Darabja 7-8 ezer forint a „klub” által termelt almának – és van rá kereslet!
A világon létezik néhány igen értékes almafajta, amelyek nagyon borsos árúak: ezek az almák királyai, a „klubfajták”. Az egyik leghíresebb a Black Diamond, de hazánkban is kapható olyan alma, amelyiknek darabja annyiba kerül, mint más fajtákból egy kilónyi…
Becslések szerint Földünkön nagyjából 7500 különböző almafajtát termesztenek. Az ízek igen változatosak: vannak édesebbek és savanykásabbak, keményebb húsúak és kásásabbak… Van, aki a zöldet, más az érettet szereti.
Az ára is gyémántszerű
Black Diamondnak, azaz fekete gyémántnak nevezik azt a különleges megjelenésű fekete almafajtát, amelyik a világ legdrágábbjának számít. A Black Diamond Tibetben terem, fekete, vékony héjú különlegesség, ropogós és édesebb más almáknál, mert igen gazdag természetes cukrokban – írja a magyarmezogazdasag.hu.
Hirdetés
Az ára azért is magas, mert csak nagyon rendhagyó körülmények között terem. Termőtája 3100 méter magasságban van, ahol sok a napfény, és meleg van napközben, éjjel viszont akár fagypont alá is süllyedhet a hőmérséklet.
Ehhez a különösen szélsőséges időjáráshoz ez a fajta tökéletesen alkalmazkodott.
A gyümölcs héjszíne azért sötét, szinte fekete, mert rengeteg UV sugárzást kap. Az ilyen körülményeket nem lehet máshol mesterségesen előidézni, így e fajta termőkörzete igencsak szűk, és ez az árát és különlegességét is fokozza.
A fa nagyon lassan fordul termőre: egy átlagos almafajtánál ez 2-3 évet vesz igénybe, a Fekete Gyémántnál akár 8 év is eltelhet, mire az első gyümölcsök leszedhetőek a fákról. Rövid ideig áll el: szedés után a gyümölcs csak két hónapig értékesíthető.
Az októberben szedett Fekete Gyémántok darabja 6-7000 forintnak megfelelő összeg körül mozog, nem csoda, hogy zömüket kínai luxushotelekbe szállítják…
Hazánkban is vannak extrább fajták
Az áruházláncokban hazánkban is kapható Pink Lady az egyik legdrágább fajta, mégis van rá kereslet. Komoly marketing is áll mögötte, de ez kevés lenne, ha nem lenne tényleg nagyon ízletes gyümölcs.
A Pink Ladyt Ausztráliában nemesítették a Lady Williams és a Golden Delicious keresztezésével, és mára már egyértelműen világmárka lett. A másik érdekesség vele kapcsolatban, hogy ez is egy „klubfajta”, kereskedelme merőben eltér a hagyományostól.
Amikor a gazda megtermeli az almát, eladja olyan áron, ahogy tudja. Az árat befolyásolhatja a kereslet, a kínálat, a termett mennyiség, azaz az időjárás is akár. A klubfajták termesztése és kereskedelme ugyanis teljesen eltér a klasszikus módoktól.
A Pink Ladyre is egy különleges üzleti konstrukció épült. Adott volt egy almafajta, amelyet szinte mindenki nagyon finomnak talál. A nevét 1992-ben levédette az Apple and Pear Australia Limited nevű vállalat, és világszerte szigorú keretek közé szorított a névvel kapcsolatos minden szakmai tevékenységet.
Napjainkban már sok példa van arra, hogy egy új almafajta nevét a nemesítője, „fejlesztője” levédeti, és a szabadalmi idő alatt a facsemeték árába így olyan jogdíj épül be, amelyet megkap a fajtatulajdonos. Ez biztosítja a fajtanemesítő-fejlesztő költségeinek megtérülését.
Nem termesztheti akárki
A Pink Lady azért „klubalma”, mert csak az termesztheti, és csak az kereskedhet vele ezen a néven, akit felvesznek a klubba, amiért természetesen fizetni kell.
Tehát ilyen fajtát hiába keresünk a faiskolai árudákban. A rendszer lényege a teljes piac egy kézben tartása. A klub döntésén múlik, hogy hol és hány tagja van, vagyis kontroll alatt tartja a kínálati oldalt. A Pink Ladyt prémiumterméknek pozícionálták, így ára a legdrágább tömegalmáknak is legalább a kétszerese.
A termesztést erős mennyiségi kontroll alatt tartják, ezzel előzve meg a nagy mennyiség, a dömping árleszorító hatását, ami így nem érvényesülhet.
Ez a korlátozott termesztés nemcsak a mennyiséget tartja alacsonyan, megőrizve a kuriózum jelleget, de a minőséget is nagyon jól tudják ilyen körülmények között kontrollálni.
A márka európai licencmenedzsere egy szakmai egyesülés, amely körülbelül 3 ezer európai termesztőnek, de mindössze 15 nagykereskedőnek engedi használni a márkát, és mindent egy kézből ellenőriz.
Ideértve az almafák alatti talaj minőségétől a teljes termesztési láncolaton át a csomagolásig.
Értékesítési szempontból lényeges, hogy mindezek mellett a Pink Lady mögött óriási marketingbüdzsé áll.
A Pink Lady megjelenésén, arculatépítésén, közösségi és hagyományos „médiaszereplésein” profi háttéremberek csapatai dolgoznak, ami egy gyümölcsnél viszonylag szokatlan felállás – de egy ruha vagy autómárkánál gyakori. Tehát a magas árhoz a jó minőség mellett a kínálat limitálása és professzionális marketingmunka is szükséges…
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés