Akár 350 ezer forintos borral is koccinthatunk karácsonykor
Az évi 8-10 millió palack bort értékesítő áruházláncok is öt-hét százalékos bevételnövekedéssel számolnak idén. Van, ahol a forgalom ötödét, másutt akár a harmadát hozzák az ünnepi időszakban eladott borok. De mit isznak legszívesebben az ünnepek alatt a magyarok? Olvassa el, miből és mennyit adnak el a nagy üzletek hazánkban!
A borértékesítésből származó éves forgalom nagyságrendileg 7,5 milliárd forintot tesz ki. Ez 9,5 millió palack eladásából származik – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a SPAR áruházlánc. Az eladások 20 százaléka a november–decemberi időszakra koncentrálódik, az idei év egészétől pedig 5-7 százalékos növekedést vár a társaság.
Nagyot nő az eladott borok száma - de van kivétel
A versenytársak is hasonló mértékű bővülésre számítanak. Az értékesített mennyiséget szintén számszerűsítő áruházláncok közül a Lidl több mint 10 millió palackról, az Auchan pedig 7,5 millióról számolt be. Ez utóbbinál is azt tapasztalják, hogy az eladások 20 százaléka az év végi ünnepekhez kapcsolódik. A Lidlnél ez az arány a 30-35 százalékot is eléri.
Hirdetés
A CBA szerint a borértékesítés év végi felfutása összhangban áll az egyéb termékeknél tapasztalt bővüléssel. Ez az időszak az Aldi hálózatában is kiemelkedő. A pezsgőértékesítésnél pedig mindkét lánc erős szezonalitást érzékel. A Tesco arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy üzleteikben a karácsony és a szilveszter nem annyira kiemelkedő a borok szempontjából. Ilyenkor inkább a pezsgő és az egyéb, égetett szeszes italok iránt nagyobb az érdeklődés. Az is kiderült, hogy a vásárlók felismerték: a minőségi hazai bort termelők borainak ár-érték aránya sokkal jobb, mint az európai és az újvilági termelőké. Ezért az importtermékek aránya nem haladja meg a 2-3 százalékot.
A Lidl a külföldön eladott borok terén is erős
A borimport az Aldiban a leghangsúlyosabb: a kínálatuk háromnegyedét adó magyar pincészetekből származó borok mellett megtalálhatók Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Dél-Afrika és Dél-Amerika borai. De szezonális jelleggel Új-Zéland, Németország, Ausztria vagy az Egyesült Államok boraival is találkozhatnak a vásárlók. A Lidl pedig az utóbbi időben az exportban erősített, Az idén ötödik alkalommal megrendezett Lidl Wine Expo Hungary révén Európa tíz országának több mint ötezer Lidl üzletében kaphatók ma már magyar borok. Ezzel az áruházlánc közreműködésével a magyar borászatok tavaly 6,1 millió palack bort exportáltak. Ez egyrészt a másfélszerese a 2015-ös mennyiségnek, és a teljes magyar borexport 11 százalékát adja, másrészt a vállalat által 2016-ban értékesített magyar borok 52 százalékát képviseli. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint egyébként Magyarország bor-külkereskedelmi egyenlege (gyöngyöző bor és pezsgő nélkül) a 2017. január–szeptemberi időszakban mennyiségben 11 százalékkal javult, értékben pedig 6 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához képest.
A magyar borok külföldi eladásával 2018-tól a Tesco is foglalkozik, erről itt írtunk korábban.
120 ezres tokaji eszencia
Az Aldi vásárlói a 600-800 forintos borokat részesítik előnyben, a SPAR forgalmának nagy része az 1000 forintnál olcsóbb borokból származik, A Tesco pedig az 1200 forint körüli és az alatti értéket jelölte meg, mint a legnépszerűbb árszegmenst. Áruházlánconként a legolcsóbb és a legdrágább tételek után kutatva megállapítható, hogy a legtöbb helyen már 300 forint körüli palackárakkal is találkozhatunk az alsó polcokon. A plafon pedig rendszerint 9-10 ezer forint. Ettől eltérően az Aldinál és a Lidlnél 1600, illetve 1700 forint a legmagasabb ár, az Auchan viszont 120 ezer forintos bort is tart az üzleteiben, ami egy különleges díszcsomagolású Royal Tokaji Essencia 2008.
Vörös-fehér-rozé sorrend
Az értékesített bormennyiség 44 százaléka vörös-, 33 százaléka fehérbor, 23 százaléka pedig rozé a SPAR-nál. A többi áruháznál is ehhez hasonlóak az arányok. A Tescónál 40, 35, illetve 25 százalék a megoszlás, az Aldi üzleteiben viszont a kínálat mintegy felét adják a vörösborok, csaknem 40 százalékát a fehérek, egytizedét a rozék. A Lidlben még ennél is dominánsabb a vörösborok értékesítése: 60 százalékot tesznek ki, míg 30 százalék jut a fehérboroknak, 10 a rozéknak. Az Auchannál úgy látják, egyre népszerűbbek a felsőbb kategóriás, prémium borok. Az ünnepek alatt a legjobban keresettek a tokaji édes fehér-, illetve a szekszárdi és villányi vörösborok.
Bordeaux-i különlegesség 350 ezres palackáron
A kis- és nagykereskedelemmel is foglalkozó, borszaküzleteket és webshopot is üzemeltető Bortársaságnak tavaly 6,2 milliárd forintos árbevétele volt a Budapest Bortársaság, 2,1 milliárd pedig a Bortársaság Boltok révén. Idén mindkét cég esetében 7-8 százalékos növekedésre számítanak – közölték a Világgazdaság megkeresésére. Az egész éves forgalmuk 18-20 százaléka keletkezik az év végi, ünnepi időszakban. A kínálat 63,4 százaléka magyar borokból áll. A Bortársaságnál tavaly 38 százalék volt a vörös-, 36 százalék a fehérbor, 14 a rozé és 12 a pezsgő részaránya. A kosárértéket tekintve pedig a 2500-5000 forint közötti vásárlások száma volt a legnagyobb.
A legkeresettebb szőlőfajták között sauvignon blanc, olaszrizling és furmint volt a sorrend. A legnépszerűbb hazai borvidékeknél pedig Szekszárd, Villány és a Dél-Balaton foglalja el a dobogós helyeket. A külföldi bortérképen toronymagasan a francia eladott borok vezetnek, megelőzve az olaszokat és a spanyolokat. Érdekes, hogy 12 év telt el az első csavarzáras borok érkezése óta, azóta az arányuk 32 százalék a magyar, 10 százalék a külföldi borok terén. Tehát a hagyományos dugós változatok uralma egyelőre nem forog veszélyben.
Kínálatukban a legolcsóbb bor, a Csanádi Sauvignon Blanc 2016 polci ára 1190 forint. A legdrágább pedig a 350 ezer forintos Chateau Mouton Rothschild 2009 Pauillac.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Digitális megoldások gazdálkodóknak és kereskedőknek: fedezze fel a Magro.hu előnyeit!
A mezőgazdaság nem csupán egy ágazat – ez a jövőnk és megélhetésünk alapja. Napjainkban azonban olyan kihívásokkal nézünk szembe, mint az extrém időjárás, a kiszámíthatatlanul változó piacok és a csökkenő értékesítési lehetőségek. Ilyen körülmények között a digitalizáció és az innovatív megoldások kulcsszerepet játszanak abban, hogy alkalmazkodjunk és még sikeresebbek legyünk.
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatTöbb mint 400 hirdetés 91 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés