is indított, SpeakUp4FruitVeg néven. Ebben azonban már nem a fogyasztókhoz, hanem az Európai Parlament képviselőihez fordulnak, hogy minden közös politikában támogassák az ágazatot, az európai zöld megállapodás ernyője alatt. 

Aránytalan az elosztás, változtatnának rajta

Az új kampány indításának az oka számos olyan aránytalanság, amelyet a mostani helyzetben lehetne a legjobb eséllyel orvosolni. Ilyen például, hogy az EU agrárbüdzséjének átlagosan évi 3-4 százalékát fordítja a zöldség-gyümölcs ágazatra, miközben a szektor a megtermelt értékből 20 százalékos aránnyal részesedik. Ehhez képest a húságazat a termeléshez kötött támogatások 53 százalékában, a tejszektor pedig 21 százalékában részesül. A Freshfel szerint itt az ideje a költségvetési kereteket a társadalmi, környezetvédelmi és fenntarthatósági elvárásokhoz igazítani. Különösen annak ismeretében, hogy a kertészeti ágazatok az utóbbi 20 évben a termelésben sok fenntartható gyakorlatot vezettek be, jelentősen korlátozták az alkalmazható növényvédő szerek körét, az ágazat által kibocsátott szén-dioxid mennyiségét, valamint fokozták a víz- és műtrágyafelhasználás hatékonyságát. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az Unióban előállított zöldségek és gyümölcsök 60 százalékát helyben, az adott szezonban fogyasztják el.

Jelenleg az uniós friss zöldség-gyümölcs ágazat körülbelül évi 30 millió eurós promóciós célra felhasználható támogatásban részesül. Ez nagyjából a teljes agrár-promóciós keret 15 százaléka.

Simona Rubbi, a Freshfel egyik képviselője a konferencián elmondta, hogy ez biztos, hogy nem elégséges annak a radikális uniós célkitűzésnek a megvalósítására, amely a fenntarthatóbb és főként növényi alapú étrend felé mozdulna el. A friss zöldség-gyümölcs fogyasztás ösztönzése azért is lenne fontos, mert az még a mostani növekedéssel együtt sem éri el a WHO által megállapított, az egészség tartós megőrzéséhez szükséges 400 g/nap határértéket, amelyhez az Európai Unióban a jelenlegi 12-13 helyett körülbelül 15-15 millió tonna frissen fogyasztott, helyben előállított gyümölcsre és zöldségre lenne szükség.

A friss zöldség- és gyümölcsfogasztást ösztönző jelenlegi Európai Uniós programok

Tartui felhívás az egészséges életmódért (Tartu Call for a Healthy Lifestyle)

Ezt a felhívást 2018-ban tette közzé három európai biztos, Navracsics Tibor (kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi biztos), Vytenis Andriukaitis (egészségügyi és élelmiszer-biztonsági biztos) valamint Phil Hogan (egykori mezőgazdasági és vidékfejlesztési biztos). A felhívás célja az volt, hogy több forrás jusson az uniós költségvetésből az egészséges életmód népszerűsítésére, valamint célzott figyelemfelkeltő kampányokra és tevékenységekre kerüljön sor az egészséges táplálkozás és a testmozgás népszerűsítése érdekében.

#SpeakUp4FruitVeg

Ezt a kampányt 2021 januárjában indította a Freshfel a közösségi médiában. Célja, hogy ráirányítsa az európai uniós döntéshozók (bizottsági tisztviselők, európai képviselők, tagállamok állandó képviseleteinek tagjai) figyelmét a szektor támogatásának kedvező hatásaira.

Európai Rákellenes Terv – EU Beating Cancer Action Plan

Az Európai Rákellenes Terv politikai kötelezettségvállalás a rák elleni küzdelem terén, valamint újabb mérföldkő egy erős európai egészségügyi unió kiépítése és az EU biztonságosabbá, felkészültebbé és ellenállóbbá tétele felé vezető úton. Egyik kiemelt célja, hogy tovább javuljon az egészséges termékek hozzáférhetősége a gyermekek számára, valamint az, hogy bővüljenek a gyermekek ismeretei az egészséges táplálkozás előnyeiről, többek között a digitális eszközök felhasználásával.

Európai Zöld Megállapodás – European Green Deal

Ennek a „megállapodásnak” a keretében az EU elkötelezte magát amellett, hogy 2050-ig klímasemlegessé váljon. E cél megvalósítása egész Európában gazdasági és társadalmi átalakulást tesz szükségessé, amelynek költséghatékonyan, igazságosan és társadalmilag kiegyensúlyozott módon kell végbemennie. Ennek a megállapodásnak képezi részét a Farmtól a fogyasztóig (Farm to Fork) stratégia.

Farmtól a fogyasztóig – Farm to Fork Strategy

Fő céljai az egészségesebb és fenntarthatóbb élelmiszerrendszerre való áttérés és az élelmiszerek címkézése, amely lehetővé teszi a fogyasztók számára az egészséges és fenntartható étrend elfogadását, továbbá az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelem intenzívebbé tétele. Ezen felül 10 milliárd euró összegű kutatási és innovációs beruházást valósít meg a Horizont Európa program révén: élelmiszer, biogazdaság, a természeti erőforrások, a mezőgazdaság, a halászat, az akvakultúra és a környezetvédelem területén.

ENSZ: Gyümölcsök és Zöldségek Nemzetközi Éve (UN: The International Year of Fruits and Vegetables)

Az Egyesült Nemzetek Szervezetének (ENSZ) közgyűlése a 2021-es évet a gyümölcsök és zöldségek nemzetközi évének hirdette ki. Ennek egyik célja az volt, hogy úgynevezett „kulcsüzenetekben” felhívja a figyelmet a változatos, egészséges étrend és kiegyensúlyozott életmód részeként nagyobb mennyiségben fogyasztott többféle gyümölcs és zöldség táplálkozási és egészségügyi előnyeire. Másik célja, hogy ráirányítsa a szakpolitika figyelmét a zöldség- és gyümölcsveszteség és -pazarlás csökkentésére - számolt be a Freshfel Europe sajtóközleménye alapján a rendezvényről a FruitVeB.

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Partner

Értelmezzük és értékeljük ki a talajvizsgálati eredményeket

2024.11.26.

Szakmai szempontból a bővített talajvizsgálat elvégzése lenne indokolt minden területen, hiszen a mikroelemek nem megfelelő mennyisége is jelentős, akár tonnában is kifejezhető hozamcsökkenést, elmaradt jövedelmet okozhat.

Édesburgonya termesztése otthon: egyszerű módszerek és hasznos tanácsok

2024.11.26.

Az édesburgonya, vagy más néven batáta termesztése egyre népszerűbbé válik, hiszen nemcsak finom, hanem tápláló is. Mielőtt azonban belekezdenél a saját édesburgonya termesztésébe, érdemes megismerni a leggyakrabban felmerülő kérdéseket és az azokra adott válaszokat.

Már nyers tejben is megtalálták a madárinfluenza vírusát

2024.11.26.

Az egészségügyi hatóságok madárinfluenza vírust észleltek egy kaliforniai tejgazdaság kiskereskedelemben kapható nyers tejében.

Sokan örülhetnek, mert pluszpénzt kapnak a biogazdálkodók

2024.11.26.

A biogazdálkodás célja egy fenntarthatóbb, vegyszerektől mentes rendszer kialakítása, amely környezeti előnyöket kínál a hagyományos módszerekkel szemben.

Mi az az ESG és miért beszélünk róla egyre többet?

2024.11.26.

Az ESG (Environmental, Social, Governance) fogalma az elmúlt években a fenntartható gazdasági fejlődés és a felelős vállalatirányítás egyik központi elemévé vált.

A hazai gazdatársadalom elmúlt 10 évének számait elemezte dr. Cseh Tibor András

2024.11.26.

A KSH Agrárcenzusának eredményeit Dr. Cseh Tibor András, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének főtitkára elemezte.

Partnerhírek
Partner

Értelmezzük és értékeljük ki a talajvizsgálati eredményeket

2024.11.26.

Szakmai szempontból a bővített talajvizsgálat elvégzése lenne indokolt minden területen, hiszen a mikroelemek nem megfelelő mennyisége is jelentős, akár tonnában is kifejezhető hozamcsökkenést, elmaradt jövedelmet okozhat.

Partner

Digitális megoldások gazdálkodóknak és kereskedőknek: fedezze fel a Magro.hu előnyeit!

2024.11.22.

A mezőgazdaság nem csupán egy ágazat – ez a jövőnk és megélhetésünk alapja. Napjainkban azonban olyan kihívásokkal nézünk szembe, mint az extrém időjárás, a kiszámíthatatlanul változó piacok és a csökkenő értékesítési lehetőségek. Ilyen körülmények között a digitalizáció és az innovatív megoldások kulcsszerepet játszanak abban, hogy alkalmazkodjunk és még sikeresebbek legyünk. 

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Kiemelt
Graecus CBK szárzúzó
Bács-Kiskun, Kecskemét

Graecus CBK szárzúzó

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!
Kiemelt
Graecus BFP Talajmaró
Bács-Kiskun, Kecskemét

Graecus BFP Talajmaró

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!

Magro.hu Piactér

Több mint 400 hirdetés 93 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás