A NAK közleménye szerint nemtelen támadás érte a hazai állati termékpályát. Ezúttal a tejtermékek közül is a vaj került célkeresztbe. Az egyik legismertebb margaringyártó vállalat reklámkampányában használt „*hagyjuk békén a teheneket”, illetve „skip the cow*” szlogenek, valamint a reklámban alkalmazott megjelenítés felveti a jogszabálysértés lehetőségét, de mindenképpen etikátlan. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács ezért felszólította az érintett céget, hogy haladéktalanul függessze fel a szóban forgó marketingkampányát és a megtévesztésre alkalmas üzenettel rendelkező elemeket soron kívül távolítsa el a reklámfelületekről.

A közlemény szerint a vajfogyasztás fontos, mert finom és az egészséges táplálkozás része lehet, de kiváló szakácsok és cukrászok – akiket nem valamelyik margaringyártó támogat – vajjal készítik az ételeket, hiszen a vajjal készült ételek, sütemények, a péksütemények, a cukrászati termékek ízükben, élvezeti értékükben magas szintet képviselnek.

Az egyik ismert margaringyártó vállalat reklámkampányában használt szlogenek és a reklámban alkalmazott megjelenítés felveti a jogszabálysértés lehetőségét és a vaj ellen hangol a NAK és a Tej Terméktanács szerint

Támadás a vaj ellen

A tejtermékeket, köztük a vajat ugyanakkor sajnos egyre gyakrabban érik nemtelen támadások, amelyek sokszor a tudományos tényeket is figyelmen kívül hagyják. Akár jó szándékból, akár üzleti érdekből, de ezek a gyakran megalapozatlan információk rendkívül sokat ártanak a szakmának, és a fogyasztók félretájékoztatásához vezetnek. Szerte a világon megfigyelhető, hogy egyes, termékeiket alternatívának pozicionáló, növényi alapú termékek gyártói nem csak termékeik önálló értékeivel és tulajdonságaival kampányolnak, hanem a termékelőnyök között kifejezetten a tejtermékekre utaló, azokra emlékeztető és jellemző megfogalmazásokat használnak, amelyek alkalmasak lehetnek a kevésbé tájékozott fogyasztók megtévesztésére is. 

Ezek a reklámkampányok a magyarországi tejágazatban dolgozó több tízezer ember megélhetését veszik semmibe. A megtévesztő terméknevek, csomagolások és a gyakran olvasható, a tejtermékeket negatív fényben feltüntető „hírek” olyan fogyasztókat is eltéríthetnek a tejtermékek fogyasztásától, akiknek nincs konkrét (egészségügyi, morális) problémájuk a tejtermékek fogyasztásával kapcsolatban - fogalmaztak.

Megtévesztés és sérelem

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács szerint a jogszabályokat vagy az etikus reklámozás határát átlépő marketingkampányok sértik a tejágazat szereplőinek becsületét és a fogyasztót is megtéveszthetik. A jelenlegi európai uniós és hazai törvényi szabályozást is sérti, ha kizárólag a tejtermékek számára fenntartott „vaj” jelölést a forgalmazás vagy a reklámozás során egy tisztán növényi termék megjelölésére használnak, még ha e jelöléseket a szóban forgó termék növényi eredetét jelző magyarázó vagy leíró toldatokkal egészítik is ki.

A szakma, a szakmai szervezetek, illetve versenyjogászok számára sem érthető, hogy mi köze van egy barátságos, a fogyasztók felé pozitív érzelmeket sugárzó tehénnek egy nagyüzemi körülmények között előállított margarinhoz. A fogyasztó egy aranyos tehén ábrázolása és említése nélkül is bizonyosan el tudja dönteni, hogy tejterméket vagy arra hasonlító, de alapvetően más jellemzőkkel bíró növényi alapú terméket kíván vásárolni és elfogyasztani.

Az egyik legismertebb margaringyártó legutóbbi reklámkampányában használt „*hagyjuk békén a teheneket”, illetve „skip the cow*” szlogenek, valamint a reklámban használt megjelenítések véleményünk szerint alkalmasak arra, hogy az állattartás és a tejtermelés irányában meglévő fogyasztói bizalom megrendüljön - írták.

Felszólítás a felfüggesztésre

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács ezért felszólította az érintett vállalkozást, hogy haladéktalanul függessze fel a szóban forgó marketingkampányát és a jövőben tartózkodjon hasonló, az etikai vagy jogszabályi lehetőségek határán mozgó, illetve azt átlépő magatartástól. A megtévesztésre alkalmas, vagy hamis üzenettel rendelkező elemeket pedig soron kívül el kell távolítani a reklámfelületekről - írták.

Mi a különbség a margarin és a vaj között? 

Míg a margarin a huszadik század elején feltalált ipari termék, (melyet eleinte a sertészsír pótlására hoztak piacra) a vaj az emberiség egyik legrégibb állati zsiradékból, hagyományos módon előállított élelmiszere. Kellemes íze, figyelemreméltó tápanyagtartalma, ízkiemelő hatása, változatos elkészíthetősége színesítheti étrendünket.

Az utóbbinak köszönhetően hozzájárul a nyálkahártyák, a bőr, a látás, az immunrendszer egészséges működéséhez, míg a D-vitamin által elősegíti a kalcium felszívódását, a megfelelő csontozat kialakítását, az izomműködést, a fogak épségének megőrzését. A vaj sárga színét az antioxidáns hatású karotinfélék adják. Ásványi anyagok közül nátrium, kálium, kalcium, magnézium és foszfor is található benne - írták.

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

December 2-ig nyújthatók be a kárenyhítő támogatási kérelmek

2024.11.21.

A gazdálkodók 2024. december 2-ig nyújthatják be kárenyhítő támogatási kérelmüket. A határidő azért módosult, mert 2024. november 30. munkaszüneti napra esik.

Több, mint 10 milliárd forintot fizettek ki a Napenergia plusz programban

2024.11.21.

Az Energiaügyi Minisztérium szerint mintegy 4000 pályázónak már több mint 10 milliárd forintot utaltak át a modern napelemes rendszerek telepítéséhez

Naponta méhek millióinak gyilkosa az autó

2024.11.21.

Egy friss kutatás meglepő eredményeket hozott a méhek közlekedési forgalom miatti pusztulásáról, amely jóval nagyobb léptékű, mint azt korábban feltételezték.

Kemény mínuszok és havazás lesz ma

2024.11.21.

Csütörtökön változóan felhős, napos idő várható, de estére délnyugatról vastag felhőzet érkezik, és nyugaton havas eső, havazás alakulhat ki, erős, néhol viharos széllel.

Van válasz a veszteséges tejtermelésre: Szilágyi Szabina mesélt a Bociország Sajtműhely munkájáról

2024.11.21.

A szarvasmarhatartás korántsem egyszerű feladat, amit Szilágyi Szabina gyakorló gazdálkodó alapos gazdasági számításokkal támasztott alá.

Kritikus állapotban az intenzív osztályon van a tinédzser, akit madárinfluenza fertőzött meg

2024.11.20.

Egy kanadai tinédzser kritikus állapotban, intenzív osztályon fekszik, miután H5N1 madárinfluenzával fertőződött meg november elején.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.100 hirdetés 90 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás