Több ezer év mezőgépészeti tudása van Gödöllőn, dr. Hentz Károly és dr. Kovács Imre beszélt erről
Miért van szükség ismerni a középkori ekét és a 19. századi cséplőgépet a modern talajművelő és betakarítógépek korában? Miért fontos, ha egy kortárs szakmai gyűjtemény épületében multifunkcionális oktatási bázist is kialakítanak? Hogyan találja meg a szerepét egy múzeum a modern képi és videós médiavilág korában? Erről és a gyűjtemény fordulatos történetéről árult el részleteket a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum előző és jelenlegi vezetője, dr. Hentz Károly nyugalmazott főmuzeológus és dr. Kovács Imre muzeológus igazgató Gödöllőn.
A Mezőhír oldalán Kohout Zoltán készített interjút, ezt az anyagot szemléztük. Eszerint amióta a gépeink, a technikai eszközeink olyan összetettek, hogy csak szavakkal már nem lehet továbbadni az előállításukhoz és működtetésükhöz szükséges tudást, azóta a gépmúzeumok és gyűjtemények feladata e tudás őrzése, valamint átörökítése - írták.
Manapság bárki megnézheti az ásóbotos földművelés animációját vagy a legmodernebb precíziós gyomirtás gyakorlatát videón. Miért fontosak a szakmai gyűjtemények, amikor az emberek a képernyők előtt ülnek, élnek és tanulnak?
Hentz Károly: A gépeinkről, a műszaki eszközeinkről való tudást nem lehet könyvek, még oktatóvideók segítségével sem teljes körűen átadni. Sok mindent lehet ábrázolni, de az átlagember ma sem tudja, hogyan működnek azok az eszközök, amiket szinte állandóan használ, a turmixgéptől a mobiltelefonján át a laptopjáig. Ha sok minden még meg is mutatható képi technikákkal az eszköz működéséről, az előállításához szükséges tudás már nem adható át máshogy, csak kézzelfoghatóan, szemmel közvetlenül követhetően, egy metszeten, alkatrészenként megfigyelhető, elemezhető módon.
Hirdetés
Kovács Imre: A mobiltelefon kiváló példa: ahhoz, hogy egy eszköz működése, előállítása reprodukálható legyen, fontos, hogy az eszköz megfogható is legyen. Egy ásóbotos, korai ekét le lehet úgy írni szavakkal, hogy abból egy ügyes kezű, műszaki érzékű ember megalkotja. Ám egy összetettebb kerék összeállítása, nem is szólva egy cséplőgépről, már elképzelhetetlen feladat. A mobiltelefon megalkotásához már több szakma együttes munkája szükséges. Ezt a fajta folytonosságot az a tény támasztja alá, hogy nem sok az új felfedezés a mezőgazdasági gépek világában. A mezőgazdasági gépújdonságok jellemzően azonos munkaműveletekre képesek.
Műszaki értelemben természetesen létrejönnek fejlesztések, hatékonyságot, pontosságot növelő műszaki megoldások, de nincs új a nap alatt. Ami új, ami meglepi a szemlélőt, az a különféle tudományterületek összetalálkozása egy-egy fejlesztés során. Amit addig az emberi szem és kéz csinált a gyomirtásban, azt most – meghosszabbított eszközként – a képfelismerő szoftver és a lézersugár vagy az áramütés végzi el. Vagy ott van a példaként a fejéstechnika: fejleszthetünk sok ezer eurós automatát, ami felhelyezi a fejőkelyhet a tehénre – technológia kivitelezésében persze más, de alapelveiben ugyanaz, mint amikor ugyanezt a tehenész munkatárs végzi el kézzel. A mérnöki tudás lépésről lépésre épít, és ez az egymásra épülő tudás itt a műszaki múzeumban érhető el, itt ismerhető meg.
Hogyan és mikor ismerte fel a hazai mezőgazdasági gépészet, az oktatás és a kutatás, hogy szükség van ilyen gyűjteményre?
Hentz Károly: Ennek szép és fordulatos története van, amihez muszáj némi múzeumelméleti értelmezést adni, ugyanis alapvető különbségek vannak a hagyományos, közismert néprajzi és a műszaki gyűjtemények között. A néprajz azt rögzíti és őrzi, hogy mit mire használtak, és az érdeklődése arra összpontosul, hogy miként biztosította egy vívmány a mindennapi élet igényeit. A szakmúzeum azt kérdezi: hogyan hozták létre, és hogyan működött. Ennek megfelelően az első ilyen gyűjtemények nem is általános célú és tematikájú múzeumokban jöttek létre, hanem nagyobb iparvállalatok – például itthon a Ganz – saját gyűjteményeként. Csak néhány példa: 1807-ben megrendezték a Ferenc császár Belföldi gyári és manufaktúra termékek kiállítását. 1872-ben megalapították az Országos Ipartestület Iparmúzeumát. Kiemelt fontosságú volt a millennium éve, hisz 1896-ban megalapították a Közlekedési Múzeumot és a Mezőgazdasági Múzeumot.
1963-ban a múzeumi törvény bevezette a műszaki muzeális emlék fogalmát, majd 1973-ban megalakult az Országos Műszaki Múzeum, amely még nem gyűjtött mezőgépeket. Egészen a 70-es évekig nem is történt hasonló kezdeményezés az agrár-technikatörténeti emlékek tárgykörében.
Romány egy kormányrendelettel kötelezővé tette, hogy az állami gazdaságok leváltott, leselejtezett, használaton kívüli gépeiket, eszközeiket kötelező az állami gyűjtemény javára felajánlani, és végül Kétegyházára szállítani. E gyűjtemény képezte az alapját a gödöllői egyetemen létrejövő országos szakmúzeumnak.
Kovács Imre: Sajátos szemléleti különbség volt sokáig a gépi hagyományok őrzése között a nyugat- és a kelet-európai gazdálkodásban. Nyugaton sokszor azért őrizték meg az idős traktort vagy ekét, mert már a nagyapa is azzal dolgozott, így érzelmi értéke is volt. Itt azért, mert sokáig nem volt más, mint a régi eszközök.
Hentz Károly: Szakmúzeumi szinten tehát azóta van mezőgazdasági gépgyűjtemény, de azt is el kell mondanunk, hogy az előbb már vázolt kettősség – néprajzi-múzeumi gyűjtemény és szakmai, tudományos tudásbázis – mind a mai napig végigkíséri a kollekciónk sorsának alakulását. Az utóbbi évtizedekben több tucatnyi átszervezés és fenntartóváltás történt. A műszaki közgyűjtemény mindig mostohagyerek volt. Ez akkor sem optimális, ha részben érthető is, hiszen egyszerre van szoros kötődésünk a mezőgazdasági mérnöki oktatáshoz és tudománytörténethez, egyszerre a nemzeti kulturális örökséghez, továbbá a közép- és felsőfokú oktatáshoz. Mint tudjuk, ezek egyike sem olyan terület, ami kiemelt állami figyelmet és finanszírozást élvezne. Néha viccelődünk is vele, hogy szakmuzeológusnak lenni többszörös mazochizmus.
Kovács Imre: Hentz tanár úr – én csak így szólítom, mert múzeumvezető léte mellett egyetemi oktató – élő példája annak, hogy műszaki muzeológusnak születni kell, és idővel az ember ebbe az „elrendelésbe” belenő. Részben a magam példáján is, úgy érzem, egyetemi oktatóként, a tudománytörténet ismerőjeként idő kell a történeti érték felismeréséhez, gyűjteményi értékként való megbecsüléséhez. Szomorú egyébként, hogy az előbb érintett általános szakmai-gyűjteményi problémák mellett nincs szakmuzeológusi képzés Magyarországon.
Enélkül nincs közép- és felsőfokú mezőgépész-oktatás?
Hentz Károly: Nincsen, de a kutatás-fejlesztés is elképzelhetetlen műszaki gyűjtemény nélkül. A tárgyak mellett természetesen gépleírásokat is őrzünk hazai agrárgépészet elmúlt évtizedeiből a Műszaki Dokumentációs Központunkban. Egyes szegmensekben ez gépenként 30–60 oldalas kutatási jelentést, dokumentációt jelent, több ezer fényképet több száz berendezést érintően: hatalmas értékű tudásbázis van itt. Továbbá ez az a tényező, ami itt, Gödöllőn a szakmúzeumi fejlesztéseket a kutatás és az oktatás támogatásának irányába vitte.
Hogyan történik a gyűjteményfejlesztés és -gyarapítás? Lemennek vidékre körülnézni, vagy keresik önöket?
Kovács Imre: Az állománygyarapítás, akárcsak az intézmény fejlesztése, folyamatos. Közel 400 magángyűjtővel állunk kapcsolatban, és vannak véletlenszerű megkeresések is. Van, aki azért fordul hozzánk, mert megválna egy útban lévő, régi darabtól, mások muzeális, ipartörténeti értéket sejtenek benne, van, aki csak azt kéri, hogy becsüljük fel, mennyit ér a berendezése. Mindenesetre egyes gépekből, eszközökből – például ekékből, esztergagépekből – akár válogathatunk is, míg néhány ritka, régi gépből kevesebbet látunk.
Hentz Károly: Egyre többen ismerik fel azt a bizonyos műtárgyi értéket. Bizonyos darabok, például legendás traktorok, kombájnok, járművek már olyan értéket képviselnek, hogy egyesek befektetésként gyűjtik, és újítják fel vagy restaurálják, de nem válnak meg tőlük addig. Olyan ez, mint a drága festmény, ékszer vagy az ingatlan, amire értékálló befektetésként tekintenek. Hivatalos csatornán keresztül azok a gépek kerülnek hozzánk, amelyek a MATE eszközselejtezései során kerülnek ki a használatból. Ilyen módon gyarapítja ma már a szakmúzeum gyűjteményét a korábbi Mezőgazdasági Gépesítési Intézet mérőberendezéseként használt Rába Steiger és MTZ traktora is. A gyűjtemény gyarapítása során igyekszünk azok restaurálása után az állandó kiállításban elhelyezni.
Kovács Imre: A restaurált példánynál törekedni kell arra, hogy annak minden eleme, minden csavarja eredeti legyen, ha ez nem megvalósítható, akkor jelölni kell a nem eredeti alkatrész alkalmazását például eltérő színnel. Az így restaurált gépek, berendezések gyűjteményi hitelességűek, amiket nálunk eredetiként, metszetként is, sokszor működő metszetként meg lehet tekinteni. A felújított gépben utángyártott alkatrészek (is) vannak, és sokszor valóban szebbek, működőképesebbek, mint egy restaurált példány, de az értékük is ennek megfelelően nyilván kisebb.
Milyen fejlesztések valósultak meg az intézményben?
Hentz Károly: A kortárs múzeum, mint már érintettük, nem csak tárgyak bemutatásáról szól, hanem interaktív felületekről, oktatási-fejlesztési feladatokról és rendezvényszervezésről. Az utóbbi években európai uniós támogatással hatalmas fejlesztéseket valósítottunk meg annak érdekében, hogy a MATE hallgatói a kornak megfelelő szintű, kis- és nagycsoportos oktatási infrastrukturális körülmények között tanulhassanak, de ezen messze túl konferenciák, közösségi vagy céges rendezvények, szakmai találkozók, bemutatók fogadására is alkalmas az intézmény. Kialakítottunk egy nagy előadót korszerű oktatástechnikai eszközökkel felszerelve, videohálózattal, tévéstúdióval, összesen 1000 főnek tudunk biztosítani oktatási és konferenciahelyszínt 30, 70 vagy 300 fős előadótermekben. A kiállítótérben ugyanilyen, a kortárs múzeumi infrastruktúrára jellemző eszközök vannak, a kiállított darabokon túl számítógépes felületeken érhető el bővebb tudás a gyűjteményről.
A teljes interjú itt olvasható el.
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Útmutató a talajmintavételhez, mésztrágyázáshoz és a meszezéshez
Most, a tavaszi vetések betakarítása és az őszi vetések befejezése után ráérősen foglalkozhatunk két, a növénytermesztés hatékonyságát megalapozó, mégis méltatlanul elhanyagolt kérdéssel, illetve azok gyakorlati megvalósíthatóságával. Az egyik a talajmintavétel, a másik a mésztrágyázás és meszezés kérdésköre.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatTöbb mint 2.900 hirdetés 70 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés