Hirdetés
Az ársapka, a magyaros ügyeskedés és a szankciók miatt 2023 elején elfogyhat a benzin az országban
A Shell drasztikus változtatásokat, a Mol korlátozásokat vezetett be egyes partnerei felé. Káosz felé közelít a hazai üzemanyagpiac, hamarosan „leürülhet” az ország, aminek Oroszország, a szankciók és az ársapka az oka. Nézzük, hogy is áll most a piac.
Idén márciusban, a háború kitörésekor a hazai üzemanyagpiacon is pánikvásárlás kezdődött el, és az előző évhez képest 20-30 százalékkal több benzint és gázolajat vásároltak itthon. Ráadásul a 480 forintos hatósági ár is idevonzotta a benzinturistákat, és a nemzetközi fuvarozókat is. A megnövekedett kereslettel szemben viszont egy bezűkült kínálat állt szemben, mert a 480 forint miatt gyakorlatilag kivonultak az importőrök és a Molnak kellett saját termelésből biztosítania minden igényt. Ennek az volt az ára, hogy a vállalat exportja megszűnt, de még így is leapadt az ország üzemanyag-tartaléka.
A helyzet mostanra némileg konszolidálódott, miután a magyar kormány a lakosságra, a mezőgazdaságra,és egy két szektorra szűkítették a hatósági áras kedvezményeket. Az import azonban még mindig nem tért vissza. A Mol lett az egyedüli szereplő: novemberben a nagykereskedelmi piac 85 százalékát vitte.
Hirdetés
![](/public/agronews/an_article_inner/2852/17cfe48ec4ae8a0b5fcb430e7b2e931a_1.jpeg)
A lakosság és a mezőgazdaság továbbra is elképesztő mennyiségben vásárolja a 480-as benzint, mert a relatív olcsóság nem a spórolásra ösztönöz. Sőt, sok esetben saját szakállukra készleteznek, vagy épp továbbértékesítenek, ami komoly ellátási problémákat eredményez. Már a Mol saját kútjain is érezhető a készlethiány.
Egyes szakértók szerint a piacon kialakult anomáliát már nyáron is részben az okozhatta, hogy azok a viszonteladók, akiket a Mol hatósági áron szolgált ki, továbbértékesítették az üzemanyagot, mindenfajta korlátozás és ellenőrzés nélkül. És az sem segített a helyzeten, hogy a taxik és a mezőgazdasági vállalkozások általánosan hatósági áron vásárolhatnak.
Komoly probléma a mezőgazdasági gépek megjelenése a kutakon, illetve gond az is, hogy az általuk vásárolt mennyiségek jóval meghaladják a szokásos keresletet. Szakértők hangsúlyozzák: a mezőgazdasági munkák véget értek, észszerűtlen ezt a kivételi kört fenntartani, ráadásul a jogszabály azt sem veszi figyelembe, mekkora a valós üzemanyagigénye egy-egy termelőnek, így ugyanúgy táptalaja a viszonteladásnak, a felesleges készletezésnek.
A piac jelenleg törékeny. A hatósági ár miatt hónapok óta nem érkezik megfelelő mennyiségű import az országba, így az ország ellátása szinte kizárólag a Molra hárul. Mindeközben - a hírek szerint - a Mol is elérte saját importkapacitását, és fizikailag nem tud több terméket beszállítani az országba.
Szükség van a többi importőrre is. Ők rendelkeznek hozzáféréssel áru- és logisztikai kapacitásokhoz, azonban a jelenlegi árkörnyezetben nem hoznak be terméket, mert nem akarnak veszteséget elkönyvelni. A piaci feltételek megteremtésével és ennek következtében az import helyreállásával valószínűleg ismét normalizálódna a termékellátás.
A helyzetet tovább rontja a két európai szankció, ami hamarosan életbe lép. December 5-től nem lehet az Európai Unióba orosz eredetű kőolajat importálni, ami Magyarországot kedvezően érinti. Február 5-től pedig nem lehet az EU-ba importálni az orosz kőolajból készített termékeket, és nem lehet még a kivételezett pozsonyi és a százhalombattai finomítóknak sem az orosz kőolajból előállított termékeket kiszállítania az országokból.
Az Európai Unió kőolajimportjának 27 százaléka orosz, a dízelé pedig 10 százalék. Ez tűnik majd el, jelentős áruhiányt okozva Európában, mert várhatóan mindenki elkezdi majd pótolni a kieső orosz mennyiségeket. A mostaninál is kevesebb áru lesz elérhető, vélhetően még magasabb áron.
Vissza kell tehát állítani a kereslet-kínálati egyensúlyt, ehhez minden terméket be kell gyűjteni, a hazai gyártást magas szinten kell tartani, és újra fel kell építeni az importot. Versenyképessé kell tenni a magyar piacot, különben kiszáradunk, azaz leürül az ország.
Az eredeti cikk az Index.hu-n jelent meg.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Az LG repcehibridek a magyar körülmények között a lehető legmagasabb termést produkálják
2024.07.01.Európa első számú repcehibridjével, az LG Ambassadorral, valamint egy új, ígéretes hibriddel, az LG Armadaval készül az új szezonra a Limagrain Hungária Kft. Szijártó Bálintot, a vállalat cégvezetőjét a Magro.hu kérdezte, aki többek között arról is beszélt, hogyan látja a repcetermesztés jövőjét Magyarországon.
Minden, amit a gyümölcsösök lombtrágyázásáról tudni kell - fókuszban az alma
2024.07.01.A gyümölcsösökben az új trágyázási időszak mindig ősszel és kora tavasszal, a talajon keresztüli fenntartó trágyázással indul. Később, a nyár folyamán viszont kulcsszerephez jut a lombon keresztüli tápanyag-utánpótlás. Bár a gyümölcsösök fenntartó trágyázásához sem nélkülözhetők a talajvizsgálatok, de a termő gyümölcsösök esetén döntő jelentőségű a lombanalízis, amit rendszeresen el kell elvégezni. Az árutermő ültetvények költségtényezői között a tápelem-analízis nem olyan jelentős tétel, amit érdemes lenne megspórolni, különös tekintettel az így nyerhető tápláltsági állapotra. Az információ értékét, használhatóságát növeli, ha a mintavétel időben és szakszerűen történik, valamint az évenkénti mintaterek következetesen azonosak, sőt a talaj- és levélmintavételi egységek egymással beazonosíthatók, fedik egymást.
Hirdetés
Hirdessen a Magro.hu oldalon!
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatMultiva DiscMaster 400H+ tárcsa, félig függesztett, acéllemez hengerrel
10 675 000 HUF
Multiva DiscMaster 400+ tárcsa, függesztett, csőpálcás hengerrel
7 400 000 HUF
Hirdetés
Hirdetés