Komoly gond a Duna alacsony vízállása az agrártermelés számára. Amennyiben továbbra sem sikerül nagyobb medermélységet elérni és/vagy megfelelő járműveket vízre bocsátani, akkor egy klímaváltozási és logisztikai probléma a jelenleginél is komolyabban sújtja majd a mezőgazdaságot. Évente ugyanis mintegy 300 milliárd forintot veszít a magyar agrárium azért, mert csökken a hajózható napok száma a Dunán.

Az Agrárágazat írta meg, hogy az évtizedekkel ezelőtti 300-ról immár 250 alá esett a hajózható napok száma a Dunán. Ez különösen a száraz őszök idején rontja a magyar gazdaságok exportérdekeit. A nyáron aratott termény jó része ugyanis ekkor hagyná el az országot nyugat irányába. A mezőgazdasági termékek a magyar kikötők fő profiljába tartoznak. Az áruk jelentős része agrártermék, azokon belül is gabona. Így a Duna használhatósága nemcsak az agráriumnak, hanem az élelmiszeriparnak is fontos.

Több 100 milliárd forintos veszteséget szenved el a magyar mezőgazdaság évente amiatt, mert nem hajózható a Duna - Fotó: Magro.hu - CSZS

Törekvések a megoldásra

A fejlesztési programok egyikeként 2019. májusában a Magyar Dunai Kikötők Szövetsége az UTIBER Közúti Beruházó Kft., a VIZITERV Consult Kft., a Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Viziterv szakembereivel a Transzeurópai Közlekedési Hálózat – TEN-T belvízi út fejlesztéséhez kapcsolódó tervezői feladatokról egyeztettek. Az évtizedek óta húzódó fenntartási-karbantartási munkák miatt a felmérések szerint a Szob és a déli országhatár közötti szakaszon összesen 31 helyszínen, összességében mintegy 52 kilométer hosszan kell beavatkozni a hajózhatóság javítása érdekében. A jelenlegi feladatok között a különféle elemzések, modellek, vizsgálatok, tervek és környezeti hatástanulmányok elkészítése, felülvizsgálata, tendertervek és a tenderdokumentáció összeállítása szerepel. Mindez annak érdekében, hogy a vízmélységben, így a hajózhatóságban javulhasson a helyzet. A szövetség szerint a tender terve 2021-ben készülhet el, míg a kivitelezés 2022-2025 között valósulhat majd meg.

A járműveken is fejleszteni kellene

Ezzel egy időben igyekeznek a probléma vízijármű-fejlesztési irányból való megoldására is. A dunai áruszállító hajók jellemzően 25-30 deciméteres legnagyobb merüléssel rendelkeznek, de ilyen paraméterű hajóút nem építhető ki a Dunán a folyó teljes hosszában. Amennyiben hazánkban olyan új hajótípust gyártanának, ami kihasználja a maximális hosszúsági és szélességi paramétereket, de a legnagyobb merülése 20 deciméter, el lehetne érni, hogy a jelenlegi, gazdaságosan hajózható napok száma jelentősen megnőjön az ilyen hajók számára. A teljes cikket itt lehet elolvasni.

Megosztás

További híreink

Rendkívül kártékony rovar, az őszi sereghernyó lehetséges megjelenéséről jött figyelmeztetés

2024.12.03.

Az őszi sereghernyó (Spodoptera frugiperda) az amerikai kontinens melegigényes őshonos faja, amely kiemelten veszélyes zárlati károsítóként szerepel az Európai és Mediterrán Növényvédelmi Szervezet (EPPO) A1-es karanténlistáján.

13 éve nem volt ilyen hideg Magyarországon

2024.12.03.

Az idei november középhőmérséklete a legalacsonyabb volt 2011 óta. Emellett ez volt az első hónap 2023 májusa óta, amelynek középhőmérséklete országos átlagban az éghajlati normál alatt maradt.

Az aszály hatásai ellenére is lesz elég magyar karácsonyfa az idén

2024.12.03.

Az aszály ugyan megviselte a fiatal ültetvényeket, mégsem kell hiányra számítani fenyőfából a karácsonyi időszakban.

Több változás lép életbe az adótörvényekben

2024.12.03.

Az Országgyűlés elfogadta és kihirdette a 2024. évi LV. törvényt, amely számos adótörvény módosítását tartalmazza.

Tudja, mióta nem érkezett uniós forrás Magyarországra?

2024.12.03.

Június 26-a óta Magyarország nem kapott újabb európai uniós támogatást, bár a 2021–2027-es pénzügyi ciklusban hazánknak járó 21,8 milliárd eurós keret 56 százaléka jelenleg hozzáférhető.

Karácsony közeledtével nem haszontalan tudni, melyek lettek az Év Szaloncukra 2024 díj legjobbjai

2024.12.03.

Az idei fődíjat a maklári Stühmer Körtezselés-muskotályos szaloncukor érdemelte ki.

Partnerhírek
Partner

Védjük a gyökereket az Agrováció termékével

2024.12.03.

A gyökérzónába kijuttatott AMG Pro-tech a csapadék/talajnedvesség hatására szétáramlik a gyökérzónában és védelmet alakít ki a kelő mag számára.

Partner

AKG 2025: kiknek érdemes belevágni és hogyan segíthetnek a szakértők?

2024.11.29.

Az agráriumot izgalomban tartó kérdés most az új agrár-környezetgazdálkodási támogatás lehetősége. Minden termelőnek döntést kell hoznia lehetőségei és adottságai függvényében, hogy pályázik-e vagy sem. Ezt a kérdéskört jártuk körbe a Lajtamag Kft. termékfejlesztőjével, Somody Gergővel; Dr. Nagy Idával a Lajtamag Kft. szaktanácsadójával és Nagy Lászlóval, az Agro Profi Kft. vezető szaktanácsadójával.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat

Magro.hu Piactér

Több mint 1.100 hirdetés 102 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás