Csúcsot dönthet a magyar dinnye idei exportja
Néhány hete jelent meg a magyar görögdinnye az hazai piacokon és üzletekben, azóta lényegében mindenütt a felére csökkent az ára. A hazai termesztésű görögdinnye szezonja néhol 200, jellemzően azonban inkább 250-300 forint körüli kilóárral július 10–11-én kezdődött meg a magyarországi áruházláncoknál, az azóta eltelt két és fél hétben az üzletek többségénél 110–120, de van, ahol csupán 160–200 forintig estek az árak. A szokatlanul korai tavalyi termés után az idén még van elmaradás az értékesítésben, összességében viszont reális cél az 5 százalékos növekedés a magyar dinnye piacán.
A Világgazdaság gyűjtötte össze a Tesco, a SPAR, a Lidl, a CBA, az Auchan és az Aldi válaszait a magyar dinnye értékesítési információiról. A Tesco sajtóosztályán arra hívták fel lap figyelmét, hogy a szezon indulása óta kizárólag magyar dinnye érkezik az áruházakba, ez alól csak azok a sárgadinnye fajták képeznek kivételt, amelyeket idehaza nem termesztenek.
Kicsit késett, de jól van a magyar görögdinnye
Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője elmondta, hogy az idén a görögdinnye a normál időszakban, a tavalyi induláshoz képest 2 héttel később jelent meg. Hozzá hasonlóan Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója is kiemelte: amint megfelelő mennyiségben és minőségben elérhetővé vált a magyar görögdinnye, azonnal megszüntették a gyümölcs behozatalát, és átálltak a hazai értékesítésére. Elmondta, hogy a termék iránti kereslet nagymértékben függ az időjárástól. A kánikulai időszakban a normál hőmérsékletű napokhoz képest megháromszorozódik az eladások mennyisége. Hidegfront esetén viszont szinte teljesen megáll a dinnye értékesítése, ekkor az árak is jelentős mértékben csökkennek a kereslet mérséklődése miatt.
Hirdetés
A CBA nem számít jelentősebb árzuhanásra. Többek között azért, mert heteken belül elfogy a termés. Fodor Attila úgy látja, hogy a vásárlók jellemzően a közepes és nagyobb méretű dinnyéket keresik, a kisebbek iránt mérsékeltebb a kereslet. Az Auchannál is azt emelték ki, hogy a meleg időnek hála nagy a fogyasztói kereslet a magyar dinnye iránt.
Kelendő a magyar dinnye külföldön
Az áruházláncok közreműködésével csúcsot dönthet a magyar termesztésű görögdinnye exportja, általuk ugyanis több ezer tonna jut a hazai termésből a régiós, elsősorban a cseh, lengyel és szlovák piacokra. A lap szerint évről évre nő a magyar görögdinnye iránti kereslet. Míg tavaly 2017-hez hasonlóan mintegy 7200 tonna fogyott, a külpiacokon értékesített mennyiség 12 százalékkal nőtt. A magyar dinnyetermelők a Lidl áruházlánc segítségével csaknem 4500 tonna görögdinnyét exportáltak mintegy 400 millió forint értékben, ami 27 százalékos értékbeli növekedésnek felel meg. A cég az idén is hasonló növekedést vár. A Tesco tavaly mintegy 10 ezer tonna magyar dinnyét értékesített idehaza, de 8 ezer tonna a hipermarket cseh, lengyel és szlovák egységeibe is jutott.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 400 hirdetés 89 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés