A fenntarthatóság témája az elmúlt években az élelmiszerpiac állandó forró témájává vált. Egyre inkább követelmény, hogy az élelmiszergyártók fenntartható módon állítsák elő termékeiket, és minimalizálják a negatív környezeti hatásokat. Ez a követelmény magán az élelmiszeren kívül a felhasznált élelmiszerek csomagolására is vonatkozik.

Azon lehetőségekkel kapcsolatban, amelyeket a különösen környezetbarát élelmiszer-csomagolások használata kínálhat az élelmiszeripari cégeknek, gyakran szóba kerül többek között, hogy a vállalatok a fenntartható megközelítéssel képesek lehetnek jobban bevonzani és megtartani egyes vásárlói csoportokat a piacon. Ezen túl még nagyobb költésre is ösztönözhetik őket, mint a kevésbé környezetbarát csomagolás alkalmazása esetén.

A csomagolás változásai gyakran befolyásolják a fogyasztók termékelfogadását és vásárlási hajlandóságát is, különösen, ha ez a termékárak, a szállíthatóság, a tárolhatóság és az élelmiszerek kezelésének egyidejű változásához vezet. (Forrás: dlg.org)

Sok élelmiszergyártó számára azonban komoly kihívást jelent a környezetbarát csomagolások használatának növelése is.

Kihívások

A megfelelő és megfizethető környezetbarát megoldások keresése gyakran nehéz, és nagy szakértelmet igényel.

Sok élelmiszeripari vállalatnál a váltás a csomagolásban jelentős rendszermódosításokat von maga után, ami viszont megnövelheti a költségeket, és hatással van a gazdaságosságra.

A csomagolás változásai gyakran befolyásolják a fogyasztók termékelfogadását és vásárlási hajlandóságát is, különösen, ha ez a termékárak, a szállíthatóság, a tárolhatóság és az élelmiszerek kezelésének változásával jár együtt.

Emellett gyakran nem világos, hogy a fogyasztó szempontjából milyen jelentősége van a környezetbarátabb csomagolási formatervezésnek a fogyasztói magatartásban és az élelmiszerek kezelésében, és hogyan tájékozódnak a fogyasztók az élelmiszer-csomagolás környezeti tulajdonságairól, és hogyan reagálnak a környezetvédelemmel kapcsolatos állításokra.

Piaci lehetőségek és kockázatok 

Erre az információra azonban szükség van ahhoz, hogy jobban felmérhessük a felhasznált csomagolások környezetbarátabbá tételével járó piaci lehetőségeket és kockázatokat, és olyan megoldásokat dolgozhassunk ki a piac számára, amelyek megfelelnek a fogyasztók által elfogadottnak.

Ilyen körülmények között sok élelmiszeripari vállalat szembesül jelenleg azzal a kérdéssel, hogy hogyan szervezze meg tevékenységét az általa használt csomagolás környezetbarátabbá tétele érdekében. Különösen a következő három kérdés áll a figyelem középpontjában:

  1. Milyen jelentősége van jelenleg a fogyasztói szempontból a környezetbarát élelmiszer-csomagolásnak?
  2. Hogyan tájékozódhatnak a fogyasztók az élelmiszer-csomagolóanyagok környezeti tulajdonságairól, hogyan ítélik meg környezetvédelmi szempontból az egyes csomagolóanyagokat, és hogyan befolyásolják az állítások és a pecsétek az élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói magatartást?
  3. Milyen szerepe van jelenleg az élelmiszeripari cégeknél a használt csomagolás környezetbarátabbá tételének, és hogyan közelítik meg ezt a szervezésben?

„Fenntartható csomagolás 2024”

Ennek az információs igénynek a kielégítésére készült a „Fenntartható csomagolás 2024” című tanulmány. 

A fogyasztói és vállalati felmérést azzal a céllal végezték, hogy betekintést nyerjenek az élelmiszerek környezetbarát csomagolási koncepcióinak jelentőségének és megvalósításának jelenlegi állapotába. A főbb eredményeket három kiadványban foglalták össze.

1. rész: Fogyasztók

  • A környezetbarát élelmiszer-csomagolás jelentősége a fogyasztó szemszögéből
  • Mennyire fontos a környezetbarátság kérdése a fogyasztók számára használt csomagolásban?
  • Mi a vásárlási magatartás a környezetbarát csomagolással kapcsolatban?
  • Hogyan értékelik a fogyasztók az egyes csomagolási típusok és anyagok környezetbarát jellegét?
  • Hogyan látják a fogyasztók saját hozzájárulásukat a csomagolási ágazat környezetbarátságának növeléséhez?
  • Mennyire elfogadottak az újrafelhasználható csomagolások és a csomagolásmentes vásárlási megoldások?

2. rész: Címkézés

  • A környezetvédelmi szempontokra vonatkozó információs viselkedés a csomagoláson és az állítások használatában
  • Milyen a fogyasztók információs magatartása a csomagolás környezetvédelmi tulajdonságaival kapcsolatban?
  • Hogyan befolyásolják a csomagolás környezetbarátságára vonatkozó állítások a termékfelfogást és a termékvásárlási hajlandóságot?
  • Mennyire ismertek a fogyasztók körében a környezetbarát csomagolásra és ártalmatlanításra vonatkozó címkék/pecsétek?

3. rész: Stratégiák

  • Környezetbarát élelmiszer-csomagolás az élelmiszeripari vállalatoknál
  • Mennyire fontos a felhasznált csomagolás környezetbarátabbá tétele?
  • Milyen célokat és intézkedéseket követnek a felhasznált csomagolások környezetbarátabbá tétele érdekében?
  • Hogyan menedzseli szervezetileg a csomagolóanyag-felhasználás környezetbarátabbá tételét a vállalat?
  • Milyen szűk keresztmetszetek vannak a használt csomagolás környezetbarátságának további javításában?

Következtetés

A tanulmány azt a kérdést vizsgálta, hogy a környezetbarát élelmiszer-csomagolás mennyire fontos fogyasztói szempontból, és milyen szerepet játszik a környezetbarát csomagolás témája a mindennapi fogyasztói magatartásban és az élelmiszerek kezelésében. A vizsgálat eredményeit a következő hét fő megállapításban lehet összefoglalni:

A csomagolás környezetbarátsága lényeges jellemző az élelmiszerek értékelésénél, de ez is csak egy a sok közül.

A vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy az élelmiszeripari termékek csomagolásának környezetbarát jellege sok fogyasztó számára aktuális téma. Például öt megkérdezettből négy (79%) egyetért azzal az állítással, hogy az élelmiszerek csomagolásának környezetbarát jellegén sürgősen javítani kell.

A csomagolás környezetbarát jellege azonban gyakran csak egy jellemző a sok közül, amikor egy élelmiszer mellett vagy ellen döntünk. Az egyéb termékjellemzők ugyanolyan fontosak, vagy esetenként még lényegesen nagyobb szerepet játszanak mind a termék kiválasztásában, mind magának a csomagolásnak az értékelésében. 

Amit tudatosan figyelnek

Például a megkérdezettek 40%-a nyilatkozott úgy: tudatosan törekszik arra, hogy a maguknak vásárolt élelmiszereket környezetbarát módon csomagolják. Lényegesen magasabb azoknak az aránya, akik tudatosan figyelnek az ízekre (83%), a minőségre (61%) és az árra (58%).

A csomagolás környezetvédelmi szempontjai gyakran csak korlátozott szerepet játszanak a termékválasztásban.

Sok fogyasztó számára a csomagolás környezeti tulajdonságai szerepet játszanak a vásárlási döntéseikben. A környezetvédelmi jellemzők jelentősége azonban a megvásárolni kívánt termék kiválasztásakor korlátozott. A megkérdezettek mindössze 37%-a nyilatkozott úgy, hogy tudatosan figyel a csomagolás környezetbarátságára, mielőtt kipróbálna egy új élelmiszert az élelmiszerboltban. És csak a megkérdezettek 6%-a nyilatkozott úgy, hogy nagyon gyakran hoz tudatos döntést: nem vásárol egyébként vonzó élelmiszert, mert a csomagolásuk nem elég környezetbarát.

A környezetbarát csomagolásért csak korlátozottan hajlandók többet fizetni

Arra a kérdésre, hogy a megkérdezettek mennyivel lennének hajlandók többet fizetni a környezetbarátabb csomagolások használatáért, mindössze 15 százalék válaszolta azt, hogy 10 százaléknál többet hajlandó fizetni a környezetbarátabb csomagolások használatáért. Minden harmadik megkérdezett (33%) egyáltalán nem hajlandó további díjat fizetni. 

Ezek az eredmények egybevágnak egy próbateszt eredményeivel is, amely azt vizsgálta, hogy a csomagolás pozitív környezeti jellemzőire való hivatkozások növelik-e az élelmiszerek vásárlási és fizetési hajlandóságát. A vásárlási és fizetési hajlandóságra gyakorolt ​​hatás csekély.

Erősen korlátozott annak felismerése, hogy az élelmiszereket mikor csomagolják környezetbarát módon, és mikor nem.

A felmérés eredményei arra utalnak, hogy a legtöbb fogyasztó szakértelme és képessége a kedvező és a kedvezőtlen környezeti tulajdonságokkal rendelkező csomagolások megkülönböztetésére egyértelműen korlátozott. A megkérdezettek mindössze 38%-a ért egyet azzal az állítással, hogy tudja, melyik élelmiszer-csomagolás környezetbarátabb és melyik nem. Az állítással teljes mértékben egyetértők aránya mindössze 10%.

A környezeti jellemzők ismeretének hiánya, például az a tény, hogy az emberek gyakran nem tudják pontosan, mikor van egy termék környezetbarát módon becsomagolva, vagy nem, vagy melyik hulladékgyűjtő-csomagolást kell helyesen kidobni, szintén jelentős akadályt jelent saját vásárlási és ártalmatlanítási magatartásukban a felhasznált csomagolás környezetbarátságának növelése.

Az anyagok jellemzik a csomagolás környezetbarát jellegének értékelését; a műanyag csomagolást különösen környezetbarátnak tekintik.

Sok fogyasztó számára azt, hogy egy élelmiszer csomagolása környezetbarát-e vagy sem, erősen befolyásolja a felhasznált csomagolóanyag és a kapcsolódó asszociációk.

A műanyag csomagolást a környezetre különösen károsnak minősítik. A megkérdezettek mindössze 7%-a tartja környezetbarátabbnak a műanyag csomagolást. Egyrészt ez a csomagolás erősen összefügg a „rosszul újrahasznosítható” és a „sok hulladék” jellemzőkkel. Ezen túlmenően ez a csomagolás más (negatív) jellemzőkkel is összefüggésbe hozható, mint például a „szennyezett óceánok és az állatok szenvedése” és a „mikroműanyagok”, illetve bizonyos esetekben az „egészségtelen” jellemzőkkel is.

Az üvegből vagy papírból készült csomagolás lényegesen környezetbarátabb

A fogyasztók saját magatartásukban látják a fejlődés lehetőségét, de csak másodlagos felelősnek tekintik magukat az élelmiszerekhez használt csomagolás környezetbarátabbá tételéért.

Sok fogyasztó személyesen úgy gondolja, hogy nagy lehetőség rejlik az általa használt csomagolás környezetbarátságának javítására. Például a megkérdezettek 67%-a nagyon nagynak vagy inkább nagyszerűnek tartja az általa vásárolt élelmiszerek választéka javításának lehetőségét. A vásárolt termékek csomagolásának megsemmisítését tekintve 60%-uk nagyon nagynak vagy inkább nagynak tartja a fejlesztési lehetőséget.

Ettől függetlenül sok fogyasztó úgy gondolja, hogy más csoportok, például a csomagolóanyagok és az élelmiszergyártók sokkal felelősségteljesebbek, és jobban hozzá tudnak járulni az élelmiszerekhez használt csomagolások környezetbarátabbá tételéhez, mint ők maguk.

Az újrafelhasználható csomagolás megfelel a fogyasztói elfogadásnak

Összességében egyértelmű, hogy a fogyasztók alapvető hajlandóságot és nyitottságot mutatnak az újrafelhasználható megoldások használatára. Ennek valószínűleg az az oka, hogy sok fogyasztó úgy gondolja: különösen az újrafelhasználható csomagolások kulcsszerepet játszanak a csomagolás környezetbarátságának javításában.

Kitekintés

Összességében a vizsgálati eredmények azt mutatják, hogy az élelmiszeripari termékek csomagolásának környezetbarátabbá tétele sok fogyasztó számára aktuális kérdés. Jelenleg azonban valószínűleg csak korlátozott szerepet játszik a vásárlási magatartásban és a termék mellett vagy ellen való választásban.

Sok fogyasztó csak korlátozott szakértelemmel rendelkezik a kedvezőbb környezetvédelmi tulajdonságokkal rendelkező csomagolások felismerésében. A csomagolás környezetbarát jellegének megítélését erősen befolyásolja a felhasznált csomagolóanyag és a kapcsolódó környezeti tulajdonságok. Ez azt is mutatja, hogy sok fogyasztó úgy látja, hogy más csoportok felelősségteljesebbek, és hozzá tudnak járulni az élelmiszerekhez használt csomagolások környezetbarátabbá tételéhez, mint ők.

A fogyasztói érdekek és a különösen környezetbarát élelmiszer-csomagolások használatából eredő piaci lehetőségek, másrészről a gazdasági megvalósíthatóság közötti konfliktus terén az élelmiszeripari vállalatok számára ezért valószínűleg a környezetbarátabb csomagolás kialakítása jelenti a fő kihívást. Olyan csomagolási koncepciók, amelyek a fogyasztók fizetési hajlandóságára és saját vásárlási és ártalmatlanítási magatartásuk megváltoztatására irányuló hajlandóságukra irányulnak.

Egy másik kulcsfontosságú kihívás valószínűleg a felhasznált csomagolás környezeti tulajdonságainak és előnyeinek célzott kommunikálása és azok „kézzelfoghatóvá tétele” a fogyasztók számára, mivel sok fogyasztó nem tudja felismerni az ökológiailag előnyös csomagolást anélkül, hogy a csomagoláson vagy más információhordozón konkrét információ található. Ehhez végső soron megfelelő kommunikációs koncepciók kidolgozására van szükség.

Annak érdekében, hogy az ilyen kommunikációs koncepciók kialakításához tájékozódjon, a tanulmány második része (Címkézés) megvizsgálja a fogyasztók jelenlegi információs magatartását az élelmiszer-csomagolás környezeti tulajdonságaival kapcsolatban, valamint azt, hogy a különböző csomagolással kapcsolatos környezetvédelmi állításokat hogyan érzékelik. a fogyasztók által.

(Forrás: dlg.org)

Megosztás

További híreink

Magyarországon évente 21 milliárd forint vadkárigény keletkezik, változik a kezelése

2024.07.03.

Tavaly novemberben vetődött fel a Nemzeti Agrárkamarában először, hogy átveszik a vadkárigények teendőit a károsultaktól.

Megjött a tájékoztató a területi monitoring rendszer ellenőrzéseiről

2024.07.03.

A területi monitoring rendszer (TMR) a mezőgazdasági termelő által bejelentett területek vonatkozásában azonosítja a kérelemben bejelentettek és a műhold által észleltek eltéréseit.

Zajlik a szezon, itt az első nyári hónap gépes összefoglalója

2024.07.03.

A gépek témájához kapcsolódóan hoztunk híreket júniusból, hogy egy helyen összegyűjtve is böngészhetőek legyenek a tartalmak.

Már csak néhány napig lehet szavazni a 2024-es Év Szaktanácsadója címre

2024.07.02.

Az Agrárminisztérium és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara idén is keresi az Év Szaktanácsadóját. A cím odaítélésének első lépése a jelöléssel kezdődött.

Bővül a cseh és magyar szövetség: együttműködési megállapodást kötött az Agrofert és a Széchenyi István Egyetem

2024.07.02.

A Széchenyi István Egyetem stratégiai partnerségi együttműködési megállapodást kötött az Agrofert, a.s. vállalattal Csehország fővárosában, Prágában, a cégcsoport székhelyén.

Megnövelték a Gazdahitel költségvetését Romániában

2024.07.02.

Bővül a romániai Gazdahitel kerete: az eredetileg megszabott 815,5 millió lejről (65 milliárd 200 millió forint)  646 millió lejjel 1461,5 millió lejre, mintegy 116 milliárd 920 millió forintnyira nő a program költségvetése.

Partnerhírek
Partner

Az LG repcehibridek a magyar körülmények között a lehető legmagasabb termést produkálják

2024.07.01.

Európa első számú repcehibridjével, az LG Ambassadorral, valamint egy új, ígéretes hibriddel, az LG Armadaval készül az új szezonra a Limagrain Hungária Kft. Szijártó Bálintot, a vállalat cégvezetőjét a Magro.hu kérdezte, aki többek között arról is beszélt, hogyan látja a repcetermesztés jövőjét Magyarországon.

Partner

Minden, amit a gyümölcsösök lombtrágyázásáról tudni kell - fókuszban az alma

2024.07.01.

A gyümölcsösökben az új trágyázási időszak mindig ősszel és kora tavasszal, a talajon keresztüli fenntartó trágyázással indul. Később, a nyár folyamán viszont kulcsszerephez jut a lombon keresztüli tápanyag-utánpótlás. Bár a gyümölcsösök fenntartó trágyázásához sem nélkülözhetők a talajvizsgálatok, de a termő gyümölcsösök esetén döntő jelentőségű a lombanalízis, amit rendszeresen el kell elvégezni. Az árutermő ültetvények költségtényezői között a tápelem-analízis nem olyan jelentős tétel, amit érdemes lenne megspórolni, különös tekintettel az így nyerhető tápláltsági állapotra. Az információ értékét, használhatóságát növeli, ha a mintavétel időben és szakszerűen történik, valamint az évenkénti mintaterek következetesen azonosak, sőt a talaj- és levélmintavételi egységek egymással beazonosíthatók, fedik egymást.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Hirdetésfeladás