Nagyobb szerep jut a közúti közlekedésnek az Európai Unió által célként kitűzött klímasemlegesség elérésében. Új módszertan jön létre a járművek széndioxid-kibocsátásának teljes életciklusra vetített kiszámításához. A kibocsátási határértékek valós kibocsátáshoz igazodó megállapítása az egyik fő cél. A Parlament zöld utat adott a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek CO2-kibocsátását tovább korlátozó normáknak.

A képviselők 340 szavazattal, 279 ellenszavazattal és 21 tartózkodás mellett elfogadták az Európa Tanáccsal létrejött megállapodást arról a rendeletjavaslatról, amely az EU ambiciózus klímavédelmi vállalásaihoz igazodva – az „Irány az 55%!” klímavédelmi csomag részeként – módosítja a személygépkocsik és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásával kapcsolatban támasztott követelményeket. Az Európai Unió közleménye fontos újdonságokat tartalmaz.

Kibocsátásmentes új személygépkocsik és kisteherautók közlekedhetnek majd az Európai Unióban 2035-től

Az új szabályozás köztes kibocsátáscsökkentési célértékeket is meghatároz, hogy 2035-re egyetlen új személygépkocsi vagy könnyű haszongépjármű se terhelje kibocsátással a környezetet. A cél, hogy a 2021-es szinthez képest 100 százalékkal csökkenjen a teljes uniós járműállomány CO2-kibocsátása. 2030-ra például a személygépkocsik esetében 55 százalékos, a kisteherautóknál 50 százalékos kibocsátáscsökkentést irányoz elő.

Más tekintetben is lényeges változásokat hoz a rendelet:

  • A Bizottságnak 2025-re módszertant kell kidolgoznia az uniós piacon értékesített személygépkocsik és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásának teljes életciklusra vetített kiszámítására és az adatok bejelentésére, illetve adott esetben jogalkotási javaslatot terjesszen elő ehhez kapcsolódóan;
  • A Bizottság emellett 2026 decemberéig az adatok alapján figyelemmel fogja kísérni a kibocsátási határértékek és a valós vezetési feltételek mellett tapasztalt üzemanyag- és energiafogyasztás eltéréseit, továbbá jelentésben számol be a gyártók fajlagos CO2-kibocsátására vonatkozó adatok kiigazítását szolgáló módszertanról, illetve gondoskodik az esetlegesen feltárt problémák megfelelő kezeléséről;
  • Azok a gyártók, akik egy adott naptári évben kis sorozatban állítanak elő termékeket (1000–10000 új személygépkocsit vagy 1000–22000 új kisteherautót gyártanak), 2035 végéig mentesülhetnek a jelentéstételi kötelezettség alól. A szabályok ugyanakkor továbbra sem vonatkoznak azokra, akik 1000 járműnél kevesebbet gyártanak;
  • A kibocsátásmentes és alacsony kibocsátású járművek (azaz a 0–50g CO2/km kibocsátású elektromos járművek és a hálózatról tölthető, jó teljesítményű ilyen hibridek) gyártását kevésbé szigorú CO2-kibocsátáscsökkentési követelményekkel ösztönző jelenlegi mechanizmus az eladások várható alakulásához igazodik majd. A 2025 és 2029 között értékesített új személygépkocsik esetében 25 százalék, az új kisteherautók esetében pedig 17 százalék lesz a referenciaérték. 2030-tól megszűnik ez az ösztönző;
  • A Bizottság 2025 végétől kezdve kétévente jelentést készít a kibocsátásmentes közúti mobilitás terén elért előrehaladásról.

A jelentéstevő Jan Huitema (Renew, Hollandia) így nyilatkozott:

„A rendelet ösztönzőleg hat a kibocsátásmentes és alacsony kibocsátású járművek gyártására. Felfelé módosítja a 2030-ra kitűzött kibocsátáscsökkentési célértékeket. 2035-re pedig teljes kibocsátásmentességet határoz meg, ami nélkül nem teljesülhet a 2050-re vállalt klímasemlegesség. A gépjárműgyártók számára ezek az egyértelmű célértékek kiszámíthatóságot jelentenek, mindamellett ösztönzik az innovációt és a beruházásokat. A fogyasztók olcsóbban tudnak majd kibocsátásmentes gépjárműveket vásárolni és üzemeltetni, és gyorsabban kiépülhet a használtautópiac. Mindenki számára elérhető lesz a fenntartható autós közlekedés.”

A következő lépések

A parlamenti zárszavazás után a Tanácsnak most hivatalosan is el kell fogadnia a jogszabályokat, amelyek röviddel ezután megjelennek az Európai Unió Hivatalos Lapjában.

Háttér

Az „Irány az 55%!” jogszabálycsomag részeként a Bizottság 2021. július 14-én jogalkotási javaslatot terjesztett elő az új személygépkocsikra és az új könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások módosításához. A javaslat többek között azt a célt szolgálja, hogy az EU – a polgárok érdekeire tekintettel és a technológiai innovációt is ösztönözve – teljesíteni tudja a 2030-ra és 2050-re kitűzött klímavédelmi vállalásait - írták.

Megosztás

További híreink

Újra videón szerepel egy bükki medve

2024.11.23.

Az elmúlt években megbarátkoztak a medvék a Bükkel és Nógráddal.

A körforgásos gazdaság lehet a kiút a fenntarthatatlan gazdálkodásból Áder János szerint is

2024.11.23.

A lineáris gazdaság működtetése fenntarthatatlan, kiutat az elhasznált nyersanyagokat újrahasznosító körforgásos gazdaság jelenthet.

Az emberi kézéhez hasonló „finom” fogást tanulják a robotok

2024.11.22.

Arató robotok, tengeralattjáró-vadászok és távoli bolygókon közlekedő autonóm roverek… A cél az, hogy ezek általánosan alkalmazhatóbbá és önállóbbá váljanak a jövőben – a német Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology IWS drezdai kutatói azon dolgoznak, hogy az eszközök „érezni” tudjanak.

Mérgező, de elbűvölő: a dérbabér rejtett oldala

2024.11.22.

A dérbabér, vagy más néven Prunus laurocerasus, népszerű dísznövény kertészek és növénykedvelők körében. Gyönyörű, örökzöld levelei és illatos virágai teszik igazán vonzóvá, nem csoda, hogy sokan keresnek információkat gondozásáról, igényeiről és esetleges veszélyeiről. Összegyűjtöttük a hat leggyakoribb kérdést a dérbabérral kapcsolatban, hogy segítsünk minden érdeklődőnek.

Partner

Digitális megoldások gazdálkodóknak és kereskedőknek: fedezze fel a Magro.hu előnyeit!

2024.11.22.

A mezőgazdaság nem csupán egy ágazat – ez a jövőnk és megélhetésünk alapja. Napjainkban azonban olyan kihívásokkal nézünk szembe, mint az extrém időjárás, a kiszámíthatatlanul változó piacok és a csökkenő értékesítési lehetőségek. Ilyen körülmények között a digitalizáció és az innovatív megoldások kulcsszerepet játszanak abban, hogy alkalmazkodjunk és még sikeresebbek legyünk. 

Fémdarabokat tartalmazhat egy népszerű fehérjekészítmény – ne fogyassza el!

2024.11.22.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) figyelmeztetést adott ki a Whey Protein csokoládé ízű tejsavófehérje 30 grammos kiszerelésével kapcsolatban, mert fémdarabkák jelenléte lehetséges a termékben. A hatóság kéri, hogy a terméket senki ne fogyassza el, és haladéktalanul juttassa vissza a megvásárlás helyére.

Partnerhírek
Partner

Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben

2024.11.19.

Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.

Partner

Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez

2024.11.07.

Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 400 hirdetés 89 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás