Hirdetés
A zöldre festés és a megtévesztő állítások tilalmát kérik az EP-képviselők
Megszavazta az Európai Parlament a fogyasztók hitelesebb tájékoztatását, valamint a környezetbarát jelleget alaptalanul hirdető állítások tilalmát előíró javaslatot. Az elfogadott irányelv nagyobb védelmet hivatott biztosítani a fogyasztóknak a megtévesztő üzleti gyakorlatokkal szemben, hogy hitelesebb információk birtokában dönthessék el, mit vásárolnak. Az új szabályok értelmében ugyanis az EU-n belül megtévesztő üzleti gyakorlatnak minősül majd, és így tiltott lesz a zöldre festés, valamint a termékek hasznos élettartamának tervezett szándékos lerövidítése (az idő előtti elavulás).
Az 593 szavazattal, 21 ellenszavazattal és 14 tartózkodás mellett elfogadott irányelv nagyobb védelmet hivatott biztosítani a fogyasztóknak a megtévesztő üzleti gyakorlatokkal szemben, hogy hitelesebb információk birtokában dönthessék el, mit vásárolnak - írta az Európai Parlament.
Pontosabb és megbízhatóbb információk a hirdetésekben
A legfontosabb, hogy csak azok használhatják majd a zöld jellegre utaló „környezetbarát”, „természetes”, „biológiailag lebomló”, „klímasemleges” és más „öko-” hivatkozásokat a címkéken, akik ezeket az állításokat tételesen bizonyítani is tudják.
Hirdetés
A fenntarthatósági címkék használata szigorú szabályokhoz lesz kötve, hogy vége legyen a zűrzavaros és az összehasonlítást ellehetetlenítő címkekavalkádnak. A jövőben csak a hivatalosan elismert vagy a hatóságok által bevezetett tanúsítási rendszerek követelményein alapuló címkék lesznek engedélyezettek az EU-ban.
Sokan ráadásul kizárólag a szén-dioxid-kibocsátás ellentételezésére, azaz a kibocsátás forrásától eltérő helyen elért kibocsátáscsökkentésre hivatkoznak, amikor azt állítják, hogy termékeik semleges, mérsékelt vagy pozitív hatással vannak a környezetre. Az új szabályok szerint a továbbiakban erre nem lesz módjuk.
A lényeg a tartósság, nem a zöldre festés
Az irányelv arra is nagy hangsúlyt fektet, hogy a jövőben a termékek tartósságára is jobban figyeljenek a gyártók és a fogyasztók. Minden cikken jól láthatóan fel kell majd tüntetni a jótállásra vonatkozó információkat. Egységes címke készül majd, hogy jobban előtérbe kerüljenek azok a termékek, amelyekre a törvényben előírtnál hosszabb időtartamú jótállást vállal a gyártó.
A szabályok értelmében a tartósságra vonatkozóan sem lehet megalapozatlan állításokat tenni. Nem lehet például kijelenteni, hogy egy mosógép 5000 mosási ciklusig működni fog, ha ez normál használati feltételek mellett nem felel meg a valóságnak. A gyártók és forgalmazók az elengedhetetlenül szükségesnél gyakrabban nem kérhetik egy készülék fogyóeszközeinek (például a tintapatronnak) a cseréjét, és nem állíthatnak be javíthatónak egy terméket, ha valójában nem az - írták.
Ezeket mondták a jelentéstevők
Biljana Borzan (S&D, Horvátország) jelentéstevő így nyilatkozott: „Ez a jogszabály minden európai polgár mindennapjait meg fogja változtatni. El fogunk távolodni az eldobás kultúrájától, átláthatóbbá tesszük a marketinget, és küzdünk az áruk élettartamának lerövidítése ellen. A megbízható címkéknek és hirdetéseknek köszönhetően az emberek tartósabb, javíthatóbb és fenntarthatóbb termékeket választhatnak. A legfontosabb, hogy a vállalatok már nem tudják becsapni az embereket azzal, hogy azt mondják, hogy a műanyag palackok jók, mert a cég fákat ültetett valahol – vagy azt, hogy valami fenntartható, anélkül, hogy elmagyarázná, hogyan. Ez mindannyiunk számára nagy győzelem.”
A következő lépések
Az irányelv végső változatát a Tanácsnak is jóvá kell hagynia. Ha ez megtörtént, a jogszabály megjelenik majd az Európai Unió Hivatalos Lapjában, és a tagállamoknak 24 hónapjuk lesz a szabályok átültetésére.
HáttérA most elfogadott irányelv a tervek szerint a környezetbarát jellegre vonatkozó állításokról szóló irányelvet egészíti ki, amelyről jelenleg szakbizottsági szinten folyik az egyeztetés a Parlamenten belül. A majdani jogszabály jóval részletesebben rögzíti majd a környezetbarát jellegre vonatkozó állítások használatának feltételeit.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Kétszer ad, aki gyorsan ad
El Niño-hatás, aszály, jégverés, hőségriadók. Júniusban aratott kalászosok, hektikus terménypiacok, hatóanyag-kivonások. AÖP-támogatott mikrobiológiai termékek, talajegészség józan ésszel is felmérhető felértékelődése. A szármaradványok irányított bontásával a talajok nitrogén-, foszfor- és káliumtartalmának, valamint mikroelemeinek pótlása. Ismerős, ugye? Mi most egy másik nézőpontra hívjuk fel a figyelmét.
Fokozott tűzveszélyt jelent a szárítókban hagyott napraforgó, cirok
A betakarítás folyamatosságát a csapadékos időjárás megtöri. A szárítók üzemeltetői nehéz helyzetben vannak, mert nem tudják, mikor folytatódhat a betakarítás (talán már holnap), ezért gyakran a toronyban hagyják a terményt, nem ürítik le. Ez akkor is veszélyes, ha ügyelnek arra, hogy a felső nedves tömeg is megszáradjon.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatFurmint, hárslevelű minőségi borszőlő eladó Szerencsen
175 HUF
Solis 20 szervós kis traktor
Több mint 3.000 hirdetés 75 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés