Súlytolerancia emelés és EKÁER-módosítás: könnyebbé válhat a mezőgazdasági járművek közúti közlekedése
A 2021-es esztendőben is fokozatosan megindulnak a mezőgazdasági munkálatok. Ennek hatására megnövekszik a közúti közlekedésben részt vevő mezőgazdasági gépjárművek száma. A nap bármely időszakában lehet majd találkozni a közutakon mezőgazdasági gépekkel, és mivel sebességük elmarad a gépkocsikétól. Ez gyakran bosszúságot okoz az autóvezetőknek. A mezőgazdasági járművek közlekedéséhez kapcsolódó problémákra nyújthatnak megoldásokat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara javaslatai. Ilyen például a súlytolerancia emelése és az EKÁER rendszer módosítása.
A közlekedés során egyébként is számos akadályba és nehézségbe ütköző gazdák érdekében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara célul tűzte ki, hogy olyan javaslatcsomagot állít össze a döntéshozók felé, amely segítségével leküzdhetőek a mezőgazdasági járművek közlekedése során fennálló problémák és nehézségek. Az egyik ilyen javaslat a mezőgazdasági termőterületen felrakodott, ömlesztett áruk, mezőgazdasági termények szállítmányai esetén alkalmazott súlytoleranciájának emelésével és az EKÁER rendszer módosításával foglalkozik - írta a NAK.
Túllépés, tiltás, büntetés
A cikk szerint tapasztalható, hogy komoly bírságot szab ki a hatóság arra a járműre, amely a forgalmi engedélyben megengedett súlynál többet visz, az össztömeget túllépi. Ez igaz a mező- és erdőgazdaságban dolgozó járművek esetében is. Azonban e munkák sajátossága, hogy a szállítandó termények sok esetben a termőföldön kerülnek a szállító járművekre, ahol mérlegelés híján csak úgy teljesíthető a jogszabály által előírt határérték, ha jelentősen alulméretezik a szállítandó termék tömegét, mivel annak fajtájától, víztartalmától stb. nagyban függ a fajsúlya és így a térfogattömege is. A helyzet súlyosságát fokozza, hogy a – a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer működésbe állítása mellett – az előzetesen már beharangozott tűréshatároknál lényegesen alacsonyabb tömegtúllépési mértékeket határoztak meg a döntéshozók. Ezek ugyanúgy vonatkoznak a termőföldön mező- és erdőgazdasági tevékenységet végzőkre is (pl. betakarítás, trágyaszállítás, bálabehordás). Ezáltal a termelőkre jelentős többletköltség nehezedik és nagyobb áruforgalmat kell vinniük az utakon.
Hirdetés
Ezt a szabályt szeretnék módosítani
A közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről (410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 2017. december 29-i módosításáról) van szó, mely szerint 2018. június 30-át követően mindössze 1 százalék lehet a szállítmány szankciómentes tömegtúllépése. A jogszabály (6/1990 KÖHÉM rendelet) már jelenleg is lehetőséget biztosít a konténert vagy cserefelépítményt szállító gépjárművek esetén az általánosan meghatározott 40 tonnás maximális össztömeg túllépésére. Ehhez hasonlóan a NAK kezdeményezi a mezőgazdasági termőterületen ömlesztett formában felrakodott termények szállítását végző gépjárművek esetén is a súlytolerancia maximum 5 százalékos túllépési lehetőségének biztosítását. Ebből következően a kormányrendeletbe építendő kamarai javaslat, hogy a mezőgazdasági termelők részére egy általános jogszabályi mentesség legyen elérhető arra az esetre, ha a gazdáknak mérlegelésre, súlymérésre a berakodás helyén nincs lehetőségük, vagy csak aránytalanul nagy nehézséggel vagy költséggel lenne ez elérhető.
Tapasztalatok, gyakorlat az EKÁER használatáról
Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) működésével kapcsolatos eddigi tapasztalatok továbbá alátámasztják, hogy a visszaélések csak bizonyos nagyobb értékű termékek láncolatos értékesítésénél jelennek meg. Ám például a szerződéses kapcsolaton alapuló közvetlen feldolgozóipari beszállításoknál a rendszer sajátosságai miatt nem figyelhető meg az adóelkerülés. Látható tehát, hogy ez az a gazdálkodói kör és tevékenység, melyben nem jelenik meg az EKÁER rendszer által üldözött áfacsalás. Így ezen a területen további pozitív eredményre se lehet számítani, a többletteher viszont jelentősen megnehezíti a gazdálkodók tevékenységét. Ezeket a termékeket a betakarítási időszakban, napi 24 órában folyamatosan ömlesztve szállítják be közvetlenül a szántóföldről vagy az ültetvényekről a feldolgozóüzembe, ami rendkívüli terhelést jelent a kamara tagjainak, és más lehetőségük nincs is, mint a szerződésszerű teljesítés.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 90 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés