Ugyan a hosszabb repülőutak elektromos járművekkel való megtétele még igen távoli, a növényi olajból és állati zsírból készült üzemanyag áthidaló megoldást jelenthet a klímaváltozás elleni harcban. Egy finn cég fejlesztette ki az üzemanyagot, amivel ráadásul a motorteljesítmény kis mértékben javulni is fog.

Európa-szerte hamarosan zöld üzemanyagot fognak tankolni a repülők – írja cikkében az Independent. 2018-ban a genfi reptéren a hagyományos kerozinhoz keverve adagolják majd a megújuló üzemanyagot, azonban mindebből a légikikötőn áthaladó utasok milliói semmit sem vesznek majd észre.

Év végén Genfben már mehet a repülőkbe a növényi olajból és az állati zsírból készült üzemanyag - Fotó: Pixabay, 12019

„A gépek ugyanúgy fognak működni, sőt, a motorteljesítmény kis mértékben javulni is fog” – mondta Matti Lievonen, a finn Neste főnöke, amely a terméket előállítja.

A fejlesztő cégnél abban bíznak, hogy a megállapodás követendő példaként szolgál majd világszerte. Jelenleg is tárgyalásokat folytatnak további tíz nemzetközi reptérrel, többek között Európa két legforgalmasabb légikikötőjével, a londoni Heathtrow-val és az amszterdami Schiphollal.

Komoly lehetőség a térnyerésre

Genf kezdésnek egy százalékban akar megújuló üzemanyagot használni az év végétől. Lievonen viszont azt reméli, hogy ez az arány hamarosan növekedni fog. A terjeszkedésre kétségkívül adott a lehetőség: 2011-ben a Lufthansa 1000-nél is több járatán tesztelték, 50-50 százalékos arányban keverve a kerozinnal. „Elképesztően jól működött” – mondta Lievonen. „A motorteljesítmény javult. Komoly sikereket értünk el a repülés terén, és ez egy új, izgalmas fejlődési lehetőséget jelent számunkra.”

A fenntartható forrásból származó üzemanyagok egyelőre apró cseppek a tengerben a repülőiparban, ám a jelentőségük egyre nő. 2014-ben a Boeing sikeresen tesztelte a finn terméket az új 787-es Dreamlinerjén. Tavalyelőtt a United Airlines megállapodott az amerikai AltAirrel 15 millió gallon bioüzemanyag vásárlásáról. A British Airways pedig aláírt egy megegyezést a Velocysszel olyan üzemanyag beszerzéséről, amelyet a brit háztartások által termelt 15 millió tonna hulladék egy részének újrahasznosításából nyernek. Cikkünk a Kitekintő.hu oldal anyaga alapján készült.

A konkurencia ellenére a finn cég biztos abban, hogy a világ vezető megújuló dízel előállítója marad. „Fejlett technológiával dolgozunk, és mi vagyunk az egyetlen cég, amelyik képes ezt az ipar igényeinek megfelelően előállítani” – mondja Lievonen.

Bármely dízelmotorban alkalmazható, lesz zsírból készült üzemanyag is

A termék több formában is készül. Ezek bármilyen hagyományos dízelmotornál használhatóak, így valóban hozzájárulhat a légszennyezés visszaszorításához, ami világszerte számos várost fojtogat és több millió ember halálát okozza.

A dízelautókat nemrég komolyan támadták és sokan okolják ezeket a járműveket a városokban kialakult egészségtelen levegő miatt. Főleg miután kiderült, hogy a gyártók meghamisították a kibocsátásra vonatkozó valós adatokat.

London polgármestere, Sadiq Khan, külön díjat vetett ki az idősebb, szennyezőbb autókra, míg számos ország elkötelezett amellett, hogy kivezesse a belső égésű motorokat a használatból.

Sokkal kevesebb a kibocsátott káros anyag

A finn cég terméke jóval kevesebb káros szennyezőanyagot termel, mint a fosszilis alapú dízel. 40 százalékkal kevesebb finom port és 10 százalékkal kevesebb NOx-et. A legtisztább formájában használva pedig 90 százalékkal kevesebb a szénkibocsátása.

A megújuló dízel alapvetően különbözik a biodízelként ismert, használt zsiradékból és növényi olajból készült anyagtól. Az utóbbi ilyen-olyan formában jelen van amióta Rudolf Diesel a mogyoróból készült változatát tesztelte az általa feltalált motoron az 1900-as párizsi világkiállításon. Hátránya, hogy csupán egy bizonyos mértékig lehet keverni a normál üzemanyaggal anélkül, hogy a motor és az infrastruktúra módosítása szükséges lenne. Ezzel szemben a megújuló dízel bármilyen megkötés nélkül helyettesítheti az elődjét, ami azt jelenti, hogy nagy mértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy a meglévő járműveinket átalakítás nélkül környezetkímélővé tegyük.

Állati anyagokat is képesek alkalmazni a zsírból készült üzemanyag

A kutatásra és fejlesztésre fordított jelentős befektetésnek köszönhetően a Neste hulladék zsírt is képes felhasználni, ami néhány éve még elképzelhetetlen volt. Ráadásul képesek ezt nagy mennyiségben megvalósítani. A cégnek jól kiépített nemzetközi hálózata van, amely tonnaszám gyűjti be a 10 különböző forrásból származó, kiválogatott hulladékot.

A legfontosabb a sertés, a marha és a baromfi zsírja, ezeket a vágóhidakról szerzik be. A halzsír pedig dél-kelet-ázsiai farmokról érkezik a feldolgozótelepükre. A növényi olaj melléktermékeit az ipari élelmiszergyártásból, a használt sütőolajat az éttermektől gyűjtik be, hogy mindezt tiszta üzemanyaggá finomítsák. 

Ha pedig az érdekli, hogy melyik a legzöldebb bioüzemanyag-gyártás, kattintson ide!

Megosztás

További híreink

December 2-ig nyújthatók be a kárenyhítő támogatási kérelmek

2024.11.21.

A gazdálkodók 2024. december 2-ig nyújthatják be kárenyhítő támogatási kérelmüket. A határidő azért módosult, mert 2024. november 30. munkaszüneti napra esik.

Több, mint 10 milliárd forintot fizettek ki a Napenergia plusz programban

2024.11.21.

Az Energiaügyi Minisztérium szerint mintegy 4000 pályázónak már több mint 10 milliárd forintot utaltak át a modern napelemes rendszerek telepítéséhez

Naponta méhek millióinak gyilkosa az autó

2024.11.21.

Egy friss kutatás meglepő eredményeket hozott a méhek közlekedési forgalom miatti pusztulásáról, amely jóval nagyobb léptékű, mint azt korábban feltételezték.

Kemény mínuszok és havazás lesz ma

2024.11.21.

Csütörtökön változóan felhős, napos idő várható, de estére délnyugatról vastag felhőzet érkezik, és nyugaton havas eső, havazás alakulhat ki, erős, néhol viharos széllel.

Van válasz a veszteséges tejtermelésre: Szilágyi Szabina mesélt a Bociország Sajtműhely munkájáról

2024.11.21.

A szarvasmarhatartás korántsem egyszerű feladat, amit Szilágyi Szabina gyakorló gazdálkodó alapos gazdasági számításokkal támasztott alá.

Kritikus állapotban az intenzív osztályon van a tinédzser, akit madárinfluenza fertőzött meg

2024.11.20.

Egy kanadai tinédzser kritikus állapotban, intenzív osztályon fekszik, miután H5N1 madárinfluenzával fertőződött meg november elején.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 3.100 hirdetés 90 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás