Hirdetés
Információs szupersztráda a farzsebben
Az Agrostratega.blog.hu-n jelent meg ez az érdekes írás Varanka Mariann „tollából”, amit most kisebb rövidítéssel, de a lényegi dolgokon nem változtatva, adunk közre. Légkondicionált, műholdvezérelt betakarító gépek, párhuzamos nyomkövető rendszerrel ellátott, automata kormányzással működő traktorok, GPS alapú területmérés, precíziós tápanyag-gazdálkodás, automata növény-védelmi előrejelző rendszerek, távolról is elérhető adatok, automatikus gépbeállítás. A gazda okostelefonján hívja a szervizest, aki táblagéppel érkezik a gazdaságba. Ami néhány éve még utópisztikus álomnak tűnt, ma már egyre hétköznapibb valóság.
Sokáig tartotta magát az a vélemény, mely szerint az agrárium más ágazatokhoz képest lemaradásban van a modern technológiák alkalmazása terén, úgy a termelőeszközök, mint a szakmai információforrások tekintetében. Ez azonban nem így van. Nem csak a termelésben használt eszközök modernizálódtak, hanem a mindennapi kommunikáció során használt kellékek is. A közelmúltban például robbanásszerű fejlődést tapasztalhattunk a mobiltelefon-használatban: 1999 elején hazánkban mindösszesen 1,1 millió mobiltelefon-előfizetést tartottak nyilván – beleértve az üzleti célú előfizetéseket is –, addig ez a szám 2012 év végére megtízszereződött 100 lakosra már 117 mobiltelefon-előfizetés jutott. Ennél is dinamikusabb fejlődést mutat az internet használata. Magyarországon 2,3 millió internet-előfizetés volt 2009 év elején, míg 2012 év végén ez a szám már megközelítette az 5,5 milliót, amely 26%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. Ezen belül a vezeték nélküli internet használata egy év alatt közel 46%-kal növekedett, mely változás leginkább a mobilinternet közel 47%-os növekedésének köszönhető. Az összes internet-előfizetés 58%-a már a mobilkategóriába tartozott, így ennek részaránya egy év alatt 8 % lett nagyobb.
Az internetezésre is alkalmas mobiltelefon térhódítása szintén új távlatokat nyitott meg. Míg
Hirdetés
- 2010-ben a hazai mobiltelefonoknak mindössze 5%-a volt okostelefon,
- addig 2012-ben ez az arány 23%-ra emelkedett.
Ma már mindennapos látvány az okostelefonján internetező diák, háziasszony, üzletember. Miért lenne ez másként az agráriumban? A digitális eszközök használatában közel sincs olyan lemaradásban a mezőgazdasági ágazat, mint azt sokan még mindig gondolják. Lássunk hát erre néhány érdekes adatot!
A mezőgazdasági termelést jövedelemszerzés céljából folytató gazdálkodók információszerzési szokásait és jövőre vonatkozó elképzeléseit vizsgáló tavalyi felmérésünk 1.198 fő ágazati döntéshozó megkérdezésén alapult. A minta a mezőgazdaságilag hasznosított terület 90%-át művelő mintegy 175 ezer gazdálkodó egységet reprezentálja.
A válaszadók
- négyötöde döntéshozó,
- további 13-16%-uk döntés befolyásoló a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében;
- ugyanakkor a válaszadók mindegyike döntéshozó vagy döntés befolyásoló legalább egy szakterületen. Tehát az alapanyag és gép, alkatrész beszerzési illetve a terményértékesítési döntésben minden válaszadó részt vesz.
- közel fele önállóan hozza meg a beszerzési és értékesítési döntéseket,
- további egyharmaduk mások megkérdezése után dönt.
A legalább nettó 10 millió Ft éves árbevételt elérő, hivatásszerűen gazdálkodó válaszadók (436 fő) eszközhasználatát elemezve elmondható,
- hogy az országos átlagtól egyáltalán nem maradnak el.
- Asztali számítógépet 75%-uk, hordozható számítógépet 65%-uk használ.
- Közel egyharmaduk (32%) okostelefon-használó, és 45%-os körükben a GPS-használat aránya.
- Sőt, 4%-os részarányban megjelentek már a táblagépek is
Az internetet legalább hetente használja a válaszadók 99%-a, valamint 96%-uk legalább heti rendszerességgel küld és fogad e-mail üzeneteket.
Összességében tehát kijelenthetjük, hogy a gazdálkodók által tartalmasnak és hitelesnek minősített hagyományos információforrások továbbra is fontosak a szakmai döntések megalapozása során, ám ezek mellett nem szabad figyelmen kívül hagynunk a kommunikáció új digitális eszközeit és csatornáit sem.
Források: nmhh.hu, ksh.hu, AgroStratéga piackutatás
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
A Corteva a Bábolnai Gazdanapokon bemutatta a tavaszi hibridkukorica-kínálatát
A Corteva Agriscience nemzetközi mezőgazdasági kutató-fejlesztő vállalat bemutatta tavaszi Pioneer® kukoricahibridek kínálatát az idén 37. alkalommal megrendezett Bábolnai Gazdanapokon. A mezőgazdasági szakkiállításon a vállalat szakértői készséggel álltak a termelők rendelkezésére és segítettek a hibridválasztással kapcsolatos kérdéseik megválaszolásában.
Az őszi búza okszerű és gazdaságos őszi tápanyag-utánpótlása
Az agrotechnikai tényezők egyik leglényegesebb eleme az okszerű trágyázás, melynek célja a talaj termékenységének fenntartása és növelése mellett a reálisan elvárható hozam elérése.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatTöbb mint 3.400 hirdetés 108 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés