Zöld megállapodás: újra kell gondolni a prioritásokat
Míg a francia termelők gyújtogattak és ezrével vonultak utcára a traktoraikkal, nálunk viszonylag keveset hallani a Közös Agrárpolitika (KAP) elfogadás előtt álló reformjáról. Jogosan haragszanak-e a francia gazdák, és mi a tétje a KAP-reformnak?
A reform nem most kezdődött, 2016-tól folyik az előkészítése, aminek része volt egy hosszú intézményesített konzultáció is. Ennek a keretében magyar termelők és érdekszervezetek is kifejthették véleményüket a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara közvetítésével.
Az eredeti tervek szerint – avat be a részletekbe Halmai Péter közgazdász akadémikus, az európai uniós integráció szakértője, akit a magyarmezogazdasag.hu kért meg a tájékoztatásra – 2020 végéig el akarták fogadni az EU-ban a reformjavaslatokat, amely nem sikerült.
Hirdetés
Megnehezített kompromisszum
A jelenlegi portugál elnökség azt vállalta fel, hogy kompromisszumot alakít ki a KAP-ról, amit megnehezít az is, hogy jó pár éve – a lisszaboni szerződés életbe lépése óta – már nem a tanács szintjén, hanem az Európa Parlamenttel egyetértésben kell dönteni a közös agrárpolitikáról, és ez igen munkaigényes.
A jelenlegi cél, hogy május 26-án, az Európa Tanács következő találkozóján megszülessenek a döntések, amiket még a társjogalkotó EP-nek el kell fogadnia.
A közös költségvetés lehetőségei nem bővülnek
A probléma jelentős részben abból származik, hogy az európai uniós közös költségvetés lehetőségei nem bővülnek, a kihívásai azonban igen – fogalmazott Halmai Péter.
Elég, ha a globalizációra vagy a COVID-19-re gondolunk. Nem marad más, mint a prioritások újra gondolása, aminek az agrárpolitika hosszabb ideje szenvedő alanya, mivel relatíve magas arányt képvisel a közös kiadásokban.
Míg a jelenlegi költségvetési ciklusban 36 százalékot képviselnek a közös agrárkiadások, a bizottság eredeti javaslata szerint ez 28,5 százalékra csökkent volna az előttünk álló hétéves időszakban.
A kompromisszum 33 százalék körüli érték.
Hosszú viták után a támogatás első pillére kisebb mértékben csökken, mint a második, ami azért érdekes helyzet, mert éppen ez utóbbi számos, jövőbe mutató programot támaszt alá, mint például a vidéki közösségek megerősítése, az agrárdigitalizáció vagy a Leader-program.
Minimalizálni a támogatáscsökkenést
A termelők számára viszont annyira fontosak a közvetlen támogatások, hogy a tagállamok ennek a csökkenését igyekeztek minimalizálni.
Azonban az első pillérrel kapcsolatos módosítások sem kerülhetők el – figyelmeztetett a szakértő. A mezőgazdaságnak ugyanis meg kell küzdenie a támogatás legitimációjáért, alá kell támasztani a társadalom számára olyan szolgáltatásokkal, amelyeket hajlandó díjazni. A klímaváltozás hatásainak ellensúlyozása, a környezeti követelményeknek történő megfelelés kiemelkedő szerepet kapnak.
Bár a foglalkoztatásban és a GDP-ben jelentősen csökkent az agrárium szerepe, az európai földfelszín nagy részét mégis az ágazat szereplői gondozzák, tartják rendben.
Joggal kérnek támogatást
Mindehhez joggal kérnek támogatást. A legitimációs érvrendszerben növekvő szerepet kap a környezeti orientáció.
Minél egyszerűbben adminisztrálható valamely támogatási rendszer – mint például az árkiegészítés vagy az inputok támogatása – annál jobban torzítja a piacot. A fent említett fenntarthatóságot szolgáló teljesítményeket azonban nehéz mérni és ellenőrizni.
A termelők attól félnek, hogy a támogatási rendszer egyre bonyolultabbá válik, a növekvő környezetvédelmi (s egyúttal adminisztratív) követelmények pedig egyre nagyobb terhet jelentenek majd számukra.
A KAP központi kérdése: hogyan tudjuk összeegyeztetni az agrárium versenyképességét a környezetvédelemre és fenntarthatóságra vonatkozó társadalmi elvárásokkal.
Míg jelenleg a zöldítés (greening) ellenében pótlólagos támogatást kapnak a gazdák, a jövőben az az alaptámogatás feltételei közé kerül (megerősített kondicionalitás). Megemelt támogatás csak az úgynevezett ökorendszereknek jár majd.
Ez szigorúbb rendszer, de van benne logika. Az ördög persze mindig a részletekben rejlik. Nem véletlen, hogy még most is nagy erők mozdulnak meg a termelők számára minél rugalmasabb szabályok elérése érdekében.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Költségcsökkentés helyett az intenzifikációban látja a kiutat a TIMAC AGRO
A műtrágyapiac az elmúlt években folyamatos változásokon ment keresztül, amelyek mély hatással voltak az agráriumra. Az árak normalizálódása, a kereslet ciklikussága és a gazdálkodók alkalmazkodó-képessége új kihívásokat teremtett. Tóth Balázs, a TIMAC AGRO ügyvezető igazgatója segít megérteni, hogyan látják a hazai műtrágyapiacot és milyen innovációkat hoz a vállalat az ágazat számára.
Újdonságok a Pioneer® napraforgó-vetőmag kínálatában
A Pioneer® napraforgóvetőmag-portfólió 7-9 hibridből áll össze évről-évre, a gazdálkodói igényekre reagálva. A 2025-ös vetési szezonra 3 teljesen új hibrid áll a hazai termelők rendelkezésére, amely jelentős arány a Pioneer® hibridek számát figyelembe véve. Ezek a linolsavas P64LE280, a magas olajsavas P64HE188 és a szintén magas olajsavas P64HP630 hibridek. Mindezek említést érdemel még a P64LE185 hibrid, amely 2024-ben egy lépésben vált a legnagyobb zsákszámban értékesített Pioneer® napraforgóvá a vállalatunk értékesítési számait figyelembe véve, sikeresen váltva a méltán népszerű nagy elődöt, a P64LE25-öt.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatGraecus AF Oldalazó talajmaró
Több mint 400 hirdetés 92 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés