A fenntarthatóság témája az elmúlt években az élelmiszerpiac állandó forró témájává vált. Egyre inkább követelmény, hogy az élelmiszergyártók fenntartható módon állítsák elő termékeiket, és minimalizálják a negatív környezeti hatásokat. Ez a követelmény magán az élelmiszeren kívül a felhasznált élelmiszerek csomagolására is vonatkozik.

Azon lehetőségekkel kapcsolatban, amelyeket a különösen környezetbarát élelmiszer-csomagolások használata kínálhat az élelmiszeripari cégeknek, gyakran szóba kerül többek között, hogy a vállalatok a fenntartható megközelítéssel képesek lehetnek jobban bevonzani és megtartani egyes vásárlói csoportokat a piacon. Ezen túl még nagyobb költésre is ösztönözhetik őket, mint a kevésbé környezetbarát csomagolás alkalmazása esetén.

A csomagolás változásai gyakran befolyásolják a fogyasztók termékelfogadását és vásárlási hajlandóságát is, különösen, ha ez a termékárak, a szállíthatóság, a tárolhatóság és az élelmiszerek kezelésének egyidejű változásához vezet. (Forrás: dlg.org)

Sok élelmiszergyártó számára azonban komoly kihívást jelent a környezetbarát csomagolások használatának növelése is.

Kihívások

A megfelelő és megfizethető környezetbarát megoldások keresése gyakran nehéz, és nagy szakértelmet igényel.

Sok élelmiszeripari vállalatnál a váltás a csomagolásban jelentős rendszermódosításokat von maga után, ami viszont megnövelheti a költségeket, és hatással van a gazdaságosságra.

A csomagolás változásai gyakran befolyásolják a fogyasztók termékelfogadását és vásárlási hajlandóságát is, különösen, ha ez a termékárak, a szállíthatóság, a tárolhatóság és az élelmiszerek kezelésének változásával jár együtt.

Emellett gyakran nem világos, hogy a fogyasztó szempontjából milyen jelentősége van a környezetbarátabb csomagolási formatervezésnek a fogyasztói magatartásban és az élelmiszerek kezelésében, és hogyan tájékozódnak a fogyasztók az élelmiszer-csomagolás környezeti tulajdonságairól, és hogyan reagálnak a környezetvédelemmel kapcsolatos állításokra.

Piaci lehetőségek és kockázatok 

Erre az információra azonban szükség van ahhoz, hogy jobban felmérhessük a felhasznált csomagolások környezetbarátabbá tételével járó piaci lehetőségeket és kockázatokat, és olyan megoldásokat dolgozhassunk ki a piac számára, amelyek megfelelnek a fogyasztók által elfogadottnak.

Ilyen körülmények között sok élelmiszeripari vállalat szembesül jelenleg azzal a kérdéssel, hogy hogyan szervezze meg tevékenységét az általa használt csomagolás környezetbarátabbá tétele érdekében. Különösen a következő három kérdés áll a figyelem középpontjában:

  1. Milyen jelentősége van jelenleg a fogyasztói szempontból a környezetbarát élelmiszer-csomagolásnak?
  2. Hogyan tájékozódhatnak a fogyasztók az élelmiszer-csomagolóanyagok környezeti tulajdonságairól, hogyan ítélik meg környezetvédelmi szempontból az egyes csomagolóanyagokat, és hogyan befolyásolják az állítások és a pecsétek az élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói magatartást?
  3. Milyen szerepe van jelenleg az élelmiszeripari cégeknél a használt csomagolás környezetbarátabbá tételének, és hogyan közelítik meg ezt a szervezésben?

„Fenntartható csomagolás 2024”

Ennek az információs igénynek a kielégítésére készült a „Fenntartható csomagolás 2024” című tanulmány. 

A fogyasztói és vállalati felmérést azzal a céllal végezték, hogy betekintést nyerjenek az élelmiszerek környezetbarát csomagolási koncepcióinak jelentőségének és megvalósításának jelenlegi állapotába. A főbb eredményeket három kiadványban foglalták össze.

1. rész: Fogyasztók

  • A környezetbarát élelmiszer-csomagolás jelentősége a fogyasztó szemszögéből
  • Mennyire fontos a környezetbarátság kérdése a fogyasztók számára használt csomagolásban?
  • Mi a vásárlási magatartás a környezetbarát csomagolással kapcsolatban?
  • Hogyan értékelik a fogyasztók az egyes csomagolási típusok és anyagok környezetbarát jellegét?
  • Hogyan látják a fogyasztók saját hozzájárulásukat a csomagolási ágazat környezetbarátságának növeléséhez?
  • Mennyire elfogadottak az újrafelhasználható csomagolások és a csomagolásmentes vásárlási megoldások?

2. rész: Címkézés

  • A környezetvédelmi szempontokra vonatkozó információs viselkedés a csomagoláson és az állítások használatában
  • Milyen a fogyasztók információs magatartása a csomagolás környezetvédelmi tulajdonságaival kapcsolatban?
  • Hogyan befolyásolják a csomagolás környezetbarátságára vonatkozó állítások a termékfelfogást és a termékvásárlási hajlandóságot?
  • Mennyire ismertek a fogyasztók körében a környezetbarát csomagolásra és ártalmatlanításra vonatkozó címkék/pecsétek?

3. rész: Stratégiák

  • Környezetbarát élelmiszer-csomagolás az élelmiszeripari vállalatoknál
  • Mennyire fontos a felhasznált csomagolás környezetbarátabbá tétele?
  • Milyen célokat és intézkedéseket követnek a felhasznált csomagolások környezetbarátabbá tétele érdekében?
  • Hogyan menedzseli szervezetileg a csomagolóanyag-felhasználás környezetbarátabbá tételét a vállalat?
  • Milyen szűk keresztmetszetek vannak a használt csomagolás környezetbarátságának további javításában?

Következtetés

A tanulmány azt a kérdést vizsgálta, hogy a környezetbarát élelmiszer-csomagolás mennyire fontos fogyasztói szempontból, és milyen szerepet játszik a környezetbarát csomagolás témája a mindennapi fogyasztói magatartásban és az élelmiszerek kezelésében. A vizsgálat eredményeit a következő hét fő megállapításban lehet összefoglalni:

A csomagolás környezetbarátsága lényeges jellemző az élelmiszerek értékelésénél, de ez is csak egy a sok közül.

A vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy az élelmiszeripari termékek csomagolásának környezetbarát jellege sok fogyasztó számára aktuális téma. Például öt megkérdezettből négy (79%) egyetért azzal az állítással, hogy az élelmiszerek csomagolásának környezetbarát jellegén sürgősen javítani kell.

A csomagolás környezetbarát jellege azonban gyakran csak egy jellemző a sok közül, amikor egy élelmiszer mellett vagy ellen döntünk. Az egyéb termékjellemzők ugyanolyan fontosak, vagy esetenként még lényegesen nagyobb szerepet játszanak mind a termék kiválasztásában, mind magának a csomagolásnak az értékelésében. 

Amit tudatosan figyelnek

Például a megkérdezettek 40%-a nyilatkozott úgy: tudatosan törekszik arra, hogy a maguknak vásárolt élelmiszereket környezetbarát módon csomagolják. Lényegesen magasabb azoknak az aránya, akik tudatosan figyelnek az ízekre (83%), a minőségre (61%) és az árra (58%).

A csomagolás környezetvédelmi szempontjai gyakran csak korlátozott szerepet játszanak a termékválasztásban.

Sok fogyasztó számára a csomagolás környezeti tulajdonságai szerepet játszanak a vásárlási döntéseikben. A környezetvédelmi jellemzők jelentősége azonban a megvásárolni kívánt termék kiválasztásakor korlátozott. A megkérdezettek mindössze 37%-a nyilatkozott úgy, hogy tudatosan figyel a csomagolás környezetbarátságára, mielőtt kipróbálna egy új élelmiszert az élelmiszerboltban. És csak a megkérdezettek 6%-a nyilatkozott úgy, hogy nagyon gyakran hoz tudatos döntést: nem vásárol egyébként vonzó élelmiszert, mert a csomagolásuk nem elég környezetbarát.

A környezetbarát csomagolásért csak korlátozottan hajlandók többet fizetni

Arra a kérdésre, hogy a megkérdezettek mennyivel lennének hajlandók többet fizetni a környezetbarátabb csomagolások használatáért, mindössze 15 százalék válaszolta azt, hogy 10 százaléknál többet hajlandó fizetni a környezetbarátabb csomagolások használatáért. Minden harmadik megkérdezett (33%) egyáltalán nem hajlandó további díjat fizetni. 

Ezek az eredmények egybevágnak egy próbateszt eredményeivel is, amely azt vizsgálta, hogy a csomagolás pozitív környezeti jellemzőire való hivatkozások növelik-e az élelmiszerek vásárlási és fizetési hajlandóságát. A vásárlási és fizetési hajlandóságra gyakorolt ​​hatás csekély.

Erősen korlátozott annak felismerése, hogy az élelmiszereket mikor csomagolják környezetbarát módon, és mikor nem.

A felmérés eredményei arra utalnak, hogy a legtöbb fogyasztó szakértelme és képessége a kedvező és a kedvezőtlen környezeti tulajdonságokkal rendelkező csomagolások megkülönböztetésére egyértelműen korlátozott. A megkérdezettek mindössze 38%-a ért egyet azzal az állítással, hogy tudja, melyik élelmiszer-csomagolás környezetbarátabb és melyik nem. Az állítással teljes mértékben egyetértők aránya mindössze 10%.

A környezeti jellemzők ismeretének hiánya, például az a tény, hogy az emberek gyakran nem tudják pontosan, mikor van egy termék környezetbarát módon becsomagolva, vagy nem, vagy melyik hulladékgyűjtő-csomagolást kell helyesen kidobni, szintén jelentős akadályt jelent saját vásárlási és ártalmatlanítási magatartásukban a felhasznált csomagolás környezetbarátságának növelése.

Az anyagok jellemzik a csomagolás környezetbarát jellegének értékelését; a műanyag csomagolást különösen környezetbarátnak tekintik.

Sok fogyasztó számára azt, hogy egy élelmiszer csomagolása környezetbarát-e vagy sem, erősen befolyásolja a felhasznált csomagolóanyag és a kapcsolódó asszociációk.

A műanyag csomagolást a környezetre különösen károsnak minősítik. A megkérdezettek mindössze 7%-a tartja környezetbarátabbnak a műanyag csomagolást. Egyrészt ez a csomagolás erősen összefügg a „rosszul újrahasznosítható” és a „sok hulladék” jellemzőkkel. Ezen túlmenően ez a csomagolás más (negatív) jellemzőkkel is összefüggésbe hozható, mint például a „szennyezett óceánok és az állatok szenvedése” és a „mikroműanyagok”, illetve bizonyos esetekben az „egészségtelen” jellemzőkkel is.

Az üvegből vagy papírból készült csomagolás lényegesen környezetbarátabb

A fogyasztók saját magatartásukban látják a fejlődés lehetőségét, de csak másodlagos felelősnek tekintik magukat az élelmiszerekhez használt csomagolás környezetbarátabbá tételéért.

Sok fogyasztó személyesen úgy gondolja, hogy nagy lehetőség rejlik az általa használt csomagolás környezetbarátságának javítására. Például a megkérdezettek 67%-a nagyon nagynak vagy inkább nagyszerűnek tartja az általa vásárolt élelmiszerek választéka javításának lehetőségét. A vásárolt termékek csomagolásának megsemmisítését tekintve 60%-uk nagyon nagynak vagy inkább nagynak tartja a fejlesztési lehetőséget.

Ettől függetlenül sok fogyasztó úgy gondolja, hogy más csoportok, például a csomagolóanyagok és az élelmiszergyártók sokkal felelősségteljesebbek, és jobban hozzá tudnak járulni az élelmiszerekhez használt csomagolások környezetbarátabbá tételéhez, mint ők maguk.

Az újrafelhasználható csomagolás megfelel a fogyasztói elfogadásnak

Összességében egyértelmű, hogy a fogyasztók alapvető hajlandóságot és nyitottságot mutatnak az újrafelhasználható megoldások használatára. Ennek valószínűleg az az oka, hogy sok fogyasztó úgy gondolja: különösen az újrafelhasználható csomagolások kulcsszerepet játszanak a csomagolás környezetbarátságának javításában.

Kitekintés

Összességében a vizsgálati eredmények azt mutatják, hogy az élelmiszeripari termékek csomagolásának környezetbarátabbá tétele sok fogyasztó számára aktuális kérdés. Jelenleg azonban valószínűleg csak korlátozott szerepet játszik a vásárlási magatartásban és a termék mellett vagy ellen való választásban.

Sok fogyasztó csak korlátozott szakértelemmel rendelkezik a kedvezőbb környezetvédelmi tulajdonságokkal rendelkező csomagolások felismerésében. A csomagolás környezetbarát jellegének megítélését erősen befolyásolja a felhasznált csomagolóanyag és a kapcsolódó környezeti tulajdonságok. Ez azt is mutatja, hogy sok fogyasztó úgy látja, hogy más csoportok felelősségteljesebbek, és hozzá tudnak járulni az élelmiszerekhez használt csomagolások környezetbarátabbá tételéhez, mint ők.

A fogyasztói érdekek és a különösen környezetbarát élelmiszer-csomagolások használatából eredő piaci lehetőségek, másrészről a gazdasági megvalósíthatóság közötti konfliktus terén az élelmiszeripari vállalatok számára ezért valószínűleg a környezetbarátabb csomagolás kialakítása jelenti a fő kihívást. Olyan csomagolási koncepciók, amelyek a fogyasztók fizetési hajlandóságára és saját vásárlási és ártalmatlanítási magatartásuk megváltoztatására irányuló hajlandóságukra irányulnak.

Egy másik kulcsfontosságú kihívás valószínűleg a felhasznált csomagolás környezeti tulajdonságainak és előnyeinek célzott kommunikálása és azok „kézzelfoghatóvá tétele” a fogyasztók számára, mivel sok fogyasztó nem tudja felismerni az ökológiailag előnyös csomagolást anélkül, hogy a csomagoláson vagy más információhordozón konkrét információ található. Ehhez végső soron megfelelő kommunikációs koncepciók kidolgozására van szükség.

Annak érdekében, hogy az ilyen kommunikációs koncepciók kialakításához tájékozódjon, a tanulmány második része (Címkézés) megvizsgálja a fogyasztók jelenlegi információs magatartását az élelmiszer-csomagolás környezeti tulajdonságaival kapcsolatban, valamint azt, hogy a különböző csomagolással kapcsolatos környezetvédelmi állításokat hogyan érzékelik. a fogyasztók által.

(Forrás: dlg.org)

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

December 2-ig nyújthatók be a kárenyhítő támogatási kérelmek

2024.11.21.

A gazdálkodók 2024. december 2-ig nyújthatják be kárenyhítő támogatási kérelmüket. A határidő azért módosult, mert 2024. november 30. munkaszüneti napra esik.

Több, mint 10 milliárd forintot fizettek ki a Napenergia plusz programban

2024.11.21.

Az Energiaügyi Minisztérium szerint mintegy 4000 pályázónak már több mint 10 milliárd forintot utaltak át a modern napelemes rendszerek telepítéséhez

Naponta méhek millióinak gyilkosa az autó

2024.11.21.

Egy friss kutatás meglepő eredményeket hozott a méhek közlekedési forgalom miatti pusztulásáról, amely jóval nagyobb léptékű, mint azt korábban feltételezték.

Kemény mínuszok és havazás lesz ma

2024.11.21.

Csütörtökön változóan felhős, napos idő várható, de estére délnyugatról vastag felhőzet érkezik, és nyugaton havas eső, havazás alakulhat ki, erős, néhol viharos széllel.

Van válasz a veszteséges tejtermelésre: Szilágyi Szabina mesélt a Bociország Sajtműhely munkájáról

2024.11.21.

A szarvasmarhatartás korántsem egyszerű feladat, amit Szilágyi Szabina gyakorló gazdálkodó alapos gazdasági számításokkal támasztott alá.

Kritikus állapotban az intenzív osztályon van a tinédzser, akit madárinfluenza fertőzött meg

2024.11.20.

Egy kanadai tinédzser kritikus állapotban, intenzív osztályon fekszik, miután H5N1 madárinfluenzával fertőződött meg november elején.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.100 hirdetés 90 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás