A világon létezik néhány igen értékes almafajta, amelyek nagyon borsos árúak: ezek az almák királyai, a „klubfajták”. Az egyik leghíresebb a Black Diamond, de hazánkban is kapható olyan alma, amelyiknek darabja annyiba kerül, mint más fajtákból egy kilónyi…

Becslések szerint Földünkön nagyjából 7500 különböző almafajtát termesztenek. Az ízek igen változatosak: vannak édesebbek és savanykásabbak, keményebb húsúak és kásásabbak… Van, aki a zöldet, más az érettet szereti.

Black Diamondnak, azaz fekete gyémántnak nevezik azt a különleges megjelenésű fekete almafajtát, amelyik a világ legdrágábbjának számít (Fotó: Pixabay)

Az ára is gyémántszerű

Black Diamondnak, azaz fekete gyémántnak nevezik azt a különleges megjelenésű fekete almafajtát, amelyik a világ legdrágábbjának számít. A Black Diamond Tibetben terem, fekete, vékony héjú különlegesség, ropogós és édesebb más almáknál, mert igen gazdag természetes cukrokban – írja a magyarmezogazdasag.hu.

Az ára azért is magas, mert csak nagyon rendhagyó körülmények között terem. Termőtája 3100 méter magasságban van, ahol sok a napfény, és meleg van napközben, éjjel viszont akár fagypont alá is süllyedhet a hőmérséklet.

Ehhez a különösen szélsőséges időjáráshoz ez a fajta tökéletesen alkalmazkodott.

A gyümölcs héjszíne azért sötét, szinte fekete, mert rengeteg UV sugárzást kap. Az ilyen körülményeket nem lehet máshol mesterségesen előidézni, így e fajta termőkörzete igencsak szűk, és ez az árát és különlegességét is fokozza.

A fa nagyon lassan fordul termőre: egy átlagos almafajtánál ez 2-3 évet vesz igénybe, a Fekete Gyémántnál akár 8 év is eltelhet, mire az első gyümölcsök leszedhetőek a fákról. Rövid ideig áll el: szedés után a gyümölcs csak két hónapig értékesíthető.

Az októberben szedett Fekete Gyémántok darabja 6-7000 forintnak megfelelő összeg körül mozog, nem csoda, hogy zömüket kínai luxushotelekbe szállítják…

Hazánkban is vannak extrább fajták

Az áruházláncokban hazánkban is kapható Pink Lady az egyik legdrágább fajta, mégis van rá kereslet. Komoly marketing is áll mögötte, de ez kevés lenne, ha nem lenne tényleg nagyon ízletes gyümölcs.
A Pink Ladyt Ausztráliában nemesítették a Lady Williams és a Golden Delicious keresztezésével, és mára már egyértelműen világmárka lett. A másik érdekesség vele kapcsolatban, hogy ez is egy „klubfajta”, kereskedelme merőben eltér a hagyományostól.

Amikor a gazda megtermeli az almát, eladja olyan áron, ahogy tudja. Az árat befolyásolhatja a kereslet, a kínálat, a termett mennyiség, azaz az időjárás is akár. A klubfajták termesztése és kereskedelme ugyanis teljesen eltér a klasszikus módoktól.

A Pink Ladyre is egy különleges üzleti konstrukció épült. Adott volt egy almafajta, amelyet szinte mindenki nagyon finomnak talál. A nevét 1992-ben levédette az Apple and Pear Australia Limited nevű vállalat, és világszerte szigorú keretek közé szorított a névvel kapcsolatos minden szakmai tevékenységet.

Napjainkban már sok példa van arra, hogy egy új almafajta nevét a nemesítője, „fejlesztője” levédeti, és a szabadalmi idő alatt a facsemeték árába így olyan jogdíj épül be, amelyet megkap a fajtatulajdonos. Ez biztosítja a fajtanemesítő-fejlesztő költségeinek megtérülését.

Nem termesztheti akárki

A Pink Lady azért „klubalma”, mert csak az termesztheti, és csak az kereskedhet vele ezen a néven, akit felvesznek a klubba, amiért természetesen fizetni kell.

A klub döntésén múlik, hogy hol és hány tagja van, vagyis kontroll alatt tartja a kínálati oldalt (Fotó: Pixabay)

Tehát ilyen fajtát hiába keresünk a faiskolai árudákban. A rendszer lényege a teljes piac egy kézben tartása. A klub döntésén múlik, hogy hol és hány tagja van, vagyis kontroll alatt tartja a kínálati oldalt. A Pink Ladyt prémiumterméknek pozícionálták, így ára a legdrágább tömegalmáknak is legalább a kétszerese.

A termesztést erős mennyiségi kontroll alatt tartják, ezzel előzve meg a nagy mennyiség, a dömping árleszorító hatását, ami így nem érvényesülhet.

Ez a korlátozott termesztés nemcsak a mennyiséget tartja alacsonyan, megőrizve a kuriózum jelleget, de a minőséget is nagyon jól tudják ilyen körülmények között kontrollálni.

A márka európai licencmenedzsere egy szakmai egyesülés, amely körülbelül 3 ezer európai termesztőnek, de mindössze 15 nagykereskedőnek engedi használni a márkát, és mindent egy kézből ellenőriz.

Ideértve az almafák alatti talaj minőségétől a teljes termesztési láncolaton át a csomagolásig.

Értékesítési szempontból lényeges, hogy mindezek mellett a Pink Lady mögött óriási marketingbüdzsé áll.

A Pink Lady megjelenésén, arculatépítésén, közösségi és hagyományos „médiaszereplésein” profi háttéremberek csapatai dolgoznak, ami egy gyümölcsnél viszonylag szokatlan felállás – de egy ruha vagy autómárkánál gyakori. Tehát a magas árhoz a jó minőség mellett a kínálat limitálása és professzionális marketingmunka is szükséges…

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Magyarországon évente 21 milliárd forint vadkárigény keletkezik, változik a kezelése

2024.07.03.

Tavaly novemberben vetődött fel a Nemzeti Agrárkamarában először, hogy átveszik a vadkárigények teendőit a károsultaktól.

Megjött a tájékoztató a területi monitoring rendszer ellenőrzéseiről

2024.07.03.

A területi monitoring rendszer (TMR) a mezőgazdasági termelő által bejelentett területek vonatkozásában azonosítja a kérelemben bejelentettek és a műhold által észleltek eltéréseit.

Zajlik a szezon, itt az első nyári hónap gépes összefoglalója

2024.07.03.

A gépek témájához kapcsolódóan hoztunk híreket júniusból, hogy egy helyen összegyűjtve is böngészhetőek legyenek a tartalmak.

Már csak néhány napig lehet szavazni a 2024-es Év Szaktanácsadója címre

2024.07.02.

Az Agrárminisztérium és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara idén is keresi az Év Szaktanácsadóját. A cím odaítélésének első lépése a jelöléssel kezdődött.

Bővül a cseh és magyar szövetség: együttműködési megállapodást kötött az Agrofert és a Széchenyi István Egyetem

2024.07.02.

A Széchenyi István Egyetem stratégiai partnerségi együttműködési megállapodást kötött az Agrofert, a.s. vállalattal Csehország fővárosában, Prágában, a cégcsoport székhelyén.

Megnövelték a Gazdahitel költségvetését Romániában

2024.07.02.

Bővül a romániai Gazdahitel kerete: az eredetileg megszabott 815,5 millió lejről (65 milliárd 200 millió forint)  646 millió lejjel 1461,5 millió lejre, mintegy 116 milliárd 920 millió forintnyira nő a program költségvetése.

Partnerhírek
Partner

Az LG repcehibridek a magyar körülmények között a lehető legmagasabb termést produkálják

2024.07.01.

Európa első számú repcehibridjével, az LG Ambassadorral, valamint egy új, ígéretes hibriddel, az LG Armadaval készül az új szezonra a Limagrain Hungária Kft. Szijártó Bálintot, a vállalat cégvezetőjét a Magro.hu kérdezte, aki többek között arról is beszélt, hogyan látja a repcetermesztés jövőjét Magyarországon.

Partner

Minden, amit a gyümölcsösök lombtrágyázásáról tudni kell - fókuszban az alma

2024.07.01.

A gyümölcsösökben az új trágyázási időszak mindig ősszel és kora tavasszal, a talajon keresztüli fenntartó trágyázással indul. Később, a nyár folyamán viszont kulcsszerephez jut a lombon keresztüli tápanyag-utánpótlás. Bár a gyümölcsösök fenntartó trágyázásához sem nélkülözhetők a talajvizsgálatok, de a termő gyümölcsösök esetén döntő jelentőségű a lombanalízis, amit rendszeresen el kell elvégezni. Az árutermő ültetvények költségtényezői között a tápelem-analízis nem olyan jelentős tétel, amit érdemes lenne megspórolni, különös tekintettel az így nyerhető tápláltsági állapotra. Az információ értékét, használhatóságát növeli, ha a mintavétel időben és szakszerűen történik, valamint az évenkénti mintaterek következetesen azonosak, sőt a talaj- és levélmintavételi egységek egymással beazonosíthatók, fedik egymást.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Hirdetésfeladás