Az innovációban hisz, és töretlenül megy előre a Malagrow
A mostanihoz hasonló nehéz időszakokban is a valós eredményekben, a tudományban, az innovációban, a fejlesztésekben, a professzionalizálódásban hisz Malatinszki György, a Malagrow Kft. ügyvezetője. Úgy véli, azoknak a termelőknek és kereskedőknek van igazi esélye, akik megfelelően, gyorsan tudnak alkalmazkodni az adott helyzethez. Szerinte azok lesznek az igazi túlélők, akik ilyenkor is tudnak fejleszteni. Mindezekről a Magro.hu munkatársa beszélgetett vele.
Kezdésként induljunk el az alapoktól. Mik voltak a Malagrow kezdeti lépései a magyar piacon?
A Malagrow Kft.-t a Kertészeti Egyetem elvégzése és némi európai, valamint ázsiai munkavégzés után, családi vállalkozásként indítottam. A fő célja az volt, hogy a hazai mezőgazdaság, azon belül pedig a kertészet számára olyan megkülönbözetett új, innovatív megoldásokat adjon, amivel hatékonyabb és sikeresebb lehet ez az ágazat. Akkor huszonévesen hittem, hogy olyan innovatív termékekkel, mint a biostimulátorok, látványos eredményeket lehet elérni. Ugyanebben hitt a Valagro is, ezért passzoltunk ennyire össze. Több, mint húsz évnyi együttműködés során ők is, ahogy mi is a technológiában és a tudományban hittünk.
A valóság annyiban torzított ezen, hogy míg a Valagro töretlenül fejlesztett és teszi ezt mind a mai napig, addig nagyon sok cég felismerte, hogy ez egy jó üzlet. Ez persze sok esetben vitatható minőségű termékek megjelenésével járt, amit ma már egyértelműen tapasztalunk a piacon mi is. A nehezen ellenőrizhető hatások miatt nagyon sok szerencsevadász jelent meg. Amíg a kezdetek során az volt a nehézség, hogy bebizonyítsuk ezen termékek létjogosultságát, ma az a nehézség, hogy a sok ismeretlen eredetű gyártó termékeitől megkülönböztessük magunkat. Pedig a különbség óriási! A Valagro évente sok millió eurót költ fejlesztésekre, és ahogy úttörő volt harminc éve, úgy úttörő most is, és az lesz a következő években is. Azt a több évtizednyi tudást és szakértelmet, és a folyamatos, magas szintű kutatást, amit a Valagro végez, nagyon nehéz, ha nem lehetetlen másoknak behozni.
Hirdetés
Az elmúlt pár év fejlesztései pedig hamarosan beérnek, és átütő eredmény várható attól az óriási beruházástól, amely most készül. A Valagro gyárterületén épül ugyanis egy több mint 3 ezer négyzetméteres laboratórium, amely a világ legmodernebbjei közé fog tartozni, és páratlan lesz a maga nemében. Ez a laboratórium arra hivatott, hogy a legújabb technológiák alkalmazásával egy új utat nyisson és mutasson a speciális tápanyagutánpótlás területén.
Szükség is van erre, mert a biostimulátor piacon, termelői szemszögből nézve, ma elég nehéz eligazodni.
Magyarországon a szigorú engedélyezéseknek köszönhetően még viszonylag normalizált a helyzet, de nálunk is akad jócskán azon gyártókból, importőrökből, akiknek halvány fogalmuk sincs, hogy az általuk forgalmazott termék hogyan is működik, mit is csinál valójában a növényben. Mi ebben vagyunk mások. Mind a gyártó, mind pedig a mi kollégáink olyan szakmai színvonalat képviselnek, amely megkülönböztet bennünket. Ez ha lassan is, de egyértelművé válik a gazdák számára is.
Milyen terveket tűztek ki maguk elé a 2020-as évre?
A 2020-as évre növekedést terveztünk, amit a járvány - egy időben úgy tűnt - felülír, ám most már mégis úgy látszik, hogy elérhetjük a céljainkat, mert az év eleji előre hozott bevásárlás nagyon jelentős volt. A termelők féltek az áruhiánytól, ezért olyan termékeket is megvásároltak, amik csak nyáron esedékesek a technológiában. Mi is jóval előrébb tartunk az ilyenkor szokásos számainknál. Végig tudtunk árut biztosítani, bár márciusban, ami nálunk a fő beszerzési időszak, volt egy kis pánik a cégen belül. Ekkor voltak, egy szűk 2 hetes időszakban, logisztikai problémáink, amit sikerült áthidalnunk. Az olasz beszállítónk folyamatosan gyártott, de a határok lezárása okozott egy kis fejtörést. Akkor megnövekedtek a szállítási költségeink és sajnos a gyengülő forintárfolyam sem kedvez számunkra.
Most kezd megnyugodni a piac, köszönhetően többek között annak is, hogy mind a kereskedőknek, mind a termelőknek vannak készleteik. Ez magyarázza a jelenlegi alacsonyabb inputanyag-forgalmat is. Bízom benne, hogy nem lesz további probléma.
Krízisekben, most is megmutatkozik, hogy a mezőgazdaság egy stratégiai ágazat. "Békeidőben" hajlamosak vagyunk megfelejtkezni arról, hogy a mezőgazdaságnak népélelmezési szempontból fontos szerepe van. De tapasztaltuk már korábban is, hogy a mezőgazdaság erősen krízisálló ágazat. A 2008-09-es válságot például meg sem érezte az agrárium, sőt még fejlődött is. Ebben a szektorban minden évben újra kell termelni a javakat.
Mostanra visszatért minden a normális kerékvágásba?
Többé-kevésbé. Május 4-től vidéken lazítottak a kijárási korlátozásokon, ám addig betartottuk az előírásokat a kollégákkal. A területi képviselők és szaktanácsadók is home-office-ból dolgoztak, ami nagyon nehezen volt kivitelezhető. Önállóan, a gazda nélkül szemlézték a növényállományokat és erről később számoltak be a termelőnek, de nem találkoztak senkivel. Most már újra elindultak a kollégák maszkban és kesztyűben, valamint betartják a szükséges védőtávolságot is.
Mi jellemzi jelenleg a hazai tápanyagpiacot?
Más egy szántóföldi piac és más a kertészet is. Nem összehasonlítható a kettő. Emiatt természetesen kereskedői oldalon is más hozzáállás szükséges. Amíg kertészetben a szakmaiság sokkal inkább átüt, addig sajnos szántóföldön a kereskedelmi érdekek sokszor felülírják a szakmaiság kérdését. Mi hiszünk a szakmaiságban és értékelni tudunk egy kisebb mértékű százalékos termésnövekedést is, ami nagyobb termőterületen akár egészen komoly eredmény is lehet egy relatív alacsony beruházáshoz képest. Ne a gyors zöldítő hatást keressük, hanem a valós, mérhető eredményeket.
Mely termékeket emelné ki a portfóliójukból?
Kertészetben, ahol piacvezetőnek számítunk a biostimulátorok terén, kimagasló eredményeket értünk el zászlóshajó termékeinkkel, mint a Radifarm, a Benefit PZ vagy a Kendal. A szántóföldön pedig a Megafol gyomirtószerekkel való egymenetben történő kijuttatása nem csupán egy próbálkozás az értékesítésre, hanem rendkívül alapos nemzetközi kutatómunka eredménye. A 2018-ban debütált YieldOn pedig az igazi hozamnövelő termék. Ami talán ezekből is kisejlik, hogy nekünk nem egy termékünk van, ami mindenre jó. Ilyen nem is létezik, bárki állít ilyesmit a piacon. A mi termékeink egy adott, specifikus problémára kínálnak célzott és kimagasló eredményű megoldást. Értem én, hogy sokkal egyszerűbb abban a hitben ringatni magunkat, hogy egyetlen terméket használunk, ami mindenre jó, hiszen az kényelmes a termelőnek és egyszerű a kereskedőnek is. De milyen eredményt várhatunk ettől?
Forgalmazzuk továbbá még egy lengyel gyártó fizikai hatáson alapuló új rovarölő készítményét, ami NanoTaC EC néven került a piacra. Ez a termék azért érdemel figyelmet, mert nincsen benne méreganyag, nem alakul ki rezisztencia vele szemben és rendkívül környezetbarát megoldást kínál pillanatnyilag levéltetvek ellen, de folytatjuk az engedély kiterjesztését más kártevők ellen is.
Az idei évtől kerül bevezetésre egy gyümölcstárolókban használható gombaölő készítményünk is, ami DeccoPyrpot névre hallgat és a tárolt gyümölcsök eltarthatóságát hivatott javítani.
Hogyan befolyásolja a járványügyi helyzet a termékbevezetéseiket és fejlesztéseiket?
Az új termékek bevezetését nem állítjuk le a krízishelyzetben sem, hanem kifejezetten arra törekszünk, hogy ilyenkor a kísérletekre és fejlesztésekre koncentráljunk. Új termékeket regisztrálunk és új utakat keresünk meglévő termékeinknek is. Látni kell, hogy hosszabb távon nincs más út, mint a fejlesztés, a professzionalizálódás. Azt gondolom, hogy ezt az innovatív termelők is látják ma már. Őket igyekszünk kiszolgálni a lehető legmagasabb szinten évtizedek óta.
A járványügyi helyzetben sem lehet más a stratégia, mint a tudás alapú, valós hatású termékek használata, hiszen nehéz körülmények között is kimagaslóan fontos a magas színvonal. Krízishelyzetekben sokszor előfordul, hogy valaki kihasználva mások megszorult helyzetét előnyre tesz szert, de nem az az igazi túlélő, aki ekkor tud megerősödni, hanem aki a megváltozott körülmények során is tud gyorsan alkalmazkodni és mégis felelősen dönteni. Ennek igaznak kell lenni a termelőkre, gyártókra és a kereskedőkre is.
Ha jól tudjuk, a fejlődés nem csak termékvonalon folyik.
2019. január 1-től megjelentünk a külpiacokon is. Máris jó pozícióiba kerültünk Romániában, ahol saját leányvállalatot alapítottunk és Szlovákiában is elindultunk. Mindkét országban a Valagro termékeinek kizárólagos forgalmazói lettünk. Nemzetközi céggé váltunk.
(x)
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 400 hirdetés 89 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés