A Škoda autógyár az 1960-as években egy kompakt és fordulékony járművet mutatott be, amit mezőgazdasági felhasználásra szántak. A tulajdonságai miatt akár a katonaságnál is hasznát lehetett volna venni. Bár a terepen végzett teszteken meggyőző volt az Agromobil nevű jármű, végül nem került gyártásba, a valaha elkészült 13 példány egyike a Cseh Köztársaságban, a Mladá Boleslav-i Škoda Auto Múzeum épületében található.

A Škoda cikkére hivatkozva a Player.hu írt részleteket az Agromobil történetéről, ezt az anyagot szemléztük. Eszerint a Laurin & Klement, majd később a Škoda járművei mindig is sokoldalúak voltak. A kezdetek kezdetén a motorkerékpárok hátsó kerekét hajtó bőrszíjat hosszabbra cserélték, amivel akár egy mezőgazdasági gépet is meg tudtak hajtani. A 20. század elején a stabilmotorok és a generátorok is a cég portfóliójába tartoztak, a pilseni Škoda anyagcégnél pedig traktorokat és mezőgazdasági gépeket is gyártottak a népszerű szárnyas emblémával.

Bár a terepen végzett teszteken meggyőző volt a Škoda Typ 998 Agromobil nevű jármű, végül nem került gyártásba

Többfunkciós terepjáróra volt szükség

Az 50-es és a 60-as években pedig egy kompakt, jól manőverezhető, sokoldalú könnyű terepjáróra lett volna szükség. A csehszlovák földművelésügyi minisztérium ezért egy olyan jármű fejlesztését kérte a Mladá Boleslav-i cégtől, amely a mezőgazdaság és erdőgazdálkodás követelményeinek is megfelel, de akár a bányákban is hasznát vehetik. Továbbá a hadseregnél, ami a hidegháborúban magától értetődőnek számított. 1961-ben így indult el az Agromobil fejlesztése.

https://www.youtube.com/watch?v=EljkB38D5Jc
Škoda Typ 998

Mivel az autógyártó kapacitásait akkor már teljesen kihasználták, ezért együttműködésre léptek a ČZ márkanév alatt kerékpárokat, motorkerékpárokat és kézifegyvereket is gyártó céggel. Az új modellt ott gyártották volna, de a prototípusa még a Škodánál, Mladá Boleslavban készült, és számos alkatrészt használtak fel a sorozatgyártású személyautókból - írták.

Forma, méret és tulajdonságok

A cikk szerint a Typ 998 tervezése során a funkció fontosabb volt, mint a forma. 3,47 méteres hosszával és 1,7 méteres szélességével az Agromobil kompakt járműnek számított, önhordó karosszériáján a platót és a vezetőteret is ponyvával borították. Két méter hosszú raktere csak 70 centiméterrel volt az út felett, és 3,9 köbméter áru fért a ponyva alá, amit így könnyen meg lehetett rakni. Amikor nem rakományt vitt, akkor két, hosszában elhelyezett padon akár 8 személy is le tudott ülni a hátulján.

Az Agromobil egyik érdekessége a lehajtható szélvédő volt, így repülőgéppel is szállítható lett volna, a magassága ugyanis ezáltal 1,41 méterre csökkent. A mindössze 1,9 méteres tengelytávnak és a rövid túlnyúlásoknak köszönhetően kiváló terepjáró volt, az üresen 29 centiméteres, de teljesen megrakva is 23 centis hasmagasság is hozzájárult a terepképességeihez. A Typ 998 üresen csupán 936 kilogrammot nyomott, a teherbírása pedig elérte a 800 kilót - írta a cikk.

Agrár célokra is kiválóan alkalmas járművet készítettek, de csak 13-at

Tesztek, motor és meghajtás

A motorja az 1961 és 1973 között gyártott Škoda 1202-es típusból származott, az 1221 köbcentis, vízhűtéses négyhengerest hosszában építették be az első tengely mögé. Négyfokozatú váltó továbbította a hátsó kerekekre a hajtást, szükség esetén az első kerekek is hajtottak voltak, és felező fokozat is elérhető volt benne.

Az Agromobil a hátsó kihajtáson keresztül külső munkagépeket is meg tudott hajtani, ami nagy előnye lett volna a mezőgazdasági gyakorlatban.

Az eredetileg épített három prototípust komoly teszteknek vetették alá. Az egyikkel mindössze 79 nap alatt csaknem 30 ezer kilométert tettek meg, a 89 km/órás végsebessége is elegendőnek bizonyult egy ilyen típusú járműhöz. A katonai tesztekhez további 10 példányt építettek, és a csehszlovák haderő a saját tesztjein jobbnak ítélte a GAZ–69-nél, ami akkoriban a varsói szerződés országaiban bevett katonai járműként szolgált - írták.

Az első két ülőhely

A cikk szerint mégsem indult meg a Typ 998 sorozatgyártása, aminek oka elsősorban a sajátos tervgazdálkodásban keresendő. A nagyközönség csak 1965-ben szerzett tudomást a járműről, amikor a “Ha ezernyi klarinét” című musicalben egy katonai kommandó két Agromobil járművel üldöz egy dezertőrt.

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Dámbikák élet-halál harca videóval

2024.11.21.

Látványos mentőakciót hajtottak végre a Lábodi Vadászerdészet hivatásos vadászai, amikor szétválasztottak két, agancsuknál összeakadt dámbikát.

Hogyan hat az őszi szárazság és a novemberi hideg az őszi vetésekre?

2024.11.21.

A hét elején jelentős csapadék érkezett az ország nagy részére, ami enyhítette a talaj kiszáradását, különösen az őszi vetések számára létfontosságú felső rétegekben. Az előttünk álló napokban északon havazás, délen változékonyabb idő várható, majd hétvégétől szárazabb, naposabb idő jön, amely éjszakai fagyokkal és nappali enyheséggel jár.

Magyarországon is sok vállalkozást érint az új globális minimumadó

2024.11.21.

A nagy méretű multinacionális cégcsoportok életére és adózására jelentősen hat a globális minimumadó szabályainak a bevezetése

December 2-ig nyújthatók be a kárenyhítő támogatási kérelmek

2024.11.21.

A gazdálkodók 2024. december 2-ig nyújthatják be kárenyhítő támogatási kérelmüket. A határidő azért módosult, mert 2024. november 30. munkaszüneti napra esik.

Több, mint 10 milliárd forintot fizettek ki a Napenergia plusz programban

2024.11.21.

Az Energiaügyi Minisztérium szerint mintegy 4000 pályázónak már több mint 10 milliárd forintot utaltak át a modern napelemes rendszerek telepítéséhez

Naponta méhek millióinak gyilkosa az autó

2024.11.21.

Egy friss kutatás meglepő eredményeket hozott a méhek közlekedési forgalom miatti pusztulásáról, amely jóval nagyobb léptékű, mint azt korábban feltételezték.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás