Hollandiában tették fel egy online felmérésben 13 ezer élelmiszervásárlónak a kérdést, hogy szerintük mennyi marad a termesztőknél az élelmiszerek árából. Jócskán túlbecsülték a gazdák bevételét: átlagosan a valós pénzösszeg másfélszeresére gondoltak. A holland Agrifirm által szervezett, a közösségi médiában zajló felmérésben 9 különféle mezőgazdasági eredetű termék – karfiol, körte, sárgarépa, burgonya, tojás, baromfihús, sertéskaraj, marhasteak és kisüzemi sajt – termelői árát kellett megtippelniük olyan élelmiszervásárlóknak, akiknek nincs közvetlen kapcsolatuk a mezőgazdasággal.

A német Agrarheute portál cikke alapján a Magyar Mezőgazdaság írta meg, hogy egyértelmű eredmény született. Mindenki úgy saccolta, hogy jóval nagyobb hányad marad a szupermarketekben kifizetett összegből a gazdáknál, mint amennyi a valóságban ténylegesen történik. Lényeges eltérés volt a különbség a tippelt és a valóságos termelői ár között a sárgarépánál. A vásárlók 57 centre gondoltak, miközben a termesztők kilójáért 15 centet kapnak. A baromfihús esetében 1,36 euróra tippeltek, miközben csak 0,80 euró, a sertéskarajnál a feltételezett 3,28 euró helyett pedig csak 1,76 marad a gazdáknál. A marhasteak áránál is erősen fölélőttek a tippekkel: a vevők által vélt 7,47 euró helyett 4,66 jut az állattartóknak. A gazdák bevétele lényegesen alacsonyabb, mint azt a felmérésben részt vevők gondolták.

A vásárlók nagy része jócskán túlbecsüli, mekkora a gazdák bevétele az élelmiszereken - Fotó: Magro.hu - CSZS - illusztráció

Átlagár, nagy különbségek

A felmérésben a „szupermarket-ár” a több helyen beszerzett élelmiszerek átlagárát jelentette, egy-egy élelmiszer termelői árát pedig éves átlagban számolták ki, hogy a csúcsok és a mélypontok kiegyenlítődjenek. Természetesen vannak olyan gazdák, akik többet kapnak a termékeikért, a felmérés készítői azonban igyekeztek az ágazati átlagot bemutatni. Az eredményeknél nem volt érdemi különbség sem tájegységenként, sem a városlakók és a vidékiek között, valamint az életkori csoportok között sem. Tehát a holland „laikusok” kortól és lakóhelytől függetlenül mind úgy vélik, hogy a gazdálkodók jóval többet keresnek, mint amennyit valójában - írták.

A felmérés céljai

Az Agrifirm felmérésének fő célja az volt, hogy kiderüljön, mennyire vannak tisztában az élelmiszerek árával és értékével a fogyasztók. Illetve kapjanak némi rálátást arra, hogy ennek mekkora hányadából részesülnek az élelmiszerlánc egyes szereplői. Azért indítottuk a kampányunkat, hogy felhívjuk az emberek figyelmét mindannyiunk szerepére. Arra, hogy mekkora nyomást helyezünk a termelőkre az élelmiszerekkel kapcsolatos sokrétű elvárásainkkal, és hogy mindezért cserébe ők mennyit kapnak” – mondta Dick Hordijket, az Agrifirm vezetője. Az akció másik célja az volt, hogy megmutassa a helyben termelt élelmiszer értékét, és azt, hogy a holland gazdálkodók az utóbbi időkben rengeteget ruháztak be többek között állatjólétbe és fenntarthatóságba, ugyanakkor a termékeikért alig kapnak magasabb árat. A következő időszakban az előírások tovább szigorodnak. A gazdák meg tudnak és meg is akarnak felelni a követelményeknek, viszont mindezért cserébe fair árat kell kapniuk – fogalmaztak a felmérés készítői.

További híreink

Magyarországon évente 21 milliárd forint vadkárigény keletkezik, változik a kezelése

2024.07.03.

Tavaly novemberben vetődött fel a Nemzeti Agrárkamarában először, hogy átveszik a vadkárigények teendőit a károsultaktól.

Megjött a tájékoztató a területi monitoring rendszer ellenőrzéseiről

2024.07.03.

A területi monitoring rendszer (TMR) a mezőgazdasági termelő által bejelentett területek vonatkozásában azonosítja a kérelemben bejelentettek és a műhold által észleltek eltéréseit.

Zajlik a szezon, itt az első nyári hónap gépes összefoglalója

2024.07.03.

A gépek témájához kapcsolódóan hoztunk híreket júniusból, hogy egy helyen összegyűjtve is böngészhetőek legyenek a tartalmak.

Már csak néhány napig lehet szavazni a 2024-es Év Szaktanácsadója címre

2024.07.02.

Az Agrárminisztérium és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara idén is keresi az Év Szaktanácsadóját. A cím odaítélésének első lépése a jelöléssel kezdődött.

Bővül a cseh és magyar szövetség: együttműködési megállapodást kötött az Agrofert és a Széchenyi István Egyetem

2024.07.02.

A Széchenyi István Egyetem stratégiai partnerségi együttműködési megállapodást kötött az Agrofert, a.s. vállalattal Csehország fővárosában, Prágában, a cégcsoport székhelyén.

Megnövelték a Gazdahitel költségvetését Romániában

2024.07.02.

Bővül a romániai Gazdahitel kerete: az eredetileg megszabott 815,5 millió lejről (65 milliárd 200 millió forint)  646 millió lejjel 1461,5 millió lejre, mintegy 116 milliárd 920 millió forintnyira nő a program költségvetése.

Partnerhírek
Partner

Az LG repcehibridek a magyar körülmények között a lehető legmagasabb termést produkálják

2024.07.01.

Európa első számú repcehibridjével, az LG Ambassadorral, valamint egy új, ígéretes hibriddel, az LG Armadaval készül az új szezonra a Limagrain Hungária Kft. Szijártó Bálintot, a vállalat cégvezetőjét a Magro.hu kérdezte, aki többek között arról is beszélt, hogyan látja a repcetermesztés jövőjét Magyarországon.

Partner

Minden, amit a gyümölcsösök lombtrágyázásáról tudni kell - fókuszban az alma

2024.07.01.

A gyümölcsösökben az új trágyázási időszak mindig ősszel és kora tavasszal, a talajon keresztüli fenntartó trágyázással indul. Később, a nyár folyamán viszont kulcsszerephez jut a lombon keresztüli tápanyag-utánpótlás. Bár a gyümölcsösök fenntartó trágyázásához sem nélkülözhetők a talajvizsgálatok, de a termő gyümölcsösök esetén döntő jelentőségű a lombanalízis, amit rendszeresen el kell elvégezni. Az árutermő ültetvények költségtényezői között a tápelem-analízis nem olyan jelentős tétel, amit érdemes lenne megspórolni, különös tekintettel az így nyerhető tápláltsági állapotra. Az információ értékét, használhatóságát növeli, ha a mintavétel időben és szakszerűen történik, valamint az évenkénti mintaterek következetesen azonosak, sőt a talaj- és levélmintavételi egységek egymással beazonosíthatók, fedik egymást.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Hirdetésfeladás