Hirdetés
Agyonnyomják a gépek a földet, pedig jó technológiával megelőzhető a talajtömörödés
A káros talajtömörödés jellemzően egy olyan probléma, amellyel a hazai gazdálkodók többsége sajnos nem törődik. Sokan nem is látják a mezőgazdasági gépek által okozott nyomás hatását, és az általa bekövetkező talajkárosodást. Ezzel pedig hosszú távon hatalmas kárt okoznak a gazdaságuknak. Többször is bebizonyították, hogy az egyre nagyobb traktorok és betakarítógépek okozta talajtömörödés olyan káros a termőterület szerkezetére, hogy azt még 60 cm mélységben is jól érezhető. Pedig ilyen mélységben még egy mély altalajlazítás sem hozhat már kielégítő eredményt.
Az Agrárágazat szakcikkében Farkas Imre foglalta össze a talajtömörödés témájával kapcsolatos tudnivalókat. Eszerint már a gépek kerekei által kifejtett 27 kPa talajnyomás is hozamcsökkenésben mérhető káros talajtömörödést okoz. Egy évtized alatt egy adott területen a gépek járókerekei okozta tömörödés olyan káros is lehet, hogy hatására a 10. évre akár 20 százalékkal is csökkenhet a termőképessége. A felső talajréteg káros tömörödésének látható jelei a mély nyomok, amelyekben megmarad az esővíz, és nem tud a talajba beszivárogni. Az alsó talajréteg káros tömörödöttségét már nehezebb megállapítani, itt az esetleges tömörödések kimutatása talajszonda alkalmazásával lehetséges.
![](/public/agronews/an_article_inner/6321/e2b30e8f00b8e9da6a2d04f1dd844e24_1.jpeg)
A talajkímélő gumihevederes járószerkezet
A hagyományos gumiabroncsú kerekes traktorok hajtott kerekei mintegy 15 százalékos kerékcsúszással dolgoznak. Ezért a gumiabroncsköpeny körme megemeli a talajrészt, feldobja a levegőbe, ami aztán leesve egyenletesen terül el. Az így kialakuló laza rész alatt a csúszó kerékabroncsok kapaszkodókörmei megroppantják az alattuk levő réteget és tagolják a repedéseket. A mélyebb rétegekben a feltámasztás miatt a talajrészek egymáshoz tömődnek, így a magas nyomású gumiabroncs a kis felfekvő felület és a traktor tömegének hatására már kedvezőtlen mértékű tömörödést okoz. A talaj káros tömörödöttsége megakadályozza a növények ideális gyökeresedését, de a kapilláris vízmozgás sem valósul meg optimálisan. Továbbá lelassul a talajnedvesség mozgása is, ez pedig kedvez a belvíz kialakulásának is. Ezek a hatások a termésátlag csökkenéséhez vezetnek. A tömörödés következményeként kialakuló talajkárosodást csak intenzív mélyműveléssel, így jelentős ráfordítással lehet helyrehozni. Ezáltal a termésátlag-csökkenés hatalmas összegekbe kerülhet, ha a gondatlan gazda elhanyagolja a probléma megelőzését.
Hirdetés
Aratáskor lehet a legnagyobb kárt okozni
Sokszor lehet látni betakarítás idején, hogy a felázott, szinte járhatatlan földeken tengelyig elmerülve plusz vontatótraktorokkal küzdenek a gépek a sárral, hogy nagy küzdelmek és költségek árán levigyék a termést a táblákról. Minél nedvesebb a talaj, annál alacsonyabb annak hordozóképessége, és annál hamarabb szenvedhet el káros talajtömörödést. A talaj sérülékenysége a nedvességfelvétellel arányosan növekszik. Természetesen a termelőket nehéz, vagy szinte lehetetlen meggyőzni arról, hogy egy ilyen betakarítással legtöbbször nagyobb kárt és jelentősebb hozamkiesést okoznak a következő évben, mint amennyit a kedvezőbb körülményekre való várakozással kellene elszenvedniük. A késő őszi időszak végén már jobb megvárni a korai erősebb fagyokat, amelyek ha nem is tesznek csodát, de talán csökkentik a gépek okozta károkat azzal, hogy járhatóbbá teszik a területet.
Örvendetes, hogy egyre több helyen látni gumihevederes járószerkezettel felszerelt betakarítógépeket, és az ezeket kiszolgáló hevederes traktorokat és hevederes átrakókocsikat. Ezek a legsarasabb körülmények között is a lehető legkisebb károkozással végzik a betakarítást, a nagy felfekvő felület és az ebből adódó kis talajnyomás eredményeképp. Bár a beruházási költségük nagy, de mivel egyre gyakrabban fordulnak elő extrém időjárási helyzetek Magyarországon is, így hosszabb távon megtérülhet az áruk.
Az ikerkerék fontossága
A tavaszi szántáselmunkálás és a magágykészítés során is fontos figyelni: a megfelelő abroncsozás és az abroncsnyomás helyes beállítása kulcskérdés. Az ikerkerekek alkalmazása valamelyest csökkenti a talajra ható nyomást, viszont ezek az ikerkerekek a plusz felfekvő felület mellett plusz tömeget is jelentenek. A felszerelésük, illetve leszerelésük sem minden esetben egyszerű, bár ma már vannak könnyen és gyorsan felkapcsozható változatok is. Az ikerkerekek használatának még egy hátránya van: a közúton történő vonuláskor a megengedettnél nagyobb szélesség.
![](/public/agronews/an_article_inner/6321/706886ad99a82eb71f7630f8b5f6b29c_1.jpeg)
A gumiabroncsok nyomásszabályozása
A talajkímélés egyik legegyszerűbb és legkisebb ráfordítással megvalósítható módja az abroncsnyomás csökkentése. A mai modern radiál abroncsoknál a terhet szinte teljes mértékben az abroncsba fújt levegő viszi át a gépről a talajra. Minél magasabb az abroncsnyomás, a gumiabroncs annál kisebb felületen érintkezik a talajjal, mivel a nagy nyomás hatására kifeszül az abroncs profilja. Az abroncsnyomás csökkentésével az abroncs ellaposodik, a felfekvőfelülete, a profil mintázata, a kapaszkodókörmei szétterülnek, így nagyobb felfekvőfelületen érintkeznek a talajjal.
Alacsonyabb nyomásnál a traktor vagy betakarítógép, illetve szállítójármű tömegének kerékterhelése nagyobb felületen támaszkodik a talajra.
Így aztán a kerék után visszamaradó nyomok mélysége közel 50 százalékkal is csökkenhet. Ma már nagyon korszerű, megfizethető, utólag felszerelhető gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszerek vannak forgalomban az egyszerű, álló helyzetben manuálisan állíthatóktól a menet közben szabályozható változatokig. Sőt, több traktorgyártó is ilyen rendszerrel kínálja már a nagy teljesítményű erőgépeit. Sőt, több mezőgazdasági gumiköpeny gyártó cég kínál olyan abroncsokat, amelyekkel a szántóföldön és közúton egyaránt alacsony nyomással lehet közlekedni. Az új fejlesztésű abroncsnak már 1,6 bar nyomáson is 24 tonna a terhelhetősége egy tengelyen. A teljes cikket itt lehet elolvasni.
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Az LG repcehibridek a magyar körülmények között a lehető legmagasabb termést produkálják
2024.07.01.Európa első számú repcehibridjével, az LG Ambassadorral, valamint egy új, ígéretes hibriddel, az LG Armadaval készül az új szezonra a Limagrain Hungária Kft. Szijártó Bálintot, a vállalat cégvezetőjét a Magro.hu kérdezte, aki többek között arról is beszélt, hogyan látja a repcetermesztés jövőjét Magyarországon.
Minden, amit a gyümölcsösök lombtrágyázásáról tudni kell - fókuszban az alma
2024.07.01.A gyümölcsösökben az új trágyázási időszak mindig ősszel és kora tavasszal, a talajon keresztüli fenntartó trágyázással indul. Később, a nyár folyamán viszont kulcsszerephez jut a lombon keresztüli tápanyag-utánpótlás. Bár a gyümölcsösök fenntartó trágyázásához sem nélkülözhetők a talajvizsgálatok, de a termő gyümölcsösök esetén döntő jelentőségű a lombanalízis, amit rendszeresen el kell elvégezni. Az árutermő ültetvények költségtényezői között a tápelem-analízis nem olyan jelentős tétel, amit érdemes lenne megspórolni, különös tekintettel az így nyerhető tápláltsági állapotra. Az információ értékét, használhatóságát növeli, ha a mintavétel időben és szakszerűen történik, valamint az évenkénti mintaterek következetesen azonosak, sőt a talaj- és levélmintavételi egységek egymással beazonosíthatók, fedik egymást.
Hirdetés
Hirdessen a Magro.hu oldalon!
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatMultiva DiscMaster 400H+ tárcsa, félig függesztett, acéllemez hengerrel
10 675 000 HUF
Multiva DiscMaster 400+ tárcsa, függesztett, csőpálcás hengerrel
7 400 000 HUF
Hirdetés
Hirdetés