Szerkezetátalakítás nélkül veszélyben a magyar almaágazat
A magyar almatermesztés nem éli éppen fénykorát az utóbbi időben. Az ültetvények többsége korszerűtlen és a munkaerőhiány sem segíti az ágazat fejlődését. A jövőben azonban változások nélkül nem lesz esélye a magyar almának a külföldi piacokon, így lépni kell.
Újra összedugták a fejüket a termelők, a kiskereskedelem képviselői és a NAK a hazai almaágazat helyzetének javítása érdekében. A megbeszélésen elhangzott, hogy ehhez radikálisan növelni kell az étkezési alma mennyiségét az iparival szemben. Jelenleg ugyanis jóval több ipari alma terem hazánkban, ebből azonban jóval kisebb bevételre tehetnek szert a termelők. És mint tudjuk, bevételből fejlődhet tovább egy almafarm. A fejlődés azonban az utóbbi években megtorpant az országban.
A fajta- és ültetvényszerkezet 25 év leforgása alatt szinte semmit sem változott, így az ültetvényterület csupán 20-25 százaléka nevezhető korszerűnek. Az sem könnyíti meg az ágazatban tevékenykedők helyzetét, hogy egyre kevesebb munkás és idénymunkás szeretne az almáskertekben dolgozni.
Hirdetés
Az idén várható piaci történésekre is kitértek a megbeszélésen résztvevő felek. Mivel itthon jóval kevésbé sújtotta a tavaszi fagy az almásokat, mint más országokban, ezért jelentősen megnövekedhet a külföldi kereslet a magyar alma iránt. Több uniós ország ugyanis várhatóan 20 százalékos terméskieséssel számolhat az elmúlt évekhez képest, a kiesett termést pedig a magyar alma pótolhatja.
Mire számíthatnak idén az almatermesztők?
Összesen 500 ezer tonnás almatermés várható 2017-ben hazánkban, ám ebből csupán 150-200 ezer tonna lehet étkezési minőségű, a maradék ipari alma lesz. Az arányt azonban még az időjárás módosíthatja, negatív irányba.
A belföldi piacon a Gála, a Golden, a Jonagold, az Idared, a Jonathan és a Red delicious a legnépszerűbb. Az ültetvények több mint kétharmada Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében fekszik, és Magyarország 25 ezer hektáros termőterülettel a hetedik az uniós országok sorában – írja az MTI.
A kamara kiemelte: az októberben kezdődő idei, másfél hónapos almanépszerűsítő kampányt hét kiskereskedelmi áruházlánccal és az Agrármarketing Centrummal együttműködésben valósítják meg. A cél változatlanul az, hogy népszerűsítsék a jó minőségű magyar almát, megismertessék a fogyasztókkal a fajtaválasztékot és erősítsék a termelők piacait.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 3.100 hirdetés 90 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés