Kacsazsír hajthatja a jövő repülőgépeit
Ugyan a hosszabb repülőutak elektromos járművekkel való megtétele még igen távoli, a növényi olajból és állati zsírból készült üzemanyag áthidaló megoldást jelenthet a klímaváltozás elleni harcban. Egy finn cég fejlesztette ki az üzemanyagot, amivel ráadásul a motorteljesítmény kis mértékben javulni is fog.
Európa-szerte hamarosan zöld üzemanyagot fognak tankolni a repülők – írja cikkében az Independent. 2018-ban a genfi reptéren a hagyományos kerozinhoz keverve adagolják majd a megújuló üzemanyagot, azonban mindebből a légikikötőn áthaladó utasok milliói semmit sem vesznek majd észre.
„A gépek ugyanúgy fognak működni, sőt, a motorteljesítmény kis mértékben javulni is fog” – mondta Matti Lievonen, a finn Neste főnöke, amely a terméket előállítja.
A fejlesztő cégnél abban bíznak, hogy a megállapodás követendő példaként szolgál majd világszerte. Jelenleg is tárgyalásokat folytatnak további tíz nemzetközi reptérrel, többek között Európa két legforgalmasabb légikikötőjével, a londoni Heathtrow-val és az amszterdami Schiphollal.
Hirdetés
Komoly lehetőség a térnyerésre
Genf kezdésnek egy százalékban akar megújuló üzemanyagot használni az év végétől. Lievonen viszont azt reméli, hogy ez az arány hamarosan növekedni fog. A terjeszkedésre kétségkívül adott a lehetőség: 2011-ben a Lufthansa 1000-nél is több járatán tesztelték, 50-50 százalékos arányban keverve a kerozinnal. „Elképesztően jól működött” – mondta Lievonen. „A motorteljesítmény javult. Komoly sikereket értünk el a repülés terén, és ez egy új, izgalmas fejlődési lehetőséget jelent számunkra.”
A fenntartható forrásból származó üzemanyagok egyelőre apró cseppek a tengerben a repülőiparban, ám a jelentőségük egyre nő. 2014-ben a Boeing sikeresen tesztelte a finn terméket az új 787-es Dreamlinerjén. Tavalyelőtt a United Airlines megállapodott az amerikai AltAirrel 15 millió gallon bioüzemanyag vásárlásáról. A British Airways pedig aláírt egy megegyezést a Velocysszel olyan üzemanyag beszerzéséről, amelyet a brit háztartások által termelt 15 millió tonna hulladék egy részének újrahasznosításából nyernek. Cikkünk a Kitekintő.hu oldal anyaga alapján készült.
A konkurencia ellenére a finn cég biztos abban, hogy a világ vezető megújuló dízel előállítója marad. „Fejlett technológiával dolgozunk, és mi vagyunk az egyetlen cég, amelyik képes ezt az ipar igényeinek megfelelően előállítani” – mondja Lievonen.
Bármely dízelmotorban alkalmazható, lesz zsírból készült üzemanyag is
A termék több formában is készül. Ezek bármilyen hagyományos dízelmotornál használhatóak, így valóban hozzájárulhat a légszennyezés visszaszorításához, ami világszerte számos várost fojtogat és több millió ember halálát okozza.
A dízelautókat nemrég komolyan támadták és sokan okolják ezeket a járműveket a városokban kialakult egészségtelen levegő miatt. Főleg miután kiderült, hogy a gyártók meghamisították a kibocsátásra vonatkozó valós adatokat.
London polgármestere, Sadiq Khan, külön díjat vetett ki az idősebb, szennyezőbb autókra, míg számos ország elkötelezett amellett, hogy kivezesse a belső égésű motorokat a használatból.
Sokkal kevesebb a kibocsátott káros anyag
A finn cég terméke jóval kevesebb káros szennyezőanyagot termel, mint a fosszilis alapú dízel. 40 százalékkal kevesebb finom port és 10 százalékkal kevesebb NOx-et. A legtisztább formájában használva pedig 90 százalékkal kevesebb a szénkibocsátása.
A megújuló dízel alapvetően különbözik a biodízelként ismert, használt zsiradékból és növényi olajból készült anyagtól. Az utóbbi ilyen-olyan formában jelen van amióta Rudolf Diesel a mogyoróból készült változatát tesztelte az általa feltalált motoron az 1900-as párizsi világkiállításon. Hátránya, hogy csupán egy bizonyos mértékig lehet keverni a normál üzemanyaggal anélkül, hogy a motor és az infrastruktúra módosítása szükséges lenne. Ezzel szemben a megújuló dízel bármilyen megkötés nélkül helyettesítheti az elődjét, ami azt jelenti, hogy nagy mértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy a meglévő járműveinket átalakítás nélkül környezetkímélővé tegyük.
Állati anyagokat is képesek alkalmazni a zsírból készült üzemanyag
A kutatásra és fejlesztésre fordított jelentős befektetésnek köszönhetően a Neste hulladék zsírt is képes felhasználni, ami néhány éve még elképzelhetetlen volt. Ráadásul képesek ezt nagy mennyiségben megvalósítani. A cégnek jól kiépített nemzetközi hálózata van, amely tonnaszám gyűjti be a 10 különböző forrásból származó, kiválogatott hulladékot.
A legfontosabb a sertés, a marha és a baromfi zsírja, ezeket a vágóhidakról szerzik be. A halzsír pedig dél-kelet-ázsiai farmokról érkezik a feldolgozótelepükre. A növényi olaj melléktermékeit az ipari élelmiszergyártásból, a használt sütőolajat az éttermektől gyűjtik be, hogy mindezt tiszta üzemanyaggá finomítsák.
Ha pedig az érdekli, hogy melyik a legzöldebb bioüzemanyag-gyártás, kattintson ide!
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 90 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés