A FruitVeB és hollandiai szakmai partnerei, a Royal Brinkman, valamint a Groenten Fruit Huis május végén szervezték azt a tanulmányutat, melynek témái a zöldséghajtatás és a kapcsolódó kereskedelmi megoldások, szervezeti képviselet voltak. A résztvevők a szakmai út első napján a holland vállalat s’Gravenzande-ban található központjába tettek látogatást, ahol a betekintést nyerhettek a kertészeti háttéripari cég történelmébe és napi életébe, valamint megismerhették a jövőbeli terveiket is.

Hunyadi István helyszíni riportját szemléztük, ami a FruitVeB weboldalán jelent meg. A holland Royal Brinkman cég története 1885-ben kezdődött, kezdetben kötelek és kötözőanyagok forgalmazásával foglalkoztak. Aztán az 1920-as években saját fejlesztésű paradicsomosztályozó berendezésükkel léptek piacra, amit a cég töretlen fejlődése követett. Mindig a kertészeti technológiai innovációkban látták a siker kulcsát. A 70-es évek elején a növényházakban használható ködképző berendezéseket is beemelték a portfólióba, 1979-ben kőzetgyapotot is forgalmazni kezdtek. 1982-ben mutatták be a ’Vocom’ nevű számítógépvezérelt tápoldatozó berendezést. A cég 1985-ben kapta meg a Royal, “királyi” előnevet, ami a 100 éves múltra, a töretlen fejlődésre és a tisztességes üzleti magatartásra utal.

Hollandiai tanulmányúton ismerkedtek a helyi technikákkal és megoldásokkal a magyar kertészek - fotó: Hunyadi István/FruitVeB

Több 10 ezer termék, magyar leányvállalat

Ma már több, mint 30 ezer terméket forgalmaznak és világszerte 440 alkalmazottat foglalkoztatnak. 220 millió euró forgalmuk van, ennek meghatározó részét, 100 millió euró Hollandián belül. A külpiacok építése mintegy 40 éve kezdődött meg. Ma a cégnek a világ 12 országában, köztük Magyarországon van leányvállalata. Hazánkban 1996-ban léptek a piacra.

Az elektronikus kereskedelem a Royal Brinkmannál is egyre nagyobb szerepet játszik. A cég közel 10 éve indította el a digitális kereskedelmi részleget, ma már a forgalom 30 százalékát adja az internetes vásárlás. Fontos különbség viszont, hogy míg a hagyományos internetes vásárlásnál a vevő csak terméket kap, a Royal Brinkman különösen ügyel arra, hogy plusz információval, tudással is szolgáljon a termékekhez kapcsolódóan.

Áruház, webshop

A vállalat bemutatkozása után a magyar csapat megtekintette a főhadiszálláson üzemeltetett áruházat, ahol a közelből érkező termelők személyesen is vásárolhatnak. Ezt követően a Royal Brinkman központi raktárát látogatták meg, ahol a raktár tevékenységét és felépítését a raktárvezető ismertette. Innen a világ szinte minden tájára, de meghatározó részben az európai országokba szállítanak árut. Napi szinten 10-15 kamion indul a célállomások felé. A raktárkészlet forgási sebessége termékenként változó, egyes termékek csak 1-2 órát, míg mások néhány napot töltenek a hollandiai raktárban.

A World Horti Centerbe is ellátogattak a magyar kertészek - fotó: Hunyadi István/FruitVeB

A második állomáson a Naaldwijk mellett található kertészeti technológiai kutatásokkal és fejlesztésekkel foglalkozó World Horti Centert látogatták meg. Ez egy kutató- és oktatóközpont, ahol egyes szakterületeken a meghatározó háttéripari cégek is képviseltetik magukat. A résztvevők egy prezentáció keretében a hajtatásban egyre fontosabb higiéniai megoldásokkal és fejlesztésekkel ismerkedhettek meg Jan-Willem Keijzer és Jasper Verhoeven, a Royal Brinkmant is képviselő munkatársak előadásában. Az előadók szerint a higiénia nem csak egy berendezést vagy egy fertőtlenítő szert jelent, hanem egy komplex rendszert, amibe a humán erőforrástól kezdve a gépeken, eszközökön keresztül a növényig minden beletartozik. Ugyan a higiéniai megoldásoktól és az előírások betartásától még nem fog többet teremni a növény, azonban komoly bajt lehet vele megelőzni - ismertették.

A tisztaság és a megelőzés mindennek az alapja

A World Horti Centerben termelői igények alapján egyénre szabott higiéniai tanácsadást is végeznek. A szakemberek minden kultúránál megvizsgálják a lehetséges rizikófaktorokat és értékelik az azok jelentette kockázatot. Fontos figyelembe venni azt is hogy, a termék vevői oldalán milyen elvárások vannak, pl. egy-egy vevő mit enged és mit nem használni a beszállítónál. Termelői csoportok esetén az egymás közötti interakciók (pl. göngyöleg mozgás) és az egymással szemben támasztott elvárások is szerepet játszanak a higiéniai protokoll kidolgozásakor. Új beruházások esetén már a tervezéskor gondolni kell a higiéniára. Fontos például a munkavállalók üzemen belüli mozgásának szabályozása, valamint a munkaútvonalak és az azokon elhelyezett „higiéniai kapuk” kidolgozása.

Jan-Willem Keijzer egy, a dolgozók fertőtlenítését szolgáló megoldást mutat a magyar kertészek csapatának - fotó: Hunyadi István/FruitVeb

A fertőtlenítésnél különböző szempontoknak kell egyszerre megfelelnie az ahhoz használt vegyszernek. Elsősorban hatékonynak kell lennie, és fontos, hogy ne károsítsa az eszközöket, valamint biztonságos legyen a növény, a felhasználó és a környezet szempontjából is. Lényeges a higiénia megfelelő menedzselése is. A hajtatásban a teljes higiénia nagyobb részét a kultúra kihordása utáni takarítás jelenti. Amennyiben a szerves anyag kihordása nem tökéletes, a fertőtlenítés semmit sem ér. Érdemes figyelni arra, hogy a különböző hatóanyagok eltérő hatásspektrummal rendelkeznek és a szükséges behatási idő is más. A tobamovírusok például nagyon nehezen pusztíthatók el, a kapszidburok jól védi a vírus örökítőanyagát.

A váltás időtartama is kritikus

Hollandiában a tavaszi-nyári időszakban legfeljebb 6-7 nap alatt megtörténik a kihordás és az új állomány betelepítése. Ám van olyan uborkahajtató kertészet is, ahol mindössze egy nap áll rendelkezésre. Ennyi idő alatt lehetetlen kivitelezni a tökéletes fertőtlenítést. Azért is, mert például az uborka esetében egyes vegyszerek károsíthatják a növényeket, így legalább 2 hetet várni kellene. Ezért ilyenkor csak a legszükségesebb és a kivitelezhető dolgokat végzik el, majd a nagy fertőtlenítésre a téli időszakban kerül sor, amikor arra 6 hét is rendelkezésre állhat. Ekkor azonban a lehető legalaposabb takarítás és fertőtlenítés történik, még a fűtéscső talpakat és a csepegtetőket is kihordják a házakból és fertőtlenítő oldatba áztatva szabadulnak meg az esetleg azokon lévő kórokozóktól.

A legnagyobb kockázatot a dolgozók és a látogatók jelentik

Nagy kihívás a munkaerő fertőtlenítése, mert sok kórokozó juthat be a termesztőberendezésbe kívülről. A göngyölegek és eszközök fertőtlenítésére vannak jó megoldások, a látogatásokat lehet korlátozni vagy megtiltani, a gyenge láncszem pedig többnyire a személyi állomány.

Kiemelten fontos a kéz- és lábfertőtlenítés

Lábfertőtlenítésre egy olyan speciális szőnyeget fejlesztettek ki, melyre lépve a fertőtlenítő szer feltör a szőnyegből, elhagyva azt azonban a szer visszaszívódik, a szőnyeg felületén hagyva a fizikai szennyeződéseket. Ez azért fontos, mert a kosz rontja a fertőtlenítő hatásfokát. Így azonban a szennyeződés letakarítható a szőnyeg felületéről és a fertőtlenítő szer több ideig használható hatékonyan. A kézfertőtlenítéssel kapcsolatban a legtöbb helyen még alkoholos folyadékokat használnak. Ez a humánegészségügyben jó megoldás, de a növényi kórokozók, különösen a vírusok sokkal agresszívebbek, ezért inkább benzoesavas megoldásokat volna érdemes használni.

Kísérletek, uborkahajtatás

A higiéniáról szóló szakmai előadás és eszmecsere után a magyar kertészek megtekintették a World Horti Centerben folyó kísérleteket, majd a nap hátralévő részében egy uborkahajtató kertészetbe látogattak el. A Reijm & zn nevű vállalkozás 4,5 hektáron folytat uborkahajtatást, saját válogató és csomagoló sorral rendelkezik. A növényházban a leszedett uborka kiszállítását automata szállítóeszközök végzik. Termesztett fajtáik a Prologue RZ F1 és a Lausanna RZ F1, a termesztési cél pedig 100 kg/m2 uborka egy évben.

További híreink

Magyarországon is sok vállalkozást érint az új globális minimumadó

2024.11.21.

A nagy méretű multinacionális cégcsoportok életére és adózására jelentősen hat a globális minimumadó szabályainak a bevezetése

December 2-ig nyújthatók be a kárenyhítő támogatási kérelmek

2024.11.21.

A gazdálkodók 2024. december 2-ig nyújthatják be kárenyhítő támogatási kérelmüket. A határidő azért módosult, mert 2024. november 30. munkaszüneti napra esik.

Több, mint 10 milliárd forintot fizettek ki a Napenergia plusz programban

2024.11.21.

Az Energiaügyi Minisztérium szerint mintegy 4000 pályázónak már több mint 10 milliárd forintot utaltak át a modern napelemes rendszerek telepítéséhez

Naponta méhek millióinak gyilkosa az autó

2024.11.21.

Egy friss kutatás meglepő eredményeket hozott a méhek közlekedési forgalom miatti pusztulásáról, amely jóval nagyobb léptékű, mint azt korábban feltételezték.

Kemény mínuszok és havazás lesz ma

2024.11.21.

Csütörtökön változóan felhős, napos idő várható, de estére délnyugatról vastag felhőzet érkezik, és nyugaton havas eső, havazás alakulhat ki, erős, néhol viharos széllel.

Van válasz a veszteséges tejtermelésre: Szilágyi Szabina mesélt a Bociország Sajtműhely munkájáról

2024.11.21.

A szarvasmarhatartás korántsem egyszerű feladat, amit Szilágyi Szabina gyakorló gazdálkodó alapos gazdasági számításokkal támasztott alá.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás