Igazán üde színfolt az Agrováció Kft. a hazai tápanyagpiacon. Kizárólag online értékesítenek egy jellemzően a személyes kapcsolatokra épülő mezőgazdaságban, ráadásul gyártókapacitással sem rendelkeznek, hanem bérgyártást vesznek igénybe. Ennek ellenére üzleti modelljük működik, mi több évről-évre nagyobb árbevételt realizálnak. A Buda Richárd ügyvezetővel történt beszélgetésünkben szóba került ez a különleges piaci megközelítés és választ kaptunk arra is, mi a folyamatos fejlődésük titka.

 

Kezdjük az elején: mikor és hogyan alakult meg az Agrováció Kft.?

 

Buda Richárd, az Agrováció Kft. ügyvezetője

A cég 2016-ban alakult, négy olyan magyar család tulajdonaként, akik lombtrágya gyártási háttérrel rendelkeztek. Emellé egy kereskedelmi céget is szerettek volna létrehozni, amivel önállóan kívántak megjelenni a piacon, mert maga a gyár addig nem rendelkezett értékesítéssel, bérmunkából éltek. Én lettem ennek az új cégnek az ügyvezetője. A kezdetektől az volt a cél, hogy egy online felületen bonyolítsuk az eladásokat. Így közvetlenebb értékesítést lehetett kialakítani a gazdálkodókkal, mert kihagyhattuk a nagykereskedőket és egy kisebb csapattal lehetett elindulni.

 

A termékek ára is alacsonyabb lehetett annak ellenére, hogy egy online értékesítési felület létrehozása nagyon sok pénzt emésztett fel. Mivel a fejlődése lassabb volt, mint ahogy azt a tulajdonosok elképzelték, ezért úgy döntöttek, hogy megszüntetik a céget. Ám én ezt, mint ügyvezető, nem szerettem volna, ezért 2018-ban kivásároltam őket. Ezzel a cég átkerült az én tulajdonomba. Szerencsére addigra a gazdák kezdték megismerni és használni a felületet, és 2018-tól kezdve szép lassan, fokozatosan javultak az eladási adatok. Jellegzetes megjelenésünk a piros kanna, sokan így is ismerik a termékeinket.

 

Mára elmondhatjuk, hogy 80% a visszatérő vevők aránya, nő a kis- és közepes méretű gazdások súlya: 20-50 hektár a jellemző, de rengeteg apró gazdaság, házikert is van közöttük. Főként igényes gazdák, akik maguk döntenek arról, hogy kinek a termékeit vásárolják meg.

 

És eközben folyamatosan fejlesztettünk ki új termékeket is. Az Agrováció Kft. ugyanis valójában nem az én tulajdonom lett, hanem a cégemé, a Fitonatur Európa Kft.-é. Ez viszont termékfejlesztéssel foglalkozik.

 

Milyen fejlesztéseket emelne ki a portfólióból?

 

Van egy 27 különféle gyógynövényből és komposztkivonatból álló termékünk, ami amellett, hogy egy rendkívül jó növénykondicionáló, rovarűző hatással is rendelkezik, ami a gyengébb hatóanyagú kemikáliákkal teljes mértékben felveszi a versenyt. Ez a FitoNatur Aktív nevezetű termékünk, mely az AMG Pro-tech mellett bioökológiai minősítéssel rendelkezik.

FitoNatur Aktiv növénykondícionáló

 

Megjelent egy AMG Pro-tech nevű mikrogranulátumunk is, ami a mostani klórpirifosszal hatásában egyenértékű - egy német labor bevizsgálása alapján. Természetes ásványi anyag tartalma kimagaslóan hatékony termésnövelő, egyben javítja a talaj természetes tápanyag szolgáltatását. Kombinációs partnere olyan növényi eredetű összetevő, amely közreműködik az egészséges gyökérzóna kialakításában, a talajkárosítók távoltartásában.

 

Kiemelném még a Sulstar Magnézium nevezetű termékünket, ami kifejezetten magas kén- és magnéziumtartalommal rendelkezik. A magas kéntartalmú termékek általában szuszpenzió formájában léteznek, de mi oldatként gyártottuk le, ami sok előnnyel bír a gazdálkodók felé. Nem áll be a termék, jól oldódik a tartályban és természetesen - ebből adódóan - maga a tápanyagfelvételi hatékonyság is nagyon jó lombon keresztül. De sok egyéb termékünket tudnám még felsorolni, például jelentős növényvédő szer forgalmazóknak is fejlesztünk termékeket.

 

Hogyan alakult eddig az idei év?

 

2019-ben négyszer kellett módosítani a bevételi terveinken, míg az idei évben egyelőre – egy minimális növekedéssel - hozzuk a tavalyi számokat, bár még nem látjuk a szezon végét. A koronavírus negatív hatásaitól való félelem a gazdákat hirtelen előre hozott bevásárlásra sarkallta a növényvédő szerek terén. Ez minket hátrányosan érint, mivel jellemzően a növényvédőszerek beszerzésekor választanak lombtrágyát is. Mivel a szokásosnál nagyobb volumenű vásárlás forrást vont el a gazdáktól, a gazdálkodók a lombtrágyán spóroltak. De ennek ellenére, látom a fejlődést az értékesítésünkben, csak egy kicsit nagyobb ütemet vártam. Szerencsére, a szezon második, nagyobbik fele még hátra van, amikor bármi megtörténhet.

 

Mire gondol?

 

Nem látjuk például előre, lesznek-e ellátási gondjai a külföldről, jellemzően Olaszországból, Ausztriából vagy Spanyolországból beszállító konkurenciának.

 

 

Önöknek vannak beszerzési gondjaik?

 

Mi mindent hazai forrásból gyártatunk. Maga az Agrováció Kft. gyártókapacitással nem rendelkezik, ezt minden évben megvásároljuk. Ezt egy sokkal előnyösebb modellnek gondolom, mert nekünk nem kell a gyártókapacitás kihasználtságán aggódni. Kisebb befektetéssel el tudom érni, hogy tökéletes termékeim legyenek. Csak a gyárat kell kiválasztani hozzá, ami a megfelelő minőségben tud gyártani. Természetesen előre legyártatunk egy meghatározott raktárkészletet, amihez egy rendelkezésre állást kérek még, hogy ha hirtelen nagyobb mennyiség fogyna valamelyik termékből, akkor ne legyenek ellátási problémáink.

 

Azon túl, hogy a növényvédőszer előre hozott vásárlása miatt a gazdáknak nem jutott elég pénze lombtrágyát vásárolni, érintette-e Önöket bármilyen egyéb módon a koronavírus-járvány?

 

Közvetetten érintenek bennünket a makrogazdasági folyamatok. Erősen csökkent például az üzemanyagok iránt a kereslet, ez visszavetette a bioetanolgyártást. Ezért csökkent az ilyen céllal felvásárolt kukorica és a magas olajsavas napraforgó mennyisége. Az a termelő, aki nem kötötte le előre a terményét, azzal fog szembesülni, hogy esnek a terményárak. Mivel a lombtrágya egy ad-hoc jelleggel megvásárolt termék, jellemzően nem tervezik előre a beszerzését. Akkor nagyobb az általunk eladott mennyiség, ha megérkezik a támogatás vagy, ha a terményárak magasak. Érdekes módon nagyon keveseket sarkall arra a mostani aszályos idő, hogy lombtrágyát vásároljanak, és gondolnak arra, hogy a növényük túl tudjon élni. Ilyenkor a gazdák aggódnak, mert nem tudják mi lesz a terménnyel, ezért pluszban nem költenek rá. Akkor is, ha életük legrosszabb döntést hozzák meg ezzel. Amikor majd megérkezik a csapadék, akkor már csak toldozni-foltozni fogják a technológiát, de nem fogják tudni kihozni a termésből a maximumot. Pedig a lombtrágya pont arra lenne hivatott, hogy a kritikus körülményeken átsegítsük a növényt. Nagyon sokan még mindig tápanyagpótló szerként gondolnak a lombtrágyára.

 

Megveszik a magas genetikai potenciálú növényeiket, fajtáikat, és várják a 18 tonnás termést. Pedig ennek csak akkor van némi reálitása, ha a mag jól tud gyökeresedni. A gyökeresedés viszont nem azon múlik, hogy ősszel vagy tavasszal mennyi foszfort juttattunk ki, hanem azon, hogy van-e elegendő, a kellő időben rendelkezésre álló foszfor, amit a növény gyökéren keresztül fel tud venni. Ahhoz van-e elegendő mennyiségű víz, megfelelő-e a talajhőmérséklet. A magas terméspotenciállal rendelkező növényeknek bizonyos fejlődési szakaszai viszonylag gyorsan záródnak. Abban a pillanatban kell beavatkozni és adni egy kis pluszt. Kritikus pont a gyökeresedésen túl a virágzás is. Van-e akkor elég csapadék. Mint például ebben az évben a repce esetében. Aki magára hagyta a repcéjét ebben a csapadékhiányos időszakban, az már most lemondhat a termés nagyrészéről. Aki lombtrágyázik, az segít a növénynek abban, hogy a bibe fölnedvesedjen, a nektár megjelenjen a virágban és a megporzó rovarok meglátogassák a növényeket. Erre való a lombtrágya.

 

Az Agrováció Kft. jellegzetes megjelenése a piros kanna, sokan így is ismerik a termékeiket

 

Maga a működésük viszont éppen, hogy előnyös a jelenlegi helyzetben.

 

Igen, egy webáruháznak pontosan azok az előnyei, amit most a koronavírus-járvány kikényszerített. Mindenféle személyes kontaktus nélkül hozunk létre üzletet. 0-24 órában lehet rendelni, így éjszaka is, amikor egy gazdának erre jellemzően jut ideje. Ráadásul, ha online rendelik meg a terméket azt telephelyre le is szállítjuk, ezzel jelentős idő megspórolható.

 

Másrészt a webáruház működtetéséhez nincs szükség üzlethelységre, aminek a költségét nem kell a termékekre terhelni, nem kell nyomtatott lapokban sokat reklámozni, nem kell a nagykereskedői hálózatokban bemutatói polcokat berendezni, nem kell értékesítési képviselőt foglalkoztatni autóval. Így a termékeink olcsóbbak lehetnek. Ezáltal prémium minőséget tudok egy alsó-közép kategóriás áron kínálni.

 

Napi kommunikációban vagyunk a közönségünkkel Facebook oldalunkon, regisztrált felhasználóinknak heti hírlevelet küldünk és szezonális akcióinkról is tájékoztatjuk őket. Friss hírekkel szolgálunk hetente többször, melyeket növényorvosunk és egyetemi oktató szaktanácsadóink írnak. 

 


 

Buda Richárd szakmai pályafutásáról:

 

Debrecenben végeztem, mint agrármérnök, majd növényvédelmi szakmérnökként diplomáztam a Szent István Egyetemen, Szarvason. Már a tanulmányaim alatt elkezdtem dolgozni a mezőgazdaságban és alkalmam volt például a hidropóniás termesztéssel is megismerkedni, amely tapasztalatnak, már a lediplomázás után az első munkahelyemet is köszönhettem. Később foglalkoztam tápoldatozással a Yara Kft. elődjénél, majd dolgoztam a Timac Agro Kft-nél termékmenedzserként és később a Fitohorm Kft-nél is. Ezután érkeztem az Agrováció Kft. ügyvezetői székébe. Szabadidőmben a 2 hektáros fóliás kertészetemben kapcsolódok ki, tehát termesztési gyakorlatom is van, ezért a gazdáknak hitelesen tudok tanácsot adni.

 

(x)

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Dámbikák élet-halál harca videóval

2024.11.21.

Látványos mentőakciót hajtottak végre a Lábodi Vadászerdészet hivatásos vadászai, amikor szétválasztottak két, agancsuknál összeakadt dámbikát.

Hogyan hat az őszi szárazság és a novemberi hideg az őszi vetésekre?

2024.11.21.

A hét elején jelentős csapadék érkezett az ország nagy részére, ami enyhítette a talaj kiszáradását, különösen az őszi vetések számára létfontosságú felső rétegekben. Az előttünk álló napokban északon havazás, délen változékonyabb idő várható, majd hétvégétől szárazabb, naposabb idő jön, amely éjszakai fagyokkal és nappali enyheséggel jár.

Magyarországon is sok vállalkozást érint az új globális minimumadó

2024.11.21.

A nagy méretű multinacionális cégcsoportok életére és adózására jelentősen hat a globális minimumadó szabályainak a bevezetése

December 2-ig nyújthatók be a kárenyhítő támogatási kérelmek

2024.11.21.

A gazdálkodók 2024. december 2-ig nyújthatják be kárenyhítő támogatási kérelmüket. A határidő azért módosult, mert 2024. november 30. munkaszüneti napra esik.

Több, mint 10 milliárd forintot fizettek ki a Napenergia plusz programban

2024.11.21.

Az Energiaügyi Minisztérium szerint mintegy 4000 pályázónak már több mint 10 milliárd forintot utaltak át a modern napelemes rendszerek telepítéséhez

Naponta méhek millióinak gyilkosa az autó

2024.11.21.

Egy friss kutatás meglepő eredményeket hozott a méhek közlekedési forgalom miatti pusztulásáról, amely jóval nagyobb léptékű, mint azt korábban feltételezték.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás