A gyakran előforduló szélsőséges időjárás miatt rövidülnek a mezőgazdasági munka elvégzésére alkalmas időjárási ablakok. A megoldás a még nagyobb erő, a még fejlettebb technika, és általában a hatékonyság növelése, hogy gyorsabban lehessen megművelni a földet. Ezeknek az elvárásoknak maradéktalanul megfelel a Fendt 1165, a traktorok piacának egyik ékköve.
Tesztalanyunk egy 110 hektáros kukoricatarlón bizonyított. A Totalcar.hu anyagát szemlézzük. Két nap alatt kellett vele elvégezni a szármaradványok betárcsázását és a talaj fellazítását. A célnak megfelelő Horsch Tiger 6 MT nehéztárcsa nem akármilyen szerkezet: kapái harminc centi mélyen hasogatják a közepesen kötött, kissé agyagos humuszt.
A Fendt 1165 MT volt az egyik fő látványosság az AgrárgépShown (Fotó: Axiál)
Tizenhárom van belőlük, és hogy a földet megkeverő tárcsákkal együtt jól belenyomódjanak a földbe, nyolc és fél tonnás a tárcsa. Ezt bármilyen lassan elhúzni sem volna csekély mutatvány, de mi gyorsaságot követelünk, egyrészt a fenti szempontok miatt, másrészt a művelő eszközöknek megvan az optimális sebességük, amelynél a legjobb lesz az eredmény.
Traktorunk 16,8 literes és tizenkét hengeres, mint egy Ferrari. Az AGCO Power dízelmotor névlegesen 598, illetve csúcsteljesítményként 646 lóerőt tud kifejteni, nyomatéka pedig bődületes 2840 newtonméter. Ennek a talajra történő átvitele sem probléma: nagy felületen megkapaszkodó gumi-profilbordák kellenek hozzá, és súlyos traktor, az 1165-ös csaknem húsz tonnát nyom. Ha négy nagy gumikereke lenne, túlzottan tömörítené maga alatt a talajt, sok taposási kárt okozna, ezért ebben a nagyságrendben már előnyösebb a gumihevederes járószerkezet. Szóval hernyótalp, de az nem acélból készül, mert akkor nem lehetne ráereszteni közútra, hanem gumiból, amely kíméli az aszfaltot, és vonuláskor 40 kilométeres sebességet tesz lehetővé.
Háromféle szélességben kapható hozzá gumiheveder (Fotó: Totalcar.hu)
Gumihevederből egyébként többféle szélesség választható, a kipróbált traktoré 30 colos, azaz 762 milliméteres extrém mezőgazdasági volt. A három méteres tengelytávval körülbelül négy négyzetméteres felfekvő felület adódik, tehát nagyjából fél kiló esik egy négyzetcentiméterre. A kukoricatarlón nem okozott különösebb kárt az ott heverő kukoricaszárakban. Maga a gumiheveder egyáltalán nem süllyedt be, csak a kapaszkodó profilbütykei, de azok sem mélyen.
Az erőgép széles sávban átdolgozza a földet, némiképp srégen haladva a korábbi művelési irányhoz képest. Emiatt keresztezzük a talajbordákat, de a gumiheveder belső, tükörsima felületén úgy gurulnak a poliuretán-bevonatú, egyenként rugózott acélgörgők, mintha légpárnán siklanánk. A sebesség stabilan 10 kilométer óránként, gyorsan halad a munka: a területteljesítmény öt hektár óránként, és ugyanennyi idő alatt száz liter gázolaj a fogyasztás, azaz hektáronként húsz. A sorok végén a menetkar oldalán elhelyezett gomb megnyomásával emeli ki, illetve süllyeszti munkahelyzetbe a hidraulika a tárcsát.
A tesztelt gépnek az ára 120 millió forint körüli, de a költségek számba vételénél meg kell említeni a beállítás fontosságát. Elég egy kis figyelmetlenség, hogy nagyon sokba kerüljenek a következmények. Ha rossz beállítással dolgozik valaki egy napon át, akkor jórészt elpazarolt nagyjából ezer liter gázolajat, négyszázezer forintért, és ráadásul a termés sem lesz az elvártnak megfelelő. Nagy földterületű, egybefüggő táblákból álló mezőgazdasági üzemeknél fizetődhet ki egy Fendt 1165, ahol kifejtheti képességeit a szupertraktor. Megvásárlása komoly döntés, jelentős összegről, de a szeszélyes évszakokkal vívott párviadalban ez lehet a győztes fegyver.
Forrás:
Totalcar.hu
Karlovitz Kristóf, szakújságíró