Melegítsük-e a motort télen, elindulás előtt?
A téli közlekedés egyik legfontosabb kérdése az autótulajdonosok körében, hogy kell-e melegíteni a motort indulás előtt, vagy sem? Télen rendszeres reggeli látvány, hogy a kipufogó kiáramló füstjébe burkolózva törlik le a párát, havat, jeget az autó ablakáról az emberek indulás előtt. A motor melegítésének másik indoka az szokott lenni, hogy a megfelelő teljesítményhez a motornak el kell érnie egy bizonyos hőmérsékletet. De tényleg igaz ez?
A Vezess.hu foglalta össze, hogy a nulla fok alá csökkent hőmérsékletben sokan már az udvaron, a parkolóban elkezdik járatni az autót, hogy mire elindulnak, üzemmeleg legyen a motor, vagy legalábbis ne hidegen tegyék meg az első métereket. Ezernyi kérdése akad a témának, a téli gázolajtól kezdve a megfelelő felszerelésen át egészen az olyan apróságnak tűnő dologig, mint a hidegindítás. Pár évtizede ez még valódi procedúra volt, manuális szívatóval, hidegindítóval. Mára egyszerűen beindul a legtöbb autó, de vajon van értelme percekig egy helyben állva járatni a motort?
Ebben a videóban egy szakértő fogalmazza meg a gondolatait:
Azt már a Riport írta meg, hogy egy régi autót, főleg, ha dízel, valóban nem ártott egy kicsit járatni indulás előtt, de a modernebb autóknál erre már semmi szükség. Olyannyira nincs, hogy maguk az autógyártók is felhívják erre a figyelmet a felhasználói kézikönyvekben. Ha valakit ez még mindig nem győzne meg, nyugodtan hihet az igazi hidegindítás szakértőinek, az orosz autóklubnak. Szerintük a mai motorok üresjáratban nagyon lassan melegednek, menet közben fognak hatékonyan és gyorsan üzemi hőmérsékletre kerülni. Attól is felesleges már tartani, hogy a hideg olajnak nincsenek meg a megfelelő működési tulajdonságai.
Hirdetés
Letesztelték, számít-e a melegítés
A német autóklub, az ADAC letesztelte, mennyit melegszik a motorolaj és az utastér 4 perc alatt a téli hidegben. Azon kívül, hogy kiderült, nem sokat, az is világossá vált, hogy ha hagyjuk a motort álló helyzetben felmelegedni, az növeli az üzemanyag-fogyasztást, a környezetet is rendkívül szennyezi, továbbá a motor kopása is nő.
A tesztjük kimutatta, hogy -10 Celsius-fokos környezetben, 4 percnyi álló helyzeti motorjáratás után a motorolaj csak -7 Celsius-fokig melegszik, az utastérbe pedig csak +13 Celsius-fokos levegőt fúj a ventilátor. Ehhez pedig 0,1 liter üzemanyagot fogyaszt el az autó.
Mit mondanak a magyar hatóságok?
A rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szerint kell is, meg nem is melegíteni a motort indulás előtt. Mindez attól függ, milyen motor van a kocsiban, és attól is, hogy hogyan használják az autót. Az elektromos autósoknak és a garázsból indulóknak semmi szüksége erre, ahogy az állófűtéssel felszerelt kocsik esetében sem kell járatni a motort indulás előtt. A többi autósnak azzal érdemes tisztában lennie, hogy haladás közben a bemelegedés folyamata is gyorsabb, mivel a motor azonos fordulatszámok mellett több üzemanyagot éget el, így a maradványhő-mennyiség is nagyobb.
Ennek ellenére vannak olyan téli helyzetek, amikor érdemes helyben járatni a motort. Például amikor nedves hideg van, lefagytak az ablakok, behavazódik az autó, és továbbra is esik a hó - írták.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 400 hirdetés 89 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés