Erős a zöldre mosás, ezért sokszor nem lehet hinni a címkéknek
Egy nemzetközi fogyasztói felmérés alapján sürgős változás kell a zöld termékek címkéinek használatában. A 16 európai és Európán kívüli országban (USA, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland) végzett felmérés alapján szigorúbb szabályozásra van szükség a gyártók termékeken elhelyezett zöld állításaival kapcsolatban, hogy elkerülhető legyen a “zöldre mosás”, vagyis a Greenwashing jelenség. A környezetvédelemmel kapcsolatos állítások jelentős része sajnos túlzás, ferdítés vagy fél igazság.
A Greenwashing, avagy zöldre mosás, vagy zöldre festés az, amikor a terméket zöldebbnek, környezettudatosabbnak tüntetik fel, mint amilyen valójában - írta a Greenfo az Sosinfo.cz cseh portálra hivatkozva. Az említett felmérésben azt vizsgálták, hogy a fogyasztók hogyan érzékelik a termékek és szolgáltatások zöld állításait. Kiderült, hogy a legtöbb fogyasztó csökkenteni szeretné szénlábnyomát, ezért megbízható információkat szeretne kapni a termékekről.
A felmérés szerint azonban a fogyasztók számára elérhető információk zavarosak.
Hirdetés
- A válaszadók csaknem fele (48%) inkább az ökocímkével ellátott termékeket vásárolja meg, mint az ilyen címkével nem rendelkező termékeket.
- Minden harmadik válaszadó (34%) azt mondta, hogy az elmúlt 12 hónapban legalább egyszer észlelt zöldmosást.
- A válaszadók mindössze 3%-a mondta, hogy meg tudná különböztetni a hamis környezetvédelmi állításokat.
- Négyből három válaszadó úgy véli, hogy az ökocímkéket csak akkor szabadna engedélyezni, ha azokat előzetesen jóváhagyják vagy ellenőrzik, és a válaszadók közel 70%-a azt mondta, hogy megbízik a hatóságok és harmadik fél szervezetek szerepének betöltésében.
- Amikor például egyes élelmiszerek, műanyag palackok vagy repülőjegyek “szén-dioxid-semleges” címkével vannak ellátva, a fogyasztók érthető módon nem látják, hogy a gyártók valójában csak továbbra is (sok esetben kétes hatékonyságú) szén-dioxid-kiegyenlítésre támaszkodnak, és továbbra is CO2-t bocsátanak ki.
- A fogyasztók továbbá úgy érzik, hogy nem, vagy nem eléggé tájékozottak azokról a követelményekről, amelyeknek a vállalatoknak meg kell felelniük az ökocímke használatához.
Ehhez többet között az EU-nak el kell fogadnia az ökológiai állításokról szóló irányelvet a zöldre mosás megszüntetésére és gondoskodnia az ökológiai állítások és címkék alapos előzetes jóváhagyásáról. Ugyanakkor elegendő teret hagynia a hiteles és megalapozott címkéknek. Támogatni és népszerűsíteni kellene az átlátható minőségi címkéket, például az uniós ökocímkét - írták.
Betelt a pohár a zöld fogyasztóknál
Újabb fogyasztói kutatás mutatott rá, hogy a vásárlók egyre szívesebben választanának fenntartható termékeket, de a félrevezető zöld állítások miatt nehéz beazonosítaniuk a valódi öko változatokat. Meddig mehetnek el a vállalatok a zöld állításaikkal?
A Tudatos Vásárlók Egyesülete egy nemzetközi projekt keretében hazai fogyasztókat kérdezett a zöld reklámokról, és az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Szervezetével (BEUC) összefogva beadványban kéri a szabályozás szigorítását a törvényhozóktól. Az Egyesület évek óta tájékoztató kampányokban igyekszik felhívni a figyelmet a zöldre festés jelenségére, illetve szót emelni a vállalatok félrevezető állításaival szemben, így a friss beadványt a Gazdasági Versenyhivatalnak is megküldi, kérve a sürgős fellépést a vállalatokkal szemben - írták.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 400 hirdetés 89 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés