Folyamatosan fejlesztve megy előre és minden adódó lehetőséget megragad a NEOCONS Zrt.
Folyamatos fejlesztéseikkel mára a magyar takarmánypiac markáns szereplőjévé nőtte ki magát a NEOCONS Zrt., amely saját, egyedi receptúrák alapján készült termékein túl a világpiacon ismert és elismert termékeket kínál a takarmányipar és az állattenyésztés szereplőinek. Bódi Zsolt tulajdonos-vezérigazgató válaszolt a Magro.hu kérdéseire.
Kérem, először is mutassa be a NEOCONS eddigi útját! Mik voltak azok a legfontosabb történések, amelyek miatt a cég ma a jelenlegi pozícióban van?
A feleségemmel közösen vagyunk a cég tulajdonosai. Ő közgazdász, jelentős banki tapasztalattal, míg én agrármérnök vagyok. Vállalkozásunkat 2011-ben alapítottuk, ezt megelőzően pedig a takarmányiparban dolgoztam több cégnél, ahol értékes szakmai tapasztalatokat szereztem.
Hogyan lett vállalkozás az alkalmazotti létből?
Takarmányozási tanácsadóként az üzleti partnereim gyakran kérték ki a tanácsaimat a takarmánykiegészítőkkel kapcsolatban, hogy hogyan optimalizálják a takarmányozási tevékenységüket. Abban az időben indult el az antibiotikumok használatának csökkentésére való törekvés az Európai Unióban, mivel korábban bevett gyakorlat volt az antibiotikumok hozamfokozó hatásának alkalmazása. Ennek a szabályozásnak a bevezetése után takarmánykiegészítőkkel, természetes, növényi hatóanyagokkal próbálták meg elérni a takarmányok jobb hasznosulását. Erre reagálva kerestem olyan termékeket és gyártókat a piacon, akik jó minőségű takarmánykiegészítőket képesek előállítani a hazai állattenyésztés számára. Kezdetben csak kereskedtünk ezekkel a termékekkel. Klasszikus garázscégként indultunk.
Később saját receptúrákat fejlesztettünk ki és bérgyártásban gyártottuk, illetve értékesítettük ezeket a termékeket. 2018-ban vásároltuk meg az első telephelyünket, majd 2020-ban megépítettük a saját üzemünket is. 2023-ban indultunk el a takarmányipar felé, amikortól már nemcsak takarmánykiegészítőket, hanem premixeket, koncentrátumokat is gyártottunk.
Jelenleg 27-en dolgozunk a cégben összesen: 5 fő az értékesítésben, 8 fő a gyártásban, a többiek pedig az irodában a pénzügy, áruforgalom, marketing és koordináció területén.
2023 októberében jelentős mérföldkőhöz érkeztünk a cégünk történetében: átalakultunk zártkörűen működő részvénytársasággá (Zrt.). Ez az előrelépés nemcsak az üzleti stratégiánk szilárdságát és elkötelezettségünket tükrözi, hanem lehetőséget biztosít számunkra a további növekedésre és fejlődésre is.
Nagyon divatos kifejezés mostanában a fenntarthatóság, hogyan épül ez be az üzleti folyamataikba?
A GMO- és antibiotikum-mentesség az a két meghatározó terület, ami a takarmány-iparban releváns, és egybeesik az Európai Unió törekvéseivel is. Ezeket mi is a magunkénak valljuk és gyakoroljuk. Ezeken túl a környezetvédelemre és a karbonlábnyomunkra is próbálunk hatással lenni.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Energia felhasználásunkat próbáljuk megújuló energiaforrásokból biztosítani, tervezzük napelemes rendszer beépítését és geotermikus hőenergia felhasználását. Emellett egyéb környezetterhelést csökkentő folyamatokat is bevezettünk. Közvetlenül a gyártóktól, nagyobb tételben vásárolunk, ami lehetővé teszi, hogy big bag zsákos kiszerelésben vagy ömlesztve szerezzük be az alapanyagokat, gyakran csomagolóanyag nélkül. Így kevesebb hulladék keletkezik. Illetve a raklapokat is újrahasznosítjuk. Fontos számunkra a fenntarthatóság és a jövőben szeretnénk többet áldozni és még tudatosabban, hatékonyabban tervezni a folyamatainkat.
A hírek szerint Kelet- és Közép-Európában koncentrálódik a gyártás a takarmányiparon belül. Meg tudja ezt erősíteni?
Ezt alá tudom támasztani, ez volt az egyik oka, amiért nyitottunk a takarmányipar felé. Különböző fenntarthatósági okokból nyugaton csökken az állatlétszám, míg Európa ezen a felén jóval olcsóbbak az alapanyagárak és a takarmányárak, ezért itt próbálják meg az üzemméreteket koncentrálni. Egységnyi területről nagyobb lesz az állati termék-kibocsátás. A termelők, akik eddig is nagy állatlétszámmal dolgoztak, egyre nagyobbak lesznek, a kisebb telepek száma viszont csökkenni fog, mivel nem lesznek gazdaságosak. A nyugat-európai vágóhidak, húsfeldolgozók pedig itt fognak majd új üzemeket építeni, és a kész árut fogják innen visszaszállítani Nyugat-Európába.
Milyen egyéb változások figyelhetők még meg a takarmánypiacon?
Egyre markánsabb a tudomány szerepe, akár az emészthető aminosavak szintjére is lemegy az optimalizálás. Az állatfajon belül már nem csak termelési ciklusra vagy korra optimalizálják a takarmányokat, hanem az adott modern hibridek genetikai igényeire specializáltan optimalizálnak receptúrákat, hogy tovább tudják csökkenteni a takarmány felhasználását, ezáltal még jobban optimalizálva az állati termék kibocsátását.
Hogyan lehet úgy gyártani, ha - kis túlzással - minden jószágnak külön takarmányra van szüksége?
Míg 20 évvel ezelőtt a 200-400 kocás telepek számítottak gazdaságosan működtethetőnek, ma már 500-1000 vagy többezres létszámúak, egy nagyobb telepnek pedig sokkal egyszerűbb a receptúrát optimalizálni. Ugyanez a helyzet a többi iparszerűen tartott állatfajjal is, akár a szarvasmarháról, akár a baromfiról beszélünk. Nagyobb méretben jobban eloszlanak a költségek, viszont elengedhetetlen a szélsőséges hatások elkerülése, mert ezek érzékeny rendszerek, amiket nehéz fenntartani.
Sok szó esett a közelmúltban az alapanyaghiányról és az árak erőteljes volatilitásáról is. Hogyan sikerült ezeket kezelni?
Mi már a Covid idején nagy raktárkészlettel dolgoztunk, amivel meg tudtam győzni a partnereimet, hogy nem érdemes többhavi készletet felvásárolni, mert rendelkezünk a folyamatos kiszolgálásukhoz szükséges átmenő készlettel. Ezt a gyakorlatot megtartottuk a mai napig. Az árak ingadozását pedig a piaci trendek folyamatos monitorozásával kezeljük, és előre lekötjük a tételeket. Ezzel biztosítunk piaci előnyt nemcsak magunknak, hanem a partnereinknek is.
Kik számítanak a NEOCONS tipikus partnereinek, hogy lehet jellemezni őket?
Jellemzően az iparszerű keretek között működő sertés-, szarvasmarha- és baromfitenyésztőknek értékesítünk. Jelenleg magyarországi integrációk, nagyüzemi telepek a vásárló partnereink, de kiszolgáljuk a környező országok cégeit is.
Mely országokról van szó?
Szerbiába, Szlovákiába, Szlovéniába és Romániába is értékesítünk, mert a jelenleg stagnáló magyar takarmánypiac miatt, külföldön próbáljuk a pozícióinkat erősíteni. Később Csehország, Lengyelország, illetve Olaszország irányába lépünk tovább.
Melyik termékeiket emelné ki a portfólióból?
Elsőként a bébi és prestarter malactakarmányainkat emelném ki, azok közül is a leginnovatívabbat, a NeoPiggy termékcsaládunkat, amely a cink-mentes takarmányozást támogatja és segíti a telepeket a malacnevelés ezen fázisában.
Ha szarvasmarháról van szó, a takarmányozás sikere alapvetően a tömegtakarmányok minőségétől függ. Szarvasmarha üzletágunk felépítésekor prioritás volt, hogy partnereinket a magas minőségű termékekkel való kiszolgálás mellett hatékony segítséget tudjunk nyújtani a kiváló minőségű szilázsok és szenázsok előállításában. Ebben jelenleg Xtrasil tartósítószer termékcsaládunk egyedülálló a piacon.
A baromfitartásban az egyik nagy szívügyemet említeném, ami egy folyékony metioninra alapuló koncepció. A szükségletnek megfelelő metioninkiegészítés ugyanis növeli a baromfi teljesítményét, csökkenti a takarmányozási költségeket és ezáltal javítja a termelés gazdaságosságát.
Milyen további terveik vannak a következő 2-3 évben?
Ez nagyban függ a beruházásaink alakulásától. Továbbra is az üzem modernizálása, a gyártókapacitás és a raktár bővítése az elsődleges célunk. Azért szeretnénk a jelenlegi telephelyet továbbfejleszteni, hogy az exportkövetelményeknek is megfeleljünk, mind minőségben, mind mennyiségben. Ehhez a létszámot is bővíteni kell majd.
Illetve laborszolgáltatást is szeretnénk bevezetni a cégben, hogy az alapvető takarmányvizsgálatokat mi magunk is el tudjunk végezni.
Én abban hiszek, hogy folyamatosan fejlesztve kell menni előre, megragadva minden adódó lehetőséget akár az országhatáron belül, akár kívül. Ez viszont csak úgy kivitelezhető, ha mind technológiailag, mind humán erőforrásban megújulunk, és a legjobb szakemberekkel dolgozunk együtt. Ezáltal egyre több és egyre nagyobb partnereket is el tudunk majd érni.
A NEOCONS a jövőben is elkötelezetten folytatja innovatív megoldásainak fejlesztését és bővítését, hogy továbbra is a magyar takarmánypiac meghatározó szereplője maradjon. Célunk, hogy ügyfeleink számára a legmagasabb minőségű, fenntartható és hatékony termékeket kínáljunk, ezáltal támogatva az állattenyésztés sikerét. Hiszünk abban, hogy közös munkával és együttműködéssel a legjobb eredményeket érhetjük el, melyet szlogenünk is hűen tükröz: kiegészítjük egymást. További részletekért és naprakész információkért pedig látogassanak el a NEOCONS weboldalára vagy közösségi média felületeire!
(x)
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 88 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés