A Nitrogénművek Zrt. a műtrágya mellett a hibridvetőmagok széles választékával is a gazdálkodók rendelkezésére áll
A Nitrogénművek Zrt. a műtrágyán túl, kalászos és hibridvetőmagok, valamint növényvédő szerek forgalmazásával, illetve terménykereskedelmi szolgáltatásával is a termelők rendelkezésére áll. Fecsó Zoltán vetőmag kereskedelmi üzletágvezető mutatta be nekünk a cég ez irányú tevékenységét.
Mióta irányítja a Nitrogénművek Zrt. vetőmag kereskedelmi tevékenységét?
2020 óta vezetem a vetőmag kereskedelmi üzletágat, amihez jellemzően hibridnövények, legfőképpen a kukorica, a napraforgó és a repce tartozik. A kalászos vetőmagokat külön üzleti egységben kezeljük.
Milyen célokat tűzött ki a cég a hibridportfólió kialakításával?
2014-ben indult el a tevékenység, amikor a tulajdonos úgy döntött, hogy inputforgalmazóvá bővíti a műtrágyagyártó és forgalmazó cégét. Onnantól már nemcsak a műtrágya, hanem a kalászos és hibridvetőmagok, a növényvédő szerek és a terménykereskedelem is a fókuszba kerültek.
Hirdetés
Az volt az elgondolás, hogyha egy üzletkötőnk kapcsolatba lép egy termelővel, akkor ne csak egy áru, például egy komplex műtrágya eladására legyen lehetőség, hanem egyúttal ajánlani tudjon más inputféleségeket is. Sok még a teendő ezen a téren. A piacvezető pozíciónk miatt ugyanis olyan mértékben kötődünk a műtrágyapiachoz, és a Nitrogénművek névhez olyan erősen kapcsolódik a Pétisó a gazdálkodók fejében, hogy sokan a mai napig nincsenek tisztában azzal, hogy a műtrágya mellett, más inputanyagokat is be tudnak tőlünk szerezni.
Milyen hibridvetőmagokat forgalmaznak és értékesítenek?
Hibridportfóliónk a Magyarországon működő összes nemesítő termékeit tartalmazza. Az RAGT Exploration vetőmagját kizárólagosan forgalmazzuk. Klasszikus trade tevékenységet végzünk: különböző hibrid vetőmagokat veszünk és árréssel értékesítjük azokat.
Hogyan dől el, melyik hibridet ajánlja a kereskedelmi képviselőjük a szortimentből?
Kutatások szerint a legtöbb gazda az alapján dönt a használandó vetőmagot illetően, hogy mit vetett azt megelőzően. Ha bevált és jó termést hozott, nagy eséllyel nem változtat. Erős befolyásoló tényező továbbá, hogy milyen gyakorlatot folytatnak a közelében lévő, hasonló földterületen gazdálkodó szomszédai. A harmadik legfontosabb döntési faktort pedig a különböző nemesítőházak üzletkötőinek ajánlásai jelentik. A maradék kis százalékban előforduló esetekben pedig a fajtakísérletek eredménye vagy a hirdetések irányítják a gazda választásait. Az említettek alapján elmondható, hogy a gazda – jó eséllyel - előre meghozza a döntést, hogy mit fog vetni és mitől várja a sikert, így amikor a munkatársunkkal találkozik, már szinte eldőlt a választása.
A mi dolgunk, hogy meggyőzzük a termelőt, nálunk vegye meg a vetőmagot. Ehhez a teljes szortimentünk erejét használhatjuk, hiszen a mi vállalatunk mindenféle inputanyagot tud neki biztosítani, egy teljes komplett szolgáltatást tudunk neki nyújtani, a betakarított termés visszavásárlásával bezárólag. Ez egy jól felállított üzleti modell. Ha ezt a folyamatot a kereskedőink végig tudják menedzselni a partnereknél, akkor ez egy nagyon sikeres jövőképet tár elénk.
Mire gondol?
Nálunk a fő fókuszt továbbra is a műtrágya és azon belül is a nitrogénértékesítés jelenti. A többi termékkategória csak másodlagos prioritást élvez. A következő évek célja, hogy ezeket a területeket is megerősítsük. Azt szeretnénk elérni, hogy a gazdálkodók nagy tömege számára ne csak műtrágyabeszállítóként funkcionáljunk a mezőgazdaságban.
A korábban elhangzottak azt is jelentik, hogy a kereskedőiknek limitált a ráhatása a döntésre, nem?
A termelőnek az az érdeke, hogy a kívánt terméket a legolcsóbban szerezze be. Az kell elérnünk, hogy úgy érezze, velünk jár a legjobban. Ha a képviselőnk időben érkezik, a versenytársaknál jobban időzíti a látogatását, jó ajánlatot tesz, ki tudja szolgálni olyan hibriddel a gazdálkodót, ami másnál esetleg elfogyott, vagy eleve a vetőmagot régóta tőlünk szokta megvenni, azt megfelelő időben kapta meg, a pénzügyi rendezéssel kapcsolatban is jók a tapasztalatai, továbbá esetleg jó emlékeket őriz egy korábbi műtrágyavásárlásról, mellettünk fog dönteni.
Meglehetősen eseménydús világban élünk, amiből nem marad ki a mezőgazdaság sem. Mit javasolna jelen körülmények között a gazdáknak?
Már most látszik, hogy a felvásárlási terményárak sokkal magasabbak lesznek, mint tavaly. Drágábbak lettek viszont a műtrágyák és az egyéb inputanyagok is, a hibridvetőmagok kivételével, ahol ez nem következett be tavaly. Ez azt jelentette, hogy a hibridvetőmagok értékesítése tavaly ősztől egészen idén tavaszig azon az áron folyt és csak tavasszal, a háború kitörésekor jelentkeztek az ellátási problémák, aminek jelenleg nem látni a végét. Ezekből kiindulva egyértelműen látszik, hogy a következő szezonban, ősszel, a 2023-as hibridnövényeknél már áremelkedés fog bekövetkezni, aminek a mértéke elérheti a 20-30%-ot is. Az időrendben első repcénél már most 15-25%-os a drágulás, tavaly ugyanezen időszakhoz képest. Tehát az a termelő, aki még most tud vásárolni idei készletet, az mindenképpen jó döntést hoz, mert költségcsökkenést érhet el a következő évre.
(x)
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 90 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés