Nagy az igény a zöldségek és gyümölcsök igényes előkészítésére
Új piacok megszerzéséhez, de a meglévők megtartásához is növelni kellene a fogyasztást előkészítő és segítő folyamatok (post harvest) alkalmazását a hazai zöldségeknél és gyümölcsöknél. Ezekkel ugyanis a boltba kerülő termények a vevőigényeket magas színvonalon kielégítő áruvá válnak.
A FruitVeb adatai szerint a magyarországi kereskedelmi forgalomba kerülő zöldségnek és gyümölcsnek átlagosan 30-35 százaléka kerül valamilyen formában előkészítve a fogyasztóhoz, az arány növényfajonként és fajtánként eltérő.
Az előkészítés növeli a termék értékét, ha a zöldséget, gyümölcsöt a termelők a betakarítást követően olyan módon készítik elő a fogyasztók számára, amelyre a legnagyobb igény van. Az előkészített áru jobban eladható, mint a post harvest folyamaton át nem esett lédig - ömlesztett - termék.
Hirdetés
Ugyanakkor a magyar vásárló szereti fizikailag is megfogni az árut, a frissességét ellenőrizve válogatnak, így a piacra például célszerűbb lédig terméket szállítani, és vannak olyan termékek is, például a tölteni való paprika, amelyeknél a vevő nem fizetné meg a többletköltséget.
A post harvest eszközök ma már nemcsak a külcsín javítását szolgálják, hanem az eltarthatóságot és az élelmiszerbiztonságot is növelik, továbbá a nyomon követhetőség szempontjából is fontos az előkészítési folyamat.
A fejlett és jelentős vásárlóerővel rendelkező piacokon gyakran már az egyedi csomagolás kerül előtérbe, amely nemcsak védi és kívánatosabbá teszi az árut, hanem sok információt is tartalmaz róla. Magyarországon is vannak már olyan magyar termékek, amelyek csomagolva, esetenként félkész termékként kerülnek az áruházláncokba.
Az előkészítés technológiái jelentősebb beruházásokat is igényelhetnek. A gépek alkalmazása - például paprika, paradicsom csomagolásánál - ma már szinte nélkülözhetetlen.
Füredi Gábor, post harvest területén két évtizede tevékenykedő Hand Kft. ügyvezetője az MTI-nek arról beszélt, hogy a post harvest előrelátó és szakszerű alkalmazása segítséget jelenthet a termelőnek a piaci anomáliák elkerülésében is, akár a túlkínálat okozta veszteségek csökkentésében. Példaként említette, hogy a múlt évben Magyarországon rendkívül jó volt az almatermés, de az orosz embargó következtében fellépő árubőség miatt lépéshátrányba kerültek a magyar termelők a külföldi piacokon, miután az országban gyengén fejlett a post harvest. Még elegendő ládát sem tudtak biztosítani a szállításhoz - idézte fel.
Megjegyezte: a kevésbé fejlett országokban megtermett zöldség és gyümölcs akár 40 százaléka is kárba megy a post harvest hiányában.
Az első magyarországi post harvest konferenciát a tavasszal Debrecenben szervezte meg a Hand Kft., lebonyolításában részt vett a Debreceni Egyetem és a helyi Akadémiai Bizottság is.
Forrás: MTI
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 400 hirdetés 87 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés