Természetes szelekció – azaz hogyan vált a Timac AGRO Hungária a jelen piaci helyzetben megújulva, még erősebb tényezővé a hazai piacon
A COVID-járvány és az orosz-ukrán háború következtében kialakult korlátozások és áremelkedési hullám a nemzetközi logisztikai folyamatok újragondolására sarkallta a Timac AGRO Hungária Kft. munkatársait. Szilágyi Barbara logisztikai vezető osztotta meg velünk a részleteket.
Mi jellemzi a Timac AGRO logisztikai folyamatait?
Mivel csak késztermékeket forgalmazunk, és Magyarországon nem történik gyártás, így a nemzetközi logisztikai folyamatok hangsúlyosak a Timac AGRO Hungária Kft. életében. A szilárd termékeket Ausztriában állítjuk elő, ezeket a vevői megrendeléseket közvetlenül a gyárnak továbbítjuk, és onnan történik a kiszállítás.
A folyékony, illetve az állattenyésztési termékek viszont Spanyolországból és Franciaországból érkeznek kamionos tételben a központi raktárunkba. Onnan szállítjuk ki partnereink számára a hosszú ideje bevált szállítmányozó partnerünkkel - amely 24 órán belüli kiszállítást tesz lehetővé. Jelenleg összesen három raktárunk van az országban, rugalmasan bővíthető raktárkapacitással.
Hirdetés
Hogyan változtatta meg az említett folyamatokat a COVID?
Az első COVID hullám pont az értékesítésünk csúcsidőszakában tetőzött. A határzárak és a nehézkessé váló nemzetközi kamionforgalom miatt a logisztikai folyamatainkat teljesen újra kellett gondolnunk, hogy a gyorsan változó, cégünktől független külső körülményeknek való kitettségünket csökkenthessük.
Az osztrák gyárunk a Duna partján fekszik és kikötővel is rendelkezik, így azonnal tudtunk reagálni a fenti nehézségekre.
Szilárd műtrágya esetén a közúti fuvarozásról (Ausztria-Magyarország viszonylatában) részben váltottunk, és uszállyal szállítottuk a műtrágyát Magyarországra és így már a belföldi raktárunkból tudtuk belföldre diszponálni az árut közúton. Mindezt körülbelül egyhetes átfutási idővel meg tudtuk oldani, ami így nem eredményezett késedelmet a vevőink felé. Ez az adottság rendkívül előnyösnek bizonyult, hiszen szükség esetén bármikor vízi útvonalat is igénybe tudunk venni, mely alkalmas nagy mennyiségű áru viszonylag gyors mozgatására.
A spanyol-francia viszonylatban a pandémia nem okozott fennakadást, mert a felhasználás előtt fél évvel normál esetben is megrendeljük a szükséges mennyiségeket. Amikor a COVID berobbant és a lezárások megtörténtek – a gondos tervezésnek köszönhetően már szinte az egész szezonra elegendő készlettel rendelkeztünk a belföldi raktárainkban.
A háború és a megnövekedett energiaárak hogyan befolyásolták a folyamatokat?
A háború miatti piaci változások, alapanyagárak növekedése, de már korábban a fölgáz árának drasztikus emelkedése is abba az irányba hatott, hogy megváltoztassuk a beszerzési politikánkat.
Korábban, a vevői megrendeléseket azonnal, egyenként továbbítottuk az osztrák gyárunkba, ahol az igények ismeretében megtörtént rendelkezésre álló készletek felosztása (több országot is ellát a gyár), majd, ha szükséges a megfelelő áru legyártása, ezt követően nagyjából 1-3 héten belül megtörtént a kiszállítás közvetlenül a partnereknek - ez a metódus mára teljesen megváltozott.
A folyamatos áremelkedés és a kiszámíthatatlan paci helyzet miatt előre lekötünk nagyobb mennyiségeket. Ezeket a mennyiségeket amint lehet Magyarországra szállítjuk és raktározzuk. Így tudjuk fixálni az árainkat. Korábban erre nem volt szükség.
Voltak, vannak-e nehézségeik? Elegendő alapanyag áll-e rendelkezésre a gyárakban?
Cégcsoport szinten jól tudtuk kezelni a helyzetet, mivel a Timac AGRO (mely vállalat a Roullier csoport tagja) több gyárral rendelkezik Európában. A gyárak mellett a Roullier csoport tulajdonban lévő bányák biztosítják a felhasznált alapanyagok egy részét, a tengeri fuvarozást pedig szintén a Roullier csoport egyik leányvállalata végzi. Összefoglalva az alapanyagellátás és gyártás biztos alapokon nyugszik, vásárló partnereink igényeit folyamatosan ki tudjuk szolgálni.
Hogyan kezelik az árak folyamatos növekedését?
Az utóbbi időben havonta minimum egyszer új árlista kiadására kényszerülünk. Mivel van előre lekötött készletünk, tudjuk, hogy mennyit értékesíthetünk az adott áron. Ha látjuk, hogy a készlet fogy, akkor újra rendelünk viszont ilyenkor már jellemzően magasabb áron van erre lehetőség. Egy-egy lekötött mennyiség keretein belül viszont az árakat garantálni tudjuk.
2022. márciusában az üzemanyag-vásárlás szabályai, és az ársapka eltörlése után a fuvarozók már csak piaci áron vásárolhattak üzemanyagot, a szállítmányozóink azonnal emelték a díjaikat, viszont ezt mi nem hárítottuk tovább a vevőinkre, a meglévő rendelések esetén tartottuk a korábban megegyezett feltételeket. Igyekszünk a saját készlet szintjeinket úgy beállítani, hogy minél több árut, minél előbb lekössünk. Az ebből fakadó árelőnyt pedig vásárlóink is megelégedéssel fogadhassák.
A logisztika terén változik-e valami a jövőben az eseményektől függően vagy akár azoktól függetlenül?
A folyamataink állandóan változnak, kénytelen vagyunk igazodni az eseményekhez. Régebben szezonális értékesítés keretében fogytak a termékeink: márciusban és augusztus 20-a környékén volt egy erős felfutás a kiszállítások terén, majd az ősz folyamán még egy kisebb keresleti hullámmal számolhattunk, ám az év többi időszakában a forgalom kiegyenlített volt, különösebb logisztikai munkacsúcs nélkül.
Az utóbbi időben ez a szezonalitás teljesen eltűnt, cserébe folyamatosan maximális kapacitással működik a logisztikánk. A rengeteg változáshoz adaptálódnunk kell. Ezeket a változásokat hatékonyan be kell építenünk az adminisztratív rendszerünkbe úgy, hogy az minden érintett igényeit kiszolgálja. Törekszünk a megszokott minőségi kiszolgálást fenntartani a megnövekedett forgalom ellenére.
Változást hoz továbbá az új kertészeti vonalunk, ahol jellemzően majd kisebb kiszerelésű termékeket kell kiszállítanunk, aminek a megoldása még várat magára. Gazdaságosan kell majd kiszállítanunk 1-2 liternyi vagy éppen egy-egy zsák terméket.
Bár a szilárd műtrágya ellátásunk alapvetően az osztrák gyár termelésén alapszik, ha úgy alakul a piaci helyzet, akkor Olaszországból vagy Belgiumból szerzünk be árut. De akadt példa EU-n kívüli árubeszerzésre, mely új kihívásokat támaszt felénk.
Miért tűnt el a szezonalitás az értékesítésből? Ezt kívülről a gazdák kényszerítették ki vagy vállalati stratégia?
A szezonalitás eltűnése két okkal magyarázható, a termékportfóliónk bővülése és a vásárlóink magatartása.
Egyrészt bővült a termékportfóliónk, így azokban az időszakokban, ahol 10 évvel ezelőtt csendesebb volt a forgalmunk, most van mit kínálnunk. A cégünk szempontjából előnyös ez a változás, szaktanácsadóink így stabil szakmai alapokon nyugvó ajánlatokat tudnak adni partnereink részére, kedvező előszezoni konstrukciókkal. Mivel nem azonnali felhasználásra, rövid szállítási határidővel szállítjuk a terméket, jobban tervezhetőek, költséghatékonyabbak a szállítások. Ez a szemléletváltás annyira jól sikerült, hogy az utóbbi 3-4 évben novemberben és decemberben rögzítjük a legtöbb megrendelést.
Másrészt a piac is a szezonok eltűnését erősítette a folyamatos áremelkedésekkel. Mivel nem látni az áremelkedés végét a gazdák is biztosítani akarják maguknak az inputanyagokat egy jobban tervezhető áron. Így ennek az előre gondolkozásnak köszönhetően az műtrágya beszerzések jóval megelőzik a valós felhasználást.
Az elmúlt időszakban rendelési állományunk jelentősen növekedett, és ez nem csak előrehozott beszerzéseknek köszönhető. Sok az új vásárló – amely azt jelzi, hogy a piacon keletkezett készlethiányból adódó rést a mi vállalatunknak sikerült betöltenie.
(x)
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Baromfi Mintatelep és Látogatóközpont: az Agrofeed új mérföldköve a fenntartható állattenyésztésben
Az Agrofeed Kft. nagy hangsúlyt fektet olyan mintatelepek létrehozására, amelyeken az elvégzett etetési tesztek tapasztalatai alapján hatékonyabb takarmányt tud a partnerei számára ajánlani.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatAMG Pro-tech mikrogranulált talajkondicionáló készítmény (10kg)
12 940 HUF / zacskó
+ áfaTöbb mint 400 hirdetés 89 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés