Iszonyú nagy, iszonyú erős, iszonyú drága mégis valahogy nagyon barátságos, jóindulatot sugárzó lény a Challenger gumihevederes traktor. Különösebb fantázia nélkül lehet összehasonlítani egy indiai idomított munkaelefánttal: az is úgy vonszolja a farönköket, hogy nagy, sima talpával szinte nyomot sem hagy, és azt is szinte cirógatásszerűen finom mozdulatokkal irányíthatja a vezetője.

Ma még egzotikumnak számít mifelénk a Challenger, ezért elsőnek azt kérdezem Nagy Miklóstól, a Jászapáti Mezőgazdasági Zrt. üzemeltetési és növénytermesztési vezetőjétől, miért éppen erre esett a választásuk, holott kerekes nagytraktorokból is széles a választék, a John Deere-től a Claason át a Fendtig. Ezek teljesítménye is kielégít minden igényt, automatizáltságuk fokáról és funkcióik változatosságáról nem is beszélve. Ők is használnak ilyeneket, de ez esetben két alapadottság számított: a környéken általános az agyagos-szikes talaj, amely aszálykor szinte betonkeménységű, így eleve csak a legnagyobb teljesítménykategória jöhet szóba. A saját területük is hatalmas, több földdarabon végeznek bérmunkát más vállalkozásoknak, így sokat kell országúton vonulni. Márpedig ha nem akarják, hogy a súlyos erőgép széttapossa a földet, jelentős kárt okozva a későbbi veteményben, sokszor kellene előre-hátra dupla kerekeket felszerelni, és egy így kistafírozott masina már négy és fél méter széles, közútra csak kivételes esetben bocsátható, és akkor is megbénítja a forgalmat, kapun, sorompón esetleg át sem fér. Meg hát nem is feltétlenül olcsóbb. A Challenger három métere még belefér, elmehet a szembejövő autó, meg lehet előzni, amúgy pedig a vonuláshoz összecsukott munkagépek is éppen ilyen szélesek.

Acél lánctalpas gép szóba sem jöhet, mert tönkreteszi az aszfaltot, ezért például a katonai páncélosokat és a békés kotrógépeket tréleren viszik a helyszínre. És  Koncz Zsuzsa nem járt messze a valóságtól, amikor azt énekelte a Ha én rózsa volnék dalban: "És ha egyszer rajtam lánckerék taposna, alattam az út is sírva beomolna." Ebben műszaki értelemben is van valami.

Itt jön be a gumihevederes Challenger. Eredetileg, még 1995-ben a lánctalpasaival bő száz év óta világhírt szerzett Caterpillar típusa volt, de 2002 óta a szintén amerikai AGCO gyártja, amely Challenger márkanév alatt már gumikerekes traktorokat és egyéb gépeket is kínál. A gumiheveder előnye, hogy nem rongálja az utat, és mivel felfekvő felülete sokszorosa a legnagyobb gumikerékének is, a talajt is kíméli.

Hatalmas, bivalyerős, mégis elegáns
 

Szintén nagyon fontos, hogy egy traktor lóerőszáma papírízű dolog: valójában az számít, mekkora teljesítményt tud átadni a talajra. Ha túlforog a kerék, csak a gázolajat pazaroljuk. A mezőgazdasági profilmintás gumiheveder kapaszkodásánál nincs jobb, nulla az úgynevezett szlip, azaz a túlforgás. Számít az is, hogy egy kerék mindig tol maga előtt egy ék-alakú talajhullámot, a kerekes traktor tehát négyet (vagy akár nyolcat), a gumihevederes pedig nem, így megtakarítjuk a meddő munka teljesítményigényét is. Egyenetlen felületen is előnyben van a hernyótalp: míg egy fél méter átmérőjű kerék pontosan belezökken egy fél méter széles árokba, ez simán áthalad fölötte. Ha elsüllyed, elakad egy traktor a környéken, a jászapátiak Challengere húzza ki a dágványból.

És ha mégis a Challenger ragad sárba? Akkor körülbelül a környék összes traktorát kell összeszedni, hogy kihúzzák. Naná, hogy vannak hátrányai a gumihevederes erőgépnek is. Országúton valamivel lassabban vonul (a gumikerekesek műszakilag lehetséges 60, illetve a KRESZ-ben engedélyezett 50 km/órája helyett 40 a csúcs), közben telik az értékes idő. Aszfalton elég erősen kopik a heveder, különösen kanyarodáskor, hiszen egy hosszú téglalap alakú felfekvő felület csak úgy fordulhat el, ha csúszik.

És, bár furán hangzik, ez is kaphat defektet: csúnyán elvághatja a földbe süllyedt éles vasdarab, például egy régi ekevas. Cseréje nem kis mutatvány, mert ha nem tud eljutni a telephelyig a traktor, ki kell vonulni hozzá egy komoly rakodógéppel, hogy megemelje, és sok emberrel, hogy a mintegy 20 tonnás erejű hidraulikus hevederfeszítő nyomásmentesítése után kicseréljék a hatvan centi széles, kiterítve közel 10 méter hosszú, nagyjából 10 mázsás gumihevedert. A hevedercsere három embernek és egy rakodógépnek műhelykörülmények között is hozzávetőleg két munkanap. Ezen kívül számításba kell venni, hogy a Challenger nem olyan sokféle munkára alkalmas, mint egy kerekes traktor, amelyre többféle munka- és rakodógépet lehet kapcsolni, ez főképp csak klasszikus mezőgazdasági vontató.

A széles gumihevederek kevésbé terhelik a talajt, mint a gumikerekes erőgépek
 

Mibe kerül mindez? Míg a négykerekűek közül a minden hájjal megkent csúcsmodellek ára is százmillió alatt marad, a Challenger 115-be kerül. Egy garnitúra gumiheveder nagyjából három évig bírja, a vége felé már kiszőrösödik az előbújó acélszálaktól, és ötmilliót kóstál, ami nem tűnik soknak, hiszen négy nagy traktorgumi is belekerül négymillióba, dupla kerekekkel pedig nyolcba... Csakhogy esetünkben költeni kell a futógörgőkre, és az egész futószerkezet karbantartására is. Egyébként feltűnt, hogy míg a gumiabroncsok oldalán mindig ott virít a gyártó neve, ezen semmi utalás sincs, holott alighanem beszállítótól veszi az AGCO. Ne feledkezzünk meg az ezer üzemóránként esedékes karbantartásról, olajcseréről sem (25 liter megy csak a motorba), amit az importőr a helyszínre kiszállva végez el.

Szép summáért kell tehát téteket rakni a rulettasztalra, ahol a kiszámíthatatlan időjárás a krupié. A Jászapáti Mezőgazdasági Zrt. körülbelül tízéves, nagyon intenzív használatra számít, mielőtt még mindig tisztes maradványértéken eladja a gépet egy kisebb gazdaságnak – így már jó eséllyel megtérül a beruházása, sőt ez bizonyul a leggazdaságosabbnak. Egy 12 órás műszak alatt 30-36 hektárt művel meg a gép a lentebb bemutatott gépkapcsolattal, hektáronként 15-22 liter gázolajat fogyasztva, amiből kiszámíthatjuk, hogy az 1200 literes tank épp kitart egy dupla műszakos napon, amilyet ott jártamkor a cég két Challengere közül az egyik teljesít. Azonban vannak olyan munkaműveletek, eszközök, amelyekhez 12 óránként kell megitatni. Mobil benzinkúttal járnak ki hozzá, telephelyet nem sokat lát. A másik csak 12 órázott.

Kiérkezünk a határba, a cégközponttól jó húsz kilométernyire, ahol a két Challenger nehéz kultivátorral dolgozik. Ezt úgy kell elképzelni, hogy nem ekét, hanem hat méter széles sorokban sok-sok tárcsát húz, 25 centi mélyen átforgatva a talajt, ezután kilenc darabos, maximálisan 30 centiméter mélyen lazító kapasor következik, majd az egészet elsimítja egy 600 milliméteres DD henger. Tehát másfél négyzetméteres talajszelvényt dolgoz át, 7-9 km/órás sebességgel, csak úgy zúdul át az imént még kőkemény föld a gépen, hogy puha magágyként várja az őszi árpavetést. A tábla végét látni sem nagyon lehet, de ilyen tempóban belátható időn belül meglesz. Persze lóval is lehetne szántani, csak akkor az ország lakosságának nyolcvan százaléka dolgozhatna a földeken, mint régen.

A művelés sebessége egyébként nemcsak többszörösen számít. Minden munkagépnek, például egy tárcsának, kultivátornak megvan az optimális sebessége, amelynél a legszebb az eredmény, és ha egy gyenge traktor ennél lassabban dolgozik, akkor romlik a minőség, a termésátlag és a munkagép-erőgép kapcsolat termelékenysége is.

Fellépkedek a gép bal elején elhelyezett lépcsőn, és beülök Gyula, a gépkezelő mellé, ellesni, majd gyakorolni a mesterséget. Ha netán nyers, darabos mozgást és nehézkes kezelést is elfogadtam volna, most itt a megvilágosodás pillanata. Lágyan indul el a 25 tonnás, 580 lóerős monstrum, a 11,5 tonnás szántóföldi nehézkultivátort úgy húzza, mint kutya a lábtörlőt.

Bármilyen furcsa, a gumiheveder is kaphat defektet
 

Előttünk a vadkeléses, vagyis a hullott magvakból kikelt repcétől zöld tábla talaját öklömnyi, kemény rögök hintik be. Egy gumikerekes traktor, még ha rugózott is az első tengelye, rázna rajta rendesen, ami egy-egy hosszú műszak végére elfáraszt, és évek alatt komoly egészségi problémákat okozhat, de a Challenger pótülésén tudok fotózni, jegyzetelni. A pilótát nem zavarja kérdezősködésem, mert a sebességet automata szabályozza és GPS-rendszer kormányoz, 2 centiméteren belüli pontossággal. Szinte csak azt kell figyelni, hogy nincs-e útban valami akadály, de hát mi is lenne?

Olyan egyszerűnek tűnik az egész, hogy néhány hossz után helyet cserélünk. Az ülésen mindent be lehet állítani, akárcsak a volán pozícióját. Említeni sem kell, hogy van klíma és rádió. Nagyon kényelmesen ülök, jó a kilátás, a tükrökből nyaktekergetés nélkül figyelhetem a tárcsázást. Most viszont meg kell szokni egy furcsaságot. Az még átlagos, hogy a tenyérbemászó kis joysticket balra tolom üresből, hogy előre vagy hátra mozdítva menetirányt válasszak. Abban sincs semmi pláne, hogy fokozatot váltani a 16 közül a hüvelykujjamra eső narancsszínű gombokkal lehet, de amúgy automatikusan is dolgozik a rendszer. Viszont ami gázpedálnak tűnik, az lassítópedál! Lenyomva tartom, áll a gép, felengedem, elindul. A kuplungpedállal nem kell törődni, a fék csak vészhelyzetben kellhet – lendületből nem sokáig szalad el egy Challenger.

A gázpedál, ami jelen esetben lassítja a gépet
 

Szóval végigrobogok a táblán, a vége előtt sípol a GPS, hogy ébresztő, fordulás jön. Jobb pedállal lassítás, jobb mutatóujjal meghúzok egy kapcsolót, kiemelkednek a tárcsák a földből, most a gumikerekein gurul a talajlazító, közben bal kézzel elfordítom a személyautósan kicsi volánt. A hatás őszintén meglep: pont olyan érzést ad a kormány visszajelzése, mint egy autóban, és a legcsekélyebb holtjáték nélkül, azonnal kanyarodik a gép, pontosan, szépen, simán. Szinte egy helyben meg tudna fordulni, ha nem lenne mögötte a széles tárcsa, amellyel összeakadhatna. Mezei virágok között tudnék vele szlalomozni, egyet sem taposnánk el.

Ráállva az újabb sorra leengedem a tárcsát, felengedem a lassítópedált és megnyomom az automatikus kormány bekapcsoló gombját, ugyanis az kikapcsolt, amint a volán elfordításával saját kezembe vettem az irányítást. Irányba céloz a Challenger, megy tovább minden, mint eddig. Közben feltűnik, hogy mennyire nem tolakodó a motorhang – csak barátságos morgás, nyugodtan lehet beszélgetni tőle.

Az igazat megvallva, akármilyen kedvező benyomást szereztem a technikáról, abban nem vagyok biztos, hogy ezt a munkát szeretném végezni napi 12 órában, az év nagy részében. Ha viszont mégis úgy alakulna, az iránt sincs kétségem, hogy nem bánnám, ha Challengeren kéne tölteni a fél életemet.

Így működik a kormányzás

A gumihevederes gépeket a kétoldali heveder különböző sebességű hajtásával kormányozzuk. Ennek módja a Challenger esetében a következő. Az erőátvitelből jövő hajtótengely egyszerű kúpfogaskerék-áttétellel forgatja a hátsó tengelyt, amelynek mindkét végén van egy kerékhajtó differenciálmű.

E differenciálok homlokfogazású kerületéhez kapcsolódik egy-egy féltengely, amelyeket középen tud hajtani a hidromotorral forgatható kormánytengely – de egymással ellenkező irányban. Ha ez az utóbbi rész áll, akkor egyenesen halad a gép, ha viszont forog a kormánytengely, akkor az egyik oldali hajtást gyorsítja a másikat lassítja. Ennek szükséges mértékét, a menetsebességet is figyelembe véve, a vezérlő elektronika számítja ki, a kormánykerék elfordítása alapján. Mivel a kormánytengely fordulatszáma fokozatmentesen szabályozható, az egész rendszer rángatás-mentesen, érzékenyen működik.

Forrás és fotók: totalcar.hu

Megosztás

További híreink

Dámbikák élet-halál harca videóval

2024.11.21.

Látványos mentőakciót hajtottak végre a Lábodi Vadászerdészet hivatásos vadászai, amikor szétválasztottak két, agancsuknál összeakadt dámbikát.

Hogyan hat az őszi szárazság és a novemberi hideg az őszi vetésekre?

2024.11.21.

A hét elején jelentős csapadék érkezett az ország nagy részére, ami enyhítette a talaj kiszáradását, különösen az őszi vetések számára létfontosságú felső rétegekben. Az előttünk álló napokban északon havazás, délen változékonyabb idő várható, majd hétvégétől szárazabb, naposabb idő jön, amely éjszakai fagyokkal és nappali enyheséggel jár.

Magyarországon is sok vállalkozást érint az új globális minimumadó

2024.11.21.

A nagy méretű multinacionális cégcsoportok életére és adózására jelentősen hat a globális minimumadó szabályainak a bevezetése

December 2-ig nyújthatók be a kárenyhítő támogatási kérelmek

2024.11.21.

A gazdálkodók 2024. december 2-ig nyújthatják be kárenyhítő támogatási kérelmüket. A határidő azért módosult, mert 2024. november 30. munkaszüneti napra esik.

Több, mint 10 milliárd forintot fizettek ki a Napenergia plusz programban

2024.11.21.

Az Energiaügyi Minisztérium szerint mintegy 4000 pályázónak már több mint 10 milliárd forintot utaltak át a modern napelemes rendszerek telepítéséhez

Naponta méhek millióinak gyilkosa az autó

2024.11.21.

Egy friss kutatás meglepő eredményeket hozott a méhek közlekedési forgalom miatti pusztulásáról, amely jóval nagyobb léptékű, mint azt korábban feltételezték.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás