A zöldre festés és a megtévesztő állítások tilalmát kérik az EP-képviselők
Megszavazta az Európai Parlament a fogyasztók hitelesebb tájékoztatását, valamint a környezetbarát jelleget alaptalanul hirdető állítások tilalmát előíró javaslatot. Az elfogadott irányelv nagyobb védelmet hivatott biztosítani a fogyasztóknak a megtévesztő üzleti gyakorlatokkal szemben, hogy hitelesebb információk birtokában dönthessék el, mit vásárolnak. Az új szabályok értelmében ugyanis az EU-n belül megtévesztő üzleti gyakorlatnak minősül majd, és így tiltott lesz a zöldre festés, valamint a termékek hasznos élettartamának tervezett szándékos lerövidítése (az idő előtti elavulás).
Az 593 szavazattal, 21 ellenszavazattal és 14 tartózkodás mellett elfogadott irányelv nagyobb védelmet hivatott biztosítani a fogyasztóknak a megtévesztő üzleti gyakorlatokkal szemben, hogy hitelesebb információk birtokában dönthessék el, mit vásárolnak - írta az Európai Parlament.
Pontosabb és megbízhatóbb információk a hirdetésekben
A legfontosabb, hogy csak azok használhatják majd a zöld jellegre utaló „környezetbarát”, „természetes”, „biológiailag lebomló”, „klímasemleges” és más „öko-” hivatkozásokat a címkéken, akik ezeket az állításokat tételesen bizonyítani is tudják.
Hirdetés
A fenntarthatósági címkék használata szigorú szabályokhoz lesz kötve, hogy vége legyen a zűrzavaros és az összehasonlítást ellehetetlenítő címkekavalkádnak. A jövőben csak a hivatalosan elismert vagy a hatóságok által bevezetett tanúsítási rendszerek követelményein alapuló címkék lesznek engedélyezettek az EU-ban.
Sokan ráadásul kizárólag a szén-dioxid-kibocsátás ellentételezésére, azaz a kibocsátás forrásától eltérő helyen elért kibocsátáscsökkentésre hivatkoznak, amikor azt állítják, hogy termékeik semleges, mérsékelt vagy pozitív hatással vannak a környezetre. Az új szabályok szerint a továbbiakban erre nem lesz módjuk.
A lényeg a tartósság, nem a zöldre festés
Az irányelv arra is nagy hangsúlyt fektet, hogy a jövőben a termékek tartósságára is jobban figyeljenek a gyártók és a fogyasztók. Minden cikken jól láthatóan fel kell majd tüntetni a jótállásra vonatkozó információkat. Egységes címke készül majd, hogy jobban előtérbe kerüljenek azok a termékek, amelyekre a törvényben előírtnál hosszabb időtartamú jótállást vállal a gyártó.
A szabályok értelmében a tartósságra vonatkozóan sem lehet megalapozatlan állításokat tenni. Nem lehet például kijelenteni, hogy egy mosógép 5000 mosási ciklusig működni fog, ha ez normál használati feltételek mellett nem felel meg a valóságnak. A gyártók és forgalmazók az elengedhetetlenül szükségesnél gyakrabban nem kérhetik egy készülék fogyóeszközeinek (például a tintapatronnak) a cseréjét, és nem állíthatnak be javíthatónak egy terméket, ha valójában nem az - írták.
Ezeket mondták a jelentéstevők
Biljana Borzan (S&D, Horvátország) jelentéstevő így nyilatkozott: „Ez a jogszabály minden európai polgár mindennapjait meg fogja változtatni. El fogunk távolodni az eldobás kultúrájától, átláthatóbbá tesszük a marketinget, és küzdünk az áruk élettartamának lerövidítése ellen. A megbízható címkéknek és hirdetéseknek köszönhetően az emberek tartósabb, javíthatóbb és fenntarthatóbb termékeket választhatnak. A legfontosabb, hogy a vállalatok már nem tudják becsapni az embereket azzal, hogy azt mondják, hogy a műanyag palackok jók, mert a cég fákat ültetett valahol – vagy azt, hogy valami fenntartható, anélkül, hogy elmagyarázná, hogyan. Ez mindannyiunk számára nagy győzelem.”
A következő lépések
Az irányelv végső változatát a Tanácsnak is jóvá kell hagynia. Ha ez megtörtént, a jogszabály megjelenik majd az Európai Unió Hivatalos Lapjában, és a tagállamoknak 24 hónapjuk lesz a szabályok átültetésére.
HáttérA most elfogadott irányelv a tervek szerint a környezetbarát jellegre vonatkozó állításokról szóló irányelvet egészíti ki, amelyről jelenleg szakbizottsági szinten folyik az egyeztetés a Parlamenten belül. A majdani jogszabály jóval részletesebben rögzíti majd a környezetbarát jellegre vonatkozó állítások használatának feltételeit.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 400 hirdetés 89 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés