Megduplázódhat a magyar dió mennyisége
Tovább erősödhet a hazai dióágazat. Az elmúlt években telepített ültetvények lassan termőre fordulnak, ennek köszönhetően akár meg is duplázódhat a megtermelt dió mennyisége. Továbbra is leginkább külpiacra termelünk, de a hazai fogyasztás ösztönzésére is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a szakemberek.
A külföldi erős keresletnek köszönhetően a magyar dióágazat előkelő helyen áll Európában. Az ágazat a következő néhány évben tovább erősödhet, ugyanis a korábbi években jelentős ültetvénytelepítéseket végeztek a gazdák hazánkban. Ezek az ültetvények lassan termőre fordulnak, így a hazai diótermelés akár meg is duplázódhat a közeljövőben.
Jelenleg Magyarországon tízezer hektáron folyik diótermesztés, az ültetvények többsége pedig rendkívül korszerűnek mondható. A telepítésben is előreléptek a gazdák: míg régebben saját gyökerű növendékeket ültettek, addig mára az oltványok terjedtek el. Ennek köszönhetően 9-10 év helyett már 4-5 év alatt termőre fordulnak az állományok.
Hirdetés
A diótermesztés továbbra is hosszútávú befektetésnek számít, de gyakorlatilag biztos bevételt jelent. Ez annak köszönhető, hogy a magyar dió gyakorlatilag korlátlan mennyiségben eladható a külpiacon. Legnagyobb előnye, hogy javarészt korai fajtákból tevődik össze az állomány, így a külföldi konkurencia előtt már akár szeptembertől a nemzetközi piacokon is megjelenik a termény.
Évente mintegy 6 ezer tonna dió terem Magyarországon, aminek java külpiacra kerül. Tavaly például 2,19 ezer tonna héjas dió került külpiacra 1,84 milliárd forint értékben. Legjelentősebb felvásárlóink Franciaország, Németország és az Egyesült Királyság. Az export nagy része héjas dió formájában történik, de emellett tisztított és darált dió is kerül ki az országból. 2015-ben 2,2 ezer tonna tisztított dió került ki Magyarországról, elsősorban a francia és a német piac volt a célpont.
Azért is komolyan kell venni a hazai diótermesztést, mert a dió az egyetlen héjas gyümölcsünk, aminek pozitív a külkereskedelmi egyenlege. 2015-ben emelkedtek az árak, mintegy 13 százalékkal volt drágább a héjas dió termelői ára, mint 2014-ben.
A külpiacon jól teljesítő dió belső fogyasztása igen gyenge. Magyarországon a háztartások döntő többsége szezonálisan vásárol diót, ez az időszak elsősorban a karácsonyi ünnep idejére esik. Ezzel szemben Nyugat-Európában év közben –például saláták díszítéséhez és egyéb ételek elkészítéséhez- is folyamatosan használják a diót.
A diófogyasztás ösztönzésére a szakemberek azonban több figyelmet szeretnének fordítani. Kutatások ugyanis bizonyították, hogy a rendszeresen fogyasztott dió jó hatással van a koleszterinszintre, valamint a koszorúereket is karban tartja.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 91 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés