Hirdetés
74,4 milliárd forintnyi EU-s pénzt fizetnek az agrár-élelmiszeripari termékek támogatására
Az Európai Bizottság 2023-ban 185,9 millió eurót, december végi áron 74,4 milliárd forintot különít el a fenntartható és kiváló minőségű uniós agrár-élelmiszeripari termékek promóciójára irányuló, az EU-ban és a világ más részein folytatandó tevékenységek finanszírozására. A Bizottság által elfogadott 2023. évi promóciós szakpolitikai munkaprogram hozzájárul az Európai Bizottság 2019–2024-es időszakra meghatározott szakpolitikai prioritásainak, különösen „a termelőtől a fogyasztóig” stratégiának a megvalósításához.
A 2023-ban kiválasztandó promóciós projektektől a Európai Bizottság azt várja, hogy kiemeljék és előnyben részesítsék az olyan célkitűzéseknek megfelelő termékeket, mint például az uniós mezőgazdaság fenntarthatósága, az állatjólét előmozdítása, továbbá a friss gyümölcsök és zöldségek fogyasztásának, valamint az egészséges és fenntartható étrendnek a népszerűsítése.
![](/public/agronews/an_article_inner/2709/d9b8a229c7283f6c11ea1766a1153e75_1.jpeg)
Ezt támogatja az EU-n kívül a program
Az EU-n kívül a promóció főként a nagy növekedési potenciállal rendelkező országokat és régiókat célozza meg. Nevezetesen Kínát, Japánt, Dél-Koreát, Szingapúrt és Észak-Amerikát. Új-Zéland és Ausztrália szintén új piaci lehetőségeket jelenthet az európai exportőrök számára. Végül, de nem utolsósorban az Egyesült Királyság továbbra is az uniós agrár-élelmiszeripari termékek egyik fő exportpiaca, amely a 27 tagú EU exportjának 25%-át veszi fel.
Hirdetés
A kiválasztott kampányok tájékoztatást nyújtanak majd a fogyasztóknak az EU-ban és világszerte a különböző uniós minőségrendszerekről és minőségtanúsító címkékről, például a földrajzi árujelzőkről vagy a biotermékekről. Ez utóbbi kategória számára – az ökológiai termelés fejlesztésére irányuló cselekvési tervvel összhangban – a Bizottság egy 28 millió euró összegű finanszírozási keretet különít el a biotermékek iránti kereslet ösztönzése céljából. További 36 millió euróval támogatja az éghajlat, a környezet és az állatjólét szempontjából előnyös, fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok előmozdítását az európai fogyasztók körében, valamint a fenntartható módon előállított agrár-élelmiszeripari termékek fogyasztását.
Egészség és életmód
Az egészségesebb és kiegyensúlyozottabb étrend előmozdítása érdekében több mint 19 millió euró kerül elkülönítésre a friss gyümölcsök és zöldségek népszerűsítésére annak érdekében, hogy az ágazat segítséget kapjon az olyan tartósan fennálló kihívások leküzdésében, mint a fogyasztás és az export visszaesése, valamint a kiskereskedelmi láncokkal és a feldolgozókkal szembeni gyenge alkupozíció. A belső piacon a fogyasztók megszólítása céljából végrehajtott promóciós tevékenységeknek általánosságban utalniuk kell a megcélzott tagállam(ok) étrendi iránymutatásaira, és összhangban kell lenniük azokkal.
A 2023-as kampányokra vonatkozó pályázati felhívásokat az Európai Kutatási Végrehajtó Ügynökség fogja közzétenni 2023 januárjában.
Ilyen programok is elérhetőek
Úgynevezett „egyszerű programokat” egy vagy több, ugyanazon tagállamban székhellyel rendelkező szervezet nyújthat be; „összetett programmal” legalább két tagállam legalább két pályázó szervezete, illetve egy vagy több európai szervezet pályázhat.
Az uniós mezőgazdasági termékekkel kapcsolatos promóciós kampányok célja az, hogy új piaci lehetőségeket teremtsenek az uniós mezőgazdasági termelők és a tágabb értelemben vett élelmiszeripar számára, és segítséget nyújtsanak a meglévő vállalkozások fejlesztéséhez. A mezőgazdasági termékek fenntartható termelésének és fogyasztásának növelése mellett a promóciós szakpolitika az uniós agrár-élelmiszeripari ágazat fenntartható helyreállítását is támogatja a kihívásokkal teli gazdasági környezetben - írta az Európai Unió.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Az LG repcehibridek a magyar körülmények között a lehető legmagasabb termést produkálják
2024.07.01.Európa első számú repcehibridjével, az LG Ambassadorral, valamint egy új, ígéretes hibriddel, az LG Armadaval készül az új szezonra a Limagrain Hungária Kft. Szijártó Bálintot, a vállalat cégvezetőjét a Magro.hu kérdezte, aki többek között arról is beszélt, hogyan látja a repcetermesztés jövőjét Magyarországon.
Minden, amit a gyümölcsösök lombtrágyázásáról tudni kell - fókuszban az alma
2024.07.01.A gyümölcsösökben az új trágyázási időszak mindig ősszel és kora tavasszal, a talajon keresztüli fenntartó trágyázással indul. Később, a nyár folyamán viszont kulcsszerephez jut a lombon keresztüli tápanyag-utánpótlás. Bár a gyümölcsösök fenntartó trágyázásához sem nélkülözhetők a talajvizsgálatok, de a termő gyümölcsösök esetén döntő jelentőségű a lombanalízis, amit rendszeresen el kell elvégezni. Az árutermő ültetvények költségtényezői között a tápelem-analízis nem olyan jelentős tétel, amit érdemes lenne megspórolni, különös tekintettel az így nyerhető tápláltsági állapotra. Az információ értékét, használhatóságát növeli, ha a mintavétel időben és szakszerűen történik, valamint az évenkénti mintaterek következetesen azonosak, sőt a talaj- és levélmintavételi egységek egymással beazonosíthatók, fedik egymást.
Hirdetés
Hirdessen a Magro.hu oldalon!
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatMultiva DiscMaster 400H+ tárcsa, félig függesztett, acéllemez hengerrel
10 675 000 HUF
Multiva DiscMaster 400+ tárcsa, függesztett, csőpálcás hengerrel
7 400 000 HUF
Hirdetés
Hirdetés