Az évi 8-10 millió palack bort értékesítő áruházláncok is öt-hét százalékos bevételnövekedéssel számolnak idén. Van, ahol a forgalom ötödét, másutt akár a harmadát hozzák az ünnepi időszakban eladott borok. De mit isznak legszívesebben az ünnepek alatt a magyarok? Olvassa el, miből és mennyit adnak el a nagy üzletek hazánkban!

A borértékesítésből származó éves forgalom nagyságrendileg 7,5 milliárd forintot tesz ki. Ez 9,5 millió palack eladásából származik – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a SPAR áruházlánc. Az eladások 20 százaléka a november–decemberi időszakra koncentrálódik, az idei év egészétől pedig 5-7 százalékos növekedést vár a társaság.

Elégedettek lehetnek az eladott borok számával az áruházláncok - Fotó: Pixabay, Thomas Malyska
Nagyot nő az eladott borok száma - de van kivétel

A versenytársak is hasonló mértékű bővülésre számítanak. Az értékesített mennyiséget szintén számszerűsítő áruházláncok közül a Lidl több mint 10 millió palackról, az Auchan pedig 7,5 millióról számolt be. Ez utóbbinál is azt tapasztalják, hogy az eladások 20 százaléka az év végi ünnepekhez kapcsolódik. A Lidlnél ez az arány a 30-35 százalékot is eléri.

A CBA szerint a borértékesítés év végi felfutása összhangban áll az egyéb termékeknél tapasztalt bővüléssel. Ez az időszak az Aldi hálózatában is kiemelkedő. A pezsgőértékesítésnél pedig mindkét lánc erős szezonalitást érzékel. A Tesco arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy üzleteikben a karácsony és a szilveszter nem annyira kiemelkedő a borok szempontjából. Ilyenkor inkább a pezsgő és az egyéb, égetett szeszes italok iránt nagyobb az érdeklődés. Az is kiderült, hogy a vásárlók felismerték: a minőségi hazai bort termelők borainak ár-érték aránya sokkal jobb, mint az európai és az újvilági termelőké. Ezért az importtermékek aránya nem haladja meg a 2-3 százalékot.

A Lidl a külföldön eladott borok terén is erős

A borimport az Aldiban a leghangsúlyosabb: a kínálatuk háromnegyedét adó magyar pincészetekből származó borok mellett megtalálhatók Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Dél-Afrika és Dél-Amerika borai. De szezonális jelleggel Új-Zéland, Németország, Ausztria vagy az Egyesült Államok boraival is találkozhatnak a vásárlók. A Lidl pedig az utóbbi időben az exportban erősített, Az idén ötödik alkalommal megrendezett Lidl Wine Expo Hungary révén Európa tíz országának több mint ötezer Lidl üzletében kaphatók ma már magyar borok. Ezzel az áruházlánc közreműködésével a magyar borászatok tavaly 6,1 millió palack bort exportáltak. Ez egyrészt a másfélszerese a 2015-ös mennyiségnek, és a teljes magyar borexport 11 százalékát adja, másrészt a vállalat által 2016-ban értékesített magyar borok 52 százalékát képviseli. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint egyébként Magyarország bor-külkereskedelmi egyenlege (gyöngyöző bor és pezsgő nélkül) a 2017. január–szeptemberi időszakban mennyiségben 11 százalékkal javult, értékben pedig 6 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához képest.

A magyar borok külföldi eladásával 2018-tól a Tesco is foglalkozik, erről itt írtunk korábban.

120 ezres tokaji eszencia

Az Aldi vásárlói a 600-800 forintos borokat részesítik előnyben, a SPAR forgalmának nagy része az 1000 forintnál olcsóbb borokból származik, A Tesco pedig az 1200 forint körüli és az alatti értéket jelölte meg, mint a legnépszerűbb ár­szeg­menst. Áru­ház­lán­con­ként a leg­olcsóbb és a legdrágább tételek után kutatva megállapítható, hogy a legtöbb helyen már 300 forint körüli palackárakkal is találkozhatunk az alsó polcokon. A plafon pedig rendszerint 9-10 ezer forint. Ettől eltérően az Aldinál és a Lidlnél 1600, illetve 1700 forint a legmagasabb ár, az Auchan viszont 120 ezer forintos bort is tart az üzleteiben, ami egy különleges díszcsomagolású Royal Tokaji Essencia 2008.

Vörös-fehér-rozé sorrend

Az értékesített bormennyiség 44 százaléka vörös-, 33 százaléka fehérbor, 23 százaléka pedig rozé a SPAR-nál. A többi áruháznál is ehhez hasonlóak az arányok. A Tescónál 40, 35, illetve 25 százalék a megoszlás, az Aldi üzleteiben viszont a kínálat mintegy felét adják a vörösborok, csaknem 40 százalékát a fehérek, egytizedét a rozék. A Lidlben még ennél is dominánsabb a vörösborok értékesítése: 60 százalékot tesznek ki, míg 30 százalék jut a fehérboroknak, 10 a rozéknak. Az Auchannál úgy látják, egyre népszerűbbek a felsőbb kategóriás, prémium borok. Az ünnepek alatt a legjobban keresettek a tokaji édes fehér-, illetve a szekszárdi és villányi vörösborok.

Bordeaux-i különlegesség 350 ezres palackáron

A kis- és nagykereskedelemmel is foglalkozó, borszaküzleteket és webshopot is üzemeltető Bortársaságnak tavaly 6,2 milliárd forintos árbevétele volt a Budapest Bortársaság, 2,1 milliárd pedig a Bortársaság Boltok révén. Idén mindkét cég esetében 7-8 százalékos növekedésre számítanak – közölték a Világgazdaság megkeresésére. Az egész éves forgalmuk 18-20 százaléka keletkezik az év végi, ünnepi időszakban. A kínálat 63,4 százaléka magyar borokból áll. A Bortársaságnál tavaly 38 százalék volt a vörös-, 36 százalék a fehérbor, 14 a rozé és 12 a pezsgő részaránya. A kosárértéket tekintve pedig a 2500-5000 forint közötti vásárlások száma volt a legnagyobb.

A legkeresettebb szőlőfajták között sauvignon blanc, olaszrizling és furmint volt a sorrend. A legnépszerűbb hazai borvidékeknél pedig Szekszárd, Villány és a Dél-Balaton foglalja el a dobogós helyeket. A külföldi bortérképen toronymagasan a francia eladott borok vezetnek, megelőzve az olaszokat és a spanyolokat. Érdekes, hogy 12 év telt el az első csavarzáras borok érkezése óta, azóta az arányuk 32 százalék a magyar, 10 százalék a külföldi borok terén. Tehát a hagyományos dugós változatok uralma egyelőre nem forog veszélyben.

Kínálatukban a legolcsóbb bor, a Csanádi Sauvignon Blanc 2016 polci ára 1190 forint. A legdrágább pedig a 350 ezer forintos Chateau Mouton Rothschild 2009 Pauillac.

Megosztás

További híreink

Miért veszítette el pozícióját a cukorrépa a jövedelmező növények között?

2024.11.24.

A cukorrépa a szántóföldi növénytermesztésben a legnagyobb befektetést, szakmai tudást és hozzáértést igénylő növény, amelynek az elmúlt években erősen ingadozó volt a jövedelmezősége. Míg 2022-ben, de főleg 2023-ban a jövedelmezőbb növények közé tartozott, az idei év termesztési, időjárási és piaci nehézségei miatt elvesztette ezt a jobb pozíciót.

Klímaváltozás és vízhiány: A talaj alatti tározókban rejlik a jövő?

2024.11.24.

Az éghajlatváltozás okozta szélsőséges időjárási minták – a gyakori aszályok és heves esőzések – új vízgazdálkodási megközelítéseket igényelnek. Az egyik legígéretesebb javaslat a felszín alatti tározók tudatos kihasználása, amely új utakat nyithat az árvizek és aszályok elleni küzdelemben.

Gasztronómiai különlegesség vagy egészségbomba? A fekete paradicsom, amit ki kell próbálnia!

2024.11.24.

A fekete paradicsom különleges megjelenésével és egyedi ízvilágával egyre nagyobb érdeklődést vált ki a kertészkedők és gasztronómia iránt érdeklődők körében. Az egzotikus szín és a tápanyagdús beltartalom miatt sokan kíváncsiak erre az egyedülálló növényre. Nézzük meg, milyen kérdések merülnek fel leggyakrabban a fekete paradicsommal kapcsolatban, és miért érdemes esetleg otthon is megpróbálkozni a termesztésével!

Takarmányelemzés valós időben – a hatékonyság növeléséért

2024.11.24.

A modern tejtermelésben a pontosság és a valós idejű adatok elengedhetetlenek a jövedelmezőség és a fenntarthatóság szempontjából. A Dinamica Generale NIR On Tank fejlett megoldást kínál. A rendszer közvetlenül a takarmánykeverő kádra telepítve a takarmányozás irányítása és a tejtermelés optimalizálása érdekében biztosítja az egyenletes táplálkozási minőséget és a működési hatékonyságot.

Miért létfontosságú a szelén a sertések számára, és hogyan javíthat a hozamokon?

2024.11.24.

A szelénhiány a sertések csökkent növekedésével és szaporodási teljesítményével függ össze. Ezért az állatok szelénigényének kielégítése az optimális termelési hatékonyság, a termelői jövedelmezőség és a fogyasztók tápláló fehérjeforrással való ellátásának egyik kulcstényezője.

A NitroVolt zöld technológiája új korszakot nyit a műtrágyatermelésben

2024.11.24.

A NitroVolt nevű dán startup a magvető tőkebevonás révén a jövőbe ugrik a kibocsátásmentes ammóniatechnológiával, amely lehetővé teszi a gazdálkodók számára, hogy közvetlenül hozzáférjenek a fenntartható műtrágyaforráshoz.

Partnerhírek
Partner

Digitális megoldások gazdálkodóknak és kereskedőknek: fedezze fel a Magro.hu előnyeit!

2024.11.22.

A mezőgazdaság nem csupán egy ágazat – ez a jövőnk és megélhetésünk alapja. Napjainkban azonban olyan kihívásokkal nézünk szembe, mint az extrém időjárás, a kiszámíthatatlanul változó piacok és a csökkenő értékesítési lehetőségek. Ilyen körülmények között a digitalizáció és az innovatív megoldások kulcsszerepet játszanak abban, hogy alkalmazkodjunk és még sikeresebbek legyünk. 

Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Kiemelt
Graecus CBK szárzúzó
Bács-Kiskun, Kecskemét

Graecus CBK szárzúzó

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!
Kiemelt
Graecus BFP Talajmaró
Bács-Kiskun, Kecskemét

Graecus BFP Talajmaró

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!

Magro.hu Piactér

Több mint 400 hirdetés 91 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás