A gondolkodó gazda mellett az erőgépek töltik be az egyik legfontosabb szerepet a mezőgazdaság megfelelő működésében. Ezek a gépek az elmúlt évtizedek alatt a rengeteget fejlődtek a tervezőmérnökök munkájának köszönhetően. Vajon milyen következő szintlépéseket él meg a traktorok fejlesztése a közeljövőben? Mikre fordítanak nagyobb figyelmet és több energiát azok a szakemberek, akik jobbá és hatékonyabbá akarják tenni a mezőgazdasági erőgépeket?

Az Agrárágazat szakcikkében Dr. Varga Vilmos a SZIE Gépészmérnöki Kar Járműtechnika Tanszékének címzetes egyetemi docense foglalta össze, milyen lépések logikusak, és mi várható a traktorok fejlesztése során. A 20–56 kW motorteljesítményű traktorok várhatóan két vagy négy hajtott kerekes változatban, fülkével és fülke nélküli kivitelben fognak készülni. Az 56–80 kW teljesítménytartományban többségében a négykerékhajtás és a fülkés kialakítás lesz jellemző. Az univerzális, többfunkciós, 80–200 kW motorteljesítményű traktorok négykerékhajtással és klimatizált fülkével kerülnek majd piacra. A nehéz, összkerékhajtású univerzális traktorok kimagaslóan kényelmes vezetőfülkével, 200–400 kW motorteljesítménnyel, négykerékhajtással, vagy első tengelyen, tengelycsonkkormányzással, hátul pedig kerék-gumihevederes futóművel készülnek majd - írja.

A gépészmérnök összefoglalta, merre tart az új traktorok fejlesztése - Fotó: Adam's Photovision

Tovább fog terjedni az univerzális traktorok első tengelyének rugós hidraulikus vagy hidropneumatikus kialakítása. A 400 kW és az ennél nagyobb motorteljesítményű kéttengelyes nehéztraktorok

  • nagy méretű gumiabroncsokkal,
  • első kerék kormányzással, illetve
  • törzscsuklós kialakítással készülnek majd.

A nagy motorteljesítményű traktorok többsége – a törzscsuklós megoldás mellett – négykerék-gumihevederes futóművel fog rendelkezni. A nagy vonóerőt kifejtő, 400 kW feletti motorteljesítményű erőgépek teljesen gumihevederesek maradnak. A kerekes traktorok haladási sebessége várhatóan 50–60 km/h-ra, a gumihevederes traktorok sebessége pedig 40 km/h-ra fog növekedni. A menet közben változtatható guminyomás megvalósítása általánosan elterjedt lesz. A szenzorok mind a gumiabroncsok, mind pedig a gumihevederek jellemzőit menet közben tudják mérni.

Modern erőátvitel és sebességváltó az új traktorok fejlesztéseinél

Az erőátviteli rendszerek fejlesztésénél a hajtóanyag-megtakarítás és a folyamatos sebességváltás (CVT) biztosítása továbbra is a fő célok között szerepel. A jó hatásfok és a hosszú élettartam érdekében a Powershift sebességváltók továbbfejlesztett változatai a jövőben is használatban maradnak. A hidrosztatikus/mechanikus megosztással rendelkező CVT-sebességváltókat már több mint 20 éve használják, és a közeljövőben várhatóan megjelennek új, jobb hatásfokú változataik is. Ezeket a váltókat a központi villamos/mechanikus megosztású CVT-rendszerek fogják felváltani. A nehéz munkát végző gépeknél a dízel/villamos soros hibrid hajtásé lesz a főszerep. A közepes, univerzális traktorok párhuzamos hibrid hajtással, a 100 kW alatti teljesítménykategóriában pedig tiszta villamosüzemű erőgépek terjednek el nagy számban.

A változtatható guminyomás egyre elterjedtebb lesz az új traktorok esetében - Fotó: Adam's Photovision

Motor, hajtás, dízel

Az elkövetkező években továbbra is a dízelmotor marad a traktorok mozgásenergiát szolgáltató erőforrása. A motorfejlesztések tendenciája a méretcsökkentés, a hengerszám mérséklése (downsizing) és a fordulatszám-csökkentés (downspeeding), továbbá a kipufogógáz-utókezelési rendszer egyszerűsítése, hatékonyságának növelése irányába mutat majd. A COVID-19 iparra gyakorolt hatása miatt az új EU Stage V levegőszennyeződésre vonatkozó előírásban az 56 és 130 kW teljesítmény közötti traktormotorok forgalomba hozatalára vonatkozó dátum 2020. december 31-re csúszik. Az előírások felülvizsgálatára és módosítására 2025-ben kerül majd sor. Az új motorok kipufogógáz-kezelési rendszerének kialakításánál a hatósági előírás teljesítése érdekében két alapvető irányt követnek a gyártók. A korábbi, általános kipufogógáz-visszavezetési (EGR) megoldást egyes típusoknál elhagyják, helyette az SCR-AdBlue rendszert erősítik, ezzel a motor lökettérfogatra vonatkoztatott teljesítménye megnövekszik, a fajlagos hajtóanyag-fogyasztása pedig mérséklődik. Más típusoknál az SCR AdBlue rendszer marad el, és a hűtött kipufogógáz visszavezetési (cEGR) rendszer kiépítését növelik, ebben az esetben elmarad az AdBlue folyadék alkalmazása, ami az üzemeltetőnek könnyebbséget jelent.

Okostraktorok, digitális megoldások

Az elektronika és a digitalizáció elterjedése a precíziós mezőgazdaság rendszerében okostraktorok alkalmazását követeli meg a gazdálkodóktól. Ezek a következő képességekkel fognak rendelkezni:

  • GPS-alapú helymeghatározás,
  • automatikus kormányzás,
  • sorkövetés,
  • automatikus fordulásvezérlő,
  • traktor-munkagép kezelés,
  • képernyő-kiterjesztés táblagépen vagy okostelefonon,
  • flottakezelés,
  • többoldalú kommunikációs lehetőség (iroda, szerviz, adatbázis között),
  • adatkezelés a „felhővel”,
  • adatkezelés más gyártó programjával

A közeljövőben az önvezérlő gépek és robotok alkalmazása is megkezdődik. Az új technikák kezelhetőségének alapja pedig a digitális tudás lesz, ezért az oktatás jelentősége nagyon felértékelődik - írta Dr. Varga Vilmos a SZIE, Gépészmérnöki Kar, Járműtechnika Tanszék címzetes egyetemi docense.

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Rendkívül kártékony rovar, az őszi sereghernyó lehetséges megjelenéséről jött figyelmeztetés

2024.12.03.

Az őszi sereghernyó (Spodoptera frugiperda) az amerikai kontinens melegigényes őshonos faja, amely kiemelten veszélyes zárlati károsítóként szerepel az Európai és Mediterrán Növényvédelmi Szervezet (EPPO) A1-es karanténlistáján.

13 éve nem volt ilyen hideg Magyarországon

2024.12.03.

Az idei november középhőmérséklete a legalacsonyabb volt 2011 óta. Emellett ez volt az első hónap 2023 májusa óta, amelynek középhőmérséklete országos átlagban az éghajlati normál alatt maradt.

Az aszály hatásai ellenére is lesz elég magyar karácsonyfa az idén

2024.12.03.

Az aszály ugyan megviselte a fiatal ültetvényeket, mégsem kell hiányra számítani fenyőfából a karácsonyi időszakban.

Több változás lép életbe az adótörvényekben

2024.12.03.

Az Országgyűlés elfogadta és kihirdette a 2024. évi LV. törvényt, amely számos adótörvény módosítását tartalmazza.

Tudja, mióta nem érkezett uniós forrás Magyarországra?

2024.12.03.

Június 26-a óta Magyarország nem kapott újabb európai uniós támogatást, bár a 2021–2027-es pénzügyi ciklusban hazánknak járó 21,8 milliárd eurós keret 56 százaléka jelenleg hozzáférhető.

Karácsony közeledtével nem haszontalan tudni, melyek lettek az Év Szaloncukra 2024 díj legjobbjai

2024.12.03.

Az idei fődíjat a maklári Stühmer Körtezselés-muskotályos szaloncukor érdemelte ki.

Partnerhírek
Partner

Védjük a gyökereket az Agrováció termékével

2024.12.03.

A gyökérzónába kijuttatott AMG Pro-tech a csapadék/talajnedvesség hatására szétáramlik a gyökérzónában és védelmet alakít ki a kelő mag számára.

Partner

AKG 2025: kiknek érdemes belevágni és hogyan segíthetnek a szakértők?

2024.11.29.

Az agráriumot izgalomban tartó kérdés most az új agrár-környezetgazdálkodási támogatás lehetősége. Minden termelőnek döntést kell hoznia lehetőségei és adottságai függvényében, hogy pályázik-e vagy sem. Ezt a kérdéskört jártuk körbe a Lajtamag Kft. termékfejlesztőjével, Somody Gergővel; Dr. Nagy Idával a Lajtamag Kft. szaktanácsadójával és Nagy Lászlóval, az Agro Profi Kft. vezető szaktanácsadójával.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 1.100 hirdetés 102 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás