Szaglásteszt útján a vásárló döntheti el, fogyasztható-e még a tej a brit szupermarket polcain
Az Egyesült Királyság nagy szupermarketláncainak egyike, a Morrisons bejelentette, hogy felhagy a felhasználhatóság feltüntetésével a saját márkás tejénél, megelégszik a szaglásos teszttel.
A Morrisons január végéig saját márkás tejének 90%-án eltörli a dátumot, hogy csökkentse az otthoni élelmiszer-pazarlást, és dátum helyett a „best before” felirattal helyettesíti azt.
A Morrisons szerint az, hogy a szaglásteszt segítségével ellenőrzik a tej fogyaszthatóságát, megakadályozhatja, hogy évente több millió liter tej kerüljön kidobásra. A tej egyszerű megszaglásával könnyen megállapítható, hogy ha savanyú az illata, vagy alvadékos az állaga, akkor a tej valószínűleg romlott, és nem szabad fogyasztani.
Hirdetés
Merész lépést teszünk, és arra kérjük a vásárlókat, hogy ők döntsék el, hogy a tejük még iható-e.
A tejtermelők és a felesleges szén-dioxid
Ian Goode, a Morrisons vezető tejfelvásárlója: „Az elpazarolt tej a gazdáink elpazarolt erőfeszítéseit és a légkörbe kerülő felesleges szén-dioxidot jelenti. A jó minőségű tej a szokásos szavatossági idő után még jó néhány napig eláll, és úgy gondoljuk, hogy azt el kell fogyasztani, nem pedig a mosogatóba önteni. Ezért merész lépésre szánjuk el magunkat, és arra kérjük a vásárlókat, hogy döntsék el, hogy a tejük még iható-e. Az előttünk élő generációk mindig is használták a szaglástesztet, és úgy gondolom, hogy mi is megtehetjük.”
„Felhasználható” kontra „minőségmegőrzési idő”
A „fogyaszthatósági idő” az az ajánlott határidő, ameddig a romlandó élelmiszereket biztonságosan meg lehet főzni, és el lehet fogyasztani. Az élelmiszereken feltüntetett „minőségmegőrzési idő” dátum viszont azt jelzi, hogy a terméket mikor ajánlott elfogyasztani a legjobb minőség, íz és állag elérése érdekében.
A Wrap újrahasznosítási ügynökség szerint az Egyesült Királyságban a burgonya és a kenyér után a tej a harmadik leggyakrabban elpazarolt élelmiszer, évente mintegy 490 millió pintet (278 millió litert) dobnak ki.
Üdvözölte a mezőgazdasági ágazat
A Wrap becslése szerint körülbelül 85 millió liter tejet dobnak ki a fogyasztók, akik szigorúan betartják a fogyaszthatósági időt.
A Morrisons döntését a mezőgazdasági ágazat széles körben üdvözölte, és egyes csoportok a józan ész diadalaként könyvelték el a lépést.
A Brit Tejtermelők Királyi Szövetsége (RABDF) is üdvözölte a döntést: a Morrisons a szupermarketek közül elsőként törölte el a fogyaszthatósági idő feltüntetését az Egyesült Királyságban.
Ha meg tudjuk akadályozni, hogy 490 millió pint (278 millió liter) kerüljön a lefolyóba, az körülbelül 2 milliárd liter víz megtakarításának felel meg.
Peter Alvis, a RABDF elnöke szerint a szupermarket döntése jó hír az ágazat számára. „A tej előállítása rengeteg erőfeszítést igényel, és bármit, amit tehetünk a pazarlás minimalizálása érdekében, üdvözöljük. Az Egyesült Királyságban csak körülbelül 77%-ban vagyunk önellátóak a tejtermelésben, így a pazarlás csökkentése némileg hozzájárul az élelmiszer-biztonság javításához is.
„1 liter tej előállításához 8 liter vízre van szükség, vagy 158 liter csapvízre 1 liter mandulaital előállításához. Ha tehát meg tudjuk akadályozni, hogy 490 millió pint víz kerüljön a lefolyóba, az körülbelül 2 milliárd liter víz megtakarításának felel meg” – tette hozzá.
Alvis azt reméli, hogy több kiskereskedő követi majd a példát, és a tej és néhány más tejtermék esetében a „fogyaszthatósági” dátumot a „minőségmegőrzési idő” dátummal helyettesíti, és felszólítja a szupermarketeket, hogy tájékoztassák a fogyasztókat a különböző címkézési terminológiákról.
„Amellett, hogy több szupermarket is felváltja a fogyaszthatósági dátumot a minőségmegőrzési idővel egyes tejtermékeken, fontos, hogy elmagyarázzák, mit jelentenek ezek a kifejezések. Csak azért, mert valaminek lejárt a minőségmegőrzési ideje, még nem jelenti azt, hogy ki kell dobni” – mondta.
(Forrás: dairyglobal.net)
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatTöbb mint 400 hirdetés 91 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés