Az agrárinnovációs területnek nem az ma a legnagyobb problémája, hogy nem áll rendelkezésre elég tőke, hanem az, hogy nincs elég projekt. Ebbe még rengeteg munkát kell tennünk, ezért is van létjogosultsága a programjainknak - mondta Holán Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöki kabinetfőnöke, aki 2019 óta felelős az agárinnovációkat támogató NAK TechLab programért. Azt is elmondta, miért hiánypótló a piacon ez a tevékenység, és milyen lehetőségeket kínál a szektor az agrárfejlesztések terén.

Kis mértékben érezhetők piaci bizonytalanságok a startup befektetések terén, de nem ez a legnagyobb akadály az agrárinnovációs ökoszisztémában, hanem az agrárfókuszú startupok alacsony száma – mondta a Világgazdaságnak adott interjújában Holán Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöki kabinetfőnöke, aki 2019 óta felelős az agárinnovációkat elősegíteni hivatott NAK TechLab programért. A beszélgetésből az is kiderült, miért hiánypótló a piacon ez a tevékenység, és milyen lehetőségeket nyújt a  magyar mezőgazdasági szektor.

A szakmabeli és az egyéb területekről érkező startupok számára is komoly lehetőség a magyar mezőgazdaság: összetettebb piac, de jelentős kiugrási lehetőségek a fejlesztőknek - Fotó: Magro.hu, CSZS, Mezőfalva, 2023

Mennyire befolyásolja a startupok lehetőségeit a jelenlegi instabil piaci környezet?

Az instabilitás erre a területre is kihat, mostanában mégis sok magyar startup sikere vált ismertté. Ez megmozdítja a magántőkét, ami pótolni tudja az esetlegesen kieső állami támogatásokat. Ugyanakkor az agrárinnovációs területnek nem az ma a legnagyobb problémája, hogy nem áll rendelkezésre elég tőke, hanem az, hogy nincs elég projekt. Ebbe még rengeteg munkát kell tennünk, ezért is van létjogosultsága a programjainknak.

Fennáll a kockázati tőkealapok érdeklődése és a startupokba való beszállási hajlandóság is?

Igen. Például a következő befektetői találkozónkra hat kockázati tőkalap is jelentkezett, akik érdeklődnek agrárinnovációs befektetések iránt. Ettől függetlenül az agrárstartupokba fektetett tőke mennyisége még mindig alacsonyabb, mint a többi iparágban, de igaz ez a világ más országaiban is, ugyanakkor egyértelműen látszik a fejlődés, az arány évről évre javul. A mindenkit érintő gazdasági és környezeti problémák felértékelték az önellátottság tényét, aminek az alapja a stabil, fenntartható mezőgazdaság és élelmiszeripar. Lehet, hogy egy beszélő jógaszőnyeg ma több figyelmet kap a médiában, mint egy digitális növényvédelmi rendszer, de egyre többen érzik, hogy a hosszú távú hasznosulás az utóbbi irányába mutat.

Hogyan valósulnak meg az innovációs, precíziós gazdálkodási gyakorlatok?

A precíziós mezőgazdaság egy rendszer, amely a ma elérhető legmodernebb gépeket és eszközöket foglalja magában, amelyeket egy gazdálkodó használhat a munkája során. Az innováció a megújításról szól, a lényege, hogy egy jobb vagy egy teljesen új szolgáltatás vagy termék szülessen, amely jobban igazodik a kor elvárásaihoz. A startupok azok az újító szereplők, akik a gyors reagálóképességüknek és agilitásuknak köszönhetően tudnak a kihívásokra megoldást szállítani, ezért hívhatjuk őket innovátoroknak is. 

Ma a mezőgazdaság olyan kihívásokkal néz szembe, amelyeket nem tudunk teljes mértékben kezelni a rendelkezésre álló eszközökkel, ebből fakadóan új megoldásokra van szükség.

Ebben kiemelt szerepük lehet az innovátoroknak, nekünk pedig fel kell kutatnunk ezeket a szereplőket, mindennemű támogatást meg kell adnunk a munkájukhoz, és utána a kész megoldásukat minél előbb be kell mutatni a gazdálkodóknak, hogy a pozitív hatás a reálgazdaságban is jelentkezzen. Ezért is segítjük elő a projektek valós környezetben való kipróbálását, a tesztelést. Ilyenkor agrárnagyvállalatokkal kötjük össze a projektgazdákat. Amikor pedig előállt egy kész termék, igyekszünk eljuttatni a legtöbb gazdálkodóhoz, és itt kanyarodhatunk vissza a precíziós gazdálkodáshoz, mert ezt a terméket már beilleszthetik meglévő termelési eszközeik közé.

Hol lép be ebbe a folyamatba a NAK TechLab?

Az inkubátorprogramunk a kihívások feltérképezésétől a megoldások széles körű bemutatásáig aktívan részt vesz a folyamatban. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy agrárszakértőkkel és a legnagyobb agrárpiaci szereplőkkel meghatározzuk az ágazatot érintő legégetőbb kihívásokat. 

Ezek megoldására startupokat toborzunk, majd három hónapos aktív facilitálás mellett termékfejlesztőkkel, piaci szereplőkkel és szakmai mentorokkal közösen támogatjuk a projekt kikristályosodását és mihamarabbi piacra jutását. 

Sok múlik a kezdeteken, azaz nagyon fontos az iparágat az innovátorok látókörébe helyeznünk, és az is, hogy biztos belépési pontot adjunk egy-egy fiatal mérnöknek, közgazdásznak vagy akár matematikusnak.

Normális esetben a versenypiacon a startupokat maguk a kockázati tőkebefektetők keresik meg, mert látnak bennük jelentős növekedési lehetőséget. Miért tartja fontosnak a kamara, hogy jelen legyen ebben a piaci szegmensben?

Figyelembe kell venni, hogy a befektetők számára kiemelten fontos az időtényező. Ahhoz, hogy egy mezőgazdasági innováció értéke reálisan ismertethető legyen, az agtech startupnak „tereppróbát” kell végeznie, valós körülmények között. Nem mellékes, hogy a legtöbb növény esetében a termesztési ciklus évente egyszer esedékes, a növények kifejlődése pedig akár három-négy hónapig is eltarthat. Nem szabad azt sem figyelmen kívül hagyni, hogy a próbára megfelelő „tereppel” rendelkező partnerek alapvetően csak kis arányban biztosítanak kísérletezési lehetőséget, hiszen számukra üzletileg fontos árualapról van szó. 

Az ágazat érdeke, hogy a rendelkezésre álló befektetési tortából minél nagyobb szelet jusson az agráriumnak, ezáltal minél több versenyképességet növelő megoldás szülessen és terjedjen el a gazdálkodók körében.

Rendszerszinten kezelnünk kell a szereplők gyors egymásra találását, kommunikációját és akár az agrárgazdaság jelentőségének bemutatását is. Ezt a folyamatot támogatja a már korábban említett befektetői meetup programsorozatunk.

Tapasztalata szerint más iparágakban az ilyen tevékenység mennyire gyorsította fel az innovációt és annak megjelenését a piacon?

Mindenki a saját bőrén tapasztalhatja, hogy például a telekommunikáció vagy a pénzügy területén milyen rohamos fejlődés ment végbe. Ingyen hívunk bárkit bármikor, és egy másodperc alatt fizetjük ki a telefonunkkal akár egy autó árát. Ez annak köszönhető, hogy az említett szektorokban nagyon erős innovációs ökoszisztéma épült ki. Nyilván ebben segítség volt, hogy ezekben az esetekben a fejlesztőknek könnyebb volt a dolguk, mert a hétköznapjaikban tapasztalhatták az esetleges hiányosságokat.

Ezzel szemben a mezőgazdaságban a fejlesztők nem látják ilyen közelről ezeket a folyamatokat, nem tapasztalhatják meg, hogy hol és milyen formában kellene belenyúlni a rendszerbe. Mi éppen ebben próbálunk a startupoknak segíteni, abban bízva, hogy az agráriumban is erős növekedés fog bekövetkezni.

Hol lép be a kamara által felépített inkubációs rendszerbe a piaci, nagyvállalati kör?

A kamara koordinátorszerepét alapvetően a nála felgyülemlett agrárszakmai információk határozzák meg. Ebből kifolyólag tudunk olyan kihívásokat meghatározni – agrárnagyvállalatokkal közösen –, amelyeket tagjaink megoldandó problémaként élnek meg. Ezt a szakmai információt „lefordítjuk” a startupok nyelvére, általuk befogadható kihívást fogalmazunk meg, és azt meghirdetjük. A beérkező jelentkezőket megszűrjük, és utána összekötjük a nagyvállalatokkal. 

Ebben a nagyvállalati programunkban többek között rész vesz az AXIÁL, a CLAAS, a Bonafarm és a KITE is. Az egyes vállalatokkal már csak azok a startupok ülnek le, amelyek a jelzett kihívásokra szolgáltatnak valamilyen új megoldást.

Honlapjukon szerepel három szám, amely összefoglalja eredményeiket: több mint 70 agrárstartup, egymilliárd forintot meghaladó kockázati tőke és több mint 500 fiatal. Kifejtené ezeket az adatokat?

Az inkubátorprogramunkon kívül van egy egyetemi innovációs ötletversenyünk, amellyel a fiatalok figyelmét akarjuk felkelteni és a téma iránti nyitottságot elősegíteni, ebben vett részt már több mint ötszáz fiatal. Fontos, hogy ebbe a programba nem csak agáregyetemről jönnek a diákok, hanem műszaki, közgazdasági és jogi területről is érkeznek. Sokuk később a mélyebb szakmai programjainkhoz is kapcsolódik annak köszönhetően, hogy rajtunk keresztül megtalálják a kaput a téma irányába.

A másik programunkban a velünk együttműködő közel 10 kockázati tőkealapot hozzuk össze az általunk toborzott és szakmailag kiválogatott startupokkal, és az ilyen egyeztetések során sikerült több mint egymilliárd forintot bevonni az agrárstartupokba az elmúlt években. Az inkubációban és a befektetői találkozókon részt vevő startupok száma pedig meghaladta már a hetvenet.

A NAK számára gazdasági szempontból is előnyt hozhat a startupokkal való foglalkozás?

A hasznunkat nem profitban mérjük, és nem is cél, hogy ebből bevételünk származzon. Ez a típusú innovációs ökoszisztéma-építés szükséges az ágazat számára, és kell egy olyan szereplő, amely felvállalja ezt a „felhajtó” és koordináló funkciót. Az, hogy mi az innovációs ökoszisztémában elkezdtünk építeni egy erős közösséget, amely kizárólag a magyar mezőgazdaság problémáival foglalkozik, hosszú távon értékes versenyelőnyt jelenthet a teljes ágazatnak. Ez a kamara küldetése a programmal.

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Újra videón szerepel egy bükki medve

2024.11.23.

Az elmúlt években megbarátkoztak a medvék a Bükkel és Nógráddal.

A körforgásos gazdaság lehet a kiút a fenntarthatatlan gazdálkodásból Áder János szerint is

2024.11.23.

A lineáris gazdaság működtetése fenntarthatatlan, kiutat az elhasznált nyersanyagokat újrahasznosító körforgásos gazdaság jelenthet.

Az emberi kézéhez hasonló „finom” fogást tanulják a robotok

2024.11.22.

Arató robotok, tengeralattjáró-vadászok és távoli bolygókon közlekedő autonóm roverek… A cél az, hogy ezek általánosan alkalmazhatóbbá és önállóbbá váljanak a jövőben – a német Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology IWS drezdai kutatói azon dolgoznak, hogy az eszközök „érezni” tudjanak.

Mérgező, de elbűvölő: a dérbabér rejtett oldala

2024.11.22.

A dérbabér, vagy más néven Prunus laurocerasus, népszerű dísznövény kertészek és növénykedvelők körében. Gyönyörű, örökzöld levelei és illatos virágai teszik igazán vonzóvá, nem csoda, hogy sokan keresnek információkat gondozásáról, igényeiről és esetleges veszélyeiről. Összegyűjtöttük a hat leggyakoribb kérdést a dérbabérral kapcsolatban, hogy segítsünk minden érdeklődőnek.

Partner

Digitális megoldások gazdálkodóknak és kereskedőknek: fedezze fel a Magro.hu előnyeit!

2024.11.22.

A mezőgazdaság nem csupán egy ágazat – ez a jövőnk és megélhetésünk alapja. Napjainkban azonban olyan kihívásokkal nézünk szembe, mint az extrém időjárás, a kiszámíthatatlanul változó piacok és a csökkenő értékesítési lehetőségek. Ilyen körülmények között a digitalizáció és az innovatív megoldások kulcsszerepet játszanak abban, hogy alkalmazkodjunk és még sikeresebbek legyünk. 

Fémdarabokat tartalmazhat egy népszerű fehérjekészítmény – ne fogyassza el!

2024.11.22.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) figyelmeztetést adott ki a Whey Protein csokoládé ízű tejsavófehérje 30 grammos kiszerelésével kapcsolatban, mert fémdarabkák jelenléte lehetséges a termékben. A hatóság kéri, hogy a terméket senki ne fogyassza el, és haladéktalanul juttassa vissza a megvásárlás helyére.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 400 hirdetés 89 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás