Ha ezt bevezetik, hatalmas káosz lesz a benzinkutakon
Eddig soha nem látott üzemanyagfajták jelennek meg az európai benzinkutakon, hogy a kőolajszármazékokat helyettesítsék. Az alternatív eredetű hajtóanyagok használatára azonban fel kell készíteni a járműveket. Jelenleg csupán a járművek töredéke alkalmas az új üzemanyagok használatára. Az ADAC igyekezett még időben felkészíteni az autósokat a várható nehézségekre. Aki tankolt már benzin helyett dízelt, tudja, hogy nem is olyan nehéz mellényúlni a kútoszlopon. Hát még, ha tucatnyi termék között kell majd leakasztani a megfelelő pisztolyt?!
A kőolaj korántsem az egyetlen anyag, amely körül az energiaipar forog. A benzinkutak üzemanyagának nyersanyagai mára sokszínűvé váltak. Alternatív üzemanyagokat ma már különböző növényekből (repce, cékla, kukorica stb.), valamint fahulladékból, trágyából, szennyvíziszapból vagy élelmiszer hulladékból (pl. használt étolajból) is elő lehet állítani. Jelenleg még olyan eljárásokat is fejlesztenek, amelyekkel műanyag hulladékot lehet üzemanyaggá alakítani - írta meg a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.
Ennek hátterében az áll, hogy csökkenteni kell a közlekedési ágazat éghajlat károsító CO2-kibocsátását. Nem csak az elektromos meghajtásra való átállással, hanem az összes rendelkezésre álló lehetőség kihasználásával – így a jelenleg futó flotta és a rengeteg belső égésű motorral rendelkező jármű vonatkozásában is. Ezért a kutatás és az ipar már évek óta gőzerővel dolgozik a CO2-csökkentett, sőt ideális esetben CO2-semleges üzemanyagok előállításán.
Hirdetés
A benzinkúton való elérhetőség azonban attól függ, hogy van-e elegendő alapanyag az adott üzemanyag megfelelő mennyiségű előállításához. És persze hogy mennyibe kerül az üzemanyag előállítása, mert gazdaságosnak is kell lennie.
A fejlesztési laboratóriumokból a benzinkutakra kerülő új üzemanyagtípusok közül a hidrogénezett növényi olajból készült üzemanyag, hivatalos nevén HVO a legígéretesebb, és 2024 májusának végétől már forgalmazható is Európa legnagyobb piacán. Az e-üzemanyagokat, azaz a villamos energián alapuló üzemanyagokat még ígéretesebbnek tartják a jövőre nézve.
Mindezen technikai lehetőségek miatt itt volt az ideje, hogy a német jogalkotó hivatalosan is előkészítse az utat az új típusú benzin számára. A szövetségi emisszió-ellenőrzési törvény végrehajtásáról szóló rendelet révén biztosítja, hogy a benzinkutakon csak olyan üzemanyagot árusítsanak, amely biztonságosan forgalmazható és a lehető legnagyobb környezeti előnnyel jár. A rendeletet éppen most módosították.
Németország egyébként ebben a tekintetben késésben van több nyugat-európai országhoz képest. Különösen Skandináviában, de Hollandiában („Blauwe Diesel”), Olaszországban (az Eninél) és Ausztriában is elterjedt már a hidrogénezett gázolajat (HVO) kínáló töltőállomások kínálata: 2250 töltőállomáson már tiszta formában (100 százalékban), több mint 11 ezer esetében pedig keverékben kínálják. Ezekben az országokban az ásványolaj-dízelhez képest a tiszta változat ártöbblete 5-20 cent körül van.
Az új üzemanyagokat a benzinkúton XTL felirattal látják el. A végtermékekre a DIN EN 15940 szabvány szerint a hidrogénezett gázolajra vonatkozó szabvány vonatkozik. A HVO gyűjtőfogalom olyan növényi olajokra utal, amelyeket hidrogénnel katalitikus reakcióban szénhidrogénné alakítanak át. Ez a folyamat a növényi olajok tulajdonságait fosszilis üzemanyagokhoz (különösen a dízelhez) igazítja. A hidrogénezett növényi olajok – a biodízelhez hasonlóan – keverhetők dízellel (pl. Diesel R33), vagy 100 százalékban tiszta formában is kínálhatók, ilyen például HVO100 vagy a C.A.R.E.
A B10-es dízel, ahogy a neve is mutatja, egy tízszázalékos biodízel-keverékkel kevert dízel. Korábban a dízelben a bioadalék legfeljebb hétszázalékos lehetett (B7). A legnagyobb különbség a vásárló számára az, hogy a B10 csak akkor tankolható, ha a gyártó külön engedélyt adott a használatára.
A módosított rendeletnek köszönhetően a benzinkút-üzemeltetők mostantól XTL és dízel B10-et tartalmazó tartályokat állíthatnak fel. A két új üzemanyag mostantól kiegészítheti a már ismert Super E5, Super Plus E5, Super E10 és Diesel B7 üzemanyagokat. A B10-et várhatóan fokozatosan vezetik be a németországi benzinkutakon.
A téves tankolás elkerülése érdekében a különböző üzemanyagtípusok egységes címkézését írják elő mind a járművön (a használati utasításban és az üzemanyagtöltő kupakon), mind a töltőállomáson (a benzinkúton és a töltőpisztolyon).
Az ADAC által a 2023/2024-es év fordulóján végzett felmérés kimutatta, hogy jelenleg csak néhány autómodellt engedélyeztek a gyártók az XTL vagy a B10 használatára.
A biztonság kedvéért az ADAC azt ajánlja, hogy minden üzembentartó – ha az új típusú üzemanyagokat kívánja használni – ellenőrizze a használati utasításban és az üzemanyagtöltő kupakon található információkat. Ha bizonytalan, kérdezze meg hivatalos márkakereskedőjét, és a jármű alkalmasságát egyedileg igazoltassa!
Forrás: https://kozlekedesbiztonsag.kti.hu/
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 88 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés