Hirdetés
A magyarok és a pálmaolajmentes termékek viszonya
A pálmaolaj nagymértékű termelése és fogyasztása világszerte számos környezeti és társadalmi kockázatot hordoz. Ezek megítélése jelentős vásárlói magatartást befolyásoló tényező. Részletesen vizsgálták a pálmaolajat tartalmazó termékek fogyasztói megítélését a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) kutatói. A Sustainability szaklapban megjelent tanulmány szerint a magyar fogyasztók ezzel kapcsolatos ismeretei szűkösek. Azonban mégis vannak olyan fogyasztói csoportok, akik inkább a pálmaolajmentes termékeket keresik a vásárlásaik során.
A pálmaolaj nagymértékű termelése és fogyasztása világszerte számos környezeti és társadalmi kockázatot jelent. A valós hatásokon kívül ugyanakkor elterjedt a köztudatban egy olyan, a közlemény szerint téves elképzelés is, mely szerint a pálmaolajmentes termékek egészségesebbek lehetnek, holott ezt semmilyen tudományos bizonyíték nem támasztja alá. A valós és vélt hatások miatt egyre többen vannak olyanok, akik tudatosan keresik a pálmaolajmentes termékek vásárlásának lehetőségét. A MATE Gazdaságtudományi Intézet kutatói online felmérésükben arra voltak kíváncsiak, hogy a magyar fogyasztók miként vélekednek ezekről a kérdésekről. Mennyire ismerik és hogyan ítélik meg a pálmaolaj egészségre és környezetre, valamint a termelő országok társadalmára gyakorolt hatását? Fontos kérdés volt az is, hogy ezek közül melyek hatnak leginkább a fogyasztók személyes meggyőződésére. Azaz melyik lehet az a tényező, ami miatt a vásárlók a leginkább kerülni kívánják a pálmaolajat tartalmazó termékeket?
Kevés az információ
„Eredményeink szerint a válaszadók nagyobb része egyáltalán nem, vagy csak némileg ismeri a pálmaolaj környezetre, társadalomra és egészségre gyakorolt hatásait. A fogyasztók kevés ismerete ellenére a pálmaolaj környezetre gyakorolt hatását a válaszadók több mint fele inkább, vagy teljes mértékben káros hatásúnak tartotta. A fogyasztási hajlandóság szempontjából pedig elsősorban az egészségre gyakorolt vélt hatások, másodsorban pedig a valós környezeti problémák voltak a legfontosabbak az emberek számára. Kutatásunk alapján látszik az, hogy van jogosultsága a pálmaolajmentes termékeknek a magyar piacokon. Azonban a vásárlói magatartás további kutatásának szükségessége is látszik. Fontos később felmérni, hogy a kockázatok mellett milyen egyéb tényezők vezetnek a pálmaolajmentes termékek vásárlása felé” – mondta Plasek Brigitta, a MATE Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola PhD-hallgatója és a Sustainibility szaklapban megjelent tanulmány első szerzője.
Hirdetés
Ezeket lehetne tenni a tájékoztatás érdekében
„Úgy véljük, hogy a pálmaolajmentes termékeket fejlesztő vállalatok kommunikációjának fontos része lehetne a termeléskor fennálló környezeti és társadalmi kockázatok bemutatása. Amennyiben feltüntetnék a csomagoláson, hogy az adott termék pálmaolajmentes, és ezáltal sokkal inkább környezetkímélő, akkor az érintett fogyasztók máris elkezdhetnek a pálmaolaj környezeti kockázatairól több információt gyűjteni. Így a fogyasztók pontos ismeretekre tehetnének szert, vásárlásuk során pedig még tudatosabbak lehetnek” – közölte a fiatal kutató.
A Dr. Temesi Ágoston egyetemi adjunktus vezetésével végzett kutatás alapvető feltételezése az volt, hogy a pálmaolajmentes termékek iránti vásárlási hajlandóságot az általánosságban és a kifejezetten pálmaolajjal kapcsolatban érzékelt különböző hatások másképp befolyásolják. A kettő közti különbség érzékeltetésére bemutattak egy-egy vizsgált állítást a környezeti hatás esetén.
Az összefüggések hatásai
Általános kérdésként szerepelt például az, hogy a válaszadó hogyan ítéli meg a következő kérdést: "A sarki jégsapkák olvadása miatt a szigetek és part menti területek az áradás veszélyének vannak kitéve". Pálmaolajjal összefüggésben ez a kérdés így hangzott: "A pálmaolaj-termelés csökkentése segíthet ellensúlyozni az éghajlatváltozás hatásait".
Az eredményeik azt mutatták, hogy ha a válaszadó a környezeti és a vélt egészségügyi hatásokat a pálmaolajjal összefüggésben érzékeli, az közvetlenül vezet a pálmaolajmentes termékek vásárlásához. Ezzel szemben az általánosságban érzékelt hatások információkeresésre ösztönözhetik a fogyasztót, ami aztán a pálmaolajmentes termékek vásárlásához vezethet. Más a helyzet a társadalmi kockázatok esetén, ez ugyanis csak általánosságban érzékelve, indirekt úton, az információkeresésen keresztül, vagy direkten vezethet a pálmaolajmentes termékek vásárlásához.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Az LG repcehibridek a magyar körülmények között a lehető legmagasabb termést produkálják
Európa első számú repcehibridjével, az LG Ambassadorral, valamint egy új, ígéretes hibriddel, az LG Armadaval készül az új szezonra a Limagrain Hungária Kft. Szijártó Bálintot, a vállalat cégvezetőjét a Magro.hu kérdezte, aki többek között arról is beszélt, hogyan látja a repcetermesztés jövőjét Magyarországon.
Minden, amit a gyümölcsösök lombtrágyázásáról tudni kell - fókuszban az alma
A gyümölcsösökben az új trágyázási időszak mindig ősszel és kora tavasszal, a talajon keresztüli fenntartó trágyázással indul. Később, a nyár folyamán viszont kulcsszerephez jut a lombon keresztüli tápanyag-utánpótlás. Bár a gyümölcsösök fenntartó trágyázásához sem nélkülözhetők a talajvizsgálatok, de a termő gyümölcsösök esetén döntő jelentőségű a lombanalízis, amit rendszeresen el kell elvégezni. Az árutermő ültetvények költségtényezői között a tápelem-analízis nem olyan jelentős tétel, amit érdemes lenne megspórolni, különös tekintettel az így nyerhető tápláltsági állapotra. Az információ értékét, használhatóságát növeli, ha a mintavétel időben és szakszerűen történik, valamint az évenkénti mintaterek következetesen azonosak, sőt a talaj- és levélmintavételi egységek egymással beazonosíthatók, fedik egymást.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatSolis 50 RX kabinos 12fokozat
Goldoni S 80 plus fülkés traktor
12 000 000 HUF
+ áfaHirdetés
Hirdetés