Hirdetés
Hova tart az új traktorok fejlesztése?
A gondolkodó gazda mellett az erőgépek töltik be az egyik legfontosabb szerepet a mezőgazdaság megfelelő működésében. Ezek a gépek az elmúlt évtizedek alatt a rengeteget fejlődtek a tervezőmérnökök munkájának köszönhetően. Vajon milyen következő szintlépéseket él meg a traktorok fejlesztése a közeljövőben? Mikre fordítanak nagyobb figyelmet és több energiát azok a szakemberek, akik jobbá és hatékonyabbá akarják tenni a mezőgazdasági erőgépeket?
Az Agrárágazat szakcikkében Dr. Varga Vilmos a SZIE Gépészmérnöki Kar Járműtechnika Tanszékének címzetes egyetemi docense foglalta össze, milyen lépések logikusak, és mi várható a traktorok fejlesztése során. A 20–56 kW motorteljesítményű traktorok várhatóan két vagy négy hajtott kerekes változatban, fülkével és fülke nélküli kivitelben fognak készülni. Az 56–80 kW teljesítménytartományban többségében a négykerékhajtás és a fülkés kialakítás lesz jellemző. Az univerzális, többfunkciós, 80–200 kW motorteljesítményű traktorok négykerékhajtással és klimatizált fülkével kerülnek majd piacra. A nehéz, összkerékhajtású univerzális traktorok kimagaslóan kényelmes vezetőfülkével, 200–400 kW motorteljesítménnyel, négykerékhajtással, vagy első tengelyen, tengelycsonkkormányzással, hátul pedig kerék-gumihevederes futóművel készülnek majd - írja.
Tovább fog terjedni az univerzális traktorok első tengelyének rugós hidraulikus vagy hidropneumatikus kialakítása. A 400 kW és az ennél nagyobb motorteljesítményű kéttengelyes nehéztraktorok
- nagy méretű gumiabroncsokkal,
- első kerék kormányzással, illetve
- törzscsuklós kialakítással készülnek majd.
A nagy motorteljesítményű traktorok többsége – a törzscsuklós megoldás mellett – négykerék-gumihevederes futóművel fog rendelkezni. A nagy vonóerőt kifejtő, 400 kW feletti motorteljesítményű erőgépek teljesen gumihevederesek maradnak. A kerekes traktorok haladási sebessége várhatóan 50–60 km/h-ra, a gumihevederes traktorok sebessége pedig 40 km/h-ra fog növekedni. A menet közben változtatható guminyomás megvalósítása általánosan elterjedt lesz. A szenzorok mind a gumiabroncsok, mind pedig a gumihevederek jellemzőit menet közben tudják mérni.
Modern erőátvitel és sebességváltó az új traktorok fejlesztéseinél
Az erőátviteli rendszerek fejlesztésénél a hajtóanyag-megtakarítás és a folyamatos sebességváltás (CVT) biztosítása továbbra is a fő célok között szerepel. A jó hatásfok és a hosszú élettartam érdekében a Powershift sebességváltók továbbfejlesztett változatai a jövőben is használatban maradnak. A hidrosztatikus/mechanikus megosztással rendelkező CVT-sebességváltókat már több mint 20 éve használják, és a közeljövőben várhatóan megjelennek új, jobb hatásfokú változataik is. Ezeket a váltókat a központi villamos/mechanikus megosztású CVT-rendszerek fogják felváltani. A nehéz munkát végző gépeknél a dízel/villamos soros hibrid hajtásé lesz a főszerep. A közepes, univerzális traktorok párhuzamos hibrid hajtással, a 100 kW alatti teljesítménykategóriában pedig tiszta villamosüzemű erőgépek terjednek el nagy számban.
Motor, hajtás, dízel
Az elkövetkező években továbbra is a dízelmotor marad a traktorok mozgásenergiát szolgáltató erőforrása. A motorfejlesztések tendenciája a méretcsökkentés, a hengerszám mérséklése (downsizing) és a fordulatszám-csökkentés (downspeeding), továbbá a kipufogógáz-utókezelési rendszer egyszerűsítése, hatékonyságának növelése irányába mutat majd. A COVID-19 iparra gyakorolt hatása miatt az új EU Stage V levegőszennyeződésre vonatkozó előírásban az 56 és 130 kW teljesítmény közötti traktormotorok forgalomba hozatalára vonatkozó dátum 2020. december 31-re csúszik. Az előírások felülvizsgálatára és módosítására 2025-ben kerül majd sor. Az új motorok kipufogógáz-kezelési rendszerének kialakításánál a hatósági előírás teljesítése érdekében két alapvető irányt követnek a gyártók. A korábbi, általános kipufogógáz-visszavezetési (EGR) megoldást egyes típusoknál elhagyják, helyette az SCR-AdBlue rendszert erősítik, ezzel a motor lökettérfogatra vonatkoztatott teljesítménye megnövekszik, a fajlagos hajtóanyag-fogyasztása pedig mérséklődik. Más típusoknál az SCR AdBlue rendszer marad el, és a hűtött kipufogógáz visszavezetési (cEGR) rendszer kiépítését növelik, ebben az esetben elmarad az AdBlue folyadék alkalmazása, ami az üzemeltetőnek könnyebbséget jelent.
Okostraktorok, digitális megoldások
Az elektronika és a digitalizáció elterjedése a precíziós mezőgazdaság rendszerében okostraktorok alkalmazását követeli meg a gazdálkodóktól. Ezek a következő képességekkel fognak rendelkezni:
- GPS-alapú helymeghatározás,
- automatikus kormányzás,
- sorkövetés,
- automatikus fordulásvezérlő,
- traktor-munkagép kezelés,
- képernyő-kiterjesztés táblagépen vagy okostelefonon,
- flottakezelés,
- többoldalú kommunikációs lehetőség (iroda, szerviz, adatbázis között),
- adatkezelés a „felhővel”,
- adatkezelés más gyártó programjával
A közeljövőben az önvezérlő gépek és robotok alkalmazása is megkezdődik. Az új technikák kezelhetőségének alapja pedig a digitális tudás lesz, ezért az oktatás jelentősége nagyon felértékelődik - írta Dr. Varga Vilmos a SZIE, Gépészmérnöki Kar, Járműtechnika Tanszék címzetes egyetemi docense.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Védjük a gyökereket az Agrováció termékével
A gyökérzónába kijuttatott AMG Pro-tech a csapadék/talajnedvesség hatására szétáramlik a gyökérzónában és védelmet alakít ki a kelő mag számára.
AKG 2025: kiknek érdemes belevágni és hogyan segíthetnek a szakértők?
Az agráriumot izgalomban tartó kérdés most az új agrár-környezetgazdálkodási támogatás lehetősége. Minden termelőnek döntést kell hoznia lehetőségei és adottságai függvényében, hogy pályázik-e vagy sem. Ezt a kérdéskört jártuk körbe a Lajtamag Kft. termékfejlesztőjével, Somody Gergővel; Dr. Nagy Idával a Lajtamag Kft. szaktanácsadójával és Nagy Lászlóval, az Agro Profi Kft. vezető szaktanácsadójával.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatEladó John Deere 8345R e23 ILS 2020-as évjáratú traktor
69 900 000 HUF
+ áfaEladó használt MetalFach N267 szervestrágyaszóró
4 990 000 HUF
+ áfaTöbb mint 1.100 hirdetés 102 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés