A tej az tej, a növényi meg növényi!
A tej és a tejtermékek piaca az új termékek számát tekintve a leginnovatívabb ágazatok egyike a világon, és folyamatosan növekszik. Elég arra gondolni, hogy 10 évvel ezelőtthöz képest már szinte minden termékkategóriában vannak kiváló minőségű laktózmentes termékek.
Az EU május 25-i döntésével elutasította a 171-es módosító javaslatot. A javaslat a mostaninál szigorúbban tiltotta volna a tej- és tejtermék-fogyasztókat megtévesztő elnevezéseket: megtiltotta volna a tejtermékek pozitív hatásaira és tulajdonságaira való etikátlan utalást a növényi termékeken.
A magyarmezogazdasag.hu kérdéseire válaszolva Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója értékelte a magyar tejtermelők előtt álló kihívásokat.
Hirdetés
A tartós tejben tartósítószer(???) van…
Harcz Zoltán számára az volt a legmegdöbbentőbb, hogy reprezentatív országos kutatásuk szerint a megkérdezettek 56 százaléka szerint a tartós tejben tartósítószer van…
Az élelmiszerekkel kapcsolatos tájékoztatás továbbra sem lehet megtévesztő. Pontosnak, egyértelműnek és a fogyasztók számára könnyen érthetőnek kell lennie.
Továbbra is kizárólag tejből származó termékek lehetnek „tejtermékek”. Növényi termékek nem hozhatók kereskedelmi forgalomba olyan megjelöléssel, mint „tej”, „tejszín”, „vaj”, „sajt” vagy „joghurt”.
„A tej? Az tej.” elnevezésű integrált, proaktív kommunikációs kampányuk célja, hogy a médiában az erre fogékony fogyasztók kiegyensúlyozott tájékoztatást kapjanak. Fontos cél a szemléletformálás, valamint a hiteles tájékoztatás a tej és a tejtermékek egészséges táplálkozásban betöltött szerepéről.
Nélkülözhetetlen a szervezet számára
A tej a szervezet számára nélkülözhetetlen tápanyagokat tartalmaz: fehérjéket, szénhidrátokat, zsírokat, vitaminokat és ásványi anyagokat. A tejtermékek rendszeres fogyasztása támogatja az immunrendszert, és szerepet játszhat a szív- és érrendszeri, a vastagbél daganatos betegségei, a magasvérnyomás-betegség, az elhízás, a csontritkulás és a fogszuvasodás megelőzésében.
Márciusban zárult le egy országos reprezentatív piackutatás a tejfogyasztással kapcsolatban, amelynek fő célja az volt, hogy megértsék a tejtermék-fogyasztási szokásokban bekövetkező változásokat. Illetve azt, hogy mi az oka a jelenleg még kis piaci részesedéssel bíró növényi alapanyagból készült italok/termékek gyorsuló térnyerésének.
Ezer fős reprezentatív kutatás
A nagymintás online megkérdezés egy ezer fős, a 18 év feletti magyar lakosságot nem, kor, régió és településtípus szerint reprezentáló csoportban történt.
A kutatás eredményei szerint annak ellenére, hogy az elmúlt években táplálkozásban betöltött szerepével kapcsolatban számos érv és ellenérv látott napvilágot, a termékcsoport, a tej és tejtermékek egészséges táplálkozásban elfoglalt helye vitathatatlan.
„Primer” fogyasztók a nők
A növényi alapú termékek tipikus „primer” fogyasztói a nők. Az ő fogyasztásuk/vásárlásuk hat ki a család többi tagjának étkezési szokásaira.
A fogyasztás motivációi között szerepel az egészséges életmódra, egészséges táplálkozásra való törekvés, a kényszerű okokból történő fogyasztás (valamilyen tejtermék-intolerancia vagy egyéb egészségügyi érintettség), a változatosabb étkezés iránti igény, valamint a fenntartható fejlődéshez történő hozzájárulás érzete is.
Az egészségügyi problémákra maga a magyar tejágazat is igen aktívan keresi a válaszokat, komoly kutatási-fejlesztési tevékenységen keresztül. Harcz Zoltán szerint minden ételallergia és egészség miatti kutatásnak helye van a világban.
Nem kell kompromisszumot kötniük
A tej és a tejtermékek piaca az új termékek számát tekintve világviszonylatban egyike a leginnovatívabb ágazatoknak, és folyamatosan növekszik! Minden termékkategóriában van kiváló minőségű laktózmentes változat, legyen szó tejről, tejfölről, vajról, desszertről vagy sajtról. Ezeket a laktózérzékenységgel küzdők is bátran fogyaszthatják. Anélkül, hogy a „normál” tejtermékekhez képest kompromisszumot kellene kötniük a termékek ízében, állagában, felhasználhatóságában.
Ha csak a nyers tej árát nézzük, akkor a magyar nyers és fölözött tej versenyképes, hiszen az egyik legolcsóbb egész Európában. Mára a korábbi mennyiségnek csupán a harmada-negyede talál vevőre külföldön, de még mindig keresett a magyar nyers tej.
Harcz Zoltán szerint büszkék arra, hogy a friss, az ESL és UHT tejek 95 százaléka magyar a boltokban.
A vajaknál és a sajtoknál a bolti kínálat nagyságrendileg fele import, de ennek az az egyik oka, hogy még hiányos a hazai feldolgozókapacitás.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Digitális megoldások gazdálkodóknak és kereskedőknek: fedezze fel a Magro.hu előnyeit!
A mezőgazdaság nem csupán egy ágazat – ez a jövőnk és megélhetésünk alapja. Napjainkban azonban olyan kihívásokkal nézünk szembe, mint az extrém időjárás, a kiszámíthatatlanul változó piacok és a csökkenő értékesítési lehetőségek. Ilyen körülmények között a digitalizáció és az innovatív megoldások kulcsszerepet játszanak abban, hogy alkalmazkodjunk és még sikeresebbek legyünk.
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatTöbb mint 400 hirdetés 91 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés