A New Holland CR 10.90 kombájn 4 méter magas, közel ugyanilyen széles, és a vágóasztal nélkül úgy 10 méter hosszú. Azért csak ennyi, mert össze tudja csukni az ürítőcsövét, különben még hosszabb lenne. A benne lévő 653 lóerős Iveco Cursor 16 dízelmotor 16 literes, a váltó pedig 4 mechanikus fokozatot és hidrosztatikus hajtást kombinál. Ismerje meg a világ egyik legnagyobb arató-cséplőgépét!
A New Holland CR 10.90 kombájnt a Totalcar.hu oldal mutatta be, ezt az anyagot szemléztük. A gyors tempót egy nagyon erős motor mellett összkerékhajtás, és gumihevederes első tengely biztosítja. Óránként több mint 10 hektárnyi búzát lehet vele aratni, ami 8 órára számolva közel 800 tonnát jelent. A 653 lóerős Iveco Cursor 16 motor pontosan olyan tisztítóberendezést kapott, mint a személyautók, csak itt nem Euro 6 van, hanem TIER 4B. Ebben is ott az SCR, azaz az Adblue-adalékos nitrogénoxid-csökkentő, csak egy kicsit nagyobb. A váltó pedig négy mechanikus fokozatot és hidrosztatikus hajtást kombinál.
A New Holland CR 10.90 kombájn munka közben - Fotó: Agrotec Magyarország
Nem véletlen az Iveco-motorok használata, ugyanis az Iveco is ahhoz a CNH Industrial csoporthoz (Case New Holland) tartozik, mint a New Holland márka. (A Case eredetileg egy amerikai cég, korábban ez vásárolta fel a Steigert, a Rába-Steiger traktorok liszenszadóját.) A CNH-ban benne van a torinói Fiat vállalat, amely az elmúlt években leválasztotta a jól jövedelmező ipari és mezőgazdasági érdekeltségeit az autós üzletágról.
A New Holland CR 10.90 a nagy táblák nagymestere - Fotó: Agrotec Magyarország
A kombájn magtartálya gyorsan ürít, a 14,5 köbmétert 2 percen belül adja ki. A gépen több kamera van, például az ürítőcsőre helyezett és egy tolatókamera is, így a kezelő látja, mi történik a gép körül. Nagyon gyors a kombájn ferde felhordója is, amely a két rotorhoz szállítja a terményt. A gép hátuljában a rosták önszintezők, vagyis ha a gép akár 17 fokkal megdől, a mag akkor sem szóródik le róla - ez ma már alapvető elvárás egy kombájntól. A New Holland CR 10.90 hátul a szecskát egyenletesen teríti szét, ez OptiSpreadnek nevezik, ami állítólag még az oldalszelet is kompenzálja, hogy pont a vágóasztal szélességében terítsen.
A kisebbik vágóasztal 12 soros, de akár 24 sor szélességben is vághat. A kormányzás lehet GPS-alapú, a gép már menet közben méri a hozamot és a mag nedvességtartalmát. A monitoron látható a hozamtérkép, sőt, még a fogyasztás is.
24 sor szélességet is átér a New Holland CR 10.90 kombájn vágóasztala- Fotó: Agrotec Magyarország
A rosszmájúak szerint az ilyen gép arra jó, hogy 20 méterrel beljebb menjen a ganéban, és csak ott akadjon el – mesélte Bálint a Totalcar.hu-nak. Viszont nekünk vannak mocsaras területeink is. Volt év, amikor vagy 40 hektárral több napraforgót tudtunk learatni, mintha csak sima gumikerekes kombájnunk lett volna. A heveder persze drága. Ha cserélni kell, legalább a duplája egy sima guminak, ám amikor utánaszámoltunk, kiderült, hogy megéri a hatékonysága, a stabilitása és a terepjáró képessége miatt - mondta. A képeket az Agrotec Magyarországtól kaptuk.
Így néz ki felülről a New Holland CR 10.90 kombájn - Fotó: Agrotec Magyarország
A kombájn szó eredete
???? A kombájn szót nemcsak a magyar nyelv vette át az angolból, hanem egy csomó másik, a franciától az oroszig. Lényegében az angol combine szó fonetikus változata. Angolul a teljes kifejezés a combine harvester, amit talán a kombinált betakarítógép ad vissza legjobban. Korábban a gabonát levágták, utána jött a cséplőgép, majd a szemeket megtisztították, a kombájn ezeket a funkciókat egyben látja el.