A mostanihoz hasonló nehéz időszakokban is a valós eredményekben, a tudományban, az innovációban, a fejlesztésekben, a professzionalizálódásban hisz Malatinszki György, a Malagrow Kft. ügyvezetője. Úgy véli, azoknak a termelőknek és kereskedőknek van igazi esélye, akik megfelelően, gyorsan tudnak alkalmazkodni az adott helyzethez. Szerinte azok lesznek az igazi túlélők, akik ilyenkor is tudnak fejleszteni. Mindezekről a Magro.hu munkatársa beszélgetett vele.

Kezdésként induljunk el az alapoktól. Mik voltak a Malagrow kezdeti lépései a magyar piacon?

A Malagrow Kft.-t a Kertészeti Egyetem elvégzése és némi európai, valamint ázsiai munkavégzés után, családi vállalkozásként indítottam. A fő célja az volt, hogy a hazai mezőgazdaság, azon belül pedig a kertészet számára olyan megkülönbözetett új, innovatív megoldásokat adjon, amivel hatékonyabb és sikeresebb lehet ez az ágazat. Akkor huszonévesen hittem, hogy olyan innovatív termékekkel, mint a biostimulátorok, látványos eredményeket lehet elérni. Ugyanebben hitt a Valagro is, ezért passzoltunk ennyire össze. Több, mint húsz évnyi együttműködés során ők is, ahogy mi is a technológiában és a tudományban hittünk.

Malatinszki György a Malagrow Kft. ügyvezetője

A valóság annyiban torzított ezen, hogy míg a Valagro töretlenül fejlesztett és teszi ezt mind a mai napig, addig nagyon sok cég felismerte, hogy ez egy jó üzlet. Ez persze sok esetben vitatható minőségű termékek megjelenésével járt, amit ma már egyértelműen tapasztalunk a piacon mi is. A nehezen ellenőrizhető hatások miatt nagyon sok szerencsevadász jelent meg. Amíg a kezdetek során az volt a nehézség, hogy bebizonyítsuk ezen termékek létjogosultságát, ma az a nehézség, hogy a sok ismeretlen eredetű gyártó termékeitől megkülönböztessük magunkat. Pedig a különbség óriási! A Valagro évente sok millió eurót költ fejlesztésekre, és ahogy úttörő volt harminc éve, úgy úttörő most is, és az lesz a következő években is. Azt a több évtizednyi tudást és szakértelmet, és a folyamatos, magas szintű kutatást, amit a Valagro végez, nagyon nehéz, ha nem lehetetlen másoknak behozni.

Az elmúlt pár év fejlesztései pedig hamarosan beérnek, és átütő eredmény várható attól az óriási beruházástól, amely most készül. A Valagro gyárterületén épül ugyanis egy több mint 3 ezer négyzetméteres laboratórium, amely a világ legmodernebbjei közé fog tartozni, és páratlan lesz a maga nemében. Ez a laboratórium arra hivatott, hogy a legújabb technológiák alkalmazásával egy új utat nyisson és mutasson a speciális tápanyagutánpótlás területén.

Szükség is van erre, mert a biostimulátor piacon, termelői szemszögből nézve, ma elég nehéz eligazodni.

Magyarországon a szigorú engedélyezéseknek köszönhetően még viszonylag normalizált a helyzet, de nálunk is akad jócskán azon gyártókból, importőrökből, akiknek halvány fogalmuk sincs, hogy az általuk forgalmazott termék hogyan is működik, mit is csinál valójában a növényben. Mi ebben vagyunk mások. Mind a gyártó, mind pedig a mi kollégáink olyan szakmai színvonalat képviselnek, amely megkülönböztet bennünket. Ez ha lassan is, de egyértelművé válik a gazdák számára is.

A Valagro épülő, 3.000m2-es laboratóriuma, mely idén ősszel kerül átadásra

Milyen terveket tűztek ki maguk elé a 2020-as évre?

A 2020-as évre növekedést terveztünk, amit a járvány - egy időben úgy tűnt - felülír, ám most már mégis úgy látszik, hogy elérhetjük a céljainkat, mert az év eleji előre hozott bevásárlás nagyon jelentős volt. A termelők féltek az áruhiánytól, ezért olyan termékeket is megvásároltak, amik csak nyáron esedékesek a technológiában. Mi is jóval előrébb tartunk az ilyenkor szokásos számainknál. Végig tudtunk árut biztosítani, bár márciusban, ami nálunk a fő beszerzési időszak, volt egy kis pánik a cégen belül. Ekkor voltak, egy szűk 2 hetes időszakban, logisztikai problémáink, amit sikerült áthidalnunk. Az olasz beszállítónk folyamatosan gyártott, de a határok lezárása okozott egy kis fejtörést. Akkor megnövekedtek a szállítási költségeink és sajnos a gyengülő forintárfolyam sem kedvez számunkra.

Most kezd megnyugodni a piac, köszönhetően többek között annak is, hogy mind a kereskedőknek, mind a termelőknek vannak készleteik. Ez magyarázza a jelenlegi alacsonyabb inputanyag-forgalmat is. Bízom benne, hogy nem lesz további probléma.

Krízisekben, most is megmutatkozik, hogy a mezőgazdaság egy stratégiai ágazat. "Békeidőben" hajlamosak vagyunk megfelejtkezni arról, hogy a mezőgazdaságnak népélelmezési szempontból fontos szerepe van. De tapasztaltuk már korábban is, hogy a mezőgazdaság erősen krízisálló ágazat. A 2008-09-es válságot például meg sem érezte az agrárium, sőt még fejlődött is. Ebben a szektorban minden évben újra kell termelni a javakat.

Mostanra visszatért minden a normális kerékvágásba?

Többé-kevésbé. Május 4-től vidéken lazítottak a kijárási korlátozásokon, ám addig betartottuk az előírásokat a kollégákkal. A területi képviselők és szaktanácsadók is home-office-ból dolgoztak, ami nagyon nehezen volt kivitelezhető. Önállóan, a gazda nélkül szemlézték a növényállományokat és erről később számoltak be a termelőnek, de nem találkoztak senkivel. Most már újra elindultak a kollégák maszkban és kesztyűben, valamint betartják a szükséges védőtávolságot is.

Mi jellemzi jelenleg a hazai tápanyagpiacot?

Más egy szántóföldi piac és más a kertészet is. Nem összehasonlítható a kettő. Emiatt természetesen kereskedői oldalon is más hozzáállás szükséges. Amíg kertészetben a szakmaiság sokkal inkább átüt, addig sajnos szántóföldön a kereskedelmi érdekek sokszor felülírják a szakmaiság kérdését. Mi hiszünk a szakmaiságban és értékelni tudunk egy kisebb mértékű százalékos termésnövekedést is, ami nagyobb termőterületen akár egészen komoly eredmény is lehet egy relatív alacsony beruházáshoz képest.  Ne a gyors zöldítő hatást keressük, hanem a valós, mérhető eredményeket.

Radifarm 1l
Benefit PZ 1l
Megafol 1l

Mely termékeket emelné ki a portfóliójukból?

Kertészetben, ahol piacvezetőnek számítunk a biostimulátorok terén, kimagasló eredményeket értünk el zászlóshajó termékeinkkel, mint a Radifarm, a Benefit PZ vagy a Kendal. A szántóföldön pedig a Megafol gyomirtószerekkel való egymenetben történő kijuttatása nem csupán egy próbálkozás az értékesítésre, hanem rendkívül alapos nemzetközi kutatómunka eredménye. A 2018-ban debütált YieldOn pedig az igazi hozamnövelő termék. Ami talán ezekből is kisejlik, hogy nekünk nem egy termékünk van, ami mindenre jó. Ilyen nem is létezik, bárki állít ilyesmit a piacon. A mi termékeink egy adott, specifikus problémára kínálnak célzott és kimagasló eredményű megoldást. Értem én, hogy sokkal egyszerűbb abban a hitben ringatni magunkat, hogy egyetlen terméket használunk, ami mindenre jó, hiszen az kényelmes a termelőnek és egyszerű a kereskedőnek is. De milyen eredményt várhatunk ettől?

YieldON 20l

Forgalmazzuk továbbá még egy lengyel gyártó fizikai hatáson alapuló új rovarölő készítményét, ami NanoTaC EC néven került a piacra. Ez a termék azért érdemel figyelmet, mert nincsen benne méreganyag, nem alakul ki rezisztencia vele szemben és rendkívül környezetbarát megoldást kínál pillanatnyilag levéltetvek ellen, de folytatjuk az engedély kiterjesztését más kártevők ellen is.

Az idei évtől kerül bevezetésre egy gyümölcstárolókban használható gombaölő készítményünk is, ami DeccoPyrpot névre hallgat és a tárolt gyümölcsök eltarthatóságát hivatott javítani.

Hogyan befolyásolja a járványügyi helyzet a termékbevezetéseiket és fejlesztéseiket?

Az új termékek bevezetését nem állítjuk le a krízishelyzetben sem, hanem kifejezetten arra törekszünk, hogy ilyenkor a kísérletekre és fejlesztésekre koncentráljunk. Új termékeket regisztrálunk és új utakat keresünk meglévő termékeinknek is. Látni kell, hogy hosszabb távon nincs más út, mint a fejlesztés, a professzionalizálódás. Azt gondolom, hogy ezt az innovatív termelők is látják ma már. Őket igyekszünk kiszolgálni a lehető legmagasabb szinten évtizedek óta.

A járványügyi helyzetben sem lehet más a stratégia, mint a tudás alapú, valós hatású termékek használata, hiszen nehéz körülmények között is kimagaslóan fontos a magas színvonal. Krízishelyzetekben sokszor előfordul, hogy valaki kihasználva mások megszorult helyzetét előnyre tesz szert, de nem az az igazi túlélő, aki ekkor tud megerősödni, hanem aki a megváltozott körülmények során is tud gyorsan alkalmazkodni és mégis felelősen dönteni. Ennek igaznak kell lenni a termelőkre, gyártókra és a kereskedőkre is.

Ha jól tudjuk, a fejlődés nem csak termékvonalon folyik.

2019. január 1-től megjelentünk a külpiacokon is. Máris jó pozícióiba kerültünk Romániában, ahol saját leányvállalatot alapítottunk és Szlovákiában is elindultunk. Mindkét országban a Valagro termékeinek kizárólagos forgalmazói lettünk. Nemzetközi céggé váltunk.

(x)

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Takács András Péter beszélt a növényvédelem aktuális témáiról

2024.07.06.

Takács András Péter beszélt a növényvédelem aktuális témáiról és a keszthelyi Georgikon Campus tevékenységéről.

Válaszok kellenek arról, hol tart a magyar agrárdigitalizáció

2024.07.05.

Tanulmány készül annak érdekében, hogy az Európai Unió tagállamai pontosabban lássák, hol tart a mezőgazdaság digitalizációja

Sürgősen változtatni kell a magyar mezőgazdaság vízellátásán

2024.07.05.

A jóval a rendszerváltás előtt megépült keleti és nyugati főcsatornán kívül nem nagyon fejlődött az infrastruktúra, pedig az ország bővelkedik felszíni vizekben.

Új eszközök és büntetések segítenek a gazdáknak a termőföld felvásárlókkal szemben

2024.07.05.

Javul a termelők helyzete, mert új eszközök és büntetések segítenek a gazdáknak a termőföld felvásárlókkal szemben.

Nyáron is jönnek a támogatások és pályázatok hírei

2024.07.04.

Júniusban is több cikkünk szólt a támogatások és a pályázatok témáiról, ebben a hírösszefoglalóban pedig összegyűjtöttük a legfontosabb kapcsolódó anyagokat az elmúlt hónapból.

Tisztul Békés: 10 ezer tonnányi illegális hulladéktól szabadították meg a vármegyét

2024.07.04.

Összesen mintegy 10 millió kilogrammnyi, vagyis 10 ezer tonnányi elhagyott, jogellenesen elhelyezett hulladéktól szabadították meg tavaly Békés vármegyét, csaknem 400 bejelentést vizsgáltak ki.

Partnerhírek
Partner

Az LG repcehibridek a magyar körülmények között a lehető legmagasabb termést produkálják

2024.07.01.

Európa első számú repcehibridjével, az LG Ambassadorral, valamint egy új, ígéretes hibriddel, az LG Armadaval készül az új szezonra a Limagrain Hungária Kft. Szijártó Bálintot, a vállalat cégvezetőjét a Magro.hu kérdezte, aki többek között arról is beszélt, hogyan látja a repcetermesztés jövőjét Magyarországon.

Partner

Minden, amit a gyümölcsösök lombtrágyázásáról tudni kell - fókuszban az alma

2024.07.01.

A gyümölcsösökben az új trágyázási időszak mindig ősszel és kora tavasszal, a talajon keresztüli fenntartó trágyázással indul. Később, a nyár folyamán viszont kulcsszerephez jut a lombon keresztüli tápanyag-utánpótlás. Bár a gyümölcsösök fenntartó trágyázásához sem nélkülözhetők a talajvizsgálatok, de a termő gyümölcsösök esetén döntő jelentőségű a lombanalízis, amit rendszeresen el kell elvégezni. Az árutermő ültetvények költségtényezői között a tápelem-analízis nem olyan jelentős tétel, amit érdemes lenne megspórolni, különös tekintettel az így nyerhető tápláltsági állapotra. Az információ értékét, használhatóságát növeli, ha a mintavétel időben és szakszerűen történik, valamint az évenkénti mintaterek következetesen azonosak, sőt a talaj- és levélmintavételi egységek egymással beazonosíthatók, fedik egymást.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Kiemelt
Solis 50 RX kabinos 12fokozat
Bács-Kiskun, Kecskemét

Solis 50 RX kabinos 12fokozat

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!
Kiemelt
Goldoni S 80 plus fülkés traktor
Bács-Kiskun, Kecskemét

Goldoni S 80 plus fülkés traktor

Hitelesített telefonszám

12 000 000 HUF

+ áfa
Hirdetésfeladás