COVID és élelmiszeripar: a kakaós csiga volt a járvány egyik nagy vesztese
Milyen rövid távú hatásai voltak az élelmiszeriparban a járványnak, és mi várható hosszabb távon? A Magyar Termék Nonprofit Kft. online konferenciáján agrárfinanszírozók, hazai gyártók, kereskedők és jogászok mesélték el a COVID-19 koronavírus járvány során szerzett üzleti, elsősorban élelmiszeripari tapasztalataikat. Két-három hónap alatt lassan körvonalazódtak a járvány élelmiszerbolti trendjei, egy nagyon népszerű péksütemény jóval kevesebb keresletre számíthat a nehéz időszak hatására.
A koronavírus idején látszólag az élelmiszeripari és a higiéniai gyártók voltak a pánikvásárlások győztesei. Ráadásul úgy tűnt, mindenhol felértékelődött az ellátásbiztonság, és a hazai áru. Valójában a kép nem ennyire kedvező, a kiesett vendéglátós forgalmat a legtöbb termék esetében nem pótolta a megnövekedett bolti eladás. Bár a most megváltozott trendekből sok minden tartós maradhat, a hazai élelmiszeripar nem feltétlenül lesz az új folyamatok nyertese - számolt be róla az Index.
Két-három hónap alatt lassan körvonalazódnak a járvány élelmiszerbolti trendjei Magyarországon:
- Ritkább, de nagyobb összegben történő vásárlás
- Törekvés arra, hogy mindent egy helyen lehessen beszerezni
- Hosszabb listák
- Autóval boltba járás
- Kevesebb impulzusdöntés
Az átalakuló vásárlási szokásokról Heiszler Gabriellának, a többféle elhelyezkedésű és méretű kereskedelmi egységgel, valamint saját gyártással is rendelkező SPAR Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a lapnak.
Hirdetés
A konferencia előadói közül többen is arról számoltak be, hogy főként azok a termékek lettek népszerűbbek, amelyeket hűtő nélkül lehetett raktározni. Ilyen például a liszt, a rizs, az UHT-tej, a keksz, a tészta, az olaj és a tisztítószerek. Ezek eladása mind rekordszintet ütött meg. Tartós hiánycikk kevés volt, de például az emberek hetekig „egymást taposták” az élesztőért vagy a kézfertőtlenítőért. Mivel ezek mindenhol keresettek voltak, nem volt könnyű beszerezni az utánpótlást a termékekből. A gyártók azzal tudtak gyorsan reagálni, hogy a vendéglátóiparnak csomagolt, nagyobb kiszerelésű termékeket is át tudták csoportosítani a bolti forgalomba.
Nem mentek viszont az impulzustermékek és a friss áruk. Így például a kakaós csiga és más péksütemények, a rágógumik, édességek sem. Különösen erős visszaesést volt azoknál a gyártóknál, akiknél a gasztrovevők is kiestek. Ilyenek például a kisebb kiszerelésű, félliteres üdítők előállítói. A legtöbb bolt egyes friss pultokat, salátabárokat, grillcsirkés részeket be is zárt, másokat, így a zöldség-gyümölcsöt és a pékárukat, jobban csomagolt, és akadt olyan is, aki a friss pékárut (masszában) fagyasztottan értékesítette. Heiszler Gabriella szerint a nagy felvásárlások alatt is fontos maradt az ár kérdése. Vagy azért, mert az ár mindig fontos, vagy azért, mert egyesek máris érzik, hogy nehezebb időszak elé néznek. Esetleg csak tartanak a munkanélküliségtől, de az értékesítésben még nőtt is májusban az akciós, illetve az olcsóbb termékek aránya - mondta a szakértő.
Alkalmazkodni kell a megváltozott igényekhez
Az élelmiszeripar koronavírus-tapasztalata volt az is, hogy nagyon hirtelen kellett volna alkalmazkodnia a megváltozott igényekhez. Jelentősen megváltozott a világ, ehhez eltérő sebességgel tudott a fogyasztó, a gazda, a feldolgozó vagy éppen a kereskedő alkalmazkodni.
Amikor hirtelen kiesik a kereslet, akkor a gyártók vagy készletre gyárthatnak, vagy abbahagyhatják a termelést. Az európaiak ebből a szempontból sokkal nehezebb helyzetben vannak, mint az észak-amerikaiak, vagy a dél-amerikaiak. Nálunk óriási divat volt a just in time, nincsenek hűtőkapacitásaink, a tengerentúli termelők pedig ebben sokkal erősebbek. Rosszabb helyzetbe kerültek azok, akik eleve tőkehiánnyal küszködtek, illetve átmenetileg az is hátrány volt, ha valakinél magas volt az értékesítésben az exporthányad, és eltűnt a piacuk. Sajnos azonban a magyar élelmiszeripar továbbra is több ágazatban is csak az alapanyagot, a kevésbé feldolgozott termékeket tudja eladni. Ez azért rossz, mert ha a magyar alapanyagokat máshol dolgozzák fel, akkor nem csak a tejet, a kukoricát és a búzát, de a profitjukat is exportálják - írta a lap.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés