Olyan változások jöhetnek az élelmiszeriparban, amik a magyar mezőgazdaságra is nagy hatással lesznek. Magyarország miniszterelnöke, Orbán Viktor 2010-ben 4 olyan szektort jelölt meg nemzetgazdasági stratégiai jelentőségűnek minősítve, ahol az volt a cél, hogy a magyar tulajdoni arány mindenképpen haladja meg az 50 százalékot. Ezek a területek: az energiaszektor, a bankszektor, a média és a kiskereskedelem. Azért szükséges a többségi tulajdon elérése, mert a magyar mezőgazdaság és az élelmiszeripar sikeressége azon is múlik, milyen mértékben fogadják be a kereskedők a hazai termékeiket.

A Penzcentrum.hu és a G7 cikkei alapján az ATV írt arról, hogy Orbán Viktor miniszterelnök a Gazdasági Évnyitón kijelentette, hogy 2010 óta ezen a területen nem tudtak javulást felmutatni. A magyar többség megvalósítását sokkal inkább a külföldi láncok adminisztratív visszaszorításával lehet elérni – idézték a politikust a források. Az elképzeléseket ugyanakkor beárnyékolja a három német diszkont (Aldi, Lidl, Penny Market) népszerűsége. Ráadásul a forgalom tekintetében is jelentősen jobban teljesítenek, mint a magyar élelmiszerláncok. 2016-ban például négyszeres volt ez az arány a külföldi láncok javára, mára azonban ez a magyar oldal szempontjából negatívan változott. Most már legalább hatszoros a különbség. A magyar láncok 3 év alatt nem tudták növelni az egy boltra jutó kiskereskedelmi árbevételüket. Annak ellenére sem, hogy az élelmiszerpiac bővült, és az árak is emelkedtek- írta a cikk.

Drágábban vásárolhatna a lakosság, ha kiszorulna Magyarországról a Lidl és az Aldi?

Agrárkonferencián jött a bejelentés a célokról

A magyar vásárlók többsége továbbra is brit vagy francia hipermarketbe, német diszkontba és osztrák hátterű szupermarketbe jár. Lázár János mezőhegyesi ménesbirtokért felelős kormánybiztos (azóta a vidékfejlesztési kormánybiztosság egyik vezetője is) egy tavaly december elején szervezett agrárkonferencián szó szerint azt mondta, a kormány jövőbeli tervei között szerepel a külföldi kiskereskedelmi láncok kiszorítása, amihez nyíltan protekcionista politikát fognak folytatni. Fontos kérdés, hogy a vásárlók szempontjából milyen terhet ró majd a háztartásokra a külföldi diszkontláncok esetleges kiszorítása. 

Tesztvásárlás

Egy találomra kiválasztott magyar lánc üzletében (Príma) elvégzett "szokásos" bevásárlás árai jelentős különbséget mutattak az Aldi vagy Lidl üzletekhez képest. Azt már most látni, hogy egy Aldi vagy Lidl üzletben elköltött nagybevásárlás 15-16 ezer forintot tesz ki, míg egy magyar lánc esetében ez már 18 ezer forint feletti összeget jelent - számolt be róla a portál a Pénzcentrum tesztvásárlása alapján.

Drágább lehet, ha összejön

A kiskereskedelemben alapvetően befolyásolja a hatékonyságot a méret. Vagyis amíg a magyar láncok beszerzései meg sem tudják közelíteni a nemzetközi mennyiségeket, addig nem látszik esélye annak, hogy felvegyék velük a versenyt. Ehhez legalább regionális terjeszkedésen, vagy nagy regionális, határokon átnyúló beszerzési társulásokon keresztül vezethetne az út - írták. Másrészt, amint azt példa is mutatja, a hatékonyságbeli különbség ebben az esetben a fogyasztó pénztárcáján is azonnal meglátszik. A portál szerint, amennyiben elüldözik a hatékony szereplőket, akkor a vevőkkel, azaz a lakossággal kell megfinanszíroztatni az ebből adódó magasabb árakat.

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Újra videón szerepel egy bükki medve

2024.11.23.

Az elmúlt években megbarátkoztak a medvék a Bükkel és Nógráddal.

A körforgásos gazdaság lehet a kiút a fenntarthatatlan gazdálkodásból Áder János szerint is

2024.11.23.

A lineáris gazdaság működtetése fenntarthatatlan, kiutat az elhasznált nyersanyagokat újrahasznosító körforgásos gazdaság jelenthet.

Az emberi kézéhez hasonló „finom” fogást tanulják a robotok

2024.11.22.

Arató robotok, tengeralattjáró-vadászok és távoli bolygókon közlekedő autonóm roverek… A cél az, hogy ezek általánosan alkalmazhatóbbá és önállóbbá váljanak a jövőben – a német Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology IWS drezdai kutatói azon dolgoznak, hogy az eszközök „érezni” tudjanak.

Mérgező, de elbűvölő: a dérbabér rejtett oldala

2024.11.22.

A dérbabér, vagy más néven Prunus laurocerasus, népszerű dísznövény kertészek és növénykedvelők körében. Gyönyörű, örökzöld levelei és illatos virágai teszik igazán vonzóvá, nem csoda, hogy sokan keresnek információkat gondozásáról, igényeiről és esetleges veszélyeiről. Összegyűjtöttük a hat leggyakoribb kérdést a dérbabérral kapcsolatban, hogy segítsünk minden érdeklődőnek.

Partner

Digitális megoldások gazdálkodóknak és kereskedőknek: fedezze fel a Magro.hu előnyeit!

2024.11.22.

A mezőgazdaság nem csupán egy ágazat – ez a jövőnk és megélhetésünk alapja. Napjainkban azonban olyan kihívásokkal nézünk szembe, mint az extrém időjárás, a kiszámíthatatlanul változó piacok és a csökkenő értékesítési lehetőségek. Ilyen körülmények között a digitalizáció és az innovatív megoldások kulcsszerepet játszanak abban, hogy alkalmazkodjunk és még sikeresebbek legyünk. 

Fémdarabokat tartalmazhat egy népszerű fehérjekészítmény – ne fogyassza el!

2024.11.22.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) figyelmeztetést adott ki a Whey Protein csokoládé ízű tejsavófehérje 30 grammos kiszerelésével kapcsolatban, mert fémdarabkák jelenléte lehetséges a termékben. A hatóság kéri, hogy a terméket senki ne fogyassza el, és haladéktalanul juttassa vissza a megvásárlás helyére.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 400 hirdetés 89 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás