A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar sajt kerüljön a hazai háztartásokba, ezért a 2024/2025. évi kommunikációs kampányának fókuszába a magyar sajtok népszerűsítését helyezte. 

Az általános sajtfogyasztást ösztönző, edukatív kampány kidolgozását megelőzően – a téma átfogó megismerése érdekében – a Terméktanács megbízásából az Inspira Research Kft. végzett piackutatást 2024 nyarán. A fókuszcsoportos beszélgetések, majd az ezer fős – a felnőtt magyar lakosságot életkor, nem, régió és településtípus szerint reprezentáló – online felmérés célja volt, hogy leírjuk, megértsük a magyar lakosság sajtfogyasztási szokásait - írta az elemzés. 

Az általános sajtfogyasztást ösztönző, edukatív kampány kidolgozását megelőzően a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács megbízásából az Inspira Research Kft. végzett piackutatást 2024 nyarán
Az általános sajtfogyasztást ösztönző, edukatív kampány kidolgozását megelőzően a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács megbízásából az Inspira Research Kft. végzett piackutatást 2024 nyarán

Kimagasló a sajtfogyasztás gyakorisága

A lakosság 92%-a tekinthető olyan sajtfogyasztónak, aki legalább havonta szokott sajtot enni. A megkérdezettek 58%-a hetente többször vagy még ennél is gyakrabban fogyaszt sajtot. A megkérdezettek további egyharmadánál hetente vagy legalább havonta kerül valamilyen sajt az asztalra.

A sajtvásárlás során szem előtt tartott legfontosabb szempont az ár, és hogy a termék esetleg akcióban van-e, emellett fontos szerepet tölt be a sajt típusa és fajtája is. A termék magyar származását a megkérdezettek ötöde sorolta a három alapvető vásárlási szempont közé. A legkisebb jelentőséget a sajt zsírtartalmának, színének, bio jellegének, valamint külföldi származásának tulajdonították. 

A felmérés szerint egy átlagos magyar háztartás havi szinten 6.000 forintot fordít sajtvásárlásra. Az iskolai végzettséggel és a jövedelmi státusszal együtt nőnek a háztartások sajtra fordított kiadásai is. 

Sajtszeretet

A sajt, ahogy az idei felmérés is megerősítette, önmagában egyfajta kényeztetés, élvezeti értékkel és pozitív asszociációkkal rendelkező termékkategória, mivel a közös étkezéshez kötődik és a gondoskodás társul hozzá. A megkérdezettek körében szinte mindenkinek volt sajthoz kapcsolódó pozitív élménye.

A legtöbben valamilyen sajtkülönlegesség finom ízét idézték fel, ami gyakran kapcsolódott külföldi utazáshoz vagy gasztronómiai élményhez, de többekben keltett nosztalgikus hangulatot valamilyen sajttal készült étel felidézése a gyermekkorból. Ahogy a kutatás során is kiderült, a túlnyomó többség pozitív érzést társít hozzá, szeretik a sajtot, különösen a trappistát és a füstölt sajtokat. A kutatás alapján kimondható, hogy a sajt a fogyasztók számára örömforrást jelent. 

Melyik sajt magyar? 

A kutatás fő megállapítása szerint a „magyar sajt” fogalma nem egyértelmű a fogyasztók fejében. Keverednek a típusok és a márkanevek, amikor azt kell megfogalmazniuk, mit is értenek „magyar sajt” alatt. A sajtfélék közül a trappista ismertsége 95 százalékos, a sajt típusok közül a füstölt, a tömlős, a lapka, a félkemény sajt és a sajtkrém áll az élen.

Összességében az érezhető, hogy a korábbi évek tendenciáihoz képest sokat javult a vásárlók, fogyasztók ismerete a sajtokról. Kitágult számukra a világ, többféle sajtot is megismertek, megkóstoltak és megszerettek - írta az elemzés. 

A kutatás során a Tej Terméktanács által bevezetett Tejszív védjegy ismertsége és hatása is feltárásra került. Köszönhetően annak is, hogy ez a védjegy nagyobb múltra tekint vissza, ismertsége magas: a reprezentatív minta 62 százaléka már találkozott vele, és a teljes minta felét a vásárlás során is pozitívan befolyásolja, minthogy a védjegy a termék magyar eredetét is jelzi számukra - fogalmaztak.

Gyengült a trappista egyeduralma?

Ismertségben és fogyasztásban továbbra is a trappista sajt áll az élen; szinte mindenki ismeri, 82% legalább évente egyszer fogyasztja, 63% gyakori fogyasztó, és 67%-uknál szinte mindig megtalálható a hűtőben. A sorban következő mozzarella és az edámi ismertségben csak kissé marad el a trappistától, a legalább alkalmanként fogyasztók és különösen a gyakran fogyasztók arányát tekintve azonban már jelentős az elmaradás. 

A COVID betegség időszaka alatt jelentős változás történt a piacon

A sajtok önköltsége olyan hirtelen és olyan mértékben emelkedett meg, hogy a trappista és az eredetileg magasabb árkategóriába tartozó sajtok közötti árolló zárult. A kvalitatív felmérés alapján az elmúlt években gyakoribbá vált a korábban kevésbé ismert fajták kipróbálása is. Az árak mérséklődését követően többen megmaradtak az újonnan felfedezett sajtok mellett vagy legalábbis bekerültek az új márkák a vásárlók „fejébe” és fogyasztási választékába.

Összegezték a kutatási eredményeket

A kutatási eredmények alapján kijelenthető, hogy nagy munka áll a Tej Terméktanács előtt, számos alapfogalmat tisztázni szükséges, a jelentős árérzékenység ellenére be kell mutatni a magyar sajtok sokféleségét, továbbá azt, hogy a sajt önmagában egyfajta kényeztetés, élvezeti értékkel és pozitív asszociációkkal rendelkező termékkategória. Beszélni kell arról is, hogy miről ismerhető fel egy hazai előállítású sajt, továbbá a Sajtszív védjegy ismertségét is növelni kell. Mindezekhez a feladatokhoz és célokhoz meg kell találni a megfelelő marketing eszközöket - írták.

 

Megosztás

További híreink

Székesfehérvári erdészetre hivatkoztak a tűzifás csalók, a Nébih ellenőre buktatta le őket

2024.09.17.

A székesfehérvári állami erdőgazdaság, a Vadex Zrt. nevét felhasználva hirdettek csalók olcsó tűzifát, a Nébih ellenőre telefonos próbavásárlás során buktatta le a szélhámost.

Partner

Borjúnevelés - segít a Noack Magyarország Kft.

2024.09.17.

Az üsző borjak nevelése kiemelten fontos a tejtermelő gazdaságok számára, mivel az egészséges és gyorsan növekvő borjak biztosítják a jövőbeni magas tejhozamot. A Noack Magyarország több speciális terméket is forgalmaz, amelyek hozzájárulnak a borjak optimális fejlődéséhez. Ezek közé tartozik az Ascomilk tejpótló, a Garant Kalber Müsli Omega borjútápja és a Progut Rumen.

Nagyon sok veszteséget szenvedtek el a magyar kukorica- és napraforgótermelő gazdák

2024.09.17.

Kényszer vagy lehetőség, a hazai kukorica- és napraforgó-termesztés jövője” címmel tartotta meg a XXVII. Kukorica-, Napraforgó- és Szójatanácskozást a Debreceni Egyetemen.

Vége az aszálynak, itt vannak a belvizek

2024.09.16.

A kiadós, országos csapadék hatására véget ért a hosszú aszály, a talaj alaposan megázott. Az őszi káposztarepce kezdeti fejlődéséhez így optimálissá váltak a körülmények. Holnap már csak elszórtan várható csapadék, szerdától pedig szárazra fordul az idő.

Elérte Magyarországot az árhullám, mutatjuk a legveszélyeztetettebb területeket

2024.09.16.

Elérte a Szigetközt az árhullám. A Lajtán Mosonmagyaróvárnál ma hajnalban a legmagasabb, III. fokú árvízvédelmi készültséget kellett elrendelni az állami védvonalakon. A vízügy Országos Műszaki Irányító Törzse folytatja a védelmi előkészületek koordinálást, szoros egyeztetésben a társszervezetekkel.

Három helyen is kiválogatták a legjobb fiatal szürkemarha bikákat

2024.09.16.

A Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság kollégái a Magyar Szürke Szarvasmarhát Tenyésztők Egyesülete tagjaival elvégezték a fiatal szürke szarvasmarha bikák válogatását a bugacpusztaházi, az izsáki, valamint a kunszentmiklósi állattartó telepeken.

Partnerhírek
Partner

Borjúnevelés - segít a Noack Magyarország Kft.

2024.09.17.

Az üsző borjak nevelése kiemelten fontos a tejtermelő gazdaságok számára, mivel az egészséges és gyorsan növekvő borjak biztosítják a jövőbeni magas tejhozamot. A Noack Magyarország több speciális terméket is forgalmaz, amelyek hozzájárulnak a borjak optimális fejlődéséhez. Ezek közé tartozik az Ascomilk tejpótló, a Garant Kalber Müsli Omega borjútápja és a Progut Rumen.

Partner

Vadkerítések évtizedekre kivitelezve - szakértelemmel és megfelelő gépparkkal

2024.09.16.

Két év teljeskörű garancia, profi kivitelezés, minőségi alapanyagok, előzetes konzultáció, gyors, megbízható munka. Többek között ezekről számolnak be a Cont-Eco Kft. megrendelői, partnerei, akik sok esetben már évtizedek óta üzleti kapcsolatot ápolnak a vadkerítéseiről és villanypásztor-rendszereiről ismert szombathelyi vállalattal.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Kiemelt
Solis 20 szervós kis traktor
Bács-Kiskun, Kecskemét

Solis 20 szervós kis traktor

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!

Magro.hu Piactér

Több mint 2.900 hirdetés 72 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás