A jó szervizháttér géppel és lélekkel is törődik
AGROTEC Magyarország területi központok Enyingen és Szekszárdon
Minél kevesebb a munkáskéz és egyre extrémebb az időjárás, úgy néznek a magyar gazdálkodók is egyre nagyobb gépek után a mezőgazdaságban, átlagosan 3-4 LE-vel tolva ki a gépek teljesítményét évente. Azonban az olyan szakemberek szerint, mint a New Holland mezőgazdasági gépekkel 1999 óta dolgozó Szániel Imre, a jól felkészült szervizháttér nélkül minél nagyobb a termelékenység, annál nagyobb a kitettség is egy műszaki probléma esetén. Az AGROTEC Magyarország Kft. szekszárdi és enyingi területi központjainak munkáját felügyelő területi műszaki vezető szerint a jövő egyik legfontosabb feladata, hogy ne csak a gazdák, a mezőgazdasági gépek szervizelésére hivatott márkaháttér is lépést tartson a precíziós gazdasággal járó forradalmi fejlődéssel.
A szakember szerint ehhez a titok, hogy bár a dicséret édes, de a kritikákra a szervizesnek ennél is jobban oda kell figyelnie, a munkanapokon pedig a lélekre legalább annyira ügyelni kell, mint a gépre, ha a hatékonyságot célozzuk.
Hirdetés
Az AGROTEC Magyarország Kft.-nél a 2013-as start óta segíted a New Holland gépekkel dolgozó gazdákat, amihez kitartottál a márka mellett, amikor előzőleg a márkakereskedői háttér nehéz időket élt át. Mi tartott meg a kék-sárga gépek mellett?
Szániel Imre: 1999-ben szerviztechnikusként kezdtem el a New Holland traktorokkal, kombájnokkal foglalkozni még az akkori márkakereskedőnél, majd ahogy teltek az évek, felkértek a műszaki vezetői feladatok ellátására, amit Szekszárdon, majd Pécset és Baján is végeztem az évek során. 2013-ban, amikor a gyár úgy döntött, hogy az AGROTEC Magyarország Kft.-nek adja a márkakereskedői jogokat, az első perctől ott voltam, mentem tovább a csapattal. Ennyi idő után a márkával foglalkozni hivatássá válik az embernek, megteremtette a múltunkat, és gyakorlatilag közösen írjuk a New Hollanddal a jövőnket is. Kölcsönös történet ez, hiszen mi ott vagyunk csapatként, a cég pedig áldoz arra, hogy jó körülmények között, kiváló színvonalon tudjuk kiszolgálni a gazdákat. Az AGROTEC háttér kiépülését előrelépésként éltük meg, lehetőségünk adódott jobbá tenni a dolgokat. A cég anyagi forrásaival, stabilitásával végre betű szerint követhettük a márkaelőírásokat. Felújíthattuk az olyan régi telephelyeket, mint a szekszárdi, vagy olyan új beruházásokat vihettünk végig, mint az Enyingi Területi Központ kiépítése, ami a New Holland „nagy könyvét” követi. Összhangban van a gyár audit programjával, külsőségekben, dizájnban előírásszerű, a szerviz pedig jól felszerelt, képes kiszolgálni a legmodernebb gépeket is. Szekszárdon négy szerelővel, Enyingen három szervizes kollégával dolgozunk. A nagyobb, új enyingi központban kényelmesen tudjuk végezni akár négy nagy mezőgazdasági gép javításait is, Szekszárdon három állásos a szerviztér. A régi épületnek ugyan vannak korlátai, de ebből az infrastruktúrából is mindent kihoztunk a partnereknek. A munkánkat egy-egy mobil alkatrészes kolléga segíti a központokban.
Néhány éve elképzelhetetlen lett volna, hogy 2-3 ember képes 100 hektáron ellátni a teendőket egy-két géppel. A precíziós gazdálkodás technológiája és a növekvő teljesítmény mégis lehetővé tette ezt. Miért elengedhetetlen, hogy ezzel az átalakulással a szervizháttér is lépést tartson?
Sz. I.: A precíziós gazdálkodás felfutása most már 20 éves múltra tekint vissza, a megyében is vannak olyan zászlóvivőink a gazdák között, akik 16-17 éve folyamatosan fejlesztenek, hogy a géppark mindent tudjon a hozamméréstől kezdve a térképezésen át a differenciált dózissal végzett tápanyag-kijuttatásig bezárólag. Ehhez átalakultak a gépek – sokkal több az alkatrész, megugrott az elektronika aránya –, ezzel párhuzamosan pedig a partnerek elvárásai is. Muszáj ennek megfelelően fejlődnünk, hogy az összetett hidraulikus rendszereket, az egyre kifinomultabb szoftveres vezérlést átlássuk. A tapasztalat az, hogy a New Holland mezőgazdasági gépek, ahol már a gyár saját szoftvercsomagja vagy a gépadatok élő megosztását a szervizcsapattal biztosító MyPLM telematika elérhető, mára kiforrtak, megbízhatóak. Az új precíziós megoldások a nagy teljesítményű gépeknél rohamtempóban fejlődnek, ami nemcsak nagy teljesítményt, de nagy befektetést is jelent a gazdáknak. Érthető, hogy az állásidőt minimalizálni szeretnék. A kiváló munkatársaknak köszönhetően ehhez a tervezhető szervizek, karbantartások nem okoznak problémát. A kihívás inkább az, hogy elég egy rossz szoftveres beállítás – például nem egyezik a méretezés a kijuttatási térkép és egy munkaeszköz saját térképrácsa között –, a gazda már csak annyit lát, hogy a drága eszköz felforralja az olajat, leáll. A szerencse, hogy márkakereskedőként ilyenkor az ország minden központjával egyeztetni tudunk a vevőszolgálaton keresztül, ahogy a gyárral is, ami gyors reagálást tesz lehetővé. Az is fontos, hogy maga a New Holland is folyamatosan új megoldásokkal áll elő ilyen téren, például ilyen az IntelliCentre adatközpont is, aminek köszönhetően ma egy komoly szakmai múlttal bíró szervizes kolléga felügyeli folyamatosan a partnerek gépeiből származó adatokat a komáromi központban. Riasztás esetén minden információ és eszköz adott, hogy gyorsan segíthessünk.
Milyen alapelveket követve lehet hatékonyabbá tenni a mezőgazdasági gépek szervizelését? Az év melyik időszaka tartogatja a legtöbb kihívást?
Sz. I.: A legfontosabb ehhez a munkához az őszinte kommunikáció. Ahol lehet, igyekszünk segíteni a partnereknek, mert egy nagy mezőgazdasági üzemben évente akkor is több száz munkaórát jelent az üzemeltetés, ha minden rendben van a gépekkel. Területi műszaki vezetőként évente beiktatok 2-4 személyes találkozót, tájékoztatom a gazdákat átalánydíjas szervizszerződések előnyeiről, amivel 10-20%-kal olcsóbb lehet a gépek üzemben tartása, és megtisztelem az idejüket azzal, hogy nyíltan beszélünk. Az árajánlattól kezdve a kedvezményeken át a teljes ügymenetben végig nyílt lapokkal játszunk, mert a szervizes ilyenkor a céget képviseli, és mi az elégedett ügyfelekért dolgozunk. Emiatt fogadom nyitott füllel az esetleges kritikákat is, mert nem a bizonyítványt kell magyarázni, hanem ki kell javítani a hibákat. A csapat nélkül ez nem menne, ezért kezdünk minden napot egy beszélgetéssel. Esetenként több százezer forintos alkatrészek beszerelését végzi egy-egy kollégánk, tudnom kell azokról a problémákról, amelyek elvonhatják a figyelmét a munkáról, igyekszem segíteni abban, amiben lehet. A központjainkban így tudjuk kiszolgálni a nyári aratáshoz hasonló csúcsidőszakokat. Évente ez a legnagyobb kihívás, rengeteg a feladat, ráadásul a partnereink is kiemelten kezelik, hiszen az első bevételek múlnak rajta. A munkákat ilyenkor rangsoroljuk, a sürgős javítanivalók előnyt élveznek, plusz ügyelünk arra is, hogy az alkatrészek is elérhetőek legyenek a javításokhoz. Nyáron csábító a gondolat, hogy a hétvégéket az ember a Balatonon töltse, de amíg a partnerek dolgoznak, addig nekünk sincs megállás.
(x)
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés