A magyar gazdák sokszor érzik azt, hogy a támogatások későn érkeznek meg, igazság szerint a közvetlen kifizetések az uniós átlagnál gyorsabban kerülnek hozzájuk. 4 példa arra, hogy milyen területeken jeleskedik a hazai agrárkifizetések rendszere.

Az Agrárszektor anyagát szemléztük. Eszerint Magyarországon a legtöbb gond a vidékfejlesztési pénzek kifizetésével van. Ennek oka, hogy szinte az összes kiírás egyszerre jelent meg, így az elbírálásuk 2 évig tartott. Ez azzal járt, hogy a pályázóknak a megvalósítás lépéseit is újra kellett ütemezniük, miközben az időközben megnövekedő építési költségekkel is számolniuk kell.

Gyorsnak számít a magyar agrártámogatások kifizetése európai viszonylatban - képünkön jószágok legelésznek Kiskunmajsa egy tanyáján - fotó: Adam's Photovision
Ezek a különbségek, amelyekben a hazai támogatási filozófia más, mint az Európára jellemző megoldások:
1. Egyszerre hirdettük meg a pályázatokat

Az egész Európai Unióban késéssel indult a vidékfejlesztési kiírások meghirdetése, mivel a támogatási keretrendszerben is csúszás után állapodtak meg a tagállamok. Nem mindegy viszont, hogy mennyire volt gyors a pályázatkiírás üteme. Magyarország túlságosan is gyors volt. Sem elbírálni, sem problémamentesen megvalósítani nem tudtuk emiatt az elnyert projekteket. A portál információi szerint a tárca eleve számolt egy természetes lemorzsolódással, ám hogy ennek aránya végül nagyobb lett-e a becsültnél, illetve melyik jogcímet érinti a leginkább, nem derült ki - írják.

Természetesen időközben is jelentek meg nagyobb pályázatok, például az élelmiszeripari beruházások vagy az ökogazdaságok támogatása, amelyeket a hatóságnak éveken át kell követnie. A kormányzat eddig keményen kitartott amellett, hogy ebben a pénzügyi ciklusban a gépbeszerzések helyett a környezetkímélő, a generációváltást segítő és termelő projekteket segíti. Amikor meghozzák a támogatási döntést, akkor a pályázat megvalósítása áthúzódhat a következő pénzügyi ciklus első 2 évére is. Sőt, a további évekre is (determináció). Ezért nem biztos, hogy egy nagyobb arányú visszaérkező összeg stratégiaváltásra kényszeríti a döntéshozókat, és egy gyors gépbeszerzési pályázat meghirdetéséről döntenek.

2. Nehezen ellenőrizhető jogcímeket vállaltunk

Hogyan lehetséges, hogy Magyarország pillanatnyilag az egyik leggyengébben teljesítő ország a vidékfejlesztési pénzek felhasználása terén, ha minden tagállam késve hirdette meg a pályázatait? A kifizetések eltérő sebességének csak egyik oka a dömpingszerű pályázatkiírás. A másik a már említett stratégia, hogy könnyen, vagy nehezebben kifizethető jogcímek vannak-e a kettes pillérben.

Ellenőrzési szempontból könnyűnek számít a gépberuházás és a területalapon, átalányszerűen fizethető támogatás. Ilyen például az érzékeny természeti területekre vagy a Natura-földekre járó kifizetés. De az építési beruházások megvalósításához és ellenőrzéséhez képest még az agrár-környezetgazdálkodás is az egyszerűbb jogcímek közé sorolható - írják. Az osztrákok például a vidékfejlesztési források mintegy 80 százalékát agrár-környezetgazdálkodásra irányítják, mivel ez egy hektáralapú kifizetési forma, ami néhány plusz előírás adminisztratív ellenőrzésével elindítható. Úgy számolnak, hogy ebből a támogatási összegből a beruházásokra is jutnia kell a gazdaságban. A kifizető szerv viszont mentesül az építési típusú támogatás költségvetésének és megvalósulásának ellenőrzésétől, továbbá a fenntartás 5 éves időszakának követésétől.

3. A lehető legtöbb támogatás

Van egy harmadik szempont is, amivel a többi tagállamhoz képest megnehezítettük a saját dolgunkat: bevezettük a cappinget. Eszerint az egyes pillér területalapú alaptámogatását üzemenként maximalizáltuk, az így felszabadult pénzt pedig áthelyeztük a vidékfejlesztési pillérbe. Magyarországon kívül 8 tagállam alkalmazza a teljes támogatás-elvonást egy bizonyos szint felett, de a mi szabályozásunk a legszigorúbb - írják. A capping nem érinti a zöldítést, vagy a fiataloknak járó extra kifizetést, így azok rugalmasan követik az igénylő által használt terület nagyságát. Az alaptámogatás ugyan körülbelül 1200 hektárnál befagy, de a levont összeg nagysága – attól függően, hogy mekkora területet érint az elvonás – változik. Eszerint a Kincstárnak minden évben újra és újra ki kell számolnia a cappinggel megtakarított összeget.

4. Az átcsoportosított pénz átcsoportosítása több, más jogcímbe

Az így elvont pénzt aztán átrakjuk a kettes pillérbe, majd az így előállt összeg 5 százalékát visszahelyezzük az egyes pillér termeléshez kötött támogatásainak finanszírozására. Ezek olyan átalányjellegű, 1-2 alapfeltétellel teljesíthető jogcímek, amelyek bizonyos növények termesztőit, illetve az állattartókat segítik. Tehát egy-egy szektort juttatnak előnyhöz, temérdek számolási és ellenőrzési lépés után. Ráadásul Magyarország az egyetlen tagállam, amelyik 13 különféle jogcímet alkotott erre a célra, más országok jellemzően 3-4, leginkább az állattartáshoz kapcsolódó termeléshez kötött támogatást találtak ki. De van, aki egyet sem, ilyen például Németország.

Az összetettséghez képest elképesztő gyors a támogatások kifizetésének sebessége

A fentiek ismeretében remek az a teljesítmény, amit hazánk a közvetlen kifizetések terén elér. Gyakorlatilag minden év októberében megkezdjük valamennyi első pilléres jogcím 70 százalékának kifizetését, ami a következő évben legkésőbb júniusra be is fejeződik.

Más tagállamoknál az 50 százalékos előleg a jellemző, és nem az összes jogcímre.

Ezekben az országokban jóval lassabban történik a kifizetés

Dánia például csak egyetlen jogcímre fizet előleget októbertől, a többit, főként az állattartást segítő pénzeket, inkább decemberre, vagy a rá következő évre csúsztatja át. Az egyes tagállamok évente változó arányban kezdenek ősszel előlegfizetésbe, általában az alaptámogatást (SAPS) fizetik ki. Sőt, a zöldítésben például jóval kevesebb országban vezették be az előleget, ilyen például Írország és az Egyesült Királyság. A termeléshez kötött közvetlen támogatásokat Magyarországon kívül szintén csak néhányan kezdik el fizetni december előtt (ilyen az Egyesült Királyság és Belgium).

A francia gazdák például még a 2016-2017. évi ökológiai gazdálkodási kifizetéseikért küzdenek. Az ottani kifizető ügynökség végső határidőnek tavaly decembert jelölte meg, de most egy újabb hosszabbítással 2019. július 31-re tolták ki a támogatás utalásának várható időpontja.

Megosztás

További híreink

Magyarországon is sok vállalkozást érint az új globális minimumadó

2024.11.21.

A nagy méretű multinacionális cégcsoportok életére és adózására jelentősen hat a globális minimumadó szabályainak a bevezetése

December 2-ig nyújthatók be a kárenyhítő támogatási kérelmek

2024.11.21.

A gazdálkodók 2024. december 2-ig nyújthatják be kárenyhítő támogatási kérelmüket. A határidő azért módosult, mert 2024. november 30. munkaszüneti napra esik.

Több, mint 10 milliárd forintot fizettek ki a Napenergia plusz programban

2024.11.21.

Az Energiaügyi Minisztérium szerint mintegy 4000 pályázónak már több mint 10 milliárd forintot utaltak át a modern napelemes rendszerek telepítéséhez

Naponta méhek millióinak gyilkosa az autó

2024.11.21.

Egy friss kutatás meglepő eredményeket hozott a méhek közlekedési forgalom miatti pusztulásáról, amely jóval nagyobb léptékű, mint azt korábban feltételezték.

Kemény mínuszok és havazás lesz ma

2024.11.21.

Csütörtökön változóan felhős, napos idő várható, de estére délnyugatról vastag felhőzet érkezik, és nyugaton havas eső, havazás alakulhat ki, erős, néhol viharos széllel.

Van válasz a veszteséges tejtermelésre: Szilágyi Szabina mesélt a Bociország Sajtműhely munkájáról

2024.11.21.

A szarvasmarhatartás korántsem egyszerű feladat, amit Szilágyi Szabina gyakorló gazdálkodó alapos gazdasági számításokkal támasztott alá.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás