Továbbra sem nyugodhatnak meg a tejtermelők, ugyanis semmi érdemi változás nem érzékelhető a tejválság körül. Áremelkedésnek nyoma sincsen a nyers tej átvételi árában, így a gazdák komoly és szomorú lépésre szánták el magukat. 

Két nagyobb tejimportőr, a Sajtkalmár Kft. nádudvari és a Food & Drinks Hungary Kft. balatonfüredi telephelyénél tüntettek a tejtermelők pénteken, tiltakozva a tejtermékek behozatala ellen. Mára egyértelművé vált: azon túl, hogy a magyar tej jó minőségű, gyakorlatilag nincs olyan eleme az ágazatnak, amelynél ne lennének nagy bajok. A rendkívül alacsony felvásárlási árak, az uniós tejkvóta kivezetése és az orosz embargó révén kialakult túlkínálat, valamint a mindent átszövő áfacsalás romboló hatást fejt ki az ágazatra.

Pedig úgy tűnik, részeredmények már vannak. Mint azt Mélykuti Tibor, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke a minap hangsúlyozta, a helyzeten leginkább a kereskedelmi láncok és a fogyasztók tudnak segíteni, a megoldást hosszú távon az jelentené, ha a magyarországi fogyasztók hazai termékeket vásárolnának. Az elnök emlékeztetett: a szakmaközi szervezetnek 2014 óta kiskereskedelmi láncok is tagjai, a hat áruházlánc a kiskereskedelmi piac 66 százalékát reprezentálja. Az együttműködés nyomán a tej esetében 27 százalékkal nőtt a magyar termékek aránya a polcokon, az egyik legnagyobb tömegtermék, az 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT-tej esetében pedig 500 százalékkal.

Minimális előrelépés már látható, de ez még mindig kevés
 

A jelek szerint azonban ez nem elég a mélyrepülés megállítására. Az embargós nyomás okozta nyugati árudömping mellett az is régóta probléma, hogy a mára többségében elavultnak számító magyar ágazat egyébként is egyre nehezebben állja a versenyt a korszerűbb és sokkal nagyobb tömegben termelő német, holland vagy lengyel tejipari vállalatokkal. Az orosz kereskedelmi tilalom és a tejkvóta kivezetése csak felerősítette azokat a problémákat, amelyek a tejipari lemaradásban évek óta jelen voltak.

A kormány, illetve a szaktárca is lépéskényszerbe került. Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter a múlt héten bejelentette: minden eddiginél nagyobb marketingkampány indul a magyar tej népszerűsítéséért. A budaörsi Tescóban tartott sajtótájékoztatón elhangzott: a Földművelésügyi Minisztérium (FM), a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács és a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Centrum közös fogyasztásösztönző programjára 420 millió forint áll rendelkezésre. Az akció középpontjában a már ismert tejszív logó áll. A tejfogyasztás Magyarországon ma 46,5 liter személyenként, és a miniszter bízik abban, hogy ez 5-10 százalékkal is emelkedhet. Kérdés persze, hogy a kampány hatására hajlandók-e a vásárlók több tejet venni, és ha igen, akkor vajon a magyar termékekből kerül-e ki a növekmény. Az uniós szabályokat nem sértő közösségi marketing kimenetele ugyanis nehezen megjósolható.

Sok gazda az állatállomány csökkentésén gondolkodik
 

Az igazi megoldás a feldolgozás korszerűsítése, a tejipari hatékonyság növelése lenne. Igaz, a tejfelvásárlási árak emelkedésének rövid távon semmi jele, vagyis a termelési oldalon most már biztosan elkerülhetetlen a tejelőállomány ritkítása. Közép- és hosszabb távon azonban várhatóan normalizálódni fognak az árak – még ha nem is olyan mértékben, mint a tejkvóta idején. Addig elengedhetetlen lenne a tejipari beruházások megvalósítása, egyelőre azonban nem látszik, hogy erre miből lenne pénz.

Kapóra jönne a most futó Vidékfejlesztési Program, ám az inkább a kisebb szereplőket és az elsődleges feldolgozásba kezdő mezőgazdasági vállalkozásokat hozza helyzetbe, a Ginop forrásai pedig – visszatérítendő, vagy kombinált formában – csak a középvállalkozások számára érhetők el.

Emiatt a nagyvállalati élelmiszeripar és benne a tejipar egyáltalán nem kaphat uniós támogatást ebben a ciklusban. Azt ígérik, lesz nemzeti forrás a nagyoknak, ám ennek mértéke – a hírek 16 milliárd forintról szólnak – az iparág szerint arra sem elég, hogy a felszínt megkapargassák.

Forrás: vg.hu

További híreink

Nyuszt vagy menyét? Segítünk, hogy megkülönböztesse őket!

2024.11.21.

A nyusztok, ezek az apró, fürge és rejtőzködő ragadozók, gyakran felkeltik az emberek érdeklődését. Legyen szó arról, hogy hol élnek, mit esznek, vagy hogyan különböztethetők meg más menyétféléktől, sok izgalmas kérdés merül fel velük kapcsolatban. Az alábbi cikk a nyuszttal kapcsolatos leggyakoribb kérdésekre válaszol.

Dámbikák élet-halál harca videóval

2024.11.21.

Látványos mentőakciót hajtottak végre a Lábodi Vadászerdészet hivatásos vadászai, amikor szétválasztottak két, agancsuknál összeakadt dámbikát.

Hogyan hat az őszi szárazság és a novemberi hideg az őszi vetésekre?

2024.11.21.

A hét elején jelentős csapadék érkezett az ország nagy részére, ami enyhítette a talaj kiszáradását, különösen az őszi vetések számára létfontosságú felső rétegekben. Az előttünk álló napokban északon havazás, délen változékonyabb idő várható, majd hétvégétől szárazabb, naposabb idő jön, amely éjszakai fagyokkal és nappali enyheséggel jár.

Magyarországon is sok vállalkozást érint az új globális minimumadó

2024.11.21.

A nagy méretű multinacionális cégcsoportok életére és adózására jelentősen hat a globális minimumadó szabályainak a bevezetése

December 2-ig nyújthatók be a kárenyhítő támogatási kérelmek

2024.11.21.

A gazdálkodók 2024. december 2-ig nyújthatják be kárenyhítő támogatási kérelmüket. A határidő azért módosult, mert 2024. november 30. munkaszüneti napra esik.

Több, mint 10 milliárd forintot fizettek ki a Napenergia plusz programban

2024.11.21.

Az Energiaügyi Minisztérium szerint mintegy 4000 pályázónak már több mint 10 milliárd forintot utaltak át a modern napelemes rendszerek telepítéséhez

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás